Späť na blog
Rozhovory

Prečo je dobré testovať internety, prezradí náš nový lektor Furby

Martina Baumann
23.09.2017
7 minút čítania
Prečo je dobré testovať internety, prezradí náš nový lektor Furby
Predstavujeme Ti nášho nového lektora! Martin Škarbala alebo pre kamarátov aj Furby testuje internety už viac ako osem rokov. U nás je lektorom online kurzu s názvom Automatizované testovanie webu Selenium
Furby už mal príležitosť testovať nielen pre slovenský trh, testoval hry pre jednu z najväčších európskych lotérii a pracoval tiež na švajčiarskom startupe. O testovaní sa rozrozprával a prezradil aj dôvod, prečo sa vôbec venovať automatizácii testovania. Slovo testovanie v nasledujúcich riadkoch bude často spomenuté, nudiť sa však určite nebudeš, rozpráva naozaj veľmi zaujímavo.
A toto je už Furby  👇 


Na začiatok najskôr začnime tvojou prácou. Čo presne robíš? 

Pracujem ako vývojár automatizovaných testov, čo v preklade znamená, že programujem robota, ktorý pracuje za mňa. Vlastne robotov. Je ich viacero. V súčasnosti vyvíjame a testujeme produkt pre nórske bankovníctvo. 

Na akých projektoch si pracoval? 

Testoval som hry pre jednu z najväčších európskych lotérii (názov neprezradím). Pracoval som aj na švajčiarskom startupe a kope menších projektoch. 

A ako si k tomuto vôbec dostal? Čo ťa k tomu viedlo? 

Internety testujem od roku 2009. Personalisti väčšinou očakávajú klišé odpoveď typu: „Toto povolanie mi bolo súdené, je to splnenie sna, poslanie.“ Ja zvyknem hovoriť pravdu a to, že k testovaniu ma priviedla náhoda a k automatizácii lenivosť. Ale v tomto povolaní som sa našiel. Odmalička som bol kazisvet, čo je celkom užitočná vlastnosť testera. A pomohla mi aj znalosť nemčiny. 

Prečo si sa rozhodol robiť lektora v Learn2Code? 

Chcel som vyskúšať, aké to je niekoho niečo naučiť. Pretože jedna vec je niečo vedieť, ale zložitejšie je, niekomu to vysvetliť jednoducho. Po lopate. A po tom, čo som dostal ponuku od Learn2Code, som neváhal a pustil sa do toho. Videl som veľa zahraničných tutoriálov, ale všetky boli na jedno kopyto. Bolo to iba mechanické vymenovanie príkazov a poučiek bez hlbšieho zmyslu. Nikdy som im nechápal, predstavovali riešenia neexistujúcich problémov. Chcel som to spraviť inak a podľa seba. 

Kde berieš inšpiráciu pre svoju prácu? Máš nejaké tipy, ktoré zaručene fungujú? 

Nič nefunguje zaručene, snáď len haraburdy z teleshoppingu. Páči sa mi kombinovať zdanlivo neskombinovateľné veci (Batman a testovanie). A keďže pracujem hlavou, tak oddych je nevyhnutný. Vtedy sa motám po horách, na bicykli, po záhrade. Ale to je individuálne.
Foto: súkromný archív MŠ (Furbyho)

V tejto oblasti je potrebné sledovať aktuálne trendy, inovácie. Ako si na tom ty? 

Myslím si, že v každej oblasti by človek nemal zaspať na vavrínoch. Rovnako je to aj pri testovaní. Programátorom sa menia technológie a to priamo ovplyvňuje aj testovanie. Ja som na tom rovnako, snažím sa nerobiť stále len s jednou technológiu. 

Čo ťa najviac baví na tvojej práci? Máš nejaký obľúbený task, ktorý robíš najradšej? 

Baví ma vymýšľať, čo všetko treba otestovať a ako to spraviť. Špekulovať. Baví ma programovať. A baví ma, keď počítač pracuje za mňa a ja idem s kolegami na kávu alebo si zahrať futbal. 

Čo by si poradil všetkým, ktorí nemajú žiadne skúsenosti v tejto oblasti, ale chceli by nejako začať? 

Keby mi niekto pred ôsmimi rokmi ukáže JAVU alebo hocijakú databázu, tak vyskočím von oknom a už ma nikto nikdy nenájde. Vtedy by som si ani nepomyslel, že ja budem ten, kto raz bude programovanie resp. testovanie učiť. Môj odkaz je: „Nebáť sa a nedať sa zastrašiť programátormi, ktorí hovoria nezrozumiteľnou rečou. Tester je ten, kto im môže byť opozíciou a to len vlastnou hlavou.“ 

V čom vidíš výhodu svojej práce? Je v niečom výhodnejšia ako iné zamestnania? 

