AKCIA! CELOŽIVOTNÉ predplatné so zľavou 50%, nezmeškaj to!
Zisti viac
Späť na blog
Rozhovory

Na Slovensku je málo programátorov, tvrdí full-stack developer Matej

Martina Baumann
09.06.2017
7 minút čítania
Na Slovensku je málo programátorov, tvrdí full-stack developer Matej
Matej Gábriš súťažil v našej CODE ARENE počas Profesia days začiatkom marca a získal zaslúžené prvé miesto! Matej nie je vôbec skúpy na slovo, a tak sme ho riadne vyspovedali.
Matejove kroky viedli 2. marca 2017 do našej CODE ARENY v bratislavskej Inchebe. Že nie je žiaden nováčik na IT scéne, nám bolo jasné hneď. Veď predsa získal prvé miesto v našej kóderskej súťaži. 
 Matej má veľa skúsenosti, spomeňme teda niektoré projekty:  
Matej si prebral výhru v CODE ARENE 

 A tak sme sa rozhodli, že ho trošku vyspovedáme. Prezradil nám niečo zo zákulisia programovania ako takého. Napríklad sme sa dozvedeli, že okrem toho, že príprava webky trvá dlhé hodiny, môže sa niekedy predĺžiť aj na celý rok (to sa mu totiž naozaj reálne stalo). Matej oficiálne pracuje ako full-stack developer a v nasledujúcich riadkoch sa dozvieš veľa zaujímavosti o ňom, jeho práci a celkovo o programovaní. Tak čítaj ꜜ 

Zúčastnil si sa súťaže, v ktorej si musel naprogramovať webstránku podľa zadania v časovom limite 15 minút. Pre laika je to šialený čas. Pre profesionála? Dá sa nakódovať webstránka za 15 minút? Koľko času reálne strávi programátor pri tvorení webstránky? 

Nedá sa povedať, že súťaž bola priamo o naprogramovaní celej webstránky. Jednalo sa o programovanie „templatu“ v jazykoch HTML a CSS z pripraveného dizajnu. Nie je možné pripraviť celú webstránku za 15 minút. Všetci súťažiaci sa pokúšali za 15 minút pripraviť časť webstránky, tak aby bola pre divákov čo najviac vizuálne podobná dodanému dizajnu. 
Reálne trávi programátor pri príprave webstránky dlhé hodiny. Samozrejme tento čas sa líši podľa toho, o akého programátora sa jedná. V mojom prípade sa dá povedať, že som full-stack developer, čo znamená, že mám na starosti prípravu celej stránky od dizajnu cez front-end (viditeľná časť webstránky pre všetkých návštevníkov) až po back-end (časť webstránky používaná administrátormi). Pri jednoduchších projektoch ako napríklad prezentačná webstránka pre firmu sa čas na úplné dokončenie webstránky pohybuje v rozmedzí pár dní. Avšak pri väčších projektoch, kde požadujú klienti na mieru pripravené riešenia, sa môže doba prípravy predĺžiť na týždne až mesiace.

A od čoho všetkého to závisí? 

Dĺžka prípravy webstránky závisí od množstva faktorov. Od veľkosti webstránky, od množstva programátorov, ktorí na webstránke pracujú, od skúseností programátora aj od spolupráce so zákazníkmi. V poslednom prípade sa mi raz stalo, že zákazník dokázal predĺžiť prípravu webstránky aj o jeden rok. Je to výnimočné, ale môže sa to stať. 

Veľa ľudí momentálne odchádza za prácou do zahraničia. Ako vnímaš trendy v programovaní na Slovensku v porovnaní so zahraničím? 

Neviem, čo by som nazval trendom v programovaní. Používanie nových frameworkov? Keďže web developer pracuje v online svete, tak všetky novinky sa ku nám dostanú tak isto rýchlo ako do iných kútov sveta. Záleží na programátorovi či má chuť sa učiť nové veci, alebo zostane pri svojom štandarde. 

A ako je to s prácou na Slovensku? Ako vnímaš náš trh v tejto oblasti? Je tu dosť ponúk, dá sa tu vôbec presadiť?  

