Späť na blog
Rozhovory

Všestranný social media manager je na nezaplatenie, tvrdí lektorka Majdži

Martina Baumann
03.08.2017
15 minút čítania

Mária Hadzimová alias Majdži pracuje v reklamnej agentúre TRIAD Advertising a popritom je aj našou novou lektorkou online kurzu Social Media Marketing. Sociálne siete sú nevyspytateľné a ako sama hovorí, stále nevieme o nich dosť, aj keď na nich trávime veľa času. Objavujú sa tu nové pravidlá, ktoré treba neustále sledovať. O tom, že sociálne siete a marketing sú jej život, ťa presvedčí už sama Majdži v rozhovore.

Majdži tvrdí: Z mojej práce som asi najviac hrdá na celú komunikáciu TATRATEA na Facebook-u, či Instagrame, ktorá mi zároveň robí najväčšiu radosť a je takým mojim "dieťatkom", o ktoré som sa starala úplne od začiatku, odkedy sa dostala pod naše triadovské krídla. Okrem SVK contentu pripravujem aj globálny obsah v angličtine, ktorý potom preberajú partneri z iných krajín.

Môžeš sa presvedčiť aj na FB a IG 👇  

FB: https://www.facebook.com/tatrateaSK/ 

IG: https://www.instagram.com/tatrateaofficial/

               

Ahoj Majdži, vítame ťa u nás v Learn2Code. Si našou novou lektorkou, tak sa nám na začiatok trošku predstav.

Ahojteeee, v prvom rade ďakujem za privítanie a super príležitosť s vami pracovať a odovzdávať budúcim šikovníkom niečo zo svojich skúseností. V skratke o mne, pochádzam z Trnavy, kde som prežila celý život a študentské obdobie až po vysokú, FMK UCM, ktorá mi otvorila dvere do veľkého a fascinujúceho sveta reklamy. Milujem cestovanie, či už po Slovensku alebo po druhej strane zemegule, festivaly, pivko s kamošmi, tanec a detskú radosť z každodenných maličkostí, ktorá zo mňa dúfam, nikdy nevyprchá.

Majdži
Majdži, zdroj: FB


Kde teraz pracuješ? Predstav sa nám aj po pracovnej stránke.

Už to budú štyri krásne roky, odkedy sa mi splnil hneď prvý pracovný sen, dostať sa do najúžasnejšej reklamnej agentúry, TRIAD Advertising. Začala som spoznávať vody social media, do ktorých som počas výšky len tak veľmi jemne namočila prsty a učiť sa každý deň nové veci od v tom čase najlepších a jedných z prvých social media managerov na Slovensku vôbec, chalani Ďuri Horný, či Erik Goldschmidt. Na tie časy veľmi rada spomínam. Mám pocit, že to bolo tak pred sto rokmi, social media boli totiž totálne iné ako dnes. Sponzorovanie obsahu ešte nebolo také bežné, resp. reklamné Facebook formáty ešte len prichádzali na Slovensko, čiže dovtedy sa muselo postovať oveľa častejšie, až nejakých 20 postov mesačne. Pre značky bolo vtedy tiež oveľa dôležitejšie ako dnes vybudovať si dostatočne veľkú základňu fanúšikov, aby sa posty mali komu zobrazovať, keďže sa zobrazovali len organicky. 

Štyri roky sa niekomu nemusia zdať až tak veľa, ale vo svete social media to znamená, že ste zažili už niekoľko vývojových štádií. Počas tohto obdobia som sa starala o rôzne značky ako Rajo, Poštová banka, TATRATEA, adidas a vyskúšala som si aj team leading jedného z našich social media tímov, ktorého som sa po roku dobrovoľne vzdala. Ozvali sa totiž moje nesplnené cestovateľské sny, ktoré ma zaviedli až do Austrálie. TRIADu som sa ale nechcela vzdať a našťastie ma po návrate prijali s otvoreným náručím a striekajúcim šampanským naspäť. Tomu sa povie happy end, čo? :D

Čo sa ti na tvojej práci páči najviac?

To, že je neskutočne rôznorodá a komplexná zároveň a že ma každý deň učí niečo nové. Inak poznáte tento citát, ktorým začína film Moneyball? "It's unbelievable how much you don't know about the game you've been playing all your life." Mickey Mantl síce hovoril o bejzbole, ale mne to celkom sedí aj na social media. Robíme s nimi celé dni a napriek tomu je toho stále tak veľa, čo o nich nevieme. A ak náhodou aj áno, každý deň sa menia a prinášajú do tejto našej hry nové pravidlá.