Moji kolegovia sú skvelí ľudia, inteligentní. To si vážim asi najviac.  Ďalej je to aj o tom, že je stále sranda. Aj musí byť. Páči sa mi aj istá voľnosť. A občasné cestovanie.
Martin môže aj vďaka svojej práci cestovať. Prácu mu poskytuje určitú voľnosť.

Ako je to na Slovensku s konkurenciou? Musíš mať ostré lakte? 

Testing softvéru bola dosť podceňovaná oblasť. Každý chcel a chce byť developer. Ale kto ich skontroluje? Sadli  by ste do auta, ktoré nebolo overené crash testom? Alebo leteli lietadlom, ktoré nikto neskontroloval? Asi sotva. A softvér je v zásade úplne všade. Najlepším príkladom súčasnosti sú autá, ktoré šoférujú samé, to je pre testera riadna výzva. 
Ak by ste chceli nakúpiť v jednom eshope, ale nefungoval by, čakali by ste, kým fungovať začne alebo by ste klikli na druhý výsledok na googli a nakúpili tam? Firmy si začali uvedomovať, že kvalita softvéru je nevyhnutnosť, ak nechcú prísť o zákazníka, dobré meno a peniaze. Testovanie nie je len klikanie a hľadanie chýb. Je to o zabezpečení celkovej kvality sotvéru. Aby bol funkčný, ľahko použiteľný(UX). 

Prečo sa venovať automatizácii testovania? 

Súčasne najznámejšie firmy typu Spotify, Facebook, UBER a podobne vydávajú aktualizácie niekoľkokrát do mesiaca. Je nemožné otestovať všetko manuálne. Automatizácia je preto nevyhnutnosť. Ak by som mal ručne otestovať to, čo za mňa spraví počítač cez noc, trvalo by mi to týždeň a to by som sa asi tisíckrát pomýlil. Cieľom je mať informáciu o stave softvéru čo najrýchlejšie. A automatizácia je stále v rozmachu. Prídete do hotela v Japonsku a namiesto recepčnej vás obslúži robot. Bol som vo výrobnej hale automobilky a bol tam jeden človek. Zvyšok roboti. 

Čo tvoje plány do budúcnosti? 

Zapáčilo sa mi učenie a vymýšľanie, ako podať informácie vtipne. A pri učení sa aj ja veľa naučím. Určite sa tejto oblasti chcem venovať aj nadaľej. Ale chcem sa venovať aj testovaniu a programovaniu. Veď inak by si tí developeri robili, čo by chceli, hotová anarchia. Ale viem aj to, čo nechcem. Nechcem byť takzvaný excel manažér. 

A krátky odkaz na záver?

Nikdy neverte developerovi, ak vám povie, že u neho všetko funguje. Klame.

Martin, ďakujem Ti za rozhovor. 
Ak sa Ti rozhovor páčil, venuj mu 👍  a ak máš na Martina nejakú otázku, napíš ju dole do komentára 👇  
Martina Baumann

Som predovšetkým novinárka, pracovala som napríklad v TASR, v Učiteľských novinách, externe spolupracujem s niekoľkými webmi. Venujem sa rôznym oblastiam - v poslednom čase však najmä vzdelávaniu. Nerozumiem IT, neviem naprogramovať webstránku ani mobilnú aplikáciu, napriek tomu o IT rada a veľa píšem. 


Mohlo by ťa zaujímať

Grafická dizajnérka Veronika opisuje IT sektor ako svet zajtrajška
Rozhovory
10.09.2017
Martina Baumann