Slovenský trh rozhodne ponúka veľa možností pre programátorov. Určite nie je potreba vycestovať. Pracovných miest pre programátorov je viac než dostatok. Dá sa povedať, že je veľký nedostatok programátorov. 

A čo si teda myslíš o pracovných podmienkach v zahraničí? Majú programátori v cudzine lepšie podmienky v porovnaní s programátormi na Slovensku?  

Pokiaľ sa jedná o plat, tak v zahraničí býva niekoľko násobne vyšší, ale aj financie potrebné na bežný život sú vyššie. Pracovné podmienky sa dajú porovnávať. Benefity ako futbalový stôl, miesto na rýchly spánok, pohyblivý čas na prácu a podobne, sú už bežné aj u nás. Firmy sa predbiehajú, kto ponúkne viac benefitov, aby dostali programátora k sebe a potom si ho aj udržali. 

Ako sa dá podľa teba čo najjednoduchšie dostať k programovaniu webstránok? Musí mať na to človek nejaký talent, alebo stačí len chuť? 

Na programovanie webstránok sa môže dať naozaj každý. Stačí iba chuť a výdrž. Určite nie je potrebný žiadny špeciálny talent. Ja som napríklad začínal, keď som mal 15 rokov (dnes mám 30). Začal som programovať v jazyku C++ iba v konzole. V podstate som sa všetko naučil sám a nechodil som na vysokú školu. Keď som mal 25 rokov, tak som navštevoval jeden večerný kurz. To som už ale bol zbehlý programátor a kurz mi iba takpovediac dal dokopy všetko, čo som už ovládal a nasmeroval ma správnym smerom. Ako full-stack developer potrebujem ovládať všetky jazyky bežne používané pri tvorbe webstránok HTML, CSS, JavaScript, PHP, SQL a nie je mi cudzí ani linux, avšak ovládam aj ďalšie programovacie jazyky ako napríklad C, C#, JAVA. 

Čo by ste poradil začínajúcim kóderom? Na čo si majú dať pozor a naopak, čomu by mali venovať najviac pozornosti? 

Začínajúcim kóderom by som odporučil sa naučiť dobre a správne googliť, pretože to budú robiť väčšinu času, keď si nebudú vedieť rady s nejakým problémom. Určite odporúčam - naučiť sa poriadne jeden programovací jazyk, vďaka čomu bude už hračka naučiť sa akýkoľvek iný programovací jazyk. Tým nemám na mysli HTML či CSS.  
Vďaka za rozhovor Matej. Páčil sa ti rozhovor? Venuj mu 👍  Ak máš na Mateja nejakú otázku, napíš ju dole do komentára 👇  
Martina Baumann

Som predovšetkým novinárka, pracovala som napríklad v TASR, v Učiteľských novinách, externe spolupracujem s niekoľkými webmi. Venujem sa rôznym oblastiam - v poslednom čase však najmä vzdelávaniu. Nerozumiem IT, neviem naprogramovať webstránku ani mobilnú aplikáciu, napriek tomu o IT rada a veľa píšem. 


Mohlo by ťa zaujímať

Martin Šimo - lektor kurzu Google Analytics pre začiatočníkov
Rozhovory
22.05.2017
Martina Baumann

