Späť na blog
Tipy a triky

Ako začať podnikať?

Skillmea
07.02.2024
18 minút čítania
Ako začať podnikať?
Snívate o tom, že budete sami sebe pánom? Máte zamestnanie, ktoré vás ubíja, alebo ste bez práce? Prečítajte si, ako začať podnikať a prežiť vzrušujúce dobrodružstvo, pretože aj v tomto smere zohráva obrovskú rolu nastavenie mysle. 

Prečo chcieť začať podnikať? 

Vlastné podnikanie je pre mnohých sen a sny sú na to, aby sa plnili. Dôvodov, prečo začať s podnikaním, je viacero. 

Azda jedným z tých najčastejších argumentov je, že život je príliš krátky na to, aby ste ho strávili v zamestnaní, ktoré vás ubíja. Podnikanie vám ponúka úžasný priestor na sebarozvoj, zapojenie kreativity a fantázie. Samozrejme, opomenúť nemožno slobodu a aj postupné získanie finančnej nezávislosti. 

Podnikanie má však aj vyšší zmysel. Faktom je, že svet môžete zmeniť len tak, že zmeníte seba. K tomu môžete prispieť aj tým, že budete podnikať v tom, v čom vidíte zmysel. Tým pádom prispejete k tomu, že svet sa stane krajším miestom. 

Výhody podnikania 

Ak stále váhate nad tým, či sa úspešné podnikanie môže týkať aj vás, prečítajte si ďalšie argumenty, prečo začať podnikať. Čo vám podnikanie prinesie? 

  • Nezávislosť a sloboda je jedným z top dôvodov, prečo začať podnikať. Podnikanie je o príležitosti stanoviť si vlastné ciele a spôsoby, ako ich dosiahnuť. V závislosti od typu podnikania získate flexibilitu v nastavení pracovného času a stávate sami sebe pánmi, čiže žiadne príkazy zhora od nadriadených nehrozia. 

  • Podnikanie vám dáva oveľa väčšiu šancu, aby ste získali finančnú nezávislosť. Je to tým, že výšku svojho príjmu máte vo vlastných rukách. S dobrým biznis plánom máte potenciál znásobiť príjmy neporovnateľne viac, ako je to v zamestnaní. 

  • Potrebujete sa sebarealizovať a využívať kreativitu? V tom prípade je vlastný biznis tým pravým orechovým. Okrem stanovenia vlastných cieľov a stratégií budujete vlastnú značku, ponúkate jedinečné produkty a služby, čo vám prináša pocity spokojnosti.
    Samozrejme, k podnikaniu neodmysliteľne patrí sebarozvoj a osobnostný rast. Podnikanie je o neustálom vystupovaní z komfortnej zóny, vzdelávaní sa, motivácii, inšpirácii a schopnosti zdolávať prekážky. Ak sa chcete stať čo najlepšou verziou seba samého, pomôže vám v tom aj vlastný biznis. 

  • Máte možnosť pozitívne ovplyvniť svet tým, že ponúkate produkty či služby, ktoré zlepšujú zdravie alebo sú ohľaduplné k životnému prostrediu.

Začiatok podnikania 

Začiatok podnikania je výzva. Je to vystúpenie z komfortnej zóny, ktoré sa spája s prekonaním neistoty i strachu, zdolávaním prekážok a učením sa z chýb. 

Okrem praktických záležitostí, ako je vypracovanie finančného plánu, získanie financií či registrácia podnikania, je potrebné aj správne nastaviť svoj mindset. 

Na čo nezabudnúť na začiatku podnikania? 

Začatie podnikania je vzrušujúce a prináša so sebou množstvo atraktívnych príležitostí. Avšak je potrebné neopomenúť niekoľko dôležitých faktorov, ktoré môžu byť na ceste za úspechom kľúčové. 

Hovoríte si, že chcem začať podnikať? V tom prípade skôr, ako začnete, ujasnite si nasledovné skutočnosti: 

  • Základom úspešného podnikania je podnikateľský plán. Je pomocníkom pri definovaní vášho biznis modelu, cieľov, cieľovej skupiny i stratégie. V rámci neho si naplánujete financie, marketingové kampane, ciele v oblasti predaja a mnoho ďalšieho. Podnikateľský plán vám umožní získať prehľad o vývoji podnikania i šancí na úspech. 

  • Na podnikanie potrebujete financie. Aj keď je pravda, že mnohí podnikatelia dokázali nájsť odpoveď na otázku, ako začať podnikať bez peňazí, a teda rozbehli úspešný biznis. Na základe podnikateľského plánu zistíte, aké sú napríklad náklady potrebné na rozbeh podnikania a vašou úlohou je získať ich. Môžete použiť vlastné úspory, obrátiť sa na banky so žiadosťou o poskytnutie úveru či pôžičky, osloviť investičné spoločnosti alebo využiť štátne podpory, napríklad príspevok na podnikanie. Riešením môže byť aj crowdfunding. 

  • Zvoľte si vhodnú právnu formu. Môžete podnikať ako jednotlivec (SZČO) alebo obchodná spoločnosť, napríklad spoločnosť s ručením obmedzeným, komanditná či akciová spoločnosť. Právnu formu dôkladne zvážte, pretože každá z nich sa spája s výhodami i nevýhodami. Prispôsobte ju svojim možnostiam, potrebám i cieľom. 

  • Po zvolení právnej formy vás čaká registrácia svojho podnikania. Ak sa rozhodnete pre živnosť, čaká vás napríklad registrácia na živnostenskom úrade, komunikácia so zdravotnou a sociálnou poisťovňou a daňovým úradom. Vhodné je mať aj podnikateľský bankový účet. Je dôležité, aby ste si vopred zistili, aké máte povinnosti voči jednotlivým inštitúciám a vyhli sa tak zbytočným problémom v budúcnosti. 