Grafická dizajnérka Veronika opisuje IT sektor ako svet zajtrajška

Veronika Nedecká je grafická dizajnérka, pracuje na vlastných projektoch a okrem toho je tiež lektorkou kurzu Visual Design. Svoje začiatky nevnímala ťažko aj vďaka tomu, že mala stále chuť učiť sa niečo nové a ak jej niečo nešlo, skúmala to dovtedy, pokým sa jej to nepodarilo. Táto húževnatosť sa jej v živote oplatila, pretože má prácu, ktorá ju nielen uživí, ale je jej vášňou a záľubou. Sama hovorí, že IT ponúka hlavne voľnosť, vďaka čomu môžete dnes už pracovať v tejto oblasti kdekoľvek na svete, dokonca nemusíte vyjsť ráno z domu, aby ste utekali napríklad do kancelárie.  O svojej práci ti už porozpráva ona sama 👇 Na začiatok sa nám predstav, čo presne robíš a čomu sa venuješ?Na úvod by som chcela poďakovať za možnosť robiť interview. Volám sa Veronika a venujem sa tvorbe kreatívne-digitálneho obsahu. Mojimi nástrojmi sú fotoaparát, počítač a vlastná hlava.  S fotoaparátom sme zžití na plný manuál po stránke fotografie aj videa, výstupy si upravujem pomocou širokej škály produktov od Adobe -ako sú Photoshop, Illustrator, Premiére Pro, After Effects, Animate (bývalý Flash), 3d vizualizácie pokrývam cez kombináciu Rhinoceros a V-ray.  Dva z programov využívame aj na školeniach kurzu VisualDesign v Banskej Bystrici. Celý softwarový mix potom dokáže vyprodukovať niečo takéto 👇 Som hlavne zvedavý človek, to je vlastnosť, ktorá mi dovoľuje do detailu skúmať každý jeden software, pochopiť ho a následne využívať ako svoj nástroj bez technických obmedzení. Ešte aj dnes si ľudia často myslia, že IT je svet mužov. Ako to vnímaš ty? Pracuješ viac v mužskom alebo ženskom svete?Je pravda, že žien v IT sektore je pomerne málo, avšak v oblasti kreatívy čisto mužský kolektív už nebýva pravidlom. Počítačov sa netreba báť, ženské cítenie sa dá nádherné pretaviť do tvorby v rôznych smeroch a často býva veľkou výhodou. Momentálne je to v mojej sfére kolektívovo vyrovnané. Ak by si nerobila to, čo robíš, čo by si s najväčšou pravdepodobnosťou robila? ☺Pomáhala ľuďom myslieť kriticky, dosahovať ciele a nebáť sa zmien. Po tejto stránke som to z časti našla aj v učení. Ak by sa nejednalo o filantropiu, asi by som bola zaviazaná vede. Mám malú úchylku na samoštúdium fyziky, milujem však aj dizajn, auta a hudbu. Ak by existovala profesia, ktorá prepája všetky tieto smery, dajte mi vedieť (smiech). Keď si začínala, bolo to pre teba ťažké? Vedela si si hneď poradiť?Popravde som to nikdy ako ťažké nevnímala. Vždy tam bola chuť učiť sa niečo nové, zvedavosť a trpezlivosť pri riešení problému. Ak mi niečo program neumožňoval, skúmala som to, až kým sa to nepodarilo. [Naša lektorka Veronika a jej žiaci :) v Banskej Bystrici] Čo bolo pre teba najťažšie?Najťažšie? Rozhodnúť sa len pre jeden software, v ktorom by som sa mala vyskillovať a byť špičkou (smiech). Neviem to. Spoznám do hĺbky jeden, nájdem jeho limitácie a chcem viac. Tvorbu vnímam komplexne, nie len jedným smerom. Tu sa prejavuje tá ženská výhoda - cítim to, čo tvorím po každej stránke, preto špecifikovať sa len na jednu farbu dúhy mi ju neumožní vidieť celú.