Majdži
Majdži, zdroj: FB


U nás si lektorkou kurzu Social Media Marketing. Čo ťa priviedlo k tejto myšlienke?

Pôvodný podnet prišiel od chalanov z Learn2Code, ktorí mali v pláne spraviť kurz "Online marketing". To je ale tak veľmi široká kategória, že sme sa potom rozhodli vybrať si len jednu časť, logicky takú, ktorá dnes patrí medzi najsilnejšie kanály marketingovej komunikácie, a tou sú, ako už všetci viete, social media.

Čo všetko môže dať spomínaný online kurz tomu, kto sa rozhodne ho absolvovať?

Taaaak v prvom rade to bude podľa mňa pre väčšinu ľudí taká "facka", keď zistia, čo všetko práca social media managera obnáša. Celkovo som sa snažila vystavať kurz tak, aby dal človeku najdôležitejšie základy, hlavne čo sa týka social media advertisingu, teda vytváranie a nasadzovanie kampaní. Venujeme sa však aj kreativite vo forme konkrétnych ukážok z praxe, že aký content na Facebook či Instagram patrí, a aký nie, príklady, ako sa dá hrať s jednotlivými formátmi postov, atď. Suma sumárum, po absolvovaní kurzu by mal mať človek našliapnutú cestičku k práci social media managera, či už v reklamnej agentúre, alebo na strane klienta.


Ako by si opísala Social Media Marketing na Slovensku? Je iný napríklad v porovnaní so zahraničím?

Určite je rozdiel pracovať s tak maličkým trhom, akým je Slovensko, než s publikom väčšej krajiny. Nemusíme ani chodiť veľmi ďaleko, hneď u bratov Čechov je to o niečom inom, jednak čo sa týka advertisingu, keďže vedia pracovať s vyšším potenciálnym zásahom a inou cenou za interakciu, a jednak samozrejme aj samotný content, ktorý by mal byť vždy čo najviac lokálny. To znamená, že iný typ humoru funguje na ľudí v Čechách než u nás, vedia riešiť iné témy, vyjadrovať sa k vlastným spoločenským udalostiam, tradíciám, kultúre a pod.

Sleduješ aj konkurenciu, aktuálne trendy, inovácie? Ako si na tom?

Jasnačka, bez každodennej dávky noviniek zo social media sveta by som ešte teraz písala holé textové statusy. Sledovanie trendov je veľmi veľmi dôležité, a ak ide o social media, tak ešte miliónkrát viac dôležité. Nič nie je totiž staršie ako včerajšia novinka. To znamená, že akonáhle Facebook sprístupní nejakú novú fíčurku, už by sa vám mal pariť mozog nad tým, ako ju čo najskôr využiť pre vašu značku, o ktorú sa staráte. Ide vždy o jedinečnú príležitosť, ako novým spôsobom zaujať vaše publikum na sociálnej sieti ešte predtým, než sa stane bežnou (čiže na druhý deň).

Napríklad keď prišiel nový placement reklamy na Instagrame, boli sme medzi prvými, ktorý začali kampane nasadzovať aj na Instagram, a okrem iného sme tak využili to, že sponzorovaného brand contentu tam ešte nebolo až tak veľa, a tým pádom aj cena bola nižšia.

Samozrejme sledujem na sociálnych sieťach aj svetové značky, ktoré sú často studnicou inšpirácie. Napríklad taký Red Bull, čo tí teraz stvárajú na Instagrame, to je radosť sledovať a učiť sa...dokresľovacie súťaže v Stories, alebo rôzne interaktívne srandičky pre ich followerov, no krása.

Dnes je dosť veľa pracovných ponúk v tejto oblasti, na internete alebo na sociálnych sieťach sa to priam hemží s ponukami a pravdepodobne už každá firma potrebuje odborníka na sociálne siete. Vnímaš to tak aj ty?

Samozrejme, veď inak by social media manageri neměli co žrát. Ale nie, teraz vážne. Je to špecializácia ako každá iná. Síce ešte pred pár rokmi táto pozícia neexistovala, ale na tom nezáleží, existuje teraz a značky/klienti už našťastie vedia, že ju potrebujú. Tým, že Facebook, a už aj Instagram, sa stali plnohodnotným médiom, ku každému jednému postu by značka mala pristupovať ako k akémukoľvek inému komunikačnému materiálu. Nestačí dať von fotobankovú grafiku a obyčajný copytext. V tej záplave brandovaného contentu musia vyniknúť a zaujať, a na to potrebujú niekoho, kto social media 100%-ne pozná, dennodenne sa im venuje a vie, čo momentálne funguje.

Je to podľa teba dobre zaplatené?

Všestranný social media manager je predsa na nezaplatenie! 

