Výsledky vyhľadávania

pre ”excel” sme našli 161 výsledkov

Články (9)

Všetky články
Matematické operácie v Exceli
Vzdelávanie
28.07.2020
Skillmea

Matematické operácie v Exceli

Funkcie a vzorce sú možno najvyužívanejšou časťou Excelu a v tomto blogovom príspevku sa pozrieme na najdôležitejšie matematické operácie. Pomocou matematických operácií vieme vypočítať napríklad priemer, maximálne či minimálne hodnoty, súčty. Funkcia SUM (Súčet)Je to pravdepodobne najpoužívanejšia matematická funkcia, ktorá jednoducho spočíta hodnoty vo vybraných bunkách, viď obrázok nižšie. Funkciu SUM môžeme použiť aj na spočítanie normálnych čísiel, napr.  =SUM(9;2;8)funkcia nám dá výsledok 19.[Image] Funkcia SUMIF (Súčet na základe podmienky)Zaujímavou súčtovou matematickou funkciou je SUMIF, ktorá spočíta hodnoty s nejakou podmienkou. Napríklad z tabuľky nižšie chceme spočítať "Cenu po zlave" spolu za všetky objednávky z mesta Martin. V argumentoch funkcie SUMIF nás samotný Excel navádza na to, čo máme zadať. Boldom sú zvýraznené argumenty Kritériá a Rozsah, ktoré spolu súvisia. Kritériom je to, čo je našou podmienkou - teda konkrétne Martin. Rozsah sú tie bunky, v ktorých viete nájsť svoje kritériá. Čiže označíme stĺpec Mesto. Rozsah súhrnu je to, čo chcem spočítať - označíme teda stĺpec 'Cena po zlave'. Klikneme OK a dostaneme výsledný súčet. [Image] Funkcia ROUND (Zaokrúhľovanie)Funkcia Round zaokrúhľuje matematicky.  Argumentami funkcie je číslo, ktoré chceme zaokrúhliť a druhý argument je na koľko desatinných miest chceme dané číslo zaokrúhliť.[Image] Funkcia SUBTOTAL (Súčtový riadok)Táto funkcia sa využíva pri tvorbe súčtových riadkov v tabuľkách. Jedná sa o praktickú funkciu, ktorá dokáže nahradiť niekoľko ďalších funkcií, napr. SUM, COUNT, MIN, MAX a pod. Jej veľkou výhodou je, že pokiaľ použijete napr. filter, umožní ti rozhodnúť sa, čo so skrytými riadkami. Pozrime si obrázky nižšie, v prvom nemáme použité žiadne filtrovanie a výsledky funkcií SUM aj SUBTOTAL sú zhodné. Keď sa však pozrieme na obrázok číslo dva, v ktorom sú už použité filtrovania, výsledky funkcií SUM a SUBTOTAL sú rozdielne a správny výsledok nám dáva práve funkcia SUBTOTAL. Je to práve kvôli tomu, že spočítava len viditeľné hodnoty v bunkách, nie hodnoty v bunkách, ktoré sú skryté.[Image][Image] Funkciu subotal si vyvoláme ako každú inú funkciu a jej argumenty sú nasledovné:  • Číslo funkcie: pokiaľ nepoznáte presné číslo funkcie, je vhodné si otvoriť pomocníka a vyhľadať si tú správnu funkciu. V našom prípade je to číslo funckie 109, pretože ide o funkciu SUM a ignorujeme skryté hodnoty. • Odk1: rozsah, s ktorým má naša funkcia pracovať, čiže označíme všetký bunky, ktoré má funkcia spočítať alebo urobiť inú matematickú operáciu. Čísla funkcií pre funkciu SUBTOTAL: Číslo funkcie (zahŕňa skryté hodnoty)Číslo funkcie (ignoruje skryté hodnoty)Funkcia1101AVERAGE 2102COUNT3103COUNTA4104MAX5105MIN6106PRODUCT7107STDEV8108STDEVP9109SUM10110VAR11111VARP  Average (Priemer)Matematická funkcia Average (Priemer) vypočíta priemernú hodnotu z rozsahu buniek. Vyvoláme si funkciu a do syntaxe označíme všetky hodnoty, z ktorých chceme vypočítať priemer. [Image] Aj túto funckiu môžeme modifikovať pomocou IF a teda použiť funckiu s podmienkou AVERAGEIF. OdmocninaV Exceli viete veľmi rýchlo a jednoducho odmocňovať. Existuje na to matematická funkcia SQRT, ktorá má len jeden argument a teda číslo, z ktorého chceme druhú odmocninu vypočítať. Funkciu SQRT je možné použiť len pre druhú odmocninu. Ak chcete vypočítať inú, je potrebné použiť matematický vzorec Y(1/x) prípadne funkciu POWER(). Pokiaľ sa chceš zdokonaliť v Exceli, pozrite si niektorý z našich Excel online kurzov pre začiatočníkov alebo pokročilých. Ak sa chceš naučiť používať Excel ešte efektívnejšie, prečítaj si aj náš článok o klávesových skratkách v Exceli. V ďalšom blogovom príspevku sa pozrieme na ďalie zaujímavosti z Excelu, zameriame sa na vyhľadávacie funkcie VLOOKUP a HLOOKUP.
Odmocnina v Exceli
Vzdelávanie
18.01.2023
Skillmea

