Späť na blog
Rozhovory

Vítězslav Klement: Je Facebook mŕtvy?

Tím Skillmea
06.12.2022
4 minúty čítania
Vítězslav Klement: Je Facebook mŕtvy?
V podcaste sme sa s Vítom porozprávali najmä o online marketingu, Facebooku a TikToku, influencer marketingu, ale venovali sme sa aj blockchainu a metaversu.

Vítězslav Klement je marketér, ktorý je od roku 2013 spojený s mediálnou agentúrou GroupM, v rámci ktorej si prešiel viacerými pozíciami a pracoval pre klientov ako Škoda Auto, Red Bull, Unilever a ďalších. Aktuálne v rámci tejto agentúry pracuje na pozícii Social Skillhead, kde rozvíja social content & performance naprieč všetkými GroupM agentúrami. 
Vítězslav Klement a Radovan Debnár v Skillmea podcaste
Vítězslav Klement a Radovan Debnár v Skillmea podcaste

➡️ V dnešnej dobe sa hovorí, že je Facebook je mŕtvy alebo na ústupe. Je to pravda? Oplatí sa ešte budovať svoju fanpage?

Nie je to pravda. Ešte stále žije, aj keď už nie je tak vitálny, ako bol pred rokmi. Facebook má v Čechách a na Slovensku oproti ostatným platformám stále najviac používateľov. Aj keď pre tú mladšiu kategóriu už nie je tak „cool“, keďže tam pôsobia aj ich rodičia a starí rodičia. 
 
Pokiaľ chce byť nový podnik aktívny na sociálnych sieťach, tak skôr alebo neskôr dospeje k tomu, v rámci „mainstreamu“, že bez Facebooku to úplne dobre nejde. 
 
Aj keď organický dosah na sociálnych sieťach je stále nižší a nižší, oplatí sa budovať si stránku a komunitu ale nemalo by to byť hlavným kritériom. Neodporúčam teda nakupovať fanúšikov stránky. 
 
My sa dnes stretávame s trendom, ktorý mnohí nazývame „tiktokizácia“ sociálnych sietí. To znamená, že platforma nezobrazuje príspevky od užívateľových spojení ale príspevky, o ktoré si myslí, že by mohol mať užívateľ na základe algoritmu záujem. Mám pocit, že Facebook teraz prešľapuje na mieste a nevie či ísť cestou toho TikTok trendu alebo si udržať to „svoje“. 
 

➡️ Ako by mal vyzerať obsah na Facebooku? 

Či chceme alebo nechceme Facebook sa približuje k Instagramu a TikToku, pretože dnešným trendom na sieťach je stručný, jasný a úderný obsah. 
 
Z dát GroupM vieme vyčítať, že priemerná dĺžka zhliadnutia videa na Facebooku je 8-9 sekúnd. Dnešní užívateľ má množstvo dostupného obsahu, keď ho v prvých sekundách nezaujmete, tak ide ďalej.
 
Tým najdôležitejším na sociálnych sieťach je podľa mňa efektívny zásah relevantnej cieľovej skupiny. Platí, že miera interakcie v čase klesá, užívatelia sa stávajú iba pozorovateľmi a aktívne neinteragujú s obsahom. Nízke interakcie neznamenajú, že užívatelia obsah nevideli a nedržia si ho v hlave. 
 
Frekvencia je dôležitá pre algoritmus sietí, ktoré preferujú stránky a tvorcov obsahu, ktorí komunikujú pravidelne. Našim klientom odporúčam ako ideálnu frekvenciu 2-3 príspevky týždenne. Životnosť jedného príspevku sú približne 3 dni. 
 
A ty? Natáčaš videá na TikTok?
A ty? Natáčaš videá na TikTok?

➡️ Čo sa týka TikToku, ako to vyzerá v Čechách a na Slovensku? 

TikTok zo začiatku čelil obavám o úniku dát a ochrany značky, výrazne to upravil a aktuálne sa stáva stále viac zaujímavým. 
 
TikTok však vôbec nezujíma slovenský trh. Nemáme teda žiadne dáta o tom, koľko Slovákov na TikToku pôsobí. V Čechách je na platforme k novembru 2022 zaregistrovaných 2 milióny českých užívateľov starších ako 18 rokov, čo predstavuje „menšiu“ polovicu v porovnaní s Facebookom. 
 