Na druhej strane komunita týchto ľudí veľmi rýchlo rastie. Napríklad aj na Facebooku denne pribúdajú pracovné ponuky na rôzne Social Media pozície. Je podľa teba dosť kvalifikovaných ľudí práve na tieto pozície?

Hmm, netrúfam si to zovšeobecňovať, už to bude nejaký ten piatok, čo som naposledy robila pohovor s potenciálnymi social media managermi. Z vlastnej skúsenosti ale viem, že aj keď človek nemá za sebou zrovna dva roky praxe a doposiaľ spravoval akurát tak svoj osobný profil, dá sa vycítiť, či to má v krvi alebo nie. A ak áno, stojí za to venovať mu svoj čas a doučiť ho veci, v ktorých má možno medzery.

Niekto si môže myslieť, že stačí si založiť účet na Facebooku, vložiť pár príspevkov a fotiek, prípadne si vloží nejaké tie peniaze do reklamy a to je všetko. Považuje sa za odborníka  a vie s ním robiť. Stretávaš sa s tým aj ty?

Ani nie, skôr si myslím, že nakoniec tí ľudia väčšinou zistia, že aha, asi je toho viac, čo treba vedieť.

Aké sú najčastejšie chyby pri takejto práci?

Najväčšia chyba je podľa mňa to, ak sa značka neprispôsobí charakteru konkrétnej social media platformy a produkuje nasilu hlúposti len preto, aby niečo komunikovala. Nechcem teraz ukazovať prstom, ale naposledy ma takto vytočila jedna nemenovaná finančná inštitúcia, ktorá na svoju Facebook page vypostovala post s rôznymi príchuťami zmrzliny a vyzývala ľudí do diskusie, aby im v komentároch napísali, ktorú príchuť majú najradšej. Žiadne napojenie na značku, len zbytočný balast, post, ktorý by mohol použiť ktokoľvek. A aby som vysvetlila aj to prispôsobenie sa charakteru sociálnej siete, značky zabúdajú, že sociálne siete sú tu stále v prvom rade pre ľudí. Preto, ak je napríklad Instagram platformou, kde sa uploadujú krásne autentické fotky a videá z reálneho sveta, prečo by ju mali značky ničiť svojimi pozliepanými grafickými vizuálmi, ktoré patria niekde na reklamný stĺp?

Existuje zlý príspevok a dobrý príspevok? Alebo to záleží aj od toho, ako sa na to pozeráme?

Tak tak, záleží od uhla pohľadu. Vieme hodnotiť kreatívne spracovanie postu, na čo sa teda väčšinou pozerám ja, alebo potom z hľadiska toho, ako dobre príspevok performuje, teda, či naň ľudia reagujú a dávajú lajky jak odtrhnutí z reťaze. Za mňa je ale dobrý príspevok každý, ktorý ma pri scrollovaní News Feedu dokáže zaujať na toľko, že sa pri ňom zastavím a venujem mu svoju pozornosť, tzv. "scroll stopper".

Pýtajú sa ťa napríklad tvoji priatelia na to, že ako by si mali čo najefektívnejšie nastaviť svoje kampane? Dávaš im rady?

A veruže áno. Vidíš, aj to svedčí o tom, že práca social media managera nie je len o bohapustom sedení na Facebook-u. Človek si myslí, že to zvládne aj sám, ale keď príde na lámanie chleba, už aj volá svojmu socialistovi na telefóne. A ja mu, samozrejme keď čas dovolí, rada zdvihnem a poradím.

Čo by si poradila všetkým, ktorí nemajú žiadne skúsenosti, ale chceli by nejako začať?

Na začiatok by som si určite pozrela nejaký kurz pre začiatočníkov. Inak o jednom dobrom som aj počula, myslím že je od Learn2Code a robí ho nejaká Majdži, vraj to nie je na zahodenie, vyskúšajte. ;)

Čo plánuješ do budúcnosti?

Zarezávať v TRIADe, a popri tom zrejme neustále updatovať tento kurz. Keďže, ako som už niekoľkokrát spomenula, social media sa menia každú chvíľu.

Majdži, ďakujem za rozhovor. Páčil sa ti rozhovor? Venuj mu 👍  Ak máš na Majdži nejakú otázku, napíš ju dole do komentára 👇  

Martina Baumann

Som predovšetkým novinárka, pracovala som napríklad v TASR, v Učiteľských novinách, externe spolupracujem s niekoľkými webmi. Venujem sa rôznym oblastiam - v poslednom čase však najmä vzdelávaniu. Nerozumiem IT, neviem naprogramovať webstránku ani mobilnú aplikáciu, napriek tomu o IT rada a veľa píšem. 