Odmocnina v Exceli

Chcete sa naučiť odmocňovať v Exceli? Je to jednoudché, viete to urobiť dvomi spôsobmi a to buď pomocou vzorca alebo pomocou funkcie.  Výpočet druhej odmocninyPre výpočet druhej odmocniny má Excel vo svojom repertoári pripravenú matematickú funkciu SQRT.[Funkcia SQRT] Táto funkcia má iba jeden argument a tým je číslo, z ktorého chcete vypočítať druhú odmocninu. Tento argument je povinný. Ako bude vyzerať výsledok odmocniny čísla 16? Pozrite si to na obrázku nižšie. Pomocou funkcie SQRT som vypočítal druhú odmocninu čísla 16 v bunke A4. Vzorec je =SQRT(A4) a výsledok je číslo 4. [Druhá odmocnina v Exceli] Výpočet inej odmocninyV poriadku, druhú odmocninu v Exceli vypočítať viete. Čo však, ak chcete vypočítať inú ako druhú odmocninu? Na to už neviete použiť funkciu SQRT(). Existujú dva prístupy k výpočtu, pozrime sa najskôr na výpočet pomocou matematického vzorca. Výpočet odmocniny pomocou matematického vzorcaX-tá odmocnina z čísla y sa vypočíta ako y na (1/x) Excel funkcia bude vyzerať nasledovne: =y^(1/x) Rýchly príklad, tretiu odmocninu z čísla 15 vypočítate nasledovne: =15^(1/3), výsledok:[Výpočet odmocniny cez matematický vzorec]Neviete, ako zadať symbol striešky? Použite túto klávesovú skratku: “Windows: Alt + 94 alebo Ctrl + Alt + š alebo Alt Gr + šMac: option + 6” Výpočet odmocniny pomocou funkcie POWERDruhý prístup pre výpočet odmocniny je pomocou funkcie POWER. Táto funkcia vypočíta mocninu daného čísla a obsahuje dva argumenty: 1. číslo: základ mocniny, ide o ľubovoľné reálne číslo, 2. mocnina: ide o exponent, na ktorý chcete základ umocniť. Keďže však chceme vypočítať odmocninu, zadáme do argumentu Mocnina exponent v tvare 1/3 pre výpočet tretej odmocniny, 1/4 pre výpočet štvrtej odmocniny atď.[Výpočet odmocniny pomocou funkcie POWER] ZáverVyskúšajte si všetko sami na príkladoch, aby ste nadobudli zručnosť pri počítaní odmocnín. Ak sa chcete dozvedieť niečo viac, čo v návode nebolo, napíšte komentár. Pozrite si aj naše online kurzy zamerané na prácu s funkciami v Exceli.
Podmienené formátovanie v Exceli
Vzdelávanie
14.05.2021
Skillmea

Podmienené formátovanie v Exceli

V tomto článku ti popíšeme, ako využívať podmienené formátovanie v Exceli. Podmienené formátovanie je dobré využívať vtedy, keď potrebuješ zmeniť formát vybraných buniek, pokiaľ sú splnené isté kritériá (podmienky). Formátovať je možné viacero atribútov, môže to byť farba, percentá, dátumy a podobne. Čo je to podmienené formátovanie?Podmienené formátovanie (alebo conditional formatting) je Excel nástroj, pomocou ktorého môžeš nastaviť automatické formátovanie buniek. Podmienené formátovanie slúži na vyznačenie údajov, ktoré spĺňajú nejakú tebou zadanú podmienku. Uvediem jeden príklad: máš databázu produktov (môže ich byť 100, 1000 alebo 10000) a chceš v tejto databáze vyznačiť zelenou farbou len produkty, ktorých cena je nižšia ako 50 Eur. Teraz prichádza na pomoc podmienené formátovanie. Keď si to rozbijeme na drobné, najskôr: 1. Formát: vyznač zelenou farbou. 2. Podmienka: cena nižšia ako 50. Príklad podmieneného formátovania cez "ROVNÁ SA"Mám Excel tabuľku s údajmi o zamestnancoch a oddelení, v ktorom pracujú. Tabuľku si môžeš stiahnuť odtiaľto, prípadne si použi akýkoľvek vlastný Excel súbor. V mojom súbori chcem formátom farebne odlíšiť všetkých zamestnancov, ktorí pracujú v oddelení HR.[Image] Ako budem postupovať?Najskôr si označím všetky bunky, ktoré plánujem formátovať. Môžem to urobiť potiahnutím myškou, alebo v prípade väčšieho počtu údajov použi klávesovú skratku CTRL+SHIFT+⬇ (pre MacOS používateľov je to CMD+SHIFT+⬇). Následne na záložke DOMOV (HOME) tvojho Excelu vyhľadaj Podmienené formátovanie (Conditional Formatting) a následne Pravidlá zvýrazňovania buniek (Highlight Cells Rules) a potom nástroj Rovná sa (Equal to), vid obrázok nižšie.[Image] Teraz vpíšeš hodnotu HR do políčka, ktoré som vyznačil farebne na obrázku nižšie a použiješ buď niektorý z prednastavených formátov, alebo si vytvoríš vlastný. Po odkliknutí sa ti farebne odlíšia všetky polia obsahujúce HR. “Je dobré spomenúť, že Excel nerozlišuje veľké a malé písmená, takže keby do daného filtra vpíšeš aj "hR", "hr" alebo "Hr", tak Excel bude vedieť, čo od neho chceš. Pokiaľ by si však už použil diakritiku, s tým si Excel neporadí.[Image]” Výsledok nášho podmieneného formátovania bude teda vyzerať nasledovne:[Image] Zrušenie podmieneného formátovaniaNa zrušenie podmieneného formátovania môžeš použiť dva spôsoby. Prvým z nich je vymazanie podmieneného formátovania len pre tebou označené bunky alebo zmažeš podmienené formátovanie z celého Excel hárku. Obidva spôsoby spravíš opäť cez záložku Podmienené formátovanie a Vymazať pravidlá. Následne už len zvolíš, či chceš zmazať pravidlo z označených buniek alebo z celého Hárku.[Image] Podmienené formátovanie môžeš využiť aj pri práci s kontingenčnými tabuľkami, s grafmi a pod. Práca s Excelom je vďaka podmienenému formátovaniu rýchlejšia a kvalitnejšia. Možností na prácu a filtrovanie vďaka podmienenému formátovaniu je mnoho, stačí sa s touto možnosťou len pohrať. Vyskúšaj to sám aj pre ďalšie možnosti podmieneného formátovania - Väčší a menší ako; Medzi; Text obsahujúci; Vyskytujúci sa dátum a pod.
VLOOKUP vs. XLOOKUP: Vyhľadávanie dát v Exceli
Vzdelávanie
21.02.2024
Tím Skillmea