[Veronika (vpravo) je veľká kamarátka s fotoaparátom] Ako to vnímaš pracovne? Máš podľa teba väčšie šance sa zamestnať v IT a nájsť si lepšie platenú prácu?Väčšina procesov sa optimalizuje z mechanických na tie elektronické, preto majú informačné technológie rozhodne budúcnosť. Osobne si myslím, že je jedno, v ktorom sektore sa človek nájde. Podstatne je pracovať v oblasti, ktorá je vašou záľubou a vášňou. IT ponúka hlavne voľnosť, vďaka internetu môžeme pracovať z pláže na Arube, kaviarne, fajnšmekri aj z postele.  Ako reagovali tvoje kamarátky, keď si sa rozhodla študovať a pracovať v tejto sfére? Nikdy som nebola ten typ, ktorý chodieval na kávu s holkami, teda som týmto rozhodnutím prekvapila len veľmi malo žien vo svojom okolí (smiech).  Pracujú aj ony v IT? Keď sa stretnete, rozprávate sa o tvojej práci? Alebo si túto tému nechávaš pre mužský kolektív?Na túto a rôzne iné témy skôr uprednostňujem mužský kolektív, málo žien sa rado rozpráva len o práci. Naplno žijem tým, čo robím, preto som do dámskej spoločnosti skôr tichší spoločník.[Veronika Nedecká] Vidíš výhody toho, že je stále menej žien v IT? Alebo sa už pomer žien a mužov pomaličky vyrovnal?Je ich podstatne menej, lebo toto odvetvie je pre ne relatívne mladé. Ženské myslenie však otvára mnoho dverí, dokáže vniesť do projektov empatiu, ľudskosť a jemnosť, nie len chlad logiky. Myslím, že IT bude ešte pár rokov prevažne mužskou parketou, ale to sa časom zmení. Pýtajú sa ľudia často na tvoju prácu? Stretávaš sa s tým, že by si dievčatá pýtali od teba nejaké tipy a rady?Na prácu sa pýtajú mnohí (nielen baby), rovnako ako sa pýtam aj ja.  Každý chceme vidieť progress na projektoch, preto sú to veľmi plodné konverzácie.  Dostávam mnoho dotazov a vždy sa snažím pomôcť každému, máme si predsa pomáhať. Čo by si poradila dievčatám, ktoré sa nevedia rozhodnúť, či by mali ísť do sveta IT?Ak im nevadia hodiny strávené za počítačom, stačí si už si len vybrať zo širokého spektra možností, ktoré IT sektor ponúka. Je to krásna práca, dokáže priniesť slobodu a realizáciu vlastných myšlienok, ktoré potom môžu  istou formou pomáhajú druhým. Nemenila by som :) Je to svet zajtrajška, kto by v ňom robil predsa nerád. [Veronike to ako lektorke veľmi pristane :)] Veronika bude mať svoj ďalší prezenčný kurz grafiky v Banskej Bystrici od 9. októbra. Takže, ak sa chceš naučiť robiť grafiku a ovládať grafické programy, neváhaj a prihlasuj sa do kurzu ešte dnes. Veronika, ďakujem za rozhovor. Páčil sa ti rozhovor? Venuj mu 👍  Ak máš na Veroniku nejakú otázku, napíš ju dole do komentára 👇  
Všestranný social media manager je na nezaplatenie, tvrdí lektorka Majdži
Rozhovory
03.08.2017
Martina Baumann