Viac detialov o TikToku, jeho reklamnej stratégii a influencer marketingu sa dozviete v našom Skillmea podcaste: #7 Čo funguje v online marketingu a je Facebook mŕtvy? alebo v nových online kurzoch Influencer marketing a Komunikácia na TikToku.
Tím Skillmea
🥇 Sme jednotka v online vzdelávaní na Slovensku.
Na našom webe nájdeš viac ako 300 rôznych videokurzov z oblastí ako programovanie, tvorba hier, testovanie softwaru, grafika, UX dizajn, online marketing, MS Office a pod. 
Vyber si kurz, ktorý ťa posunie vpred ⏩

Mohlo by ťa zaujímať

Miro Beka: Python je ako "programovací ducktape"
Rozhovory
16.10.2022
Tím Skillmea

Miro Beka: Python je ako "programovací ducktape"

Miro Beka začal programovať už na strednej, kedy frčal turbo pascal. Na výške pričuchol k Pythonu a odvtedy v Pythone robí všetko. Medzi Mirove obľúbené oblasti parí DevOps, automatizovanie testovania a web development (hlavne backend). Venuje sa aj hudbe ako spevák a basgitarista v kapele @mofokillerofficial. [Skillmea podcast: Miro Beka a Laura Modrianska] ➡️ Python je veľmi univerzálny programovací jazyk, na čo všetko sa dá využiť? Ja volám Python taký "programovací ducktape" pretože sa dá použiť na veľké množstvo úloh, od malých projektov až po väčšie aplikácie. Ľudia ho radi používajú pre mini projekty, ako napríklad sťahovanie dát z internetu, ale môže sa použiť aj pre väčšie úlohy, ako je serverová časť webových aplikácií, ktoré bežia na serveroch, a dokonca aj desktopové aplikácie, hoci to nie je jeho najpopulárnejšie využitie. ➡️ Aké je najpopulárnejšie využitie Pythonu?Povedal by som, že najpopulárnejšie využitie Pythonu je v oblasti data science, kde sa používa na spracovanie dát, teda rýchle programovanie a testovanie hypotéz v modeloch umelej inteligencie. Keď sa to jednoducho vyskúša a overí, potom sa to často programuje v efektívnejších jazykoch, ktoré bežia rýchlejšie. ➡️ Aká je jeho výhoda Pythonu oproti iným programovacím jazykom?Výhodou Pythonu je, že sa ľahko naučí a je veľmi čitateľný. Syntax je jednoduchá a píše sa ako keby angličtinou. Názvy funkcií sú ľahko čitateľné a ľahko sa  s ním začína. Stačí si stiahnuť Python a môžete začať programovať bez potreby špeciálnych knižníc. Komunita programátorov je veľká a plná zdrojov, tutoriálov, článkov, návodov, videí a blogov, takže Python má veľkú podporu. To je aj dôvodom, prečo je obľúbeným jazykom v komunite programátorov. ➡️ Keď sa chce niekto stať Python vývojárom, čo všetko musí vedieť úplne na začiatku? Aby ste začali s programovaním v Pythone, stačí si nájsť základný návod alebo tutoriál do programovania a začať s jednoduchými výpočtami 1+1 a podbne a postupne sa prehrýzavať súčasťami Pythonu. Potrebujete k tomu len textový editor, ako sa hovorí ID-čko (integrity development investment), ktorý vám pomáha dopĺňaním funkcií alebo higlightovaním syntaxu. ➡️ Je angličtina nutnosťou? Povedal by som, že je to veľmi veľká výhoda, pretože tých zdrojov v angličtine je oveľa viacej. ➡️ Ak niekto vyvíja softvér prostredníctvom telefónu, na čo všetko môže Python ako jazyk poslúžiť?Poviem to z vlastnej skúsenosti, že Python používam ako taký "ducktape" alebo švajčiarsky nožík. Keď dostanem úlohu otestovať aplikáciu, ktorá závisí od iných 6 systémov a bez nich sa nevie pohnúť, prichádza na rad Python. S Pythonom spravím mock, teda náhradu tých ostatných súčastí, ktorá sa nemá žiadnu funkcionalitu, čo viem ovládať. V prípade dátovej vedy, keď potrebujem spracovať nejaké dáta a overiť si hypotézu, či dokážem naučiť neurónovú sieť vypočítat alebo rozpoznávať niečo na obrázku, zoberiem si Python a vyskúšam si to. Potom sa ukáže, či to ide, nejde, alebo je to príliš komplikované na moje schopnosti. Python je pre mňa vždy nástroj, po ktorom siaham, keď potrebujem niečo urobiť. [Programátor Miro Beka]V Skillmea podcaste#6 sme sa rozprávali nielen o programovaní a Pythone, ale aj o vývoji hier a Mirovom vlastnom hernom štúdiu Fono Labs. Vypočuť si ho môžete na našom Youtube alebo na Spotify. 
S Denisou Štefunkovou o copywritingu
Rozhovory
23.09.2022
Tím Skillmea