VLOOKUP vs. XLOOKUP: Vyhľadávanie dát v Exceli

V čase, keď Excel predstavuje nevyhnutný nástroj na analýzu dát, spracovanie informácií a tvorbu reportov, sa funkcia VLOOKUP a XLOOKUP radí medzi kľúčových pomocníkov. Tieto funkcie slúžia na vyhľadávanie dát v tabuľkách či rozsahoch a každá z nich prináša špecifické výhody a možnosti použitia. V tomto článku sa pozrieme na to, ako fungujú, a porovnáme ich kľúčové funkcie a obmedzenia, aby sme vám pomohli lepšie pochopiť, kedy je vhodné ktorú funkciu použiť. VLOOKUP = Vertikálne vyhľadávanieFunkcia VLOOKUP (Vertical Look Up) je v Exceli dlhoročným štandardom pre vyhľadávanie dát. Slúži na vyhľadanie termínu v prvom stĺpci tabuľky a dosadenie jeho hodnoty z ďalšieho stĺpca v tabuľke.VLOOKUP vyhľadáva kľúčovú hodnotu v prvom stĺpci tabuľky a dosádza hodnotu z požadovaného stĺpca v rovnakom rade. Môžeš napríklad vyhľadať cenu automobilovej časti podľa čísla súčasti alebo nájsť meno zamestnanca na základe jeho ID.  SYNTAX VLOOKUP=VLOOKUP(vyhľadávaná_hodnota; pole_tabuľky; číslo_indexu_stĺpca; [vyhľadávanie_rozsahu])• VYHĽADÁVANÁ HODNOTA = hodnota, ktorá sa má vyhľadať • POLE TABUĽKY = rozsah buniek, v ktorom má hodnotu vyhľadať  • ČÍSLO INDEXU STĹPCA = poradie stĺpca v označenom rozsahu, ktorý obsahuje hodnotu, ktorú potrebujeme dosadiť   • VYHĽADÁVANIE ROZSAHU = voliteľný argument, ktorý určuje, či vyhľadávanie vyžaduje presnú (FALSE) alebo približnú zhodu (TRUE) Príklad použita funkcie VLOOKUP[Zdroj: Microsoft]Na tomto obrázku je znázornený príklad použitia funkcie VLOOKUP v Exceli. Táto funkcia je použitá na vyhľadanie a vrátenie/dosadenie hodnoty z určitého stĺpca v rámci tabuľky na základe určeného vyhľadávacieho kritéria. V tomto prípade je použitý vzorec =VLOOKUP(B3,B2:E7,2,FALSE) Kde: • B3 je bunka, ktorá obsahuje vyhľadávaciu hodnotu, v tomto príklade priezvisko "Sýkora". • B2:E7 je pole tabuľky, kde Excel hľadá priezvisko "Sýkora" (stĺpec s priezviskami). • 2 je číslo stĺpca v rozsahu B2:E7, z ktorého bude vzatá návratová hodnota, ak je hľadaná hodnota nájdená. V tomto prípade číslo 2 značí, že chceme vrátiť hodnotu z druhého stĺpca (C), čo je stĺpec s menami. • FALSE určuje, že hľadáme presnú zhodu hľadanej hodnoty. Keby bola táto hodnota nastavená na TRUE alebo vynechaná, funkcia by mohla vrátiť hodnotu, ktorá je iba približne rovnaká ako hľadaná hodnota. Funkcia VLOOKUP teda vyhľadá priezvisko "Sýkora" v prvom stĺpci (B2:B7), nájde presnú zhodu a vráti meno, ktoré sa nachádza v druhom stĺpci daného rozsahu, a to je "Dušan" (v bunke C3). Výsledok "Dušan" sa zobrazí v bunke B11. XLOOKUP = Flexibilné vyhľadávanieXLOOKUP, novší prírastok do rodiny Excelových funkcií, prináša väčšiu flexibilitu a odstraňuje niektoré obmedzenia VLOOKUP. Táto funkcia umožňuje vyhľadávať hodnoty ako vertikálne, tak horizontálne, ponúka jednoduchšiu syntax a eliminuje potrebu špecifikovať rozsah tabuľky a poradie stĺpca. Kľúčové vlastnosti XLOOKUP• Flexibilita vo vyhľadávaní: Na rozdiel od VLOOKUP, XLOOKUP umožňuje vyhľadávať hodnoty nielen vertikálne, ale aj horizontálne, čo z neho robí extrémne univerzálny nástroj. • Prispôsobiteľné dosadenie hodnôt: XLOOKUP poskytuje možnosť definovať, čo sa má stať, pokiaľ vyhľadávaná hodnota nie je nájdená, čo eliminuje nutnosť používať dodatočné funkcie pre ošetrenie chýb. • Väčšia presnosť a bezpečnosť: Umožňuje presné vyhľadávanie a minimalizuje riziko chýb spôsobených nesprávnym určením čísla stĺpca, čo je bežný problém pri VLOOKUP. SYNTAX XLOOKUP=XLOOKUP(vyhľadávaná_hodnota, pole_vyhľadávania, pole_vrátenia, [ak_sa_nenájde], [režim_zhody], [režim_vyhľadávania])• VYHĽADÁVANÁ HODNOTA = hodnota, ktorá sa má vyhľadať • POLE VYHĽADÁVANIA = rozsah buniek, v ktorom má hodnotu vyhľadať • POLE VRÁTENIA = pole alebo rozsah buniek, ktoré obsahujú príslušnú hodnotu, ktorú chcete dosadiť • AK SA NENÁJDE = určuje predvolenú hodnotu, ktorú chcete dosadiť, ak sa hodnota nenájde. Ak sa nenájde platná zhoda a chýba [ak_sa_nenájde], vráti sa #NIE JE K DISPOZÍCII. • REŽIM ZHODY = určuje, či má XLOOKUP hľadať presnú zhodu alebo najbližšiu nižšiu/vyššiu hodnotu. Ak tento argument vynecháte, XLOOKUP predpokladá presnú zhodu. • 0 – presná zhoda. Ak sa žiadna nenájde, napíše #NIE JE K DISPOZÍCII. • -1 – presná zhoda. Ak sa žiadna nenájde, vráti sa nasledujúca menšia položka. • 1 – presná zhoda. Ak sa žiadna nenájde, vráti sa nasledujúca väčšia položka. • 2 – Vyhľadáva zhodu zástupného znaku • REŽIM VYHĽADÁVANIA = určuje ako funkcia vyhľadáva, môžete vyhľadávať od začiatku rozsahu alebo od jeho konca. • 1 – hľadanie od prvej položky • -1 – hľadanie od poslednej položky • 2 – binárne vyhľadávanie, ktoré závisí od vzostupného zoradenia poľa pole_vyhľadávania • -2 – binárne vyhľadávanie, ktoré využíva zostupné zoradenie poľa pole_vyhľadávania Príklad použita funkcie XLOOKUP[Zdroj: Microsoft]Na obrázku je znázornený príklad použitia funkcie XLOOKUP. Funkcia XLOOKUP je použitá na vyhľadávanie a vrátenie hodnoty pridruženej k zadanej položke zo zoznamu alebo tabuľky. V tomto príklade funkcia XLOOKUP vyhľadáva kód krajiny pre Brazíliu z tabuľky, ktorá obsahuje názvy krajín, ich príslušné dvojpísmenné kódy a predvoľby telefónnych čísel. Funkcia je napísaná takto =XLOOKUP(F2, B2:B11, D2:D11) Kde: • F2 je vyhľadávací argument, v tomto prípade "Brazília". • B2:B11 je vyhľadávací rozsah, teda zoznam krajín, v ktorom funkcia hľadá vyhľadávací argument. • D2:D11 je vrátený rozsah, z ktorého funkcia vráti výsledok ak nájde zhodu vo vyhľadávacom rozsahu. Výsledkom funkcie XLOOKUP je telefónna predvoľba +55, čo je medzinárodná predvoľba pre Brazíliu. Kedy použiť ktorú funkciuVLOOKUP je stále užitočný pre jednoduché vyhľadávacie úlohy v situáciách, kde pracujete s tabuľkami, ktoré majú kľúčovú informáciu v prvom stĺpci. XLOOKUP je vhodnejší pre komplexnejšie úlohy vyhľadávania, kde potrebujete väčšiu flexibilitu, presnosť a efektivitu. Vzhľadom k svojim rozšíreným možnostiam a flexibilite je XLOOKUP považovaný za silnejší a univerzálnejší nástroj ako VLOOKUP. Pokiaľ máte možnosť, odporúčame sa prikloniť k používaniu XLOOKUP. Nemôžete nájsť funkciu XLOOKUP v Exceli?XLOOKUP je dostupný iba vo verziách Excelu, ktoré sú súčasťou Microsoft 365, Excel 2021 a Excel pre web.
Ako používať IF funkciu v Exceli
Vzdelávanie
07.10.2023
Skillmea