Martin Šimo - lektor kurzu Google Analytics pre začiatočníkov

Do tímu lektorov Learn2Code sa pridal Martin Šimo, ktorý je podpísaný pod náš nový kurz Google Analytics pre začiatočníkov.  Ako sám hovorí, má s online vzdelávaním výborné skúsenosti a odporúča túto formu skutočne každému. Porozprával nám viac o Google Analytics a marketingovej analytike ako takej.[Image] Na úvod sa nám prosím predstav, čomu sa presne venuješ?  Ahojte, som Martin a robím, čo mám rád. Potom hľadám spôsob, ako to použiť pre biznis. Pre tento rozhovor je najrelevantnejšia marketingová analytika. Toto je široký pojem, pod ktorý v mojom slovníku spadá analýza správania užívateľov, zákazníkov, kampaňových nákladov a ďalších vecí, ktoré súvisia s digitálnym biznisom. V princípe ide o prácu s ľuďmi a číslami. Ľudia, ktorí majú potreby, požiadavky a svoje vzorce správania. Plus čísla, ktoré používam ako meradlá pre všetky tieto veci, aby som ich vedel vyhodnocovať a optimalizovať. V Learn2Code sme spustili nový online kurz Google Analytics a ty si jeho lektorom. Ako vnímaš túto pozíciu? Ako veľkú zodpovednosť. Ide o môj prvý online kurz a snažil som sa ho pripraviť tak, aby odovzdal čo najviac vedomostí a skúseností. Sám mám s online vzdelávaním výborné skúsenosti a ak sa mi podarí odovzdať skúsenosti ďalej, budem veľmi rád.  Ak nie, tak si rád vypočujem feedback. Aby som zlepšil kurz pre nich aj ďalších študentov.  Spomínaný online kurz je vhodný pre začiatočníkov. Je to naozaj o tom, že si ho môže urobiť aj niekto, kto v živote nevidel Google Analytics a vlastne netuší, čo to je? Najviac hodnoty z kurzu bude mať študent, ktorý vie čo Google Analytics je, ale nemá s ním žiadne alebo takmer žiadne praktické skúsenosti. A chce to zmeniť. To je najdôležitejšie.  Čo sa týka úkonov a klikačiek, kurz začína vytvorením účtu, čiže najzákladnejším prvým krokom. Postupne v kurze predstavujem celé rozhranie a ukazujem pokročilejšie možnosti práce s dátami. Takže sa dostaneme aj k zložitejším reportom, ich automatizácií a importom vlastných dát.  Tí, ktorí už majú základy Google Analytics, respektíve sú pokročilí, sa v tomto kurze zrejme nenájdu. Alebo je kurz vhodný aj pre nich? Túto odpoveď zistí každý podľa verejne dostupnej osnovy. V kurze sú veci, ktoré nemusí ovládať úplne každý. Napríklad to, ako sa nastavujú konverzie pomocou eventov alebo import vlastných dát.  Na druhej strane platí, že kto sa vie pýtať tie správne otázky, nájde všetky odpovede aj na Googli. Cieľom kurzu preto nie je Google nahradiť, ale skôr oboznámiť študentov so všetkými možnosťami rozhrania a ukázať ich na konkrétnych príkladoch.  Podobne ako Morfeus v Matrixe sa im snažím ukázať dvere. Prejsť cez ne musia študenti sami.  Čo týmto kurzom môžem získať? Čo všetko budem vedieť urobiť po absolvovaní kurzu? Nastaviť základné aj pokročilé merania pre jednoduché aj zložitejšie webové projekty. Čiže od webovej stránky, ktorá ponúka tri služby až po zložitejší portál typu Learn2Code.   Ak si majiteľka projektu, tak ti to umožní pozrieť sa detailne na zúbok návštevníkom tvojho webu aj výkonností tvojich marketingových kampaní. Uvidíš, na čo míňaš koľko peňazí, akých návštevníkov ti konkrétne kampane nosia a aj to, ktoré kampane sú najziskovejšie.  Ak si zamestnanec agentúry alebo freelancer, budeš tieto analýzy vedieť spraviť pre svojich klientov. Ukážeš im, prečo tvoje kampane sú tie správne a najlepšie. Alebo zistíš, že nie sú a zlepšíš ich.  Ak nie si ani jedno, tak ti kurz dá zdravý analytický základ pre obe role.[Image] Znamená to, že si môžem potom do životopisu uviesť, že ovládam základy Google Analytics, alebo si tam kľudne môžem dať, že ovládam Google Analytics? Áno, môžeš si uviesť, že Google Analytics ovládaš. Budeš oboznámený so všetkými hlavnými možnosťami a funkciami. Pri konkrétnom zadaní sa vždy budeš môcť ku kurzu vrátiť a pozrieť si, čo sa ako nastavuje.  Dôležité je vyskúšať si všetky nastavenia a možnosti na vlastnom príklade. Tak sa pri kurze naučíš najviac.  