AKCIA! CELOŽIVOTNÉ predplatné so zľavou 50%, nezmeškaj to!
00 dni
00 hod.
00 min.
Zisti viac
Späť na blog
Rozhovory

Influencer marketing: výber, ceny a metriky

Tím Skillmea
23.01.2023
5 minút čítania
Influencer marketing: výber, ceny a metriky
V novom podcaste sme sa rozprávali s Tonym Dúbravcom. Tony je online marketér, tvorca podcastu "Doba digitálna" a newslettru o digitálných novinkách. Je odborníkom na social media a e-commerce, takže dnes sa budeme rozprávať práve o týchto témach.

➡️ Tony, aký silný trend vidíš aktuálne na social media?

Jedným z trendov sú určite krátke videá, ktoré prišli z TikToku a postupne sa dostali na ostatné platformy. Ďalším trendom je influencer marketing alebo iný prístup k obsahu, ktorý sa začína s príchodom TikToku zaoberať viac na kvantitu, nie len na kvalitu.  

➡️ Ty si teraz konzultant pre stratégie social media, čomu sa venuješ viac detailne?

Pôsobím ako marketing manažér v Medusa Group, najväčšej gastro spoločnosti na Slovensku. Mojím druhým smerom je  zároveň vytváranie tímov pre klientov, ktoré sú zložené z freelancerov. Pracuje s agentúrnymi tímami zloženými z freelancerov a vytvára tím podľa potrieb klienta, kde som v pozícii account manažéra. Okrem toho robí školenia o sociálnych sieťach, prednáša na eventoch a publikuje podcasty a newslettre o digitálnych novinkách.

Natáčanie podcastu
Natáčanie podcastu

➡️ Ako vnímaš vývoj infuencer marketingu na trhu? Je dopyt zo strany firiem vyšší? 

Je to stále považované za "sexy" pre firmy. Nie každý si však uvedomuje, že to nie je vždy to, čo by mali riešiť. Je to stále buzzword, ale výrazne sa to zmenilo od doby, keď som písal blogy. Táto oblasť nabrala obrovský rozmach a teraz už pre niektorých predstavuje základ ich príjmu. Niektorí ľudia sa totiž živia len tým, že propagujú produkty a služby. Momentálne existujú dve hlavné formy takejto spolupráce. Prvá je, že niekto žije tou značkou, používa ju a je jej ambasádorom. Druhou formou sú influenceri, ktorí v podstate predávajú reklamný priestor. 
 

➡️ Koľko výstupov by si odporučil dohodnúť aby to malo zmysel?  

Ak chceš iba zásah, potom má zmysel aj jeden príspevok, záleží aj na tom, koľko času trvá kampaň a koľko máš budget. Väčšina influencerov si účtuje za príspevok, alebo majú nejaký balík príspevkov a stories. Väčšinou sa to iba násobí. Záleží od toho, čo chceš dosiahnuť, či ti stačí jeden príspevok alebo chceš kampaň ťahať dlhšie. Potom by sa možno oplatilo uvažovať o užšej spolupráci s influencerom, nie len o „kúpe reachu.“
 

➡️ Ako sa pohybujú ceny v influencer marketingu? 

Pri influenceroch s 50 tisíc followermi je to suma od 500€ za príspevok. Všeobecne by som povedal že to začína na 250€. Samozrejme sa nájdu influenceri, ktorí ti spravia za 200€ tri príspevky alebo ťa spropagujú za barter. Je to individuálne, každý si svoju prácu váži inak. 
 
Tony Dúbravec v Skillmea podcaste
Tony Dúbravec v Skillmea podcaste

➡️ Existuje nejaká databáza, kde si vieš vyhľadať relevantných influencerov na nadviazanie spolupráce? 

Existujú aj agentúry, ktoré sa venujú tejto oblasti. Samozrejme, za nejakú províziu. Odporúčam, ak je to v možnostiach, robiť si to sám alebo s niekým, komu dôveruješ a pozná prostredie. Ak si to človek rieši sám, tak spozná ten svet influencerov, pochopí, že to nie je ako nakupovanie v obchode. 
 

➡️ Čo odporúčaš merať pri influencer marketingu alebo čo ty sleduješ, aké metriky? 