Ako používať IF funkciu v Exceli

V mori možností, ktoré Excel ponúka, nájdeme jednu, ktorá nám pomáha s rýchlym analyzovaním obrovského množstva dát. Ide o logickú funkciu IF. Táto funkcia je známa tým, že hoci ide o jednu z najľahších, dokáže potrápiť mnohých používateľov.  Možno si hovoríš, čo vlastne tá IF funkcia robí a prečo je taká dôležitá? Nechaj nás ti to vysvetliť! Čo je IF funkciaIF funkciu si môžeš predstaviť v slovenčine aj ako „AK” funkciu – umožňuje ti vykonať určitú akciu, ak platí nejaká podmienka. A čo je na tom také výnimočné? No práve to, že ti umožňuje automatizovať rozhodovacie procesy v tvojich tabuľkách.  Funkcia premýšľa jednoducho, dôležité sú pre ňu iba tri body:  1. Logický test - podmienka alebo otázka. Väčšinou má v sebe porovnanie - väčší (>), menší (<), rovná sa (=),.... Argumentom môže byť číslo, odkaz na inú bunku alebo vzorec.  2. Hodnota_ak_pravda - určuje, či je výsledok pravdivý.  3. Hodnota_ak_nepravda - určuje či výsledok nie je pravdivý.  Príklad využitia IF funkcie v Exceli Predstav si, že chceš vytvoriť jednoduchú tabuľku, ktorá zobrazí či študenti na tvojej škole prešli alebo neprešli testom z matematiky. Maximálny počet bodov, ktorý z testu mohli dosiahnuť je 50 bodov, minimálny 25.  Upresníme si teraz vyššie spomenuté tri body: 1. Logický test - aby študenti prešli, nesmú mať menej ako 25 bodov. V exceli túto podmienku zadáme nasledovne: bunka c>25.  2. Hodnota_ak_pravda - čo bude výsledkom, ak porovnanie platí? V našom prípade to bude slovíčko „áno”.  3. Hodnota_ak_nepravda - čo bude výsledkom, ak porovnanie neplatí? V našom prípade to bude „nie”.  [IF funkcia v Exceli] Funkcia IF nám pomohla vyhodnotiť päť údajov. Ak by sme ich mali napríklad 500, ušetrili by sme vďaka nej veľa času.  [IF funkcia v Exceli] IF funkcia je ľahko kombinovateľná s mnohými inými funkciami, ktoré excel ponúka, medzi ne napríklad patrí SUM, AVERAGE, COUNT a mnoho ďalších. Ich kombináciou dokážeš získať ešte komplexnejšie výsledky. :-)  ZáverFunkcia IF v Exceli je skutočne neoceniteľným nástrojom pre každého, kto pracuje s dátami a potrebuje rýchlo a jednoducho spracovať logické rozhodnutia. Či už si študent, profesionál, podnikateľ alebo účtovník, Excel ti poskytne všetky nástroje, ktoré potrebuješ na prácu s tvojimi údajmi. Choď a vyskúšaj si túto a mnoho ďalších funkcií v našich kurzoch. Objavíš úžasný spôsob ako efektívne a ľahko spracovať svoje dáta.
Excel funkcia VLOOKUP
Vzdelávanie
17.11.2023
Skillmea

Excel funkcia VLOOKUP

Excel funkcia VLOOKUP patrí medzi 10 najobľúbenejších funkcií tabuľkového procesora. Napriek tomu, že dokáže uľahčiť prácu v tabuľkových záznamoch a vôbec nie je zložitá, mnohým stále naháňa strach. Čo by ste o nej mali vedieť?  Spoločnosť Acuity Training vykonala v minulom roku prieskum, v ktorom oslovila 1 000 kancelárskych pracovníkov využívajúcich MS Excel. Chceli zistiť napríklad to, do akej miery im uľahčuje prácu alebo aké sú ich zručnosti v tomto smere.  Medzi najzaujímavejšie zistenia patrí, že až 66 percent pracovníkov v kancelárii používa Excel aspoň raz za hodinu a 38 percent svojho pracovného času venujú práve Excelu. Z prieskumu vyplynulo aj to, že iba 48 percent užívateľov absolvovalo nejaké formálne školenie tohto tabuľkového procesora. Určite zaujme aj skutočnosť, že dvakrát do týždňa žiadajú o radu kolegov. Okrem toho si 57 percent opýtaných myslí, že patria medzi stredne pokročilých užívateľov Excelu. Máte pocit, že stále dostatočne neovládate Excel a jeho funkcie? V tom prípade si dnes spoločne rozšírime obzory a pozrieme sa na jednu z najobľúbenejších funkcií, ktorou je VLOOKUP.