Všeobecne sa hovorí, že v IT treba neustále sledovať trendy, platí to aj napríklad u Google Analytics? Menia sa tam veci rýchlo, ak sa vôbec menia? Alebo je to stále o tom istom? 100%! Navyše je analytika takou zvláštnou hybridnou rolou. Aby si svoju prácu robil dobre, musíš mať prehľad nielen o nástroji samotnom, ale aj o celospoločenských trendoch.  Napríklad rast návštevnosti z mobilov. Môžeš si ho všimnúť na vlastných dátach. Nájdeš ho podľa toho, že tento segment tvojich zákazníkov má nižšiu mieru konverzie. A začneš robiť kroky, aby si to opravil. Napríklad vytvoríš responzívny web.  Ideálne však je, ak už si o tomto trende vedel skôr. Čakal si, že príde a bol si na neho pripravený. Buď preto, že si o ňom čítal alebo si všímaš správanie ľudí okolo seba.  Ja sa napríklad často v električke pozerám ľuďom do mobilov. Beriem to ako súčasť mojej práce, pretože ma zaujíma v akých aplikáciách trávia čas a čo v nich robia. To viem potom využiť a pripraviť sa na zmeny v ich správaní.  Na druhú stranu si treba uvedomiť aj to, že niektoré veci sa nemenia. Ľudia budú stále ľuďmi. Aspoň dokým z nás nebudú roboty. A toto je tiež veľmi dôležité. Vždy budeme preferovať krajšie pred škaredým, rýchlejšie pred pomalým a kvalitu pred pozlátkom.  [Image] Je podľa teba na Slovensku dostatok profesionálov v Google Analytics? Je tu silná konkurencia? Musíš mať „ostré lakte“? Ťažká otázka. Zatiaľ je veľmi málo firiem, ktoré sa webovej analytike venujú naplno. Je to však veľmi rýchlo rastúci segment. Hlavne u veľkých klientov, ktorí majú dát veľa a začínajú ich využívať.  Teraz, v máji 2017, je podlľa mňa veľká príležitosť začať sa webovej analytike venovať. Tento trh bude v najbližších rokoch iba rásť. Od veľkých klientov postupne aj k stredným a menším. A ak sa niekomu podarí vybudovať si silné meno, tak bude mať vyhraté.  Výzvou je zatiaľ menší dopyt. Je náročnejšie nahovoriť stredných a menších klientov, aby sa tomu venovali. Aj kvôli tomu, že dobrá analytika odhaľuje nepríjemné problémy. Keď niekto investuje 5 000 eur do nového webu, väčšinou nechce počuť, že je zlý a nefunguje.  Preto sa analytika väčšinou ponúka ako doplnková služba k niečomu inému. Či už výrobe webov alebo marketingovým kampaniam. A tu je aj najväčšia príležitosť na uplatnenie pre absolventov kurzu. V agentúrách, ktoré ponúkajú digitálne služby a vďaka analytike chcú rásť. [Image] Poďme teraz k tebe. Máš nejaký vzor, ktorý ťa inšpiruje? Osobu, ktorá je pre teba motivátorom? Ak áno, prečo práve on/ona? Mám ich veľa. Ak mám spomenúť iba jedného, tak určite Gary Vaynerchuk. Vedie online marketingovú agentúru v New Yorku a zdieľa obrovské množstvo svojich vedomostí a skúseností. Dokonca vešia na YouTube každý deň vlog.  Vďaka nemu môže hocikto nazrieť do života CEO firmy, ktorá za 7 rokov narástla z 25 na 700+ zamestnancov a má obrat cez 150 miliónov dolárov. Odporúčam ho sledovať každému, koho zaujíma marketing, predaj, ľudské správanie, vedenie firmy alebo potrebuje pravidelnú dávku motivácie.  Aké sú tvoje skúsenosti s prácou v IT oblasti? Čo ťa baví najviac a kde sa vidíš o nejaký čas? Máš nejaké konkrétne plány? V IT oblasti nerobím, venujem sa online marketingu. Jediné čo mam s IT spoločné je zopár klientov, pre ktorých sme robili.  Momentálne ma najviac zaujíma psychológia a leadership. Sú to pre mňa ďalšie kúsky do mozaiky rastu. Prečo je dôležitá vízia a čo to vlatne je? Ako zistiť, či má biznis šancu na úspech alebo nie? Čo urobiť preto, aby celý biznis fungoval lepšie a mohol rásť?  Tieto otázky sú dôležité pre nás aj pre našich klientov.  Čo sa týka budúcnosti, snažím sa nemať očakávania a byť otvorený možnostiam. Zatiaľ sa mi to vždy vyplatilo.  Martin je lektorom online kurzu Google Analytics pre začiatočníkov, ak chceš s Google Analytics začať, ale nevieš kde, tento kurz je pre teba ako stvorený. Ak máš na Maťa nejaké otázky, napíš ich do komentárov.
Jaro Beňo - lektor free kurzu Java pre začiatočníkov
Rozhovory
07.05.2017
Martina Baumann