Na Reach sa dá asi najviac spoliehať. Existujú rôzne spôsoby ako merať výkon spolupráce, ako sú údaje UTM alebo kupóny. Avšak väčšinou ľudí zaujímajú interakcie. Veľa ľudí však nevšíma, či sú to reálne interakcie alebo len nejaké boty. Autenticita teda môže byť ťažko overiteľná. Engagement rate môže byť dôležitý, ale nemusí byť relevantný. Keď sa robí s viacerými influencermi, je vhodné porovnať výkony jednotlivých influencerov a podľa toho sa potom rozhodovať, s kým sa bude robiť ďalej. Avšak keď sa robí len s jedným influencerom, je ťažko posúdiť, či to bolo dobré alebo nie, je to skôr pocitové.

Pre viac z rozhovoru s Tonym si vypočujte Skillmea podcast: #10 Aké sú trendy v social media marketingu?. 
Tím Skillmea
🥇 Sme jednotka v online vzdelávaní na Slovensku.
Na našom webe nájdeš viac ako 300 rôznych videokurzov z oblastí ako programovanie, tvorba hier, testovanie softwaru, grafika, UX dizajn, online marketing, MS Office a pod. 
Vyber si kurz, ktorý ťa posunie vpred ⏩

Mohlo by ťa zaujímať

Mário Šmýkal: Ako písať dobré články a texty? Dá sa písanie naučiť?
Rozhovory
30.12.2022
Tím Skillmea

Mário Šmýkal: Ako písať dobré články a texty? Dá sa písanie naučiť?