[Zdroj: pexels.com]  Kategórie funkcií Excelu. Poznáte ich? Funkcie v Exceli sa rozdeľujú do viacerých kategórií. Sú to, napríklad:  • funkcie na podporu kompatibility,  • funkcie databázy, • funkcie dátumu a času,  • technické funkcie,  • finančné funkcie, • informačné funkcie, • logické funkcie a  • ďalšie.  Za zmienku rozhodne stojí aj 10 najobľúbenejších Excel funkcií, o ktorých si užívatelia najčastejšie hľadajú informcie. Ide, napríklad o funkcie SUM, VLOOKUP, LOOKUP, MATCH, CHOOSE, DATE či DAYS.  V tomto článku si posvietime na jednu z nich, ktorou je VLOOKUP a patrí do kategórie vyhľadávacích funkcií.[Zdroj: freepik.com] Čo je to VLOOKUP? Microsoft support vysvetľuje funkciu VLOOKUP nasledovne: “Táto funkcia sa používa, ak potrebujete vyhľadať položky v tabuľke alebo rozsahu podľa riadka. Môžete napríklad vyhľadať priezvisko zamestnanca podľa jeho čísla, alebo vyhľadať jeho telefónne číslo prostredníctvom vyhľadávania jeho priezviska (rovnako ako v telefónnom zozname).  To znamená, že Excel VLOOKUP funkcia sa dá použiť v situáciách, keď potrebujete nájsť hodnotu v databáze na základe zvoleného identifikátora, alebo porovnať dve tabuľky, dopĺňať v nich údaje a podobne.  Použitie VLOOKUP funkcieAk to zhrnieme, tak VLOOKUP funkcia slúži na vyhľadávanie údajov v zozname položiek a na prepojenie (spojenie) dvoch tabuliek či databáz. Užitočná je aj pri porovnávaní dvoch tabuliek a zisťovaní ich odlišností. Dá sa použiť aj na rozdelenie údajov podľa hodnôt do určitých skupín.  VLOOKUP pomôže v situáciách, keď napríklad: • Potrebujete vyhľadať cenu časti automobilu podľa jej číselného označenia. • Hľadáte meno zamestnanca na základe jeho identifikačného čísla.  • Zisťujete telefónne číslo zamestnanca podľa jeho priezviska.  • Pri objednávaní tovaru potrebujete zadať číslo tovaru, jeho názov a jednotkovú cenu, pričom názov a cena sú uložené v inom hárku. Funkcia VLOOKUP umožní ich automatické doplnenie. [Zdroj: freepik.com] Návod na použitie VLOOKUP funkcieHľadáte VLOOKUP návod na použitie, ktorý je jednoduchý a zvládnuteľný aj pre začiatočníkov? Máme pre vás niekoľko užitočných tipov. Využite podporu Microsoftu Základné informácie o použití funkcie VLOOKUP aj s návodom nájdete na stránkach Microsoftu, ktorého súčasťou je aj nasledovný video manuál:  https://youtu.be/aJXgqNhRWMM?si=4TZKUs1qRmNYAKJO V návode nájdete aj praktické príklady VLOOKUP funkcie a odpovede na riešenie bežných problémov.  Vyskúšajte to s nami Ponúkame vám online kurz Microsoft Office Excel 365: funkcie a vzorce, v ktorom sa oboznámite s kompletnou prácou s najviac používanými vzorcami a výpočtami v Exceli. Osvojíte si základné tvorenie výpočtov, výpočtov s percentami, štatistické výpočty a mnoho ďalšieho.  Samozrejme, súčasťou kurzu sú aj vyhľadávacie funkcie, ako napríklad VLOOKUP, HLOOKUP, IFERROR, INDEX a MATCH, CHOOSE a ďalšie. V závere si môžete svoje vedomosti otestovať.  Príklad VLOOKUP nájdete aj v článku Excel funkcia VLOOKUP.  Ďalšie užitočné funkcie ExceluFunkcia Excel VLOOKUP slúži na vyhľadávanie hodnôt. Avšak dostupná je aj jej vylepšená verzia, ktorou je XLOOKUP. Jej prednosťou je to, že funguje v ľubovoľnom smere a predvolene vracia presné zhody. Tým pádom je jednoduchšia a pohodlnejšia na používanie.  Samozrejme, Excel disponuje množstvom funkcií, s ktorými sa môžete naučiť pracovať v našich online kurzoch MS Office. Zdroje:  Microsoft Zoznam funkcií Excelu Skillmea blog
Excel a kontingenčná tabuľka. Analyzuj trh ako profesionál
Tipy a triky
29.04.2019
Skillmea