Všestranný social media manager je na nezaplatenie, tvrdí lektorka Majdži

Mária Hadzimová alias Majdži pracuje v reklamnej agentúre TRIAD Advertising a popritom je aj našou novou lektorkou online kurzu Social Media Marketing. Sociálne siete sú nevyspytateľné a ako sama hovorí, stále nevieme o nich dosť, aj keď na nich trávime veľa času. Objavujú sa tu nové pravidlá, ktoré treba neustále sledovať. O tom, že sociálne siete a marketing sú jej život, ťa presvedčí už sama Majdži v rozhovore. Majdži tvrdí: Z mojej práce som asi najviac hrdá na celú komunikáciu TATRATEA na Facebook-u, či Instagrame, ktorá mi zároveň robí najväčšiu radosť a je takým mojim "dieťatkom", o ktoré som sa starala úplne od začiatku, odkedy sa dostala pod naše triadovské krídla. Okrem SVK contentu pripravujem aj globálny obsah v angličtine, ktorý potom preberajú partneri z iných krajín. Môžeš sa presvedčiť aj na FB a IG 👇   FB: https://www.facebook.com/tatrateaSK/  IG: https://www.instagram.com/tatrateaofficial/                 Ahoj Majdži, vítame ťa u nás v Learn2Code. Si našou novou lektorkou, tak sa nám na začiatok trošku predstav. Ahojteeee, v prvom rade ďakujem za privítanie a super príležitosť s vami pracovať a odovzdávať budúcim šikovníkom niečo zo svojich skúseností. V skratke o mne, pochádzam z Trnavy, kde som prežila celý život a študentské obdobie až po vysokú, FMK UCM, ktorá mi otvorila dvere do veľkého a fascinujúceho sveta reklamy. Milujem cestovanie, či už po Slovensku alebo po druhej strane zemegule, festivaly, pivko s kamošmi, tanec a detskú radosť z každodenných maličkostí, ktorá zo mňa dúfam, nikdy nevyprchá. [Image] Majdži, zdroj: FB Kde teraz pracuješ? Predstav sa nám aj po pracovnej stránke. Už to budú štyri krásne roky, odkedy sa mi splnil hneď prvý pracovný sen, dostať sa do najúžasnejšej reklamnej agentúry, TRIAD Advertising. Začala som spoznávať vody social media, do ktorých som počas výšky len tak veľmi jemne namočila prsty a učiť sa každý deň nové veci od v tom čase najlepších a jedných z prvých social media managerov na Slovensku vôbec, chalani Ďuri Horný, či Erik Goldschmidt. Na tie časy veľmi rada spomínam. Mám pocit, že to bolo tak pred sto rokmi, social media boli totiž totálne iné ako dnes. Sponzorovanie obsahu ešte nebolo také bežné, resp. reklamné Facebook formáty ešte len prichádzali na Slovensko, čiže dovtedy sa muselo postovať oveľa častejšie, až nejakých 20 postov mesačne. Pre značky bolo vtedy tiež oveľa dôležitejšie ako dnes vybudovať si dostatočne veľkú základňu fanúšikov, aby sa posty mali komu zobrazovať, keďže sa zobrazovali len organicky.  Štyri roky sa niekomu nemusia zdať až tak veľa, ale vo svete social media to znamená, že ste zažili už niekoľko vývojových štádií. Počas tohto obdobia som sa starala o rôzne značky ako Rajo, Poštová banka, TATRATEA, adidas a vyskúšala som si aj team leading jedného z našich social media tímov, ktorého som sa po roku dobrovoľne vzdala. Ozvali sa totiž moje nesplnené cestovateľské sny, ktoré ma zaviedli až do Austrálie. TRIADu som sa ale nechcela vzdať a našťastie ma po návrate prijali s otvoreným náručím a striekajúcim šampanským naspäť. Tomu sa povie happy end, čo? :D  Čo sa ti na tvojej práci páči najviac? To, že je neskutočne rôznorodá a komplexná zároveň a že ma každý deň učí niečo nové. Inak poznáte tento citát, ktorým začína film Moneyball? "It's unbelievable how much you don't know about the game you've been playing all your life." Mickey Mantl síce hovoril o bejzbole, ale mne to celkom sedí aj na social media. Robíme s nimi celé dni a napriek tomu je toho stále tak veľa, čo o nich nevieme. A ak náhodou aj áno, každý deň sa menia a prinášajú do tejto našej hry nové pravidlá. [Image] Majdži, zdroj: FB U nás si lektorkou kurzu Social Media Marketing. Čo ťa priviedlo k tejto myšlienke? Pôvodný podnet prišiel od chalanov z Learn2Code, ktorí mali v pláne spraviť kurz "Online marketing". To je ale tak veľmi široká kategória, že sme sa potom rozhodli vybrať si len jednu časť, logicky takú, ktorá dnes patrí medzi najsilnejšie kanály marketingovej komunikácie, a tou sú, ako už všetci viete, social media.  