Mário Šmýkal sa narodil v Prievidzi a vyštudoval marketingovú komunikáciu v Trnave. Aktuálne pracuje v denníku SME, kde vedie obsahové štúdio SME Creative, píše newsletter Škola nepísania a v Prievidzi organizuje talkshow Také zo života a bežecké podujatie Brose Night Run Prievidza.    V podcaste nám prezradil ako písať aj ako nepísať, aké sú najčastejšie chyby pri písaní, aké predpoklady má dobrý autor a uviedol aj zopár zaujímavých pisateľských úspechov. [Podcast s Máriom Šmýkalom a Radovanom Debnárom] ➡️ Čo sú podľa teba také najčastejšie chyby ktoré robia autori? To je veľmi náročná otázka, lebo dá sa povedať filozoficky aj veľmi prakticky. Keby som mal hovoriť prakticky tak: ·      nesprávne dlhé vety  ·      nesprávne vyskladané vety  ·      nesprávne poradie slov vo vetách - to je veľmi náročné ·      usporiadanie informácií v článku - nemôžeš začať nejakou ťažkou nudou alebo historickým exkurzom, to sú práve momenty, ktoré sa môžu objaviť najskôr v 2/3 článku    Z filozofických vecí je asi najdôležitejšie písať pre čitateľa a nie pre seba. Vo väčšine prípadov autori píšu tak, aby sa to páčilo im.   Každý jeden článok, ktorý píšem alebo editujem, čítam nahlas niekoľkokrát. Akonáhle ma prestane baviť alebo v momente, kedy ujde moja pozornosť, si to okamžite vyznačím a zisťujem, čo sa tam vlastne stalo. Snažím sa pozorovať, prečo mi tam ušla pozornosť. Za za normálnych okolností by sa nemalo stať, že by človek nevydržal čítať dostatočne pútavý text.   ➡️ Aká je optimálna dĺžka štandardného článku, ktorý by si chcel publikovať napríklad do novín?   Závisí od formátu, napríklad my máme: ·      najkratší odrážkový text do 4000 znakov  ·      stredná dĺžka textu do 6000 znakov ·      najdlhšie sú okolo 9000 znakov   Napísať taký dlhý článok, aby bol od začiatku po koniec dobrý, je dosť náročné. Niektoré témy neodkomunikuješ rýchlo a krátko. Potrebuješ sa do tej témy ponoriť ako do bahenného kúpeľa, tak aby ťa téma zrazu obalila a ty si si ju zapamätal oveľa lepšie, než keby si o nej narýchlo prečítaš 5 viet.    ➡️ Informácie treba vraj prezentovať formou príbehov. Čo si ty o tom myslíš? Aká je podľa teba najzaujímavejšia forma ako podať nejakú informáciu?  Áno, príbeh je jednoznačne dôležitý. Robím to od začiatku a pravdepodobne to budem robiť navždy. Každý jeden z našich článkov musí mať nejaký príbeh a to je viditeľné aj na číslach. Najčítanejšie články, ktoré máme, ako napríklad o kurčatách v Kauflande, dosiahli cez 200 000 prečítaní. Keď som šiel písať reportáž o kurčatách v Kauflande, až na mieste som začal zisťovať, aká je to vlastne firma a aké má zaujímavé benefity pre zamestnancov. Keď som o tomto napísal príbeh a iba medzi riadkami spomenul kurčatá, dosiahol článok výrazne lepších výsledkov.   ➡️ Čo by mal spĺňať človek ktorý chce písať články a robiť natívny obsah?V prvom rade by sme mali byť všímaví a citliví k veciam. Písanie sa dá naučiť, ale iba niekoho. Dôležité je všímať si veci, ktoré iní nevidia. Iba 1 zo 100 ľudí si všimne niečo, čo nikto iný keď vojde do miestnosti. Napríklad, ja som si všimol, že električky v Bratislave majú čísla 1, 3, 4, 7 a 9, čo ma zaskočilo, pretože číslo 4 je párne, zatiaľ čo ostatné sú nepárne. Toto je len príklad, že nemusíte vedieť odpoveď na všetko, ak sa človek naučí všímať veci, potom je ľahké písať. Ale ak si niekto nedokáže všímať veci, tak mu nič nepomôže. Ani vedieť ako písať, pretože bez schopnosti všímať si veci, nikdy nebude môcť napísať dobrý článok a bude sa kĺzať iba po povrchu.   V podcaste a na prednáške v Trnave Mário spomínal, že písanie sa dá naučiť. Ale nie každého. Inšpiroval sa citátom od Stephena Kinga: „Aj keď je nemožné urobiť zo zlého spisovateľa schopného a rovnako tak z dobrého spisovateľa geniálneho..."   .... je možné urobiť zo schopného spisovateľa dobrého. Je na to potrebné množstvo práce, nadšenie pre vec a včasná pomoc. Tak ako spev alebo herectvo nemôže robiť každý, tak isto nemôže každý písať – najlepšie.   ➡️ Ako prebieha výber nového kandidáta?  Tak v prvom rade ma zaujíma, čo už napísal. Potom sa zakaždým snažím vymyslieť nejakú otázku alebo tému, ktorú má kandidát spracovať. Predovšetkým sa snažím objaviť jeho všímavosť. Je dôležité vedieť si aj domyslieť (nie v zmysle vymyslieť niečo vlastné).  Uvediem na príklade:    Na fotke sú zimné bežecké preteky. Tipnite si kto vyhrá. [TIP: Všetci sú naobliekaní, len 2 majú kraťasy a krátke tričko.]⬇️ ⬇️ ⬇️ Určite nevyhrá nikto, kto má dlhý rukáv. Pretože keď bežíte rýchlo, tak vám bude teplo.  Čiže pri písaní je dôležité vedieť si domyslieť, pospájať a rozmýšľať v kontexte. Pre viac Máriových zaujímavých storiek si vypočujte Skillmea podcast: #9 Ako písať dobré články a texty? a pre hodnotné tipy na písanie článkov všetkými desiatimi odporúčame odber newslettra Škola nepísania. 
Šimon Urbánek: Programovanie je pre mňa niečo ako pre maliara štetec
Rozhovory
17.12.2022
Tím Skillmea