Excel a kontingenčná tabuľka. Analyzuj trh ako profesionál

Kontingenčná tabuľka – vytvorenie, polia kontingenčnej tabuľkyKontingenčné tabuľky. Stačí spomenúť toto slovné spojenie a ľudia automaticky začínajú mať akúsi formu alergickej reakcie. V niektorých sa dokonca prebudia výčitky svedomia: „Mal by som ich ovládať, veď v životopise mám uvedenú znalosť Excelu na úrovni pokročilý.“ Máme pocit, že sa jedná o niečo ťažké, v skutočnosti však kontingenčné tabuľky vôbec nie sú jadrová fyzika. Poď sa o tom presvedčiť.  [Image] Aj teba strašia kontingenčné tabuľky? Ako a kedy sa používajú? Kontingenčná tabuľka, alebo tzv. pivot table, je veľmi efektívnym nástrojom Excelu. Dokáže sumarizovať a organizovať rozsiahle dáta z rôznych tabuliek a databáz. Predstav si, že dostaneš v práci zadanie. Všetky objednávky, ktoré prišli do tvojej firmy v rámci roka (čo môže byť pokojne niekoľko tisíc), máš roztriediť podľa jednotlivých pobočiek, kategórií nákupu. Zároveň chceš zistiť, koľko jednotlivá pobočka zarobila na akom produkte, prípadne vyjadriť percentuálny podiel konkrétneho produktu na celkovom počte predaných produktov. Pár dní by si si nad takým zadaním trhal vlasy, nebyť kontingenčnej tabuľky. V priebehu pár minút ti vie poskytnúť potrebné údaje k analýze a porovnávaniu dát. Ešte stále si nezaslúži tvoje uznanie? Ak chceš ovládať kontingenčné tabuľky, neváhaj využiť rekvalifikačné kurzy online, ktoré ti umožnia zvládnuť ich jednoducho a rýchlo. Tento nástroj je tiež skvelým doplnkom pre inovačné vzdelávanie, pretože ti pomáha získať zručnosti, ktoré sú dnes nevyhnutné v modernom pracovnom svete. Vytvorenie kontingenčnej tabuľky Zostáva už len získať údaje podľa kritérií nášho zadania. K tomu nám poslúži nástroj Tak si sa na to odhodlal. Správne. Ešte pred vytvorením tabuľky je však potrebné si dať pozor na viacero vecí:  1. Hlavička tabuľky, z ktorej chceš vytiahnuť dáta musí byť kompletne vyplnená, tzn. každý zo stĺpcov má názov   2. Hlavička tabuľky nesmie obsahovať stĺpce s rovnakým názvom   3. V prípade, že máš súčtový riadok pod tabuľkou, oddeľ ho od zvyšku tabuľky (stačí prázdnym riadkom). Vyhneš sa tak duplicitnému sčítaniu hodnôt.   4.Odporúčame vytvárať kontingenčnú tabuľku na novom hárku. Ak totiž tabuľka zasiahne do vstupných dát, natrvalo ich zmaže. Vstupné údaje si si skontroloval a už netrpezlivo čakáš na to, aby si sa mohol pustiť do svojej prvej kontingenčnej tabuľky. Tak smelo!  1. Označ tabuľku, prípadne bunky, z ktorých si želáš kontingenčnú tabuľku vytvoriť[Image]   2. Na karte Vložiť klikni na možnosť Kontingenčná tabuľka[Image]   3. Otvorí sa nové dialógové okno, kde uvidíš, z ktorých buniek bude kontingenčná tabuľka vytvorená a možnosť umiestnenia novom alebo existujúcom hárku.Stlač OK. Voilá.[Image]  4. Na novom hárku sa ti vľavo zobrazí akási prázdna tabuľka, vpravo sa nachádza nástroj kontingenčnej tabuľky[Image] Zostáva už len získať údaje podľa kritérií nášho zadania. K tomu nám poslúži nástroj kontingenčnej tabuľky. Skladá sa z 5 častí:   1. Polia kontingenčnej tabuľky - sú tvorené z názvov stĺpcov zo zdrojovej tabuľky.  2. Filter zostavy - hodnoty, podľa ktorých chceme kontingenčnú tabuľku filtrovať  3. Menovky riadkov - hodnoty v tomto poli budú vpísané do riadkov  4. Menovky stĺpcov - hodnoty v tomto poli budú vpísané do stĺpcov  5. Hodnoty – hodnoty v tomto poli sú číselné, využívame pri nich rôzne matematické operácie Texty napríklad zadáva Excel automaticky do riadkov. Povedzme, že ti to nevyhovuje. Vtedy stačí len myškou presunúť požadované pole z jednej oblasti do druhej, napr. z Menovky riadkov do Menovky stĺpcov. Polia si teda usporiadaš tak, aby si získal čo najlepší prehľad o údajoch k analýze. Potrebuješ si vytlačiť kontingenčnú tabuľku?Ako pracovať s kontingenčnými tabuľkami efektívneNajprv ti odporúčame zvoliť si vertikálne rozloženie, ktoré je vhodnejšie na tlač. Zvislé rozloženie je vhodné najmä vtedy, ak nechceš, aby bola tvoja kontingenčná tabuľka rozložená vodorovne na celom hárku. Ak sa ešte k tomu pridajú polia s hodnotami v stĺpcoch, ktoré sú štandardne usporiadané vodorovne, tabuľka bude veľmi široká. Náš tip: Ak tlačíš kvôli svojej práci množstvo nielen kontingenčných tabuliek, v rámci úspory farby ti odporúčame kompatibilné náplne do tlačiarne. Tie sú v porovnaní s originálnymi náplňami lacnejšie, ekologickejšie, avšak stále ponúkajú 100% kvalitu tlače. ZáverA práve si dospel do bodu, kedy už dokážeš nielen vytvoriť kontingenčnú tabuľku, ale vieš si v nej údaje zorganizovať tak, aby bola analýza a porovnanie dát jednoduchšie. Dokáže ti ušetriť hodiny a hodiny zbytočného filtrovania a ty môžeš využiť svoj voľný čas zmysluplnejšie. Ako, to je na tebe. :)[Image] Aj komplexná práca s kontingenčnými tabuľkami je súčasťou nášho kurzu Excel pre pokročilých, kde nájdeš rozsiahle tutoriály pre prácu s excelovskými funkciami, makrami, formátovaním a podobne. Naučíš sa s Excelom pracovať ako profík, čo bude plusom nielen pre tvoje CVčko, ušetrí ti určite veľa času aj v praktickom živote. Navyše na konci kurzu získaš od Skillmea certifikát o absolvovaní kurzu, aby viac o tvojej úrovni nikto nepochyboval! Ak chceš zvládnuť Excel rýchlo a efektívne, skús online kurz Microsoft Excel, ktorý ti umožní naučiť sa všetko, čo potrebuješ, z pohodlia domova.
Excel funkcie: Základné vzorce + príklady z praxe
Vzdelávanie
03.02.2025
Anna Palkech Novotová