  • Nastavte si víťazný biznis mindset. Čo to znamená? Kultivujte analytické myslenie, aby ste sa dokázali prispôsobovať rýchlo sa meniacej situácii na trhu a riešiť problémy. Samozrejme, nezaobídete sa bez sebadisciplíny, sebadôvery, praktizovania pozitívneho myslenia a vďačnosti, nepretržitého vzdelávania sa a učenia sa z chýb a zlyhaní. 

  • Už na začiatku podnikania myslite na to, aké je dôležité zviditeľniť svoju značku v online svete. Vytvorte si webovú stránku, prezentujte sa na sociálnych sieťach, usporiadajte webináre a pod. 

Ako zvládnuť prekážky a neistotu? 

Prekážky, ako napríklad finančné problémy, konkurencia či neistota na trhu, sú neodmysliteľnou súčasťou podnikania. Môžete ich vnímať ako strašiaka, alebo príležitosť pre rast podniku

Ak chcete vedieť, ako správne podnikať, zvládnuť prekážky a neistotu, inšpirujte sa našimi tipmi. 

  • Opäť sa dostávame k dôležitosti biznis plánu. Práve ten je jedným z dôležitých krokov, ako zvládať prekážky a neistotu, nakoľko obsahuje jasne stanovené ciele, stratégie i postupy, ako ich dosiahnuť. Prináša vám tiež informácie o tom, kde sa chcete dostať a akým spôsobom. Vďaka nemu teda máte aj jasnejšiu predstavu o potenciálnych prekážkach a možnostiach ich riešenia. 

  • Jedinou istotou v živote i podnikaní je zmena. Platí to aj o trhu, a teda musíte byť flexibilný do takej miery, že sa viete prispôsobiť novým trendom i potrebám zákazníkov. Je nevyhnutné, aby ste dokázali meniť svoje stratégie a postupy v priebehu času, nebránili sa novým príležitostiam a inovatívnym spôsobom riešenia a prekonávania prekážok.  

  • Prekážky a neistotu zvládnete ľahšie, ak investujete do vzdelávania a sebarozvoja. Pomôcť môže nielen čítanie odborných a sebarozvojových kníh, ale aj absolvovanie kurzov a seminárov. Pestrú ponuku kurzov aj z oblasti sebarozvoja nájdete aj v našej ponuke. Za zmienku stojí napríklad kurz Ako reagovať na stres a zvládať strach či Ako sa presadiť a byť úspešný. Odvážne rozhodovanie a kreatívne riešenie problémov vás môže posunúť ďalej. 

  • Aj v biznise platí, že neľahké časy prekonáte lepšie, keď máte okolo seba správnych ľudí. Nejde iba o zamestnancov, ale aj ostatných podnikateľov a odborníkov z rôznych oblastí. Vymieňanie si skúseností a odborné znalosti sú v čase neistoty na nezaplatenie. 

  • Neraz je potrebné získať odstup od problémov tým, že sa vzdialite z kancelárie a vyčistíte si hlavu, napríklad v prírode či pri športe. Práve vtedy môžete získať tie najlepšie nápady a riešenia problémov. 

Podmienky podnikania 

Podmienky podnikania na Slovensku upravuje príslušná legislatíva, ktorou sú povinní riadiť sa všetci podnikatelia. Líši sa v závislosti od toho, či ide o podnik jednotlivca, osobnú alebo kapitálovú obchodnú spoločnosť alebo združenie osôb, ako je napríklad družstvo. 

Každá forma podnikania sa spája s výhodami i nevýhodami. Keďže mnohí podnikatelia začínajú práve so živnosťou, pozrime sa na niektoré podmienky podnikania, ktoré sa týkajú práve SZČO. 

  • Živnostenské podnikanie upravuje Zákon č.455/1991 Z.z. o živnostenskom podnikaní. 
  • Živnostník ručí za svoje záväzky celým svojím majetkom. 
  • Remeselná živnosť si vyžaduje preukázanie odbornej spôsobilosti vyučením sa v danom obore, viazaná živnosť je takisto podmienená preukázaním sa odbornej spôsobilosti či iným spôsobom a voľnú živnosť stačí ohlásiť. 
  • Medzi všeobecné podmienky prevádzkovania živnosti patrí vek minimálne 18 rokov, spôsobilosť na právne úkony, bezúhonnosť a ohlásenie živnosti. 
  • Živnostenské podnikanie vzniká dňom ohlásenia na živnostenskom úrade. Okrem toho je potrebné registrovať sa na daňovom úrade kvôli DIČ, platiť si zdravotné odvody a po presiahnutí zákonom stanoveného príjmu v prvom roku podnikania vzniká povinnosť platiť si sociálne odvody. 

Možnosti podnikania sú nekonečné, a preto sa dá začať podnikať aj bez peňazí.  zdroj:Pexels
Možnosti podnikania sú nekonečné, a preto sa dá začať podnikať aj bez peňazí. zdroj:Pexels

Dá sa začať podnikať aj bez peňazí? 

Možnosti podnikania sú nekonečné, a preto sa dá začať podnikať aj bez peňazí. Ak si myslíte, že jediným riešením je udržať si trvalý pracovný pomer a po večeroch začať s podnikaním, alebo hľadať alternatívne finančné zdroje od rodiny či známych, ste na omyle. Existujú aj ďalšie atraktívne riešenia. 

Nápady na podnikanie 

  • Začnite poskytovať služby, v ktorých ste lepší ako ostatní. Môže ísť, napríklad o služby virtuálnej asistentky, písanie textov, spravovanie sociálnych sietí, ale aj upratovacie služby či vedenie účtovníctva. 

  • Obrovský potenciál majú aj hand made výrobky, to znamená, že svoje hobby premeníte na biznis. O remeselné produkty a vlastnoručnú výrobu je veľký záujem i napriek konkurencii. 