Šimon Urbánek: Programovanie je pre mňa niečo ako pre maliara štetec

V dnešnom rozhovore nám šikovný programátor Šimon Urbánek prezradí, ako sa dostal k práci iOS developera pre českú aplikáciu Windy, ktorá poskytuje interaktívnu predpoveď počasia po celom svete.  Skús nám na začiatok priblížiť svoju prácu.Momentálne pracujem ako iOS developer vo Windy.com (ďalej už len Windy), kde mám na starosť celý Apple ekosystém. To zahrnuje natívne prvky aplikácie (napr. iCoud synchronizácia, lokalizácia, notifikácie), cez widgety, Apple watch aplikáciu s komplikáciami (complications) až po automatizáciu release cyklu. Keďže Windy je multiplatformová aplikácia, nezaobídem sa bez JavaScriptu, Typescript-u a znalosťou Node backendu. Ako si sa k tejto práci dostal?Bola to celkom náhoda, zapol som si inzertný portál (myslím, že startupjobs), aby som zistil, aké sú približné požiadavky na pozíciu iOS developera a ponuka od Windy mi pripadala ako ušitá pre mňa. Povedal som si, že sa im ozvem (reagoval som iba na túto jednu ponuku). Pozvali ma na prvý pohovor, ktorý dopadol super (teoretické otázky z programovania), potom na druhý (úloha na programovanie), ktorý som totálne pokazil. Úloha to nebola ťažká, ale v silno typovom jazyku ako Swift to bol trochu oriešok. To ma ale neodradilo a riešenie úlohy som dopísal v Swifte a potom ešte v JavaScripte, aby som ukázal náročnosť správneho riešenia v oboch prípadoch. Riešenie som odoslal Windy a o niekoľko hodín sa mi ozvali a dohodli sme sa na polovičnom úväzku s tým, že po dokončení školy nastúpim na full time.  Z toho mi vyplynulo ponaučenie, že firmám nejde o to, či dokážete za x hodín naprogramovať simulovanú úlohu, ale či máte dostatok motivácie sa vysporiadať s problémami. Čomu si sa pred touto prácou venoval?Od strednej školy som sa venoval programovaniu webov. Mal som brigádu, kde som pracoval ako web developer a so spolužiakmi sme vyvíjali aplikáciu na písanie knižiek. Bola to éra startupov, tak sme sa snažili preraziť. Zo startupu sme sa nestali milionármi (ale so skúsenosťami na nezaplatenie), tak som pokračoval na vysokú školu ČVUT v Prahe.  Popri vysokej som pracoval ako JavaScript developer pre mobilnú SAP aplikáciu a vyskúšal som si pozíciu project manager vývoja. Pri diplomovej práci som sa venoval BlockChainu, ktorý ma neoslovil.  Čo ma ale oslovilo, bol moment, keď som si kúpil iPad s Apple pencilom. Bolo to neskutočné zariadenie, ktoré nahradilo všetky knižky, skriptá a poznámkové bloky. Teda skoro všetko. Jedinú vec, ktorý iPad nahradiť nemohol, bol môj papierový plánovač. Plánovanie perom na papier má svoje kúzlo a v Apple store nebola žiadna aplikácia, ktorá by takúto funkcionalitu poskytovala. Tak sa začala moja cesta iOS developera. Zapísal som si kurz iOS programovania (neskôr aj v pokročilej verzii), začal som pozerať kurzy na internete (aj platené) a pomaly som začal pracovať na vízii.  O tomto projekte som hovoril aj mojím dlhoročným kamarátom a skvelým programátorom Ondrejom, ktorého nápad taktiež nadchol a pustil sa do projektu so mnou (tiež predtým nemal s iOS skúsenosti). Takéto veci sa v dvojici proste lepšie tiahnu, špeciálne keď vstupujete do neznámeho. Nám si prezradil, že máš v AppStore aj vlastnú aplikáciu. Povedz nám o nej viac..Nazýva sa Pencility, je to iPad aplikácia, ktorá mi nahrádza ručne písaný plánovač. Spája prvky tradičného plánovania perom na papier s výhodami online kalendára a to-do listu synchronizovaného medzi všetkými Apple zariadeniami. Aplikácia je platená a našla si už stovky nadšených užívateľov, ktorí stále pribúdajú. Nerobíme žiadnu reklamu, všetky stiahnutia sú priamo z Appstoru od užívateľov, ktorí majú ten istý problém, s ktorým kde Pencility začali programovať. [Šimonova appka Pencility] Absolvoval si už nejaké kurzy od Skillmea, ak áno aké?