Excel funkcie: Základné vzorce + príklady z praxe

Ekonómovia ich využívajú pri finančnom plánovaní, logistici pri optimalizácii dodávok a obchodníci pri sledovaní výkonnosti predaja. Práve táto univerzálnosť a široké možnosti využitia robia z excel funkcií nenahraditeľného pomocníka v každodennej práci. V tomto článku vám ukážeme tie najpoužívanejšie z nich a na praktických príkladoch vysvetlíme, ako ich môžete okamžite implementovať do svojej práce. Čo sú Excel funkcie a na čo slúžiaExcel funkcie sú predprogramované vzorce, ktoré vykonávajú špecifické výpočty alebo operácie s dátami v bunkách. Základné funkcie excel významne uľahčujú prácu s číslami, textom aj dátumami. V praxi Vám tak môžu  spočítať mesačné výdavky, analyzovať predajné dáta alebo vytvoriť komplexné finančné reporty, excel funkcie a vzorce vám pomôžu automatizovať tieto úlohy. 10 základných funkcií v ExceliPozrime sa na najpoužívanejšie excel funkcie, bez ktorých sa žiadny používateľ nezaobíde. Microsoft Excel funkcie sú navrhnuté tak, aby boli intuitívne a ľahko použiteľné. Funkcia SUMSyntax: =SUM(číslo1;[číslo2];...) Jedna z najzákladnejších excel funkcií, ktorá sčíta hodnoty v zadanom rozsahu buniek.[Po sčítaní výsledku pomocou funkcie SUM dostaneme výsledok 550 eur.] Funkcia AVERAGESyntax: =AVERAGE(číslo1;[číslo2];...) Táto základná funkcia excel vypočíta aritmetický priemer zadaných hodnôt. Príklad z praxe: Výpočet priemernej dennej návštevnosti e-shopu za týždeň  [Výsledok získame rýchlo. Povie nám, že priemerne sa k nám počas týždňa vráti 183 návštevníkov.] Funkcia IFSyntax: =IF(logický_test;[hodnota_ak_pravda];[hodnota_ak_nepravda]) Je mimoriadne praktická, ľahko použiteľná, no zároveň môže byť pre mnohých výzvou. Funkcia IF (ak) patrí medzi logické funkcie a umožňuje pracovať s podmienkami. Vďaka nej môžete jednoducho a rýchlo vykonávať logické porovnania medzi konkrétnou hodnotou a očakávaným výsledkom.  Príklad z praxe: Hodnotenie výkonu predajcov.  Funkcia VLOOKUPSyntax: =VLOOKUP(vyhľadávaná_hodnota;tabuľka;číslo_stĺpca;[presná_zhoda]) Táto ms excel funkcia je nenahraditeľná pri práci s veľkými tabuľkami dát. Príklad z praxe: Vyhľadávanie ceny produktu podľa jeho kódu. [Obrázok prevzatý zo stránky : https://www.itlektor.eu/excel-funkcia-vlookup-a-hlookup] Funkcia COUNTSyntax: =COUNT(hodnota1;[hodnota2];...) Funkcia COUNT patrí medzi často používané matematické funkcie, ktoré spočítavajú počet buniek vo vybranom rozsahu. Na rozdiel od funkcie SUM, ktorá sčítava hodnoty v bunkách, COUNT iba počíta, koľko buniek sa v danom rozsahu nachádza. Aký je teda rozdiel medzi COUNT a SUM? SUM sa používa na získanie súčtu čísel, zatiaľ čo COUNT vám pomôže zistiť, koľko buniek, napríklad so zamestnancami, je v tabuľke.  [Pomocou funkcie COUNT si vieme zjednodušiť prácu v databázach.][Funkcia COUNT.] Funkcia MAXSyntax: =MAX(číslo1;[číslo2];...) Funkcia MAX vracia najvyššiu číselnú hodnotu zo zadaného rozsahu buniek alebo zo zoznamu hodnôt. Nepočíta žiadne textové hodnoty, prázdne bunky ani logické hodnoty (TRUE/FALSE), ak nie sú zadané priamo ako argumenty.  Patrí do kategórie matematických a štatistických funkcií v exceli a je ideálna na prácu s číselnými údajmi.  Použiť ju môžete napríklad pri identifikácii najvyššej tržby v roku.  • číslo1 (povinné): Prvé číslo, rozsah buniek alebo hodnota, ktorú chcete analyzovať. • číslo2, … (voliteľné): Ďalšie čísla, hodnoty alebo rozsahy buniek, ktoré chcete zahrnúť do výpočtu. Funkcia MINSyntax: =MIN(číslo1;[číslo2];...) Podobne ako MAX, aj táto funkcia patrí medzi základné funkcie excel. Príklad z praxe: Nájdenie najnižšej ceny produktu.  Funkcia CONCATENATESyntax: =CONCATENATE(text1;[text2];...) Chcete spojiť obsah viacerých buniek do jednej? CONCATENATE (v novších verziách Excelu už nahradená funkciou TEXTJOIN) je presne na to určená.  Príklad z praxe: Spojenie mena a priezviska do jednej bunky.  Výsledok? Namiesto „Ján“ v A2 a „Novák“ v B2 získate „Ján Novák“.  Funkcia COUNTIFSyntax: =COUNTIF(rozsah;kritériá) Medzi excel vzorce a funkcie patrí aj táto užitočná funkcia na podmienené počítanie. Príklady z praxe: analýza dát, sledovanie predajov či zásob, sledovanie termínov splatností, štatistika.  Funkcia ROUNDSyntax: =ROUND(číslo, počet_číslic) Excel funkcia zaokrúhľujúca číslo buď nahor, alebo nadol na najbližšiu hodnotu podľa matematických pravidiel zaokrúhľovania. [Funkcia ROUND.] Tipy pre efektívne využívanie Excel funkcií1. Kombinujte funkcie: Excel funkcie možno vnárať do seba, čím vytvoríte komplexnejšie vzorce. 2. Používajte absolútne odkazy: Pri kopírovaní vzorcov používajte $ na zafixovanie buniek. 3. Kontrolujte výsledky: Vždy si overte, či funkcie v exceli pracujú podľa očakávania. ZáverExcel vzorce a funkcie predstavujú užitočný nástroj pre prácu s dátami. Základné funkcie excel by mal ovládať každý, kto pracuje s tabuľkami. Či už ste začiatočník alebo pokročilý používateľ, funkcie v exceli a príklady uvedené v tomto článku vám pomôžu zefektívniť vašu prácu. Pamätajte, že ms excel funkcie sa neustále vyvíjajú a pribúdajú nové možnosti. Pravidelné vzdelávanie a precvičovanie základných aj pokročilých funkcií vám pomôže zostať konkurencieschopným v dnešnom svete technológií.