Mohlo by ťa zaujímať

Rozhovory
09.06.2017
Martina Baumann

Na Slovensku je málo programátorov, tvrdí full-stack developer Matej

Matej Gábriš súťažil v našej CODE ARENE počas Profesia days začiatkom marca a získal zaslúžené prvé miesto! Matej nie je vôbec skúpy na slovo, a tak sme ho riadne vyspovedali. Matejove kroky viedli 2. marca 2017 do našej CODE ARENY v bratislavskej Inchebe. Že nie je žiaden nováčik na IT scéne, nám bolo jasné hneď. Veď predsa získal prvé miesto v našej kóderskej súťaži. Matej má veľa skúsenosti, spomeňme teda niektoré projekty:  • http://zena.sme.sk/horoskop/ • http://supernoze.sk/ • http://www.penzionpavcinalehota.sk/ • https://dennikn.sk - Matej paticipoval na prvej verzii • http://www.tricode.sk - Matejova bývala firma, v ktorej urobil web • pôsobil aj ako lektor PHP a MySQL vo www.itvkurze.sk (vtedajší Aptech Europe) [Matej si prebral výhru v CODE ARENE ] A tak sme sa rozhodli, že ho trošku vyspovedáme. Prezradil nám niečo zo zákulisia programovania ako takého. Napríklad sme sa dozvedeli, že okrem toho, že príprava webky trvá dlhé hodiny, môže sa niekedy predĺžiť aj na celý rok (to sa mu totiž naozaj reálne stalo). Matej oficiálne pracuje ako full-stack developer a v nasledujúcich riadkoch sa dozvieš veľa zaujímavosti o ňom, jeho práci a celkovo o programovaní. Tak čítaj ꜜ Zúčastnil si sa súťaže, v ktorej si musel naprogramovať webstránku podľa zadania v časovom limite 15 minút. Pre laika je to šialený čas. Pre profesionála? Dá sa nakódovať webstránka za 15 minút? Koľko času reálne strávi programátor pri tvorení webstránky?Nedá sa povedať, že súťaž bola priamo o naprogramovaní celej webstránky. Jednalo sa o programovanie „templatu“ v jazykoch HTML a CSS z pripraveného dizajnu. Nie je možné pripraviť celú webstránku za 15 minút. Všetci súťažiaci sa pokúšali za 15 minút pripraviť časť webstránky, tak aby bola pre divákov čo najviac vizuálne podobná dodanému dizajnu. Reálne trávi programátor pri príprave webstránky dlhé hodiny. Samozrejme tento čas sa líši podľa toho, o akého programátora sa jedná. V mojom prípade sa dá povedať, že som full-stack developer, čo znamená, že mám na starosti prípravu celej stránky od dizajnu cez front-end (viditeľná časť webstránky pre všetkých návštevníkov) až po back-end (časť webstránky používaná administrátormi). Pri jednoduchších projektoch ako napríklad prezentačná webstránka pre firmu sa čas na úplné dokončenie webstránky pohybuje v rozmedzí pár dní. Avšak pri väčších projektoch, kde požadujú klienti na mieru pripravené riešenia, sa môže doba prípravy predĺžiť na týždne až mesiace. A od čoho všetkého to závisí?Dĺžka prípravy webstránky závisí od množstva faktorov. Od veľkosti webstránky, od množstva programátorov, ktorí na webstránke pracujú, od skúseností programátora aj od spolupráce so zákazníkmi. V poslednom prípade sa