Čo všetko môže dať spomínaný online kurz tomu, kto sa rozhodne ho absolvovať? Taaaak v prvom rade to bude podľa mňa pre väčšinu ľudí taká "facka", keď zistia, čo všetko práca social media managera obnáša. Celkovo som sa snažila vystavať kurz tak, aby dal človeku najdôležitejšie základy, hlavne čo sa týka social media advertisingu, teda vytváranie a nasadzovanie kampaní. Venujeme sa však aj kreativite vo forme konkrétnych ukážok z praxe, že aký content na Facebook či Instagram patrí, a aký nie, príklady, ako sa dá hrať s jednotlivými formátmi postov, atď. Suma sumárum, po absolvovaní kurzu by mal mať človek našliapnutú cestičku k práci social media managera, či už v reklamnej agentúre, alebo na strane klienta.  Ako by si opísala Social Media Marketing na Slovensku? Je iný napríklad v porovnaní so zahraničím? Určite je rozdiel pracovať s tak maličkým trhom, akým je Slovensko, než s publikom väčšej krajiny. Nemusíme ani chodiť veľmi ďaleko, hneď u bratov Čechov je to o niečom inom, jednak čo sa týka advertisingu, keďže vedia pracovať s vyšším potenciálnym zásahom a inou cenou za interakciu, a jednak samozrejme aj samotný content, ktorý by mal byť vždy čo najviac lokálny. To znamená, že iný typ humoru funguje na ľudí v Čechách než u nás, vedia riešiť iné témy, vyjadrovať sa k vlastným spoločenským udalostiam, tradíciám, kultúre a pod.  Sleduješ aj konkurenciu, aktuálne trendy, inovácie? Ako si na tom? Jasnačka, bez každodennej dávky noviniek zo social media sveta by som ešte teraz písala holé textové statusy. Sledovanie trendov je veľmi veľmi dôležité, a ak ide o social media, tak ešte miliónkrát viac dôležité. Nič nie je totiž staršie ako včerajšia novinka. To znamená, že akonáhle Facebook sprístupní nejakú novú fíčurku, už by sa vám mal pariť mozog nad tým, ako ju čo najskôr využiť pre vašu značku, o ktorú sa staráte. Ide vždy o jedinečnú príležitosť, ako novým spôsobom zaujať vaše publikum na sociálnej sieti ešte predtým, než sa stane bežnou (čiže na druhý deň). Napríklad keď prišiel nový placement reklamy na Instagrame, boli sme medzi prvými, ktorý začali kampane nasadzovať aj na Instagram, a okrem iného sme tak využili to, že sponzorovaného brand contentu tam ešte nebolo až tak veľa, a tým pádom aj cena bola nižšia.  Samozrejme sledujem na sociálnych sieťach aj svetové značky, ktoré sú často studnicou inšpirácie. Napríklad taký Red Bull, čo tí teraz stvárajú na Instagrame, to je radosť sledovať a učiť sa...dokresľovacie súťaže v Stories, alebo rôzne interaktívne srandičky pre ich followerov, no krása.  Dnes je dosť veľa pracovných ponúk v tejto oblasti, na internete alebo na sociálnych sieťach sa to priam hemží s ponukami a pravdepodobne už každá firma potrebuje odborníka na sociálne siete. Vnímaš to tak aj ty? Samozrejme, veď inak by social media manageri neměli co žrát. Ale nie, teraz vážne. Je to špecializácia ako každá iná. Síce ešte pred pár rokmi táto pozícia neexistovala, ale na tom nezáleží, existuje teraz a značky/klienti už našťastie vedia, že ju potrebujú. Tým, že Facebook, a už aj Instagram, sa stali plnohodnotným médiom, ku každému jednému postu by značka mala pristupovať ako k akémukoľvek inému komunikačnému materiálu. Nestačí dať von fotobankovú grafiku a obyčajný copytext. V tej záplave brandovaného contentu musia vyniknúť a zaujať, a na to potrebujú niekoho, kto social media 100%-ne pozná, dennodenne sa im venuje a vie, čo momentálne funguje.  