S Denisou Štefunkovou o copywritingu

Denisa Štefunková je copywriterka, ktorá sa venuje tvorbe reklamných textov na weby a sociálne siete, ako aj tvorbe televíznych reklám. Pracuje ako freelancer už takmer tri roky a predtým pôsobila na oddelení ekológie vo Volkswagen. Teraz sa špecializuje na SEO texty a korektúry na pozícii head of content v agentúre Vojkovsky.sk. Denisa spolupracuje s rôznymi klientmi, od veľkých firiem až po malé rodinné biznisy.[Podcast s copywriterkou Denisou Štefunkovou a Laurou Modrianskou] ➡️ Ako je podľa teba vnímaná profesia copywritera na Slovensku? Mnoho ľudí nevie, čo je copywriting. Už som sa stretla s tým, že keď im poviem, že som copywriterka, mylne si myslia, že to súvisí s autorskými právami. Avšak, niekedy ma prekvapí, keď sa stretnem s niekým, kto vie, čo copywriting je, ako napríklad šofér Uberu, ktorý vedel, že copywriting znamená písanie textov. Niekedy ma to poteší, že ľudia vedia, ale inokedy nevedia.   ➡️ Aké vlastnosti by podľa teba mal mať dobrý copywriter?Dobrý copywriter by mal mať v prvom rade empatiu. Mal by sa vcítiť do tých, ktorí budú čítať jeho články alebo texty. Mal by vedieť, čo ich trápi a o čom snívajú. Pre týchto ľudí by mal byť akoby psychológ. Okrem toho musí mať dobré znalosti gramatiky, štylistiky a vedieť písať. ➡️ Podľa čoho si klienti vyberajú copywritera?V dnešnej dobe si ľudia vyberajú copywritera podľa recenzií a portfólia. Klienti si vyberajú copywritera aj podľa toho, ako sa im páči jeho štýl písania alebo či si spolu sadnú. Najdôležitejšie pri výbere copywritera sú skúsenosti, ktoré sú prezentované v jeho portfóliu. Začínajúci copywriter, ktorý nemá skúsenosti môže ponúkať písanie článkov za referencie, aby si portfólio vytvoril.    ➡️ Spomínaš si na svoj prvý projekt, na ktorom si pracoval ako copywriterka?Začala som pomáhať najlepšej kamarátke, ktorá bola copywriterka, s anglickými textami, keďže ona nevedela po anlgicky. Mojou prvou úlohou bolo napísať blogový príspevok o zime v srdci Slovenska. Bolo to milé a krásne zadanie.   ➡️ Aké sú podľa teba najväčšie zlepšenia v tvojej práci ako copywriterky od tvojich začiatkov až po dnešok?Keď čítam svoj prvý článok, uvedomujem si, že som sa zlepšila v technickej stránke písania. Čo som na začiatku nevedela, je, že len to, že vieš písať, nestačí na to, aby si bol dobrým copywriterom. Písanie je iba malou časťou toho, čo treba ovládať v oblasti copywritingu. Okrem toho je tam asi milión pravidiel, ktoré som sa postupne učila. [Copywriting] ➡️ Na čo si ako copywriterka musíš pri práci dávať najväčší pozor?Musím sa snažiť dôsledne sledovať zdroje informácií, pretože v dnešnej dobe nie všetky informácie sú spoľahlivé. Už sa mi stalo, že som použila informáciu z neovereného webu, čo bolo veľkým problémom. Odvtedy sa snažím byť opatrná a dôkladne skontrolovať zdroje.   ➡️ Okrem poskytovania copywritingových služieb ponúkaš aj rôzne kurzy, na koho je tvoj kurz copywritingu v Skillmea zameraný a akými témami sa v ňom budete zaoberať?Tento kurz copywritingu je zameraný na začínajúcich copywriterov alebo ľudí, ktorí uvažujú o tom, že by sa chceli stať copywritermi. Taktiež je určený pre vlastníkov e-shopov alebo webových stránok, ktorí si chcú písať texty sami. V kurze začneme teóriou o copywritingu, prejdeme modely nákupného správania a potom sa budeme venovať praktickej časti. So študentmi alebo klientmi vytvoríme blogový príspevok a texty pre weby a e-shopy. Celý rozhovor s Denisou si môžete vypočuť v našom Skillmea podcaste na Youtube.
Aký je The Spot a prečo vznikol?
Rozhovory
18.08.2022
Tím Skillmea

Aký je The Spot a prečo vznikol?