mi raz stalo, že zákazník dokázal predĺžiť prípravu webstránky aj o jeden rok. Je to výnimočné, ale môže sa to stať. Veľa ľudí momentálne odchádza za prácou do zahraničia. Ako vnímaš trendy v programovaní na Slovensku v porovnaní so zahraničím?Neviem, čo by som nazval trendom v programovaní. Používanie nových frameworkov? Keďže web developer pracuje v online svete, tak všetky novinky sa ku nám dostanú tak isto rýchlo ako do iných kútov sveta. Záleží na programátorovi či má chuť sa učiť nové veci, alebo zostane pri svojom štandarde. A ako je to s prácou na Slovensku? Ako vnímaš náš trh v tejto oblasti? Je tu dosť ponúk, dá sa tu vôbec presadiť? Slovenský trh rozhodne ponúka veľa možností pre programátorov. Určite nie je potreba vycestovať. Pracovných miest pre programátorov je viac než dostatok. Dá sa povedať, že je veľký nedostatok programátorov. A čo si teda myslíš o pracovných podmienkach v zahraničí? Majú programátori v cudzine lepšie podmienky v porovnaní s programátormi na Slovensku? Pokiaľ sa jedná o plat, tak v zahraničí býva niekoľko násobne vyšší, ale aj financie potrebné na bežný život sú vyššie. Pracovné podmienky sa dajú porovnávať. Benefity ako futbalový stôl, miesto na rýchly spánok, pohyblivý čas na prácu a podobne, sú už bežné aj u nás. Firmy sa predbiehajú, kto ponúkne viac benefitov, aby dostali programátora k sebe a potom si ho aj udržali. Ako sa dá podľa teba čo najjednoduchšie dostať k programovaniu webstránok? Musí mať na to človek nejaký talent, alebo stačí len chuť?Na programovanie webstránok sa môže dať naozaj každý. Stačí iba chuť a výdrž. Určite nie je potrebný žiadny špeciálny talent. Ja som napríklad začínal, keď som mal 15 rokov (dnes mám 30). Začal som programovať v jazyku C++ iba v konzole. V podstate som sa všetko naučil sám a nechodil som na vysokú školu. Keď som mal 25 rokov, tak som navštevoval jeden večerný kurz. To som už ale bol zbehlý programátor a kurz mi iba takpovediac dal dokopy všetko, čo som už ovládal a nasmeroval ma správnym smerom. Ako full-stack developer potrebujem ovládať všetky jazyky bežne používané pri tvorbe webstránok HTML, CSS, JavaScript, PHP, SQL a nie je mi cudzí ani linux, avšak ovládam aj ďalšie programovacie jazyky ako napríklad C, C#, JAVA. Čo by ste poradil začínajúcim kóderom? Na čo si majú dať pozor a naopak, čomu by mali venovať najviac pozornosti?Začínajúcim kóderom by som odporučil sa naučiť dobre a správne googliť, pretože to budú robiť väčšinu času, keď si nebudú vedieť rady s nejakým problémom. Určite odporúčam - naučiť sa poriadne jeden programovací jazyk, vďaka čomu bude už hračka naučiť sa akýkoľvek iný programovací jazyk. Tým nemám na mysli HTML či CSS.  Vďaka za rozhovor Matej. Páčil sa ti rozhovor? Venuj mu 👍  Ak máš na Mateja nejakú otázku, napíš ju dole do komentára 👇  
Rozhovory
22.05.2017
Martina Baumann