  • Predávajte digitálne produkty, ako napríklad e-knihy, online kurzy, pracovné listy či rôzne šablóny. Ak ste v nejakej oblasti skutočný odborník, zarábať môžete aj na podcastoch prostredníctvom predplatného či affiliate marketingu. 

  • Vyskúšajte dropshipping. O čo ide? Je to vlastne predaj produktov, ktoré nemáte na sklade, ale objednávku odošlete inej spoločnost a tá tovar dodá zákazníkovi. Vy ste v podstate sprostredkovateľ medzi dodávateľom, produktom a zákazníkom. 

  • Riešením môže byť crowdfunding. To znamená, že potenciálnych zákazníkov požiadate o poskytnutie peňazí vopred s tým, že im poskytnete jedinečnú výhodu. Na tento účel môžete využiť crowdfundingové platformy

Možnosti podnikania 

Ako získať svoju vlastnú úspešnú firmu? Možnosti podnikania sú naozaj nekonečné a to aj vďaka svetu internetu. Nemusíte vyjsť z domu a napriek tomu si plníte svoj sen a zažívate úspech. 

Vybrali sme pre vás možnosti podnikania, ktoré vám otvoria dvere do sveta dobrodružného biznisu. Čo stojí za zváženie? 

  • Založte a prevádzkujte si svoj vlastný internetový obchod a predávajte produkty alebo služby. V online kurze E-shop bez pokuty sa dozviete všetko dôležité o tom, ako prevádzkovať úspešný e-shop v súlade so zákonom.  

  • Ak máte z podnikania obavy, riešením môže byť franšíza. Teda prevádzkovanie vlastnej prevádzky pod známou značkou, pričom získate nielen know-how, ale aj potrebné vybavenie. 

  • Staňte sa konzultantom v oblasti marketingu, financií, IT sveta či osobného rozvoja. Stačia vám dostatočné znalosti a skúsenosti. 

  • Počet majiteľov domácich miláčikov neustále rastie. Potenciál na podnikanie má teda aj táto oblasť. Venčenie psov či psie hotely môžu byť skvelým spôsobom realizácie sa v podnikaní. 

  • Vo väčších i menších mestách je dopyt po upratovaní domácnosti a populárny je aj hodinový manžel. 

  • Poskytujte online poradenstvo alebo doučovanie v rôznych oblastiach. 

Typy podnikania 

Premýšľate nad tým, aký typ podnikania vybrať? Ako je spomenuté vyššie, máte na výber z viacerých foriem podnikania, ktoré majú svoje výhody i nevýhody. Ide o: 

  • podnik jednotlivca (SZČO),
  • verejnú obchodnú spoločnosť, 
  • komanditnú spoločnosť, 
  • spoločnosť s ručením obmedzeným,
  • akciovú spoločnosť a 
  • družstvo. 

Mnoho začínajúcich podnikateľov sa rozhoduje medzi živnosťou a spoločnosťou s ručením obmedzeným. Ak patríte medzi tých, ktorí nevedia, akú formu podnikania si vybrať, pomôže vám online kurz Porovnanie živnosti a s.r.o. 

Biznis plán: čo to je? 

Biznis plán je kľúčovým faktorom pri určovaní úspechu podnikania. Je to užitočný nástroj pre každého podnikateľa, pretože je akýmsi základným kameňom biznisu. 

Môžeme ho charakterizovať ako dokument, ktorý sa sústreďuje na charakterizovanie podnikateľskej vízie, stanovenie presných, jasných, reálne dosiahnuteľných a časovo ohraničených cieľov  a stratégií, ako ciele dosiahnuť. 

Samozrejme, biznis plán sa venuje aj oblastiam, ako sú prieskum trhu či konkurencie. Vďaka nim viete určiť potenciál firmy na trhu a konkurenčné výhody. Venuje sa tiež analýze trendov na trhu, identifikácii cieľových skupín a tak ďalej. 

Faktom je aj to, že bez podnikateľského plánu len ťažko získate finančnú podporu zo strany finančných inštitúcií alebo investorov. Práve biznis plán je spôsob, ako získať ich dôveru a následne potrebné financie na podnikanie. 

Čo má obsahovať a ako vyzerá biznis plán? 

Na internete nájdete množstvo inšpirácií na vzor biznis plánu i jeho základnú štruktúru. Venujte jeho vypracovaniu svoju pozornosť a snažte sa, aby bol hodnotný nielen z hľadiska obsahu, ale aj štruktúry. Nezabúdajte na nasledovné náležitosti: 

  • Uveďte všetky formálne údaje, ako je názov firmy, kontaktné údaje a nepodceňte ani obsah, ktorý uľahčí orientáciu v tomto dokumente. 
  • Opíšte svoj podnik, jeho históriu i víziu do budúcnosti, teda akési zhrnutie toho najdôležitejšieho. 
  • Vykonajte analýzu trhu i konkurenčnú analýzu a dôsledne ich popíšte. 
  • Charakterizujte svoje produkty a služby a stanovte ich konkurenčné výhody. Neopomeňte vaše schopnosti, zručnosti a vedomosti. 
  • Nezabudnite na marketingový, operačný a finančný plán. 
  • Pozornosť venujte prílohám, ktoré môžu zvýšiť dôveru investorov i celkový úspech vášho podnikania. 

Úspešné podnikanie 

Úspešné podnikanie ide ruka v ruke s jedinečným nápadom, ktorý má potenciál na úspech. Nezaobíde sa bez prieskumu trhu, biznis plánu, financií, dodržiavania právnych náležitostí, marketingového plánu, neustáleho sebarozvoja a vzdelávania. 

Chcete sa učiť od najlepších? Dávame vám do pozornosti kurz Ako začať podnikať? Dozviete sa, aké musíte mať predpoklady na podnikanie, kde získať nápady, ako ich otestovať a zistiť ich trhový potenciál. 