Jaro Beňo - lektor free kurzu Java pre začiatočníkov

Len pred tromi dňami sme zverejnili online kurz Java pre začiatočníkov (za ktorý nemusíš platiť, je totiž dostupný úplne zadarmo) a už dnes má neuveriteľných takmer 900 študentov! Po prvom šoku sme si hneď povedali, že musíme s tým úspechom von a informovať aj teba! A tak som oslovila lektora  kurzu, aby nám čosi o sebe porozprával. V nasledujúcich riadkoch sa dozvieš, prečo Jaro Beňo tento kurz pustil do sveta a to zadarmo, ako vníma spoluprácu s Learn2Code a spomenul aj nejaké tie zákonitosti o Jave. [Image] Na úvod nám prosím povedz pár slov o sebe, čomu sa venuješ? Pracujem ako programátor. Vo voľnom čase sa venujem rodine, čítam Bibliu, knihy, chodím do prírody a samozrejme robím videotutoriály. Jeden rok som tiež učil na základnej škole (ak toto čítate, tak pozdravujeeem). V Learn2Code sme spustili nový online kurz JAVA, kde ty si jeho lektorom. Ako vnímaš túto pozíciu? Veľmi sa z toho teším. Presne pre toto som kedysi dávno začal robiť videotutoriály – niekomu pomôcť. Pomôcť mu začať v ucelenej forme. Sám som niečo podobné na začiatku potreboval a nemal som to. Musel som zbierať z viacerých zdrojov.  Na čo sa najviac tešíš a čo vnímaš ako najväčšie pozitívum tohto kurzu? Najviac sa teším z niečoho, čo síce neuvidím, ale dúfam v to – niekomu tento kurz naozaj pomôže. Pozitívum kurzu je, že je zadarmo a sú v ňom úplne základy. Najmä video o tom ako Java pracuje s pamäťou – je to najdôležitejšie video zo základov javy (teda aspoň podľa mňa).  Do dnešného dňa sa prihlásilo na kurz viac ako 800 študentov, to je veľký úspech. Čakal si to? Tak 800 by som určite netipoval na začiatku, je to super. Je z toho vidno, že ľudia majú o Javu záujem. O kvalite môjho tutoriálu, to nehovorí zatiaľ nič, nefandím si. To ukážu až hodnotenia. Osobne dúfam, že budú ľudia spokojní. Ďalšie kurzy, by som rád pripravil ešte lepšie, lebo teraz to bude o niečom inom. Nebude to len o tom, že ja si spravím nejaké video na YouTube a potom si ho možno niekto pozrie. Teraz to bude o tom, že ľudia si to budú chcieť pozrieť, ak vstúpia do kurzu. Toto ma motivuje sa tomu venovať o to poctivejšie a kvalitnejšie.  Čo všetko spomínaný kurz zahŕňa? Je napríklad vhodný aj pre začiatočníkov, alebo skôr pre pokročilých? Všetko o kurze a čo zahŕňa je v popise kurzu. Je najvhodnejší pre začiatočníkov v tomto jazyku a celkovo pre začiatočníkov v programovaní.  Kto všetko sa v tomto kurze nájde? Pre koho by si ho skôr odporúčal?  