Martin Šimo - lektor kurzu Google Analytics pre začiatočníkov

Do tímu lektorov Learn2Code sa pridal Martin Šimo, ktorý je podpísaný pod náš nový kurz Google Analytics pre začiatočníkov.  Ako sám hovorí, má s online vzdelávaním výborné skúsenosti a odporúča túto formu skutočne každému. Porozprával nám viac o Google Analytics a marketingovej analytike ako takej. Na úvod sa nám prosím predstav, čomu sa presne venuješ? Ahojte, som Martin a robím, čo mám rád. Potom hľadám spôsob, ako to použiť pre biznis. Pre tento rozhovor je najrelevantnejšia marketingová analytika. Toto je široký pojem, pod ktorý v mojom slovníku spadá analýza správania užívateľov, zákazníkov, kampaňových nákladov a ďalších vecí, ktoré súvisia s digitálnym biznisom. V princípe ide o prácu s ľuďmi a číslami. Ľudia, ktorí majú potreby, požiadavky a svoje vzorce správania. Plus čísla, ktoré používam ako meradlá pre všetky tieto veci, aby som ich vedel vyhodnocovať a optimalizovať. V Learn2Code sme spustili nový online kurz Google Analytics a ty si jeho lektorom. Ako vnímaš túto pozíciu? Ako veľkú zodpovednosť. Ide o môj prvý online kurz a snažil som sa ho pripraviť tak, aby odovzdal čo najviac vedomostí a skúseností. Sám mám s online vzdelávaním výborné skúsenosti a ak sa mi podarí odovzdať skúsenosti ďalej, budem veľmi rád. Ak nie, tak si rád vypočujem feedback. Aby som zlepšil kurz pre nich aj ďalších študentov. Spomínaný online kurz je vhodný pre začiatočníkov. Je to naozaj o tom, že si ho môže urobiť aj niekto, kto v živote nevidel Google Analytics a vlastne netuší, čo to je? Najviac hodnoty z kurzu bude mať študent, ktorý vie čo Google Analytics je, ale nemá s ním žiadne alebo takmer žiadne praktické skúsenosti. A chce to zmeniť. To je najdôležitejšie. Čo sa týka úkonov a klikačiek, kurz začína vytvorením účtu, čiže najzákladnejším prvým krokom. Postupne v kurze predstavujem celé rozhranie a ukazujem pokročilejšie možnosti práce s dátami. Takže sa dostaneme aj k zložitejším reportom, ich automatizácií a importom vlastných dát. Tí, ktorí už majú základy Google Analytics, respektíve sú pokročilí, sa v tomto kurze zrejme nenájdu. Alebo je kurz vhodný aj pre nich? Túto odpoveď zistí každý podľa verejne dostupnej osnovy. V kurze sú veci, ktoré nemusí ovládať úplne každý. Napríklad to, ako sa nastavujú konverzie pomocou eventov alebo import vlastných dát. Na druhej strane platí, že kto sa vie pýtať tie správne otázky, nájde všetky odpovede aj na Googli. Cieľom kurzu preto nie je Google nahradiť, ale skôr oboznámiť študentov so všetkými možnosťami rozhrania a ukázať ich na konkrétnych príkladoch. Podobne ako Morfeus v Matrixe sa im snažím ukázať dvere. Prejsť cez ne musia študenti sami. Čo týmto kurzom môžem získať? Čo všetko budem vedieť urobiť po absolvovaní kurzu? Nastaviť základné aj pokročilé merania pre jednoduché aj zložitejšie webové projekty. Čiže od webovej stránky, ktorá ponúka tri služby až po zložitejší portál typu Learn2Code. Ak si majiteľka projektu, tak ti to umožní pozrieť sa detailne na zúbok návštevníkom tvojho webu aj výkonností tvojich marketingových kampaní. Uvidíš, na čo míňaš koľko peňazí, akých návštevníkov ti konkrétne kampane nosia a aj to, ktoré kampane sú najziskovejšie. Ak si zamestnanec agentúry alebo freelancer, budeš tieto analýzy vedieť spraviť pre svojich klientov. Ukážeš im, prečo tvoje kampane sú tie správne a najlepšie. Alebo zistíš, že nie sú a zlepšíš ich. Ak nie si ani jedno, tak ti kurz dá zdravý analytický základ pre obe role. Znamená to, že si môžem potom do životopisu uviesť, že ovládam základy Google Analytics, alebo si tam kľudne môžem dať, že ovládam Google Analytics?Áno, môžeš si uviesť, že Google Analytics ovládaš. Budeš oboznámený so všetkými hlavnými možnosťami a funkciami. Pri konkrétnom zadaní sa vždy budeš môcť ku kurzu vrátiť a pozrieť si, čo sa ako nastavuje. Dôležité je vyskúšať si všetky nastavenia a možnosti na vlastnom príklade. Tak sa pri kurze naučíš najviac. Všeobecne sa hovorí, že v IT treba neustále sledovať trendy, platí to aj napríklad u Google Analytics? Menia sa tam veci rýchlo, ak sa vôbec menia? Alebo je to stále o tom istom? 