Nechýbajú v ňom informácie, čo má obsahovať biznis plán, ako vymyslieť názov firmy, kde získať prvé financie, ako sa odlíšiť od konkurencie a mnoho ďalšieho. 
Skillmea
🥇 Sme jednotka v online vzdelávaní na Slovensku.
Na našom webe nájdeš viac ako 300 rôznych videokurzov z oblastí ako programovanie, tvorba hier, testovanie softwaru, grafika, UX dizajn, online marketing, MS Office a pod. 
Vyber si kurz, ktorý ťa posunie vpred ⏩

Mohlo by ťa zaujímať

Ako vytvoriť logo a čo má obsahovať
Tipy a triky
16.01.2024
Skillmea

Ako vytvoriť logo a čo má obsahovať

Logo predstavuje neodmysliteľnú súčasť každej značky. Je vizuálnym symbolom, ktorý reprezentuje firmu, produkt či službu, a preto je tvorba loga jedným z kľúčových parametrov budovania značky.  Prečo potrebujem logo? Často je logo tým prvým, čo si zákazníci vybavia v mysli, keď sa spomenie názov konkrétnej značky či firmy. Z tohto dôvodu je vytvorenie loga dôležitým krokom, ktorý pomáha budovať identitu a zabezpečí rozpoznateľnosť firmy medzi konkurenciou.  Zároveň má logo emocionálny náboj, podporuje marketingové úsilie a je prostriedkom na vytváranie emocionálnej pripútanosti zákazníkov k značke.  Logo musí byť originálne, ľahko zapamätateľné a výrazné, aby sa ľahko a rýchlo zapísalo do povedomia zákazníkov.  Ak to zhrnieme, tak firma potrebuje logo z nasledovných dôvodov:  • Identifikácia a rozpoznateľnosť idú ruka v ruke s vizuálnym symbolom firmy, ktorý ju odlišuje od konkurencie a predstavuje spôsob, ako ju identifikovať.  • Budovanie dôvery a profesionality nie je možné bez kvalitného loga, ktoré vyvoláva pozitívne pocity u zákazníkov, dodáva dojem spoľahlivosti a zodpovednosti.  • Logo je jedným z dôležitých marketingových nástrojov a neodmysliteľná súčasť marketingovej stratégie spoločnosti. Využíva sa pri komunikácii so zákazníkmi, napríklad na webovej stránke, letákoch, vizitkách a podobne.  • Logo vyvoláva v zákazníkoch pozitívne pocity, je v súlade s hodnotami a poslaním firmy. Tým pádom má vplyv na vytvorenie emocionálnej pripútanosti firmy a zákazníkov.  • Konkurencia na trhu je pestrá, a preto je pre firmy dôležitá jedinečná identita, ktorá je spojená aj s kvalitným logom. Práve to pomáha odlíšiť sa od konkurencie.  Viem si vytvoriť logo sám? Tvorba loga je súčasťou budovania identity značky, a preto si vyžaduje náležitú pozornosť. Je to proces, ktorý sa nezaobíde bez značnej dávky kreativity a schopnosti komunikovať hodnoty značky. Môžete ju zveriť do rúk profesionálov, alebo sa o to pokúsiť sami prostredníctvom online nástrojov na tvorbu loga.  O tom, že logo je identifikačným prvkom značky, a pri jeho vytváraní treba brať do úvahy pravidlá čitateľnosti, hierarchie, typografie i proporčného vyváženia, sa dozviete v našom online kurze Tvorba loga od základov.  Samozrejme, v kurze nechýbajú ani cenné informácie o tom, prečo je lepšie vytvoriť nadčasové logo a nedávať na trendy. Čaká vás aj redizajn loga a postup jeho tvorby. [Zdroj foto: freepik.com] Význam loga Pri hľadaní odpovede na otázku, ako si vyrobiť logo, je potrebné uvedomiť si jeho význam. Ten spočíva v reprezentácii značky a jeho využití v podnikaní. Logo je ako srdce a vyjadruje podstatu osobnosti vašej spoločnosti, čiže ju reprezentuje vo vnútri firmy, medzi konkurenciou i zákazníkmi.  Reprezentácia značkyTvorba loga ide ruka v ruke s profesionalitou, estetickosťou a zmysluplnosťou. Logo vizuálne reprezentuje značku, ovplyvňuje jej identitu a v neposlednom rade vnímanie spotrebiteľmi. Logo je odzrkadlením hodnôt firmy, jej filozofie a osobitosti značky. Je mostom, ktorý slúži na vytvorenie spojenia medzi spotrebiteľmi a značkou.  Ako vytvoriť logo, ktoré reprezentuje značku? Cieľom je vytvorenie rozpoznateľnej identity pre značku, čo sa spája s budovaním dôvery medzi samotnou značkou a spotrebiteľmi.  Využitie loga v podnikaní Čo sa týka využitia loga, podstatné je, aby bolo súčasťou rôznych platforiem. Uplatnenie nájde na webových stránkach, sociálnych médiách a, samozrejme, v reklamných aktivitách.  Jednoduché, pútavé a ľahko zapamätateľné logo napomáha budovať dôveru voči značke, a teda sa v rámci podnikateľskej činnosti využíva aj na propagačných materiáloch, ako sú rôzne brožúry, prospekty, prezentácie, vizitky a podobne.  Základné prvky loga Ak sa rozhodnete vytvoriť logo online, je dôležité vedieť, aké sú základné prvky loga.  • Farby majú nezanedbateľný vplyv na psychiku a dodávajú logu estetickú príťažlivosť. Zákazníkom i konkurencii prezrádzajú, aká je osobnosť vašej značky. Teda, či staviate na hravosti, inovatívnosti, nadčasovosti či stabilite.  • Typografia je o písmenách usporiadaných tak, aby tvorili jedinečný dizajn. Logo môže byť vytvorené na základe jedného písmena, monogramu či celého názvu značky.  • Obrázky na logu môžu byť ultra jednoduché, alebo, naopak, detailné. Zahŕňajú, napríklad ikony či symboly toho, čo firma predáva, poprípade odzrkadľuje jej hodnoty.  • Slogan je veta, ktorá zaujme a prináša viac svetla do poslania a činnosti spoločnosti.  