Je to podľa teba dobre zaplatené? Všestranný social media manager je predsa na nezaplatenie!  Na druhej strane komunita týchto ľudí veľmi rýchlo rastie. Napríklad aj na Facebooku denne pribúdajú pracovné ponuky na rôzne Social Media pozície. Je podľa teba dosť kvalifikovaných ľudí práve na tieto pozície? Hmm, netrúfam si to zovšeobecňovať, už to bude nejaký ten piatok, čo som naposledy robila pohovor s potenciálnymi social media managermi. Z vlastnej skúsenosti ale viem, že aj keď človek nemá za sebou zrovna dva roky praxe a doposiaľ spravoval akurát tak svoj osobný profil, dá sa vycítiť, či to má v krvi alebo nie. A ak áno, stojí za to venovať mu svoj čas a doučiť ho veci, v ktorých má možno medzery.  Niekto si môže myslieť, že stačí si založiť účet na Facebooku, vložiť pár príspevkov a fotiek, prípadne si vloží nejaké tie peniaze do reklamy a to je všetko. Považuje sa za odborníka  a vie s ním robiť. Stretávaš sa s tým aj ty? Ani nie, skôr si myslím, že nakoniec tí ľudia väčšinou zistia, že aha, asi je toho viac, čo treba vedieť. Aké sú najčastejšie chyby pri takejto práci? Najväčšia chyba je podľa mňa to, ak sa značka neprispôsobí charakteru konkrétnej social media platformy a produkuje nasilu hlúposti len preto, aby niečo komunikovala. Nechcem teraz ukazovať prstom, ale naposledy ma takto vytočila jedna nemenovaná finančná inštitúcia, ktorá na svoju Facebook page vypostovala post s rôznymi príchuťami zmrzliny a vyzývala ľudí do diskusie, aby im v komentároch napísali, ktorú príchuť majú najradšej. Žiadne napojenie na značku, len zbytočný balast, post, ktorý by mohol použiť ktokoľvek. A aby som vysvetlila aj to prispôsobenie sa charakteru sociálnej siete, značky zabúdajú, že sociálne siete sú tu stále v prvom rade pre ľudí. Preto, ak je napríklad Instagram platformou, kde sa uploadujú krásne autentické fotky a videá z reálneho sveta, prečo by ju mali značky ničiť svojimi pozliepanými grafickými vizuálmi, ktoré patria niekde na reklamný stĺp?  Existuje zlý príspevok a dobrý príspevok? Alebo to záleží aj od toho, ako sa na to pozeráme? Tak tak, záleží od uhla pohľadu. Vieme hodnotiť kreatívne spracovanie postu, na čo sa teda väčšinou pozerám ja, alebo potom z hľadiska toho, ako dobre príspevok performuje, teda, či naň ľudia reagujú a dávajú lajky jak odtrhnutí z reťaze. Za mňa je ale dobrý príspevok každý, ktorý ma pri scrollovaní News Feedu dokáže zaujať na toľko, že sa pri ňom zastavím a venujem mu svoju pozornosť, tzv. "scroll stopper". Pýtajú sa ťa napríklad tvoji priatelia na to, že ako by si mali čo najefektívnejšie nastaviť svoje kampane? Dávaš im rady? A veruže áno. Vidíš, aj to svedčí o tom, že práca social media managera nie je len o bohapustom sedení na Facebook-u. Človek si myslí, že to zvládne aj sám, ale keď príde na lámanie chleba, už aj volá svojmu socialistovi na telefóne. A ja mu, samozrejme keď čas dovolí, rada zdvihnem a poradím. Čo by si poradila všetkým, ktorí nemajú žiadne skúsenosti, ale chceli by nejako začať? Na začiatok by som si určite pozrela nejaký kurz pre začiatočníkov. Inak o jednom dobrom som aj počula, myslím že je od Learn2Code a robí ho nejaká Majdži, vraj to nie je na zahodenie, vyskúšajte. ;)  Čo plánuješ do budúcnosti? Zarezávať v TRIADe, a popri tom zrejme neustále updatovať tento kurz. Keďže, ako som už niekoľkokrát spomenula, social media sa menia každú chvíľu.  Majdži, ďakujem za rozhovor. Páčil sa ti rozhovor? Venuj mu 👍  Ak máš na Majdži nejakú otázku, napíš ju dole do komentára 👇  
Na Slovensku je málo programátorov, tvrdí full-stack developer Matej
Rozhovory
09.06.2017
Martina Baumann