Čo ním môžem získať? Nájde sa tam študent strednej školy, ale i začínajúci vysokoškolák a samozrejme samouk. Všetkým spomínaným to odporúčam. Ďalej ak si chce niekto oprášiť alebo overiť vedomosti, tak to tiež nie je na zahodenie. Ten, kto si to pozrie, získa základný prehľad do písania kódu v Jave.  Čo všetko teda budem vedieť urobiť po absolvovaní kurzu? Napríklad, čo si môžem po kurze uviesť do životopisu? Skutočne sa naučí presne všetko to, čo je v samotnom popise kurzu (ako Java pracuje s pamäťou, výrazy, cykly, podmienky, metódy, triedy, polia, pochopíš, čo sú preťaženia a konštruktory, základy OOP - objektovo orientované programovanie, reťazce, prístupové práva, rozhrania,výnimky a iné užitočné vedomosti). V životopise si môže kľudne uviesť znalosť jazyka Java – začiatočník. Všeobecne sa hovorí, že v IT treba neustále sledovať trendy, platí to aj napríklad konkrétne v JAVA? Menia sa tam veci rýchlo? Konkrétne v Jave sa to nemení zo dňa na deň, ale s verziami je to už inak. Skôr si treba pozrieť, či sa nezmenila nejaká knižnica/famework, s ktorým sa na projekte pracuje. To ale tiež nie je úplná nevyhnutnosť, pretože ak používam verziu xx.1, tak ak urobia verziu xx.2, tak ju môžem použiť, ale i nemusím.  Je podľa teba na Slovensku dostatok profesionálov - Javistov? Je tu silná konkurencia? Musíš mať „ostré lakte“? Ja si myslím, že je tu veľa kvalitných profesionálov. Verím tomu. Ja sa na konkurenciu takto nepozerám. Snažím s pracovať tak ako viem, stíhať termíny, zlepšovať sa. Nechcem používať ostré lakte a dúfam, že ani nebudem. Aké sú tvoje skúsenosti s prácou v IT oblasti? Čo ťa baví najviac a kde sa vidíš o nejaký čas? Máš nejaké konkrétne plány? Baví ma všetko, čo viem robiť. Rád by som pokračoval v tom, čo robím teraz, zlepšoval sa a zdieľal svoje vedomosti s ostatnými. Rád by som spravil Java advanced kurz, budeme v ňom robiť aplikáciu na správu domácej knižnice. Použijeme Hibernate, napojenie sa na rôzne databázy, rest služby + git. Na toto by mohol naviazať ďalší online kurz pre tých, ktorí programujú v Jave, ale nie sú front-end developeri. Teda kurz Bootstrap - ako si rýchlo pripraviť web stránku. Ďalej by som chcel použiť rest služby na to, aby sme sa napojili na Angular 2 aplikáciu. Tak ďalší podkurz by bol Angular 2 single page application kurz. Toto mi zatiaľ napadlo - štádium rozmýšľania :) Jaro je lektorom online kurzu Java pre začiatočníkov, ak chceš s Javou začať, ale nevieš kde, tento kurz je pre teba ako stvorený. Ak máš na Jara nejaké otázky, napíš ich do komentárov.
Podľa spoluzakladateľky PIXEL FEDERATION Lucie Šickovej je na trhu málo IT žien
Rozhovory
27.04.2017
Martina Baumann