Ako pracovať s farbami v logu? Výber farby loga je jedným z dôležitých rozhodnutí, nakoľko napomáha vytvoriť vašu firemnú identitu. Vhodný výber farby dáva logu hĺbku tým, že sa podieľa na vytvorení vizuálneho spojenia s hodnotami a osobnosťou firmy.  Čo je však dôležité, správna kombinácia farieb má za úlohu komunikovať pocity smerom k zákazníkom a spájať sa s nami na hlbšej úrovni. Výber farby loga teda predstavuje aj voľbu emócií a asociácií, ktoré chcete v zákazníkoch vyvolať.  Samozrejme, platí to aj opačne. Ak vyberiete nevhodné farby, môže to poškodiť imidž vašej značky, ktorý sa napráva naozaj ťažko. V tomto smere je kľúčové pochopiť, ako farby pôsobia na psychiku a vybrať si takú farbu, poprípade kombináciu dvoch či troch odtieňov tak, aby ste pozitívne ovplyvnili emócie zákazníkov.  Populárne tvary loga a tie, ktorým by ste sa mali vyhnúť Okrem psychológie farieb zohráva pri tvorbe loga rolu aj psychológia tvarov, pretože aj tvary vyvolávajú pocity. Vedia to všetky úspešné značky. Napríklad trojuholník pripomína hrot šípu. Uzavretý kruh je spojený so starostlivosťou a ochranou.  Ako pôsobia na psychiku jednotlivé tvary loga?  • Kruh, elipsa či ovál sú skvelým tvarom pre logo. Spájajú sa s bezpečnosťou, spoľahlivosťou a kontinuitou. Toto logo reprezentuje olympijské hry i niekoľké farmaceutické spoločnosti.  • Obdĺžnikové logá predstavujú stabilitu, rovnováhu, spoľahlivosť, profesionalitu, smelosť a dôveru.  • Trojuholníkové logá sú zosobnením cieľa. Spájajú sa s nimi ambície, mystika, veda, vedomosti, múdrosť, výkon i výzva.  • Logá pozostávajúce z vodorovných čiar značia bezpečnosť, silnú uzemnenosť, stabilitu a pokoj.  • Vertikálne čiary na logu symbolizujú pokrok, výkon, merateľnosť, úspech, silu a možnosti.  • Prirodzené alebo organické logá vznikli ako výsledok značnej dávky kreativity. Sú vyjadrením toho, čo značka potrebuje a nie sú prispôsobené konkrétnym tvarom a geometrii.  • Špirálové logá patria medzi najmenej používané. Viaže sa k nim mystickosť, filozofia, veda, náboženstvo, energia či pokoj.  • Abstraktné logá sú stvorené pre spoločnosti, ktoré chcú vynikať a milujú originalitu. Čo je dôležité, vždy majú nejaký význam, hoci spotrebiteľ naň nemusí prísť okamžite.  Využívanie symbolov v logu Ako si vytvoriť vlastné logo, ktoré reprezentuje značku? Využite symboly, teda malú grafiku, ktorá je dobre zapamätateľná a ľahko pochopiteľná.  Ak použijete v logu symboly, pomôže to rýchlo a efektívne sprostredkovať prvky vašej značky cieľovej skupine. Najčastejšie ide o tvary, farby či ikony.  Pri výbere symbolu vašej značky nezabudnite na:  • definíciu svojej značky, • poznanie svojho publika a  • nepoužívajte symboly podobné inej značke.  Fonty v logu a prepojenie fontu loga so zvyškom brandingu Ak chcete vytvoriť jednotný branding, výber vhodných fontov v logu predstavuje dôležitý prvok. Kľúčové je, aby použité písmo v logu bolo vizuálne prepojené s ostatnými fontami v rámci brandingu spoločnosti, napríklad s webovou stránkou, tlačovinami alebo reklamnými materiálmi.  Výsledkom vizuálnej prepojenosti fontov v rámci brandingu je jednotný a profesionálny imidž spoločnosti, ktorý posilňuje celkovú identitu značky.  Ako si vytvoriť vlastné logo onlineJednou z atraktívnych možností tvorby loga je vytvorenie loga online. Online logo je výsledkom použitia bezplatných aplikácií dostupných na internete, alebo grafických programov, ako sú napríklad Canva, Adobe Illustrator či CorelDRAW.  Canva Obľúbeným nástrojom na tvorbu loga je Canva. Patrí medzi užívateľsky prívetivé grafické programy, a teda je vhodná aj pre začiatočníkov. S troškou šikovnosti dokážete logo vytvoriť za krátky čas. Canva je prístupná online, čiže k nej máte prístup vtedy, keď potrebujete.  Samozrejme, s používaním Canvy sa spájajú aj určité nevýhody. Za zmienku stoja aspoň niektoré z nich. Ak máte bezplatnú verziu, má svoje obmedzenia. V prípade využitia šablón musíte rátať s tým, že len ťažko vytvoríte originálne logo.  Adobe Illustrator Široko používaným softvérom na tvorbu log, grafiku sociálnych médií, reklamy či tlačovín je Adobe Illustrator. Je určený pre tých, ktorí sa grafike venujú dlhší čas. Ak potrebujete vytvoriť iba logo pre svoju značku, preferujte radšej Canvu alebo oslovte profesionálneho grafika.  CorelDRAW Najlepšie programy na tvorbu loga sa nezaobídu bez programu CorelDRAW. Je to dizajnérsky softvér určený pre profesionálov. Jednou z jeho výhod je schopnosť premeniť nápady a skice na profesionálne návrhy loga. Oceníte aj pomocníka, ktorý pomôže s učením a využívaním nástrojov na kreslenie.  Ako si vytvoriť dokonalé logo? Ak si chcete vytvoriť dokonalé logo, potrebujete k tomu dostatok informácií od profesionálov. Dávame vám do pozornosti online kurz Tvorba loga od základov, kde sa dozviete všetko potrebné. Tým pádom dokážete vytvoriť originálne, ľahko zapamätateľné a výrazné logo aj vtedy, keď ste v tomto smere úplný začiatočník. 
Reč tela a ako ju pochopiť?
Tipy a triky
28.12.2023
Skillmea

Reč tela a ako ju pochopiť?