Na Slovensku je málo programátorov, tvrdí full-stack developer Matej

Matej Gábriš súťažil v našej CODE ARENE počas Profesia days začiatkom marca a získal zaslúžené prvé miesto! Matej nie je vôbec skúpy na slovo, a tak sme ho riadne vyspovedali. Matejove kroky viedli 2. marca 2017 do našej CODE ARENY v bratislavskej Inchebe. Že nie je žiaden nováčik na IT scéne, nám bolo jasné hneď. Veď predsa získal prvé miesto v našej kóderskej súťaži.   Matej má veľa skúsenosti, spomeňme teda niektoré projekty:   • http://zena.sme.sk/horoskop/ • http://supernoze.sk/ • http://www.penzionpavcinalehota.sk/ • https://dennikn.sk - Matej paticipoval na prvej verzii  • http://www.tricode.sk - Matejova bývala firma, v ktorej urobil web  • pôsobil aj ako lektor PHP a MySQL vo www.itvkurze.sk (vtedajší Aptech Europe) [Image] Matej si prebral výhru v CODE ARENE   A tak sme sa rozhodli, že ho trošku vyspovedáme. Prezradil nám niečo zo zákulisia programovania ako takého. Napríklad sme sa dozvedeli, že okrem toho, že príprava webky trvá dlhé hodiny, môže sa niekedy predĺžiť aj na celý rok (to sa mu totiž naozaj reálne stalo). Matej oficiálne pracuje ako full-stack developer a v nasledujúcich riadkoch sa dozvieš veľa zaujímavosti o ňom, jeho práci a celkovo o programovaní. Tak čítaj ꜜ  Zúčastnil si sa súťaže, v ktorej si musel naprogramovať webstránku podľa zadania v časovom limite 15 minút. Pre laika je to šialený čas. Pre profesionála? Dá sa nakódovať webstránka za 15 minút? Koľko času reálne strávi programátor pri tvorení webstránky? Nedá sa povedať, že súťaž bola priamo o naprogramovaní celej webstránky. Jednalo sa o programovanie „templatu“ v jazykoch HTML a CSS z pripraveného dizajnu. Nie je možné pripraviť celú webstránku za 15 minút. Všetci súťažiaci sa pokúšali za 15 minút pripraviť časť webstránky, tak aby bola pre divákov čo najviac vizuálne podobná dodanému dizajnu.  Reálne trávi programátor pri príprave webstránky dlhé hodiny. Samozrejme tento čas sa líši podľa toho, o akého programátora sa jedná. V mojom prípade sa dá povedať, že som full-stack developer, čo znamená, že mám na starosti prípravu celej stránky od dizajnu cez front-end (viditeľná časť webstránky pre všetkých návštevníkov) až po back-end (časť webstránky používaná administrátormi). Pri jednoduchších projektoch ako napríklad prezentačná webstránka pre firmu sa čas na úplné dokončenie webstránky pohybuje v rozmedzí pár dní. Avšak pri väčších projektoch, kde požadujú klienti na mieru pripravené riešenia, sa môže doba prípravy predĺžiť na týždne až mesiace. A od čoho všetkého to závisí? Dĺžka prípravy webstránky závisí od množstva faktorov. Od veľkosti webstránky, od množstva programátorov, ktorí na webstránke pracujú, od skúseností programátora aj od spolupráce so zákazníkmi. V poslednom prípade sa mi raz stalo, že zákazník dokázal predĺžiť prípravu webstránky aj o jeden rok. Je to výnimočné, ale môže sa to stať.  Veľa ľudí momentálne odchádza za prácou do zahraničia. Ako vnímaš trendy v programovaní na Slovensku v porovnaní so zahraničím? Neviem, čo by som nazval trendom v programovaní. Používanie nových frameworkov? Keďže web developer pracuje v online svete, tak všetky novinky sa ku nám dostanú tak isto rýchlo ako do iných kútov sveta. Záleží na programátorovi či má chuť sa učiť nové veci, alebo zostane pri svojom štandarde.  A ako je to s prácou na Slovensku? Ako vnímaš náš trh v tejto oblasti? Je tu dosť ponúk, dá sa tu vôbec presadiť?  Slovenský trh rozhodne ponúka veľa možností pre programátorov. Určite nie je potreba vycestovať. Pracovných miest pre programátorov je viac než dostatok. Dá sa povedať, že je veľký nedostatok programátorov.  A čo si teda myslíš o pracovných podmienkach v zahraničí? Majú programátori v cudzine lepšie podmienky v porovnaní s programátormi na Slovensku?  Pokiaľ sa jedná o plat, tak v zahraničí býva niekoľko násobne vyšší, ale aj financie potrebné na bežný život sú vyššie. Pracovné podmienky sa dajú porovnávať. Benefity ako futbalový stôl, miesto na rýchly spánok, pohyblivý čas na prácu a podobne, sú už bežné aj u nás. Firmy sa predbiehajú, kto ponúkne viac benefitov, aby dostali programátora k sebe a potom si ho aj udržali.  Ako sa dá podľa teba čo najjednoduchšie dostať k programovaniu webstránok? Musí mať na to človek nejaký talent, alebo stačí len chuť? Na programovanie webstránok sa môže dať naozaj každý. Stačí iba chuť a výdrž. Určite nie je potrebný žiadny špeciálny talent. Ja som napríklad začínal, keď som mal 15 rokov (dnes mám 30). Začal som programovať v jazyku C++ iba v konzole. V podstate som sa všetko naučil sám a nechodil som na vysokú školu. Keď som mal 25 rokov, tak som navštevoval jeden večerný kurz. To som už ale bol zbehlý programátor a kurz mi iba takpovediac dal dokopy všetko, čo som už ovládal a nasmeroval ma správnym smerom. Ako full-stack developer potrebujem ovládať všetky jazyky bežne používané pri tvorbe webstránok HTML, CSS, JavaScript, PHP, SQL a nie je mi cudzí ani linux, avšak ovládam aj ďalšie programovacie jazyky ako napríklad C, C#, JAVA.  Čo by ste poradil začínajúcim kóderom? Na čo si majú dať pozor a naopak, čomu by mali venovať najviac pozornosti? Začínajúcim kóderom by som odporučil sa naučiť dobre a správne googliť, pretože to budú robiť väčšinu času, keď si nebudú vedieť rady s nejakým problémom. Určite odporúčam - naučiť sa poriadne jeden programovací jazyk, vďaka čomu bude už hračka naučiť sa akýkoľvek iný programovací jazyk. Tým nemám na mysli HTML či CSS.   Vďaka za rozhovor Matej. Páčil sa ti rozhovor? Venuj mu 👍  Ak máš na Mateja nejakú otázku, napíš ju dole do komentára 👇  

Nezmeškaj info o nových kurzoch a špeciálnych ponukách