Podľa spoluzakladateľky PIXEL FEDERATION Lucie Šickovej je na trhu málo IT žien

Poznáte ju najmä ako jednu zo zakladateliek spoločnosti PIXEL FEDE­RA­TI­ON, dlhé roky pôsobila a pôsobí v IT a v oblasti ľudských zdrojov. Ako sama hovorí, IT je všade okolo nás, potrebujeme ho a vidí potrebu sa vzdelávať v tejto oblasti odhliadnuc od toho, či si žena alebo muž. V rámci Medzinárodného dňa žien v IT pokračujeme v sérii zaujímavých rozhovorov so zaujímavými ženami. Moje pozvanie prijala Lucia Šicková.[Image] Na začiatok sa nám prosím predstav, čo presne robíš a čomu sa venuješ?Ahojte, volám sa Lucia Šicková, som jedna zo zakladateliek Pixel Federation a v rámci Pixelu pracujem so vzdelávaním. Mám na starosti systém vzdelávania pre našich ľudí založený hlavne na zdieľaní vedomostí a skúseností v rámci firmy a taktiež sem pozývame expertov zo zahraničia, zastrešujeme mentoring, coaching a aktuálne ideme riešiť individuálne vzdelávacie plány. Okrem interného vzdelávania mám na starosti projekt Edufactory, ktorého cieľom je podporovať a tvoriť inovatívne vzdelávacie koncepty, ktoré pristupujú k vzdelávaniu interaktívnou formou, projektovo, pragmaticky, s rešpektom, okamžitou spätnou väzbou. Zaujímam sa o edugaming, social impact hry, využívanie hier v rámci vzdelávacieho procesu a tiež o samotné vzdelávanie vývojárov na Slovensku. Ak by si nerobila to, čo robíš, čo by si s najväčšou pravdepodobnosťou robila? Určite by som niečo organizovala v rámci kreatívneho priemyslu a pracovala s veľkou skupinou ľudí. Kreatívny priemysel preto, že si vždy obdivovala akúkoľvek formu ľudskej tvorivosti - či už filmovú tvorbu, komiks, animáciu, aplikáciu alebo hru. A ľudia sú pre mňa to najdôležitejšie. Od mojich najbližších až po kohokoľvek so zaujímavým príbehom, či pohľadom na svet. Keď si začínala, bolo to pre teba ťažké? Vedela si si hneď poradiť? Keď som začínala pracovať, mala som 17 rokov a pracovala som vo VHS požičovni. Tam asi ale otázka nesmerovala... Čo chcem povedať je, že odvtedy som vždy pracovala, čiže neviem, ktorý bod považovať za začiatok. Vždy som pracovala s ľuďmi, nikdy som nemala strach z technológií a ľuďmi pracujúcimi s technológiami. Moja prvá práca v rámci herného priemyslu bolo riadenie práve technickej časti tímu. Mala som na starosti programátorov, testerov, scripterov. S niektorými nebola jednoduchá komunikácia, lebo mi radi dali pocítiť, že nerozumiem detailu. Ale mala som zopár skvelých prekladateľov a tí mi robili podporu. Pochopila som, že témy, alebo zručnosti, ktoré nie sú primárne moja doména, si potrebujem vyskladať ľuďmi, ktorí ma dopĺňajú. Ja sa nezvyknem zamotať v probléme, snažím sa vždy hľadať riešenia a to v malých, manažovateľných krokoch. Je dôležité uvedomovať si, čo človek nevie a snažiť sa zlepšovať a hľadať pomoc, kde si neviem pomôcť sama. Čo bolo pre teba najťažšie? Rôzne momenty. Náročný bol prechod z trvalého pracovného pomeru, kde som mala stabilný príjem a zdanlivé istoty na voľnú nohu, kde neexistovala garancia ničoho. Potom prechod z korporátu do kreatívneho priemyslu, tiež kvôli zdanlivým istotám. Ďalšou veľkou výzvou bolo založenie Pixelu a odrazu obrovská zodpovednosť za ľudí, ktorí sa rozhodli s nami spolupracovať. Následne potreba mať dieťa a keď už sa mi narodilo a potom ďalšie a ďalšie, skĺbiť rodinu a prácu. Ale aj materstvo ma naučilo, že všetko je len fáza, či už príjemná, alebo nepríjemná sa v nejakom momente sa skončí, čiže najdôležitejšie sú výdrž, konzistencia