Mário Šmýkal: Ako písať dobré články a texty? Dá sa písanie naučiť?
Tím Skillmea
30.12.2022
6 minút čítania
Mário Šmýkal sa narodil v Prievidzi a vyštudoval marketingovú komunikáciu v Trnave. Aktuálne pracuje v denníku SME, kde vedie obsahové štúdio SME Creative, píše newsletter Škola nepísania a v Prievidzi organizuje talkshow Také zo života a bežecké podujatie Brose Night Run Prievidza.
V podcaste nám prezradil ako písať aj ako nepísať, aké sú najčastejšie chyby pri písaní, aké predpoklady má dobrý autor a uviedol aj zopár zaujímavých pisateľských úspechov.
➡️ Čo sú podľa teba také najčastejšie chyby ktoré robia autori?
To je veľmi náročná otázka, lebo dá sa povedať filozoficky aj veľmi prakticky. Keby som mal hovoriť prakticky tak:
· nesprávne dlhé vety
· nesprávne vyskladané vety
· nesprávne poradie slov vo vetách - to je veľmi náročné
· usporiadanie informácií v článku - nemôžeš začať nejakou ťažkou nudou alebo historickým exkurzom, to sú práve momenty, ktoré sa môžu objaviť najskôr v 2/3 článku
Z filozofických vecí je asi najdôležitejšie písať pre čitateľa a nie pre seba. Vo väčšine prípadov autori píšu tak, aby sa to páčilo im.
Každý jeden článok, ktorý píšem alebo editujem, čítam nahlas niekoľkokrát. Akonáhle ma prestane baviť alebo v momente, kedy ujde moja pozornosť, si to okamžite vyznačím a zisťujem, čo sa tam vlastne stalo. Snažím sa pozorovať, prečo mi tam ušla pozornosť. Za za normálnych okolností by sa nemalo stať, že by človek nevydržal čítať dostatočne pútavý text.
➡️ Aká je optimálna dĺžka štandardného článku, ktorý by si chcel publikovať napríklad do novín?
Závisí od formátu, napríklad my máme:
· najkratší odrážkový text do 4000 znakov
· stredná dĺžka textu do 6000 znakov
· najdlhšie sú okolo 9000 znakov
Napísať taký dlhý článok, aby bol od začiatku po koniec dobrý, je dosť náročné. Niektoré témy neodkomunikuješ rýchlo a krátko. Potrebuješ sa do tej témy ponoriť ako do bahenného kúpeľa, tak aby ťa téma zrazu obalila a ty si si ju zapamätal oveľa lepšie, než keby si o nej narýchlo prečítaš 5 viet.
➡️ Informácie treba vraj prezentovať formou príbehov. Čo si ty o tom myslíš? Aká je podľa teba najzaujímavejšia forma ako podať nejakú informáciu?
Áno, príbeh je jednoznačne dôležitý. Robím to od začiatku a pravdepodobne to budem robiť navždy. Každý jeden z našich článkov musí mať nejaký príbeh a to je viditeľné aj na číslach. Najčítanejšie články, ktoré máme, ako napríklad o kurčatách v Kauflande, dosiahli cez 200 000 prečítaní. Keď som šiel písať reportáž o kurčatách v Kauflande, až na mieste som začal zisťovať, aká je to vlastne firma a aké má zaujímavé benefity pre zamestnancov. Keď som o tomto napísal príbeh a iba medzi riadkami spomenul kurčatá, dosiahol článok výrazne lepších výsledkov.
➡️ Čo by mal spĺňať človek ktorý chce písať články a robiť natívny obsah?
V prvom rade by sme mali byť všímaví a citliví k veciam. Písanie sa dá naučiť, ale iba niekoho. Dôležité je všímať si veci, ktoré iní nevidia. Iba 1 zo 100 ľudí si všimne niečo, čo nikto iný keď vojde do miestnosti. Napríklad, ja som si všimol, že električky v Bratislave majú čísla 1, 3, 4, 7 a 9, čo ma zaskočilo, pretože číslo 4 je párne, zatiaľ čo ostatné sú nepárne. Toto je len príklad, že nemusíte vedieť odpoveď na všetko, ak sa človek naučí všímať veci, potom je ľahké písať. Ale ak si niekto nedokáže všímať veci, tak mu nič nepomôže. Ani vedieť ako písať, pretože bez schopnosti všímať si veci, nikdy nebude môcť napísať dobrý článok a bude sa kĺzať iba po povrchu.
V podcaste a na prednáške v Trnave Mário spomínal, že písanie sa dá naučiť. Ale nie každého.
Inšpiroval sa citátom od Stephena Kinga: „Aj keď je nemožné urobiť zo zlého spisovateľa schopného a rovnako tak z dobrého spisovateľa geniálneho..."
.... je možné urobiť zo schopného spisovateľa dobrého. Je na to potrebné množstvo práce, nadšenie pre vec a včasná pomoc. Tak ako spev alebo herectvo nemôže robiť každý, tak isto nemôže každý písať – najlepšie.
➡️ Ako prebieha výber nového kandidáta?
Tak v prvom rade ma zaujíma, čo už napísal. Potom sa zakaždým snažím vymyslieť nejakú otázku alebo tému, ktorú má kandidát spracovať. Predovšetkým sa snažím objaviť jeho všímavosť. Je dôležité vedieť si aj domyslieť (nie v zmysle vymyslieť niečo vlastné).
Uvediem na príklade:
Na fotke sú zimné bežecké preteky. Tipnite si kto vyhrá. ⬇️ ⬇️ ⬇️
Určite nevyhrá nikto, kto má dlhý rukáv. Pretože keď bežíte rýchlo, tak vám bude teplo.
Čiže pri písaní je dôležité vedieť si domyslieť, pospájať a rozmýšľať v kontexte.
Pre viac Máriových zaujímavých storiek si vypočujte Skillmea podcast: #9 Ako písať dobré články a texty? a pre hodnotné tipy na písanie článkov všetkými desiatimi odporúčameodber newslettra Škola nepísania.
🥇 Sme jednotka v online vzdelávaní na Slovensku. Na našom webe nájdeš viac ako 300 rôznych videokurzov z oblastí ako programovanie, tvorba hier, testovanie softwaru, grafika, UX dizajn, online marketing, MS Office a pod. Vyber si kurz, ktorý ťa posunie vpred ⏩