Áno, už na strednej škole som začínal s Webrebelom od Jablka. Bolo to úplne úžasné, hlavne v začiatkoch, keď sa problematike ešte moc nerozumiete. Pamätám si dodnes, ako som s učiteľom informatiky vybavoval zľavový kód pre stredné školy, pretože v plnej cene som si to vtedy nemohol dovoliť. To si neviete predstaviť, ako potom človek vníma každé slovo, aby z kurzu dostal maximum. Aj v dnešnej dobe sú video kurzy pre mňa zábavná forma učenia (kto, pár dní čítal nejakú dokumentáciu, pochopí). V práci používame Svelte, takže keď som videl, že máte kurz, vedel som čo bude môj večerný program. Nasledoval kurz o vue.js a naposledy som pozeral kurz o Figme. Je to skvelý nástroj aj pre vývojára, keď si potrebujete rýchlo načrtnúť obrazovky, pred samotnou implementáciou. Tipujem, že sám doma vlastníš nejaké to jabĺčko. Je pre teba značka Apple lovebrandom?Mám rád filozofiu Applu a technológie, ktoré poskytuje vývojárom na vytvorenie aplikácii. Uvediem konkrétny príklad synchronizácie dát medzi zariadeniami, ktorá je už štandardom. Pre synchronizáciu potrebujete server, za ktorý je nutné mesačne platiť (pri väčšom počte užívateľov to nie sú malé čiastky). To môže byť, ale problém, keď ste začínajúci vývojár, ktorý chce vydať aplikáciu zdarma, alebo s one-time purchase. V Apple ecosystéme sa dá nádherne použiť iCoud, ktorý celú logiku synchronizácie vyrieši za vás (pri použití core data, alebo document based aplikácie).  Spomeniem ešte jeden príklad a to je jeden kód “pre všetko”. Dnes už stačí napísať jednu aplikáciu povedzme na iPhone. S malými UI úpravami bude perfektne fungovať aj na iPade a keď funguje na iPade bude fungovať aj na všetkých M (1, 2) Macoch. A to nehovorím o znovupoužiteľnosti views a logiky medzi aplikáciou, widgetmi a napr. hodinkami. Proste nádhera.[Šimon Urbánek] Aké sú tvoje ciele a čo ťa udržiava stále motivovaným?Od malička ma bavilo vytváranie nových vecí a programovanie je pre mňa niečo ako pre maliara štetec. Máte čisté plátno s nekonečnými možnosťami a je len na vás, čím ho zaplníte. A keď ešte naviac vašu aplikáciu používajú ľudia, ktorým pomáha, je to úžasný pocit. Práca vo Windy je skvelá, pretože píšem kód pre milióny, a ten adrenalín pri releasoch je ako droga. Mám tam veľkú voľnosť (a aj zodpovednosť) viesť iOS development. Skvelé je, že keď sa firma venuje len jednej aplikácii mám možnosť si medzi prvými vyskúšať najnovšie technológie, ktoré ju posúvajú vpred. Popri práci som ale nezanevrel na Pencility (aj keď času je podstatne menej) a mám v pláne aj ďalšiu iPad aplikáciu.[Šimon Urbánek] Ovplyvnila pandémia covidu nejakým spôsobom tvoju prácu?Do Windy som nastupoval práve v covidovom období, takže keď som niečo potreboval, musel som si vystačiť so Slackom a videohovormi, čo je zložitejšie ako sa postaviť a kolegu sa niečo opýtať v office. Ale asi nič iného. Na záver môžeš našim čitateľom prezradiť, čo plánuješ do budúcnosti? Chystáš sa zrealizovať aj nejaké kurzy?Myslím, že som od programátorskej komunity dostal veľa, a teraz je na čase niečo vrátiť. Preto by som chcel zrealizovať kurz, práve na vývoj nielen iOS aplikácii, ale pre celý ekosystém v SwiftUI. Byť iOS vývojárom nie je ľahká cesta, hlavne na začiatku, ale stojí za to. 
Milan Novotný: Kariéra v online marketingu po strednej škole
Rozhovory
11.12.2022
Tím Skillmea