a trpezlivosť. Ako to vnímaš pracovne? Je veľký dopyt po ľuďoch s IT znalosťami, majú väčšie šance sa zamestnať v tejto oblasti, nájsť si lepšie platenú prácu? Myslím si, že IT a digitálne technológie už teraz hrajú dôležitú rolu v našich životoch a naše potreby v tejto oblasti budú len rásť. Aj preto je stále rastúci dopyt po vývojároch, ľuďoch so znalosťou toho, čo všetko zahŕňa tvorba digitálnych produktov od nápadu po ich spustenie na trh. To obnáša nielen programátorov, ale aj grafikov, ktorí rozumejú technológiám, koncovému užívateľovi, marketérov, manažérov, dizajnérov a podobne. Čiže na to, aby človek pracoval vo firme, ktorá tvorí digitálny produkt, nemusí byť kóder, ale musí rozumieť súvislostiam a životnému cyklu digitálneho produktu. Po takýchto ľuďoch bude vždy dopyt. Ako vnímaš spojenie IT a ženy? Pracuješ viac v mužskom alebo ženskom svete?IT je dominantne mužským svetom, herný priemysel rovnako. V rámci Pixelu máme takmer 20 percent žien. Stále je to málo, na vyslovene technickejších pozíciách máme iba zopár žien. Nie je to preto, že by sme ženy nechceli prijímať, práve naopak, ale, bohužiaľ, na trhu ich nie je veľa. Vidíš výhody toho, že je stále málo žien v IT? Žien je stále menej ako mužov, ako v mnohých iných segmentoch. Nevidím v tom výhody. Kolektív, kde sú aj muži aj ženy, je oveľa funkčnejší, dynamickejší, obe pohlavia sú niečim špecifické a spoločne tvoria väčšiu rovnováhu. Ako reagovali tvoje kamarátky, keď si sa rozhodla pracovať v tejto sfére? Ja som študovala financie, pracovala som s ľudskými zdrojmi, čiže IT smer som neštudovala. Keďže však mám veľmi široké záujmy a som extrémne zvedavý človek, ktorý sa neustále snaží rozširovať si svoje vedomosti, hľadať širšie súvislosti a dopad na ľudí, nikoho kto ma pozná, neprekvapuje, čo robím.  Pracujú aj ony v IT? Keď idete baby napríklad na kávu, rozprávate sa o tvojej práci? Alebo si túto tému necháš pre mužský kolektív? Mám veľa kamarátov a kamarátok, bohužiaľ, však nie dosť času na len také to príjemné posedávanie na káve a rozprávanie sa o čomkoľvek. Svoj čas delím medzi svoju rodinu, teda Šimona, deti a prácu. Mám aj kamarátov s ktorými nepracujem, ale som typ človeka, ktorý má rád, keď môže svoj okruh kamarátov prepájať aj pracovne. Pýtajú sa ľudia často na tvoju prácu? Stretávaš sa s tým, že by si dievčatá pýtali od teba nejaké tipy a rady? Pixel Federation je aktuálne veľmi exponovaný a dostávame veľa otázok. Ja odpovedám, lebo cítim veľkú zodpovednosť - za náš úspech, za to čo firma a všetci v nej dokázali voči všetkým ľuďom, ktorí sa na tom v nejakom bode podieľali ako aj voči komukoľvek, koho ten príbeh môže inšpirovať. Vidím, ako vie len taká malá vec ako exkurzia namotivovať mladých, aby sa nebáli skúsiť niečo vlastné. Mám rada túto krajinu. Môj syn dnes cestou autobusom povedal, že Slovensko miluje a chce tu ostať navždy. Chcem, aby v tejto krajine ostávali múdri, mladí ľudia a preto sa budem robiť všetko preto, aby sme k tomu prispeli. Čo by si poradila dievčatám, ktoré sa nevedia rozhodnúť, či by mali ísť do programovania alebo do IT samotného? Neviem síce programovať, ale ak máte radi dynamicky sa meniace prostredie, kde treba používať hlavu, určite choďte do toho. Je to veľmi zaujímavý smer, vďaka ktorému budete vždy o krok vpred! Lucke ďakujeme za rozhovor. Páčil sa ti rozhovor? Venuj mu 👍  Ak máš na Luciu nejakú otázku, napíš ju dole do komentára 👇  

Nezmeškaj info o nových kurzoch a špeciálnych ponukách