V tomto podcaste sme sa rozprávali o coworkingovom centre The Spot v Bratislave s Michalom Haruštiakom. Na začiatok si povedzme, čo vlastne coworkingové centrum je:    Coworkingové centrum je zdieľaný priestor, kde sídlia rôzne firmy, prenajímajúce si kancelársky priestor alebo jednotlivé stoly za účelom svojej práce. [Podcast s Michalom Haruštiakom a Laurou Modrianskou] ➡️ Ako vznikol tento nápad založiť takéto centrum v Bratislave? Hoci nové priestory sú otvorené len rok, nápad na toto coworkingové centrum vznikol už pred 11 rokmi.  V roku 2011 sme otvorili prvý THE SPOT v Bratislave v pôvodných priestoroch v Starom meste, ktorý bol pôsobiskom pre asi 50 mladých, začínajúcich podnikateľov, ktorí chceli vytvárať digitálne produkty. Cieľom bolo poskytnúť im priestor na prácu, vzdelávanie, mentoring, možnosť chodiť na eventy a stretávať sa posúvať sa vpred.    ➡️ Prečo ste sa rozhodli práve pre túto budovu a tieto priestory v Sky Parku? Pri hľadaní moderného priestoru pre nový koncept coworkingu s extra službami sme mali tri základné požiadavky. Chceli sme si prepojiť naše priestory interným schodiskom, mať veľkú terasu a vlastnú kantínu, ktorá by mohla variť 300 obedov denne. Sky Park toto dokázal splniť.   ➡️ Keď sa zariaďovali tieto priestory, mali ste nejakú coworkingovú inšpiráciu? Išli sme skôr vlastnou cestou. Naše coworkingové centrum je unikátne a ponúka služby, ktoré sú nad rámec bežných coworkingových centier. Vybavenie zasadacích miestností a témy, ktoré tu máme, sú prispôsobené programátorom a technicky zameraným ľuďom, ktorých tu veľa pracuje. Témy zasadačiek, ako Star Wars, Matrix, DC Comics a podobne, nie sú bežnou vecou. [The Spot] ➡️ Čo všetko tu majú členovia k dispozícii všetko môžu využívať? Vytvorenie kvalitného pracovného priestoru bol hlavným cieľom, preto sú všetky kancelárie odhlučnené s použitím zdvojených materiálov. K dispozícii je nadštandardný počet zasadacích miestností a ďalšie benefity, ako vlastné fitko, škôlka, kantína s vlastnými šéfkuchármi a chladničky so snackmi. Sú k dispozícii aj tri teplé jedlá denne a kaviareň s baristami. V pondelky, stredy a piatky sa robia nákupy z potravín, drogérií a lekární pre zamestnancov alebo plníme rôzne požiadavky, ako menenie pneumatík na aute, či kontaktovanie lekárov.   ➡️ Aká je filozofia celého The Spotu? Naše motto znie, že sme kanceláriami novej generácie a chceme prinášať presne také služby startupom a etablovaným firmám, ktoré by mali byť v tomto segmente k dispozícii. Vďaka týmto výhodám môžu firmy v The Spote sústrediť svoju pozornosť na prácu a zvyšok nechávajú na nás.   ➡️ Pre koho je The Spot určený? Momentálne máme viac ako 400 členov, od jednotlivcov, ktorí si prenajímajú jednotlivé stoly, po firmy so 4, 6, 12 alebo 15 zamestnancami. Najväčšia spoločnosť, ktorá má svoje miesto v The Spote, má viac ako 100 zamestnancov.   ➡️ Aké etablované úspešné firmy vznikli v takýchto priestoroch The Spote?  V úplne prvom coworku, kedy ešte neexistovala taká konkurencia a celý startupový talent sa sústredil v The Spote, vznikli úspešné firmy ako Slido, Kickresume, Vacuumlabs a Eyerim. Momentálne sú v novom The Spote firmy, ktoré sú už väčšinou etablovanejšie a majú investície, alebo fungujúci produkt, službu a aj revenue. Existuje veľa úspešných príbehov ako aj neúspešných, keďže mnoho startupov, ktoré tu kedysi existovali, už dnes neexistujú. [Prostredie The Spot] ➡️ Je toto podľa teba nový štandard ako bude vyzerať väčšina firiem alebo ako bude vyzerať taký bežný pracovný život aj Slovákov? Coworking je stále populárnejší, pretože firmy oceňujú flexibilitu a pridanú hodnotu tohto typu priestoru. Pre firmy určitej veľkosti je to výhodné, aby sa presunuli do coworkingových priestorov a pre väčšie firmy môže byť výhodnejšie mať vlastný priestor.  Trendom však je flexibilita a služby naviac, o ktoré sa nemusí nikto starať.    Viac o The Spot v Bratislave sa dozviete v celej časti nášho Skillmea podcastu: #4 Coworkingový biznis na Slovensku. 

Nezmeškaj info o nových kurzoch a špeciálnych ponukách