100%! Navyše je analytika takou zvláštnou hybridnou rolou. Aby si svoju prácu robil dobre, musíš mať prehľad nielen o nástroji samotnom, ale aj o celospoločenských trendoch. Napríklad rast návštevnosti z mobilov. Môžeš si ho všimnúť na vlastných dátach. Nájdeš ho podľa toho, že tento segment tvojich zákazníkov má nižšiu mieru konverzie. A začneš robiť kroky, aby si to opravil. Napríklad vytvoríš responzívny web. Ideálne však je, ak už si o tomto trende vedel skôr. Čakal si, že príde a bol si na neho pripravený. Buď preto, že si o ňom čítal alebo si všímaš správanie ľudí okolo seba. Ja sa napríklad často v električke pozerám ľuďom do mobilov. Beriem to ako súčasť mojej práce, pretože ma zaujíma v akých aplikáciách trávia čas a čo v nich robia. To viem potom využiť a pripraviť sa na zmeny v ich správaní. Na druhú stranu si treba uvedomiť aj to, že niektoré veci sa nemenia. Ľudia budú stále ľuďmi. Aspoň dokým z nás nebudú roboty. A toto je tiež veľmi dôležité. Vždy budeme preferovať krajšie pred škaredým, rýchlejšie pred pomalým a kvalitu pred pozlátkom. Je podľa teba na Slovensku dostatok profesionálov v Google Analytics? Je tu silná konkurencia? Musíš mať „ostré lakte“? Ťažká otázka. Zatiaľ je veľmi málo firiem, ktoré sa webovej analytike venujú naplno. Je to však veľmi rýchlo rastúci segment. Hlavne u veľkých klientov, ktorí majú dát veľa a začínajú ich využívať. Teraz, v máji 2017, je podlľa mňa veľká príležitosť začať sa webovej analytike venovať. Tento trh bude v najbližších rokoch iba rásť. Od veľkých klientov postupne aj k stredným a menším. A ak sa niekomu podarí vybudovať si silné meno, tak bude mať vyhraté. Výzvou je zatiaľ menší dopyt. Je náročnejšie nahovoriť stredných a menších klientov, aby sa tomu venovali. Aj kvôli tomu, že dobrá analytika odhaľuje nepríjemné problémy. Keď niekto investuje 5 000 eur do nového webu, väčšinou nechce počuť, že je zlý a nefunguje. Preto sa analytika väčšinou ponúka ako doplnková služba k niečomu inému. Či už výrobe webov alebo marketingovým kampaniam. A tu je aj najväčšia príležitosť na uplatnenie pre absolventov kurzu. V agentúrách, ktoré ponúkajú digitálne služby a vďaka analytike chcú rásť. Poďme teraz k tebe. Máš nejaký vzor, ktorý ťa inšpiruje? Osobu, ktorá je pre teba motivátorom? Ak áno, prečo práve on/ona? Mám ich veľa. Ak mám spomenúť iba jedného, tak určite Gary Vaynerchuk. Vedie online marketingovú agentúru v New Yorku a zdieľa obrovské množstvo svojich vedomostí a skúseností. Dokonca vešia na YouTube každý deň vlog. Vďaka nemu môže hocikto nazrieť do života CEO firmy, ktorá za 7 rokov narástla z 25 na 700+ zamestnancov a má obrat cez 150 miliónov dolárov. Odporúčam ho sledovať každému, koho zaujíma marketing, predaj, ľudské správanie, vedenie firmy alebo potrebuje pravidelnú dávku motivácie. Aké sú tvoje skúsenosti s prácou v IT oblasti? Čo ťa baví najviac a kde sa vidíš o nejaký čas? Máš nejaké konkrétne plány? V IT oblasti nerobím, venujem sa online marketingu. Jediné čo mam s IT spoločné je zopár klientov, pre ktorých sme robili. Momentálne ma najviac zaujíma psychológia a leadership. Sú to pre mňa ďalšie kúsky do mozaiky rastu. Prečo je dôležitá vízia a čo to vlatne je? Ako zistiť, či má biznis šancu na úspech alebo nie? Čo urobiť preto, aby celý biznis fungoval lepšie a mohol rásť?  Tieto otázky sú dôležité pre nás aj pre našich klientov. Čo sa týka budúcnosti, snažím sa nemať očakávania a byť otvorený možnostiam. Zatiaľ sa mi to vždy vyplatilo. Martin je lektorom online kurzu Google Analytics pre začiatočníkov, ak chceš s Google Analytics začať, ale nevieš kde, tento kurz je pre teba ako stvorený. Ak máš na Maťa nejaké otázky, napíš ich do komentárov.
Rozhovory
07.05.2017
Martina Baumann