Komunikácia nie je len o slovách. Tvoria ju aj gestá, mimika, držanie tela a tón hlasu. Chceš lepšie rozumieť ľuďom vo svojom okolí? Reč tela je spôsob, ako budovať kvalitnejšie partnerské, priateľské a profesionálne vzťahy.  Čo je to reč tela?   Ak sa s niekým rozprávaš a má naklonenú hlavu, zrejme premýšľa. Vzpriamený postoj značí záujem. Obranné držanie tela s prekríženými rukami hovorí o opatrnosti, podupávanie nohami o nervozite. Avšak reč tela je potrebné rozlišovať v celom kontexte, pretože nie vo všetkých prípadoch možno postoj tela vysvetliť úplne rovnako.  Možno si počul o tom, že keď niečo hovoríš, iba 7 percent tvoria slová, 55 percent reč tela a zvyšok je o hlase a technike rozprávania. Toto tvrdenie pochádza z Mehrabianovho komunikačného modelu. Je o tom, že pokiaľ rozprávaš o skutočných pocitoch, tón hlasu je dôležitejší ako slová.  Reč tela je teda podstatnou súčasťou komunikácie a často tým prvým a najmä úprimným prejavom. Ako ju definovať? Podľa Cambridgského slovníka predstavuje “polohy alebo pohyby tela, ktoré iným ľuďom ukazujú, ako sa cítiš bez použitia slov”.  Ak si napríklad zhrbený a dívaš sa do zeme, len ťažko na pracovnom pohovore presvedčíš personalistu, že si stvorený na pozíciu manažéra, ktorý má viesť tím ľudí.  Nevieš, čo je reč tela a rád by si si doplnil vedomosti? Dávame ti do pozornosti kurz Reč tela základy, kde sa dozvieš zaujímavé informácie o signáloch tela, zrkadlení, vnímaní vzájomnej komunikácie a aj konkrétne príklady reči tela. [Reč tel sú polohy alebo pohyby tela, ktoré iným ľuďom ukazujú, ako sa cítiš bez použitia slov. Zdroj obrázku: Freepik] Prečo je dôležité poznať reč tela? V prvom rade si treba uvedomiť, že komunikácia sa delí na verbálnu a neverbálnu. Čiže v osobných či profesionálnych vzťahoch nie sú dôležité len použité slová, ale aj to, akú máš mimiku tváre, tón hlasu či postoj tela. Zatiaľ čo slová používaš vedome, reč tela vychádza z podvedomia.  Dobrou správou je, že sa to dá zmeniť, reči tela porozumieť a naučiť sa ju vedome používať. Avšak nikdy by si pomocou nej nemal manipulovať druhých čo, napokon, platí aj vo verbálnej komunikácii.  Ovládaním signálov reči tela si dokážeš vybudovať lepšie vzťahy, či už na osobnej, alebo profesionálnej úrovni. Zároveň ti môže priniesť lepšie pracovné príležitosti a úspech. Tvoje gestá, držanie tela, tón hlasu i intenzita očného kontaktu majú vplyv na to, do akej miery dokážeš druhých upokojiť, vybudovať si dôveru a rešpekt.  Platí to aj naopak. Rečou tela môžeš druhých zmiasť, zosmiešniť či uraziť. Stačí si predstaviť situáciu, že slovami hovoríš jedno, no tvoja reč tela vraví úplný opak. Spôsob, akým druhých počúvaš, pozeráš sa na nich a reaguješ, prezradí tvoj záujem i to, či hovoríš pravdu a si dôveryhodný.  Reč tela je potrebné poznať z nasledovných dôvodov: • Potvrdzuje a posilňuje význam verbálnej komunikácie. • Môže byť v rozpore s tým, čo hovoríš slovami a naznačovať klamstvo či podávanie skreslených informácií.  • Môže nahradiť verbálnu správu, pretože výraz tváre dokáže niekedy povedať viac ako samotné slová.  • Slúži na doplnenie a zdôraznenie verbálnej komunikácie. Napríklad šéf, ktorý udelil zamestnancovi pochvalu a potľapkal ho po ramene, zdôraznil význam svojich slov.  Reč tela ovplyvňuje život v mnohých oblastiach: • Ilustruje dôveru vo svet podnikania. • Ovplyvňuje vnímanie osobnej značky.  • Pozitívna reč tela zvyšuje šance na úspech na pracovnom pohovore, neformálnom stretnutí i prvom rande.  • Naznačuje mieru tvojej prístupnosti, pozornosti i otvorenosti novým nápadom.  • Vzbudzuje dojem, že si sústredený a máš záujem o to, čo druhý rozpráva. Tým pádom máš väčšiu šancu vybudovať si kvalitné vzťahy. Postoj telaPostoj tela ti o človeku veľa prezradí skôr, ako otvorí ústa. Ak si neverí alebo je apatický, potom je zhrbený, má zvesené ramená a monotónnu chôdzu. V prípade, že stojí vzpriamene, pozerá ti do očí a usmieva sa, pôsobí sebaisto. To znamená, že postoj tela v stoji, v sede i pri chôdzi veľa napovedá o vnútornom rozpoložení i sebadôvere človeka.  Ako ovplyvňuje postoj tela komunikáciuReč tela a postoj sú neodmysliteľnou súčasťou komunikácie. Poďme sa spoločne pozrieť, čo hovorí postoj tela o človeku.  • Príliš napäté držanie tela, teda napnuté svaly, strnulý pohľad a nohy blízko pri sebe, ktoré pripomína sústredenie lukostrelca, naznačuje, že si pod tlakom a dokážeš sa popasovať s danou úlohou. Avšak dlhodobo napäté držanie tela značí problém, teda chronický stres, ktorý treba riešiť.  • Prenášaš váhu z jednej nohy na druhú, posúvaš ťažisko tela dopredu, dozadu či do strán? Môže to byť signálom neistoty. Nakláňanie sa do strany býva spojené s apatiou, posunutie dozadu s kritikou a opretie sa napríklad o stenu s nedôverčivosťou.  • Podradený postoj, ktorý hovorí o potrebe ochrany, ide ruka v ruke so zhrbením sa, pokrčenými ramenami a chodidlami vytočenými dovnútra.  • Nadradený postoj tela charakterizuje záklon, ruky prekrížené na prsiach a rozkročené nohy. Signalizuje aroganciu či prevahu.  • Ak sedíš, nohy máš preložené cez seba, ruky skrížené na hrudi a hlavu otočenú do strany, kriticky počúvaš alebo si sa od rozhovoru rozhodol držať ďalej.  • Skrížené členky pod stoličkou sú signálom podvedomej nedôvery. [Nadradený postoj tela charakterizuje záklon, ruky prekrížené na prsiach a rozkročené nohy. Signalizuje aroganciu či prevahu. Zdroj obrázku: Freepik] Človeka, ktorého vidíš prvýkrát, môžeš dobre odhadnúť aj podľa chôdze:  • Ak sa pri chôdzi jemne pohupuje, pôsobí energicky.  • Krátke a rýchle kroky naznačujú zhon.  • Rýchla chôdza pripomínajúca cupitanie pôsobí podlízavo.  • Plazivá, do strany naklonená chôdza, môže byť spojená s pocitmi nedostatočnosti.  Ak si osvojíš to, čo jednotlivé postoje tela znamenajú, vieš im následne prispôsobiť verbálnu komunikáciu. Napríklad človeka povzbudiť, pochopiť alebo sa pripraviť na adekvátne zvládanie konfliktov.  Ako sa naučiť reč tela   Reč tela sa dá naučiť viacerými spôsobmi. Aké máš možnosti?  • Nájdi si knihu, ktorá je venovaná reči tela, prečítaj si ju a uč sa prečítané rozpoznávať v reálnom živote.  • Absolvuj náš kurz Reč tela, v ktorom si osvojíš základy a dozvieš sa veľa zaujímavého z tejto oblasti.  •  K dispozícii máš veľa voľne dostupných videí a článkov na túto tému.  Reč tela v biznise Reč tela v biznise môžeme, takisto ako v osobnom živote, rozdeliť na pozitívnu a negatívnu. Tvojím cieľom je mať pozitívnu reč tela v zamestnaní či podnikaní a, naopak, vyhnúť sa negatívnej reči tela, ktorá pozostáva, napríklad z:  • rúk zložených pred telom,  • žiadneho alebo napätého výrazu tváre,  • tela odvráteného od prísediaceho,  • sklopených očí a nedostatočného očného kontaktu,  • zhrbeného postoja tela a sklonenej hlavy,  • pohľadu upretého do neznáma,  • ošívania sa či naprávania oblečenia,  • hrania sa s mobilom, perom alebo kreslenia si.  Pozor si daj na hryzenie nechtov, ktoré je spojené so stresom a neistotou. Zovreté pery značia úzkosť, rýchle žmurkanie neistotu a obavy, bubnovanie prstami nudu a ošívanie sa nezaujímavosť.  Ako správne komunikovať pomocou reči telaAk chceš byť úspešný v práci, daj si záležať na pozitívnej reči tela. Prostredníctvom nej môžeš podporiť tímového ducha, zvýšiť morálku zamestnancov, ľahšie delegovať povinnosti na podriadených, získať rešpekt, dosiahnuť úspech, mať dobré vzťahy s nadriadenými i podriadenými.  Chceš zažívať na pracovisku úspech a mať dobré vzťahy? Inšpiruj sa nasledovnými tipmi na pozitívnu reč tela.  • Daj pozor na správne držanie tela v stoji i sede, pretože, okrem iného, vypovedá o tvojej sebadôvere i duševnom rozpoložení. Vzpriamený postoj tela, uvoľnené kolená a váha spočívajúca na spodnej časti tela dodáva sebavedomie. Pri sede maj nohy položené na podlahe, ruky voľne od tela a svoje veci si poukladaj na stolík, aby si získal viac priestoru.  • Rozprávaj uvoľneným hlasom, pretože ak rozprávaš vysokým tónom hlasu, pôsobíš menej empaticky a výkonne a tiež to naznačuje nervozitu.  • Ak chceš pôsobiť dôveryhodne, spomeň si na dosiahnuté úspechy, ktoré ti dodajú sebadôveru a hrdosť.  • Nepodceňuj silu pevného stisku ruky, pretože hovorí o miere sebaúcty.  • Udržiavaj primeraný očný kontakt v trvaní približne 50 až 60 percent času schôdzky.  • Pri komunikácii používaj ruky, teda gestikuláciu. Podľa odborníkov to zlepšuje kvalitu verbálneho obsahu a zároveň podporuje myslenie a vyjadrovanie sa vhodným štýlom.  • Ak odpovedáš na otázky, nedotýkaj sa tváre, pretože to na druhého môže pôsobiť, že si nečestný. Vhodné nie je ani hranie sa s vlasmi.  • Nezabúdaj na úprimný úsmev, ktorý dokáže zapôsobiť na každého.  Máš nervy z prezentácie, ktorá ťa čaká? V rámci domácej prípravy nepodceň reč tela. Na čo by si nemal zabudnúť, ak chceš druhých zaujať a presvedčiť ich?  • Aj v tomto prípade si daj pozor na to, aby si mal vzpriamený postoj tela, ruky voľne pri tele. V žiadnom prípade si ich nedávaj do vreciek a nehrb sa. Hlavu drž vzpriamene.  • Celkový postoj maj uvoľnený, jednu nohu mierne pred druhou.  • Pomôž si gestami otvorených rúk, čiže ruky maj pred sebou mierne od seba, pričom je dôležité, aby dlane smerovali k publiku.  [Pri prezentácii maj uvoľnený postoj, jednu nohu mierne pred druhou. Pomôž si gestami otvorených rúk, čiže ruky maj pred sebou mierne od seba, pričom je dôležité, aby dlane smerovali k publiku. Zdroj obrázku: Freepik] V prípade, že máš obchodné rokovanie alebo prijímací pohovor do práce, reč tela ti pomôže zmierniť napätie, pôsobiť sebavedomo a otvorene. Čo je dôležité?  • Využi zrkadlenie, avšak vyhni sa úplnému napodobňovaniu druhej strany.  • Snaž sa uvoľniť svoje telo a pokojne dýchať. Predstavuj si, že dlhým výdychom vydychuješ napríklad strach.  • Ak nevieš odpovedať na otázku, dotkni sa krátko líca alebo si pohľad bradu. Signalizuje to, že premýšľaš nad odpoveďou. • Nezabúdaj, že postoj tela ovplyvňuje to, ako sa cítiš a tvoje vnútorné rozpoloženie sa odvíja aj od polohy tvojho tela. Táto metóda sa nazýva Body2Brain a je za jej vznikom stojí neurologička a psychiatrička Dr. Claudia Cross. Prostredníctvom jednoduchých cvikov si dokážeš dodať sebadôveru, zvládnuť hnev či úzkosť. Okrem knihy s popisom cvikov sú k dispozícii aj aplikácie.  Ako čítať signály telaPrezradili sme ti zopár užitočných tipov, ako čítať signály reči tela. Avšak nezabúdaj na to, že ide o všeobecný návod na interpretáciu reči tela, ktorý ani zďaleka nemusí platiť pre každého.  Vždy je potrebné vziať do úvahy, napríklad aj kontext danej situácie a počúvať svoju intuíciu. Ak sa ti niečo nepozdáva, jednoducho sa to dotyčného spýtaj. Chceš vedieť viac o reči tela a sebarozvoji? 
SMART ciele: Cesta k efektívnemu plánovaniu a úspechu
Tipy a triky
14.12.2023
Daniela Vargová