Milan Novotný: Kariéra v online marketingu po strednej škole

V ôsmom diele Skillmea Podcastov sme vyspovedali Milana Novotného, ktorý pôsobí ako SEO & Content Director v CloudTalk, okrem toho prednáša a mentoruje začínajúce startupy a podnikateľov.     V podcaste Milan Novotný zaspomína na svoje začiatky v online marketingu, prezradí tipy, ako naštartovať svoju kariéru a povie niekoľko zaujímavostí zo sveta SEO či businessu.[Podcast s Milanom Novotným a Radovanom Debnárom] ➡️ Ako si sa dostal k online marketingu?  Vieš čo, bolo to veľmi dávno, nemám to ani na LinkedIne, ale začal som s robením stránok vo WordPresse. Keď to zistila moja mama, potrebovala aj ona stránku. Potom ma odporučila svojim známym, tí to posunuli ďalej a zrazu som robil WordPress stránky pre viacero ľudí. A tí ľudia mi potom hovorili, že potrebujú aj marketing a SEO, ale ja som nevedel, čo to je. Potom som si to pogooglil a začal som sa učiť nejaké prvé veci a robiť na nich. To som mohol mať asi 14 rokov. Vtedy ma bavilo sledovať page ranky a veľmi ma tešilo, keď sa moje stránky posúvali vyššie. Moja stránka bola v tom čase veľmi vysoko hodnotená v pageranku, dokonca tretia z desiatich.    ➡️ Po gymnáziu si išiel rovno do praxe. Ako si sa dostal do reálnej firmy?   Začal som na letnej stáži v menšej agentúre Teapot. Vedel som robiť wordpress webové stránky na mal hotovú Digitálnu garáž od Googlu ale v podstate som bol samouk a chýbal mi externý knowledge. Neskôr som išiel na siedme narodeniny spoločnosti Visibility. Tam som sa opil a zhováral som sa s jedným človekom z Visibility, ktorý mi na otázku, či nemajú miesto pre stážistov povedal, že môžem prísť. A tak som sa dostal do Visibility. Potom som pracoval v niekoľkých ďalších agentúrach a nakoniec som skončil v CloudTalk-u, kde vediem SEO a Content tím.     ➡️ Poraď stredoškolákom, ako najlepšie naštartovať kariéru v online marketingu. Aké tipy by si im odporučil?  1. Začni s Digitálnou garážou od Googlu, ktorá ti dá základný prehľad o online marketingu.  2. Snaž sa zistiť, ktorá oblasť by ťa aspoň trochu bavila.  3. Sprav si v tej oblasti kurz na Skillmea, aby si mal nejaké základy. 4. Hľadaj si stáž. Kľudne aj neplatenú, aby si získal skills a kontakt s klientom.  5. Využi na to stránku growni.sk alebo napíš priamo agentúram. Oni neustále hľadajú šikovných a talentovaných ľudí. Pozri si napríklad agentúry v ADMA (Asociácia digitálnych marketingových agentúr) a priamo im napíš, že či náhodou nemajú nejaké  miesto pre stážistov alebo si pozri ponuky na ich stránkach.    ➡️ Keď si bol v agentúre a mali ste stážistov, ako to prebiehalo?   Keď som pracoval v marketingovej agentúre Invelity, tak stážisti mali určený počet hodín, ktorý chodili do officu a ja som sa im venoval. Ja som mal skúsenosti aj so stážami, kde sa mi až tak nevenovali a nechcel som aby to aj oni mali také. Chcel som, aby mali kvalitnú skúsenosť, takže sme hneď začali robiť na nejakých projektoch, každý dnes sme si prechádzali nejaké nové veci. Napríklad jeden týždeň sme sa venovali analýze kľúčových slov, kde som ja vysvetlil nejaké základy, pozreli si článok, vysvetlil som im, čo je cieľom, ktorý chceme dosiahnuť a ako na tom pracujeme. V CloudTalku sme mali internov, ktorí boli full-remote, ale stále som sa snažili venovať im čas a pripravoval pre nich learning zoznam, aby sa mohli učiť postupne. [Content Director Milan Novotný]Zaujímavosti o SEO a content stratégii si môžeš vypočuť v Skillmea podcaste: #8 Ako na kariéru v SEO a online marketingu? Nájdeš ho na našom Youtube.    Milan je zároveň Skillmea lektorom, ktorý ťa naučí Content marketing, SEO trendy alebo Škálovateľný marketing. 

Nezmeškaj info o nových kurzoch a špeciálnych ponukách