Jaro Beňo - lektor free kurzu Java pre začiatočníkov

Len pred tromi dňami sme zverejnili online kurz Java pre začiatočníkov (za ktorý nemusíš platiť, je totiž dostupný úplne zadarmo) a už dnes má neuveriteľných takmer 900 študentov! Po prvom šoku sme si hneď povedali, že musíme s tým úspechom von a informovať aj teba! A tak som oslovila lektora  kurzu, aby nám čosi o sebe porozprával. V nasledujúcich riadkoch sa dozvieš, prečo Jaro Beňo tento kurz pustil do sveta a to zadarmo, ako vníma spoluprácu s Learn2Code a spomenul aj nejaké tie zákonitosti o Jave.  Na úvod nám prosím povedz pár slov o sebe, čomu sa venuješ? Pracujem ako programátor. Vo voľnom čase sa venujem rodine, čítam Bibliu, knihy, chodím do prírody a samozrejme robím videotutoriály. Jeden rok som tiež učil na základnej škole (ak toto čítate, tak pozdravujeeem). V Learn2Code sme spustili nový online kurz JAVA, kde ty si jeho lektorom. Ako vnímaš túto pozíciu? Veľmi sa z toho teším. Presne pre toto som kedysi dávno začal robiť videotutoriály – niekomu pomôcť. Pomôcť mu začať v ucelenej forme. Sám som niečo podobné na začiatku potreboval a nemal som to. Musel som zbierať z viacerých zdrojov. Na čo sa najviac tešíš a čo vnímaš ako najväčšie pozitívum tohto kurzu? Najviac sa teším z niečoho, čo síce neuvidím, ale dúfam v to – niekomu tento kurz naozaj pomôže. Pozitívum kurzu je, že je zadarmo a sú v ňom úplne základy. Najmä video o tom ako Java pracuje s pamäťou – je to najdôležitejšie video zo základov javy (teda aspoň podľa mňa). Do dnešného dňa sa prihlásilo na kurz viac ako 800 študentov, to je veľký úspech. Čakal si to? Tak 800 by som určite netipoval na začiatku, je to super. Je z toho vidno, že ľudia majú o Javu záujem. O kvalite môjho tutoriálu, to nehovorí zatiaľ nič, nefandím si. To ukážu až hodnotenia. Osobne dúfam, že budú ľudia spokojní. Ďalšie kurzy, by som rád pripravil ešte lepšie, lebo teraz to bude o niečom inom. Nebude to len o tom, že ja si spravím nejaké video na YouTube a potom si ho možno niekto pozrie. Teraz to bude o tom, že ľudia si to budú chcieť pozrieť, ak vstúpia do kurzu. Toto ma motivuje sa tomu venovať o to poctivejšie a kvalitnejšie.  Čo všetko spomínaný kurz zahŕňa? Je napríklad vhodný aj pre začiatočníkov, alebo skôr pre pokročilých? Všetko o kurze a čo zahŕňa je v popise kurzu. Je najvhodnejší pre začiatočníkov v tomto jazyku a celkovo pre začiatočníkov v programovaní. Kto všetko sa v tomto kurze nájde? Pre koho by si ho skôr odporúčal?  Čo ním môžem získať? Nájde sa tam študent strednej školy, ale i začínajúci vysokoškolák a samozrejme samouk. Všetkým spomínaným to odporúčam. Ďalej ak si chce niekto oprášiť alebo overiť vedomosti, tak to tiež nie je na zahodenie. Ten, kto si to pozrie, získa základný prehľad do písania kódu v Jave. Čo všetko teda budem vedieť urobiť po absolvovaní kurzu? Napríklad, čo si môžem po kurze uviesť do životopisu? Skutočne sa naučí presne všetko to, čo je v samotnom popise kurzu (ako Java pracuje s pamäťou, výrazy, cykly, podmienky, metódy, triedy, polia, pochopíš, čo sú preťaženia a konštruktory, základy OOP - objektovo orientované programovanie, reťazce, prístupové práva, rozhrania,výnimky a iné užitočné vedomosti). V životopise si môže kľudne uviesť znalosť jazyka Java – začiatočník. Všeobecne sa hovorí, že v IT treba neustále sledovať trendy, platí to aj napríklad konkrétne v JAVA? Menia sa tam veci rýchlo? Konkrétne v Jave sa to nemení zo dňa na deň, ale s verziami je to už inak. Skôr si treba pozrieť, či sa nezmenila nejaká knižnica/famework, s ktorým sa na projekte pracuje. To ale tiež nie je úplná nevyhnutnosť, pretože ak používam verziu xx.1, tak ak urobia verziu xx.2, tak ju môžem použiť, ale i nemusím. Je podľa teba na Slovensku dostatok profesionálov - Javistov? Je tu silná konkurencia? Musíš mať „ostré lakte“? Ja si myslím, že je tu veľa kvalitných profesionálov. Verím tomu. Ja sa na konkurenciu takto nepozerám. Snažím s pracovať tak ako viem, stíhať termíny, zlepšovať sa. Nechcem používať ostré lakte a dúfam, že ani nebudem. Aké sú tvoje skúsenosti s prácou v IT oblasti? Čo ťa baví najviac a kde sa vidíš o nejaký čas? Máš nejaké konkrétne plány? Baví ma všetko, čo viem robiť. Rád by som pokračoval v tom, čo robím teraz, zlepšoval sa a zdieľal svoje vedomosti s ostatnými. Rád by som spravil Java advanced kurz, budeme v ňom robiť aplikáciu na správu domácej knižnice. Použijeme Hibernate, napojenie sa na rôzne databázy, rest služby + git. Na toto by mohol naviazať ďalší online kurz pre tých, ktorí programujú v Jave, ale nie sú front-end developeri. Teda kurz Bootstrap - ako si rýchlo pripraviť web stránku. Ďalej by som chcel použiť rest služby na to, aby sme sa napojili na Angular 2 aplikáciu. Tak ďalší podkurz by bol Angular 2 single page application kurz. Toto mi zatiaľ napadlo - štádium rozmýšľania :) Jaro je lektorom online kurzu Java pre začiatočníkov, ak chceš s Javou začať, ale nevieš kde, tento kurz je pre teba ako stvorený. Ak máš na Jara nejaké otázky, napíš ich do komentárov.

Nezmeškaj info o nových kurzoch a špeciálnych ponukách