SMART ciele: Cesta k efektívnemu plánovaniu a úspechu

V modernom svete, kde tempo života rastie nezadržateľne a nároky na efektívnosť sú vyššie ako kedykoľvek predtým, je klúčové mať jasno v tom, čo chceme dosiahnuť, a zabezpečiť, že naše kroky sú smerované k reálnym cieľom. Práve v tomto kontexte vznikol koncept SMART cieľov, ktoré sa stali kľúčovým nástrojom nielen pre jednotlivcov, ale aj pre firmy, organizácie a projekty. SMART ciele vytvárajú lepšie podmienky pre plánovanie, sledovanie pokroku, efektívne riadenie času a zameriavanie sa na to, čo je skutočne dôležité. Pomáhajú minimalizovať chyby v komunikácii a zbytočnú stratu času a zdrojov. SMART ciele sú ako navigačné body na našej ceste k dosiahnutiu našich snov, či už je to osobný rozvoj, podnikateľský rast alebo dosiahnutie strategických cieľov vo firme. [SMART] Čo vlastne znamená skratka SMART? Je to akronym pre päť základných atribútov, ktoré cieľ musí spĺňať, aby bol považovaný za SMART: S = specific = špecifické M= measurable = merateľné A= achievable = dosiahnuteľné  R = realistic = realistické T = timed = časovo ohraničené SPECIFICPrvým atribútom SMART cieľov je zabezpečiť, že sú jasne a presne definované. Namiesto všeobecného cieľa, ako je "zlepšiť naše online aktivity," by sme mali stanoviť cieľ, ktorý nám dá konkrétny smer. Napríklad: "Zvýšiť počet fanúšikov na našej stránke na Facebooku. MEASURABLEDruhým atribútom SMART cieľov je merateľnosť. Tým sa myslí, že cieľ by mal byť kvantifikovateľný prostredníctvom jasných metrík na hodnotenie úspechu. V prípade nášho príkladu by sme mali stanoviť konkrétny počet, napríklad: "Zvýšiť počet fanúšikov na našej stránke na Facebooku o 15%." ACHIEVABLESMART ciele by mali byť reálne dosiahnuteľné. To znamená, že by mali byť v súlade s našimi možnosťami a zdrojmi. Je nezmysel stanoviť si nereálne ciele, ktoré nedokážeme dosiahnuť.  RELEVANTĎalším dôležitým aspektom SMART cieľov je ich relevancia. Cieľ by mal byť v súlade s našimi potrebami a stratégiou. Nie je vždy dôležité zvyšovať počet fanúšikov na sociálnych médiách, ak to nesúvisí so stratégiou našej firmy. SMART ciele nám pomáhajú zamerať sa na to, čo je pre nás skutočne dôležité. TIMEDPosledným atribútom SMART cieľov je stanovenie termínu, kedy má byť cieľ dosiahnutý. Tým sa vytvára tlak a časový rámec pre dosiahnutie cieľa. Napríklad: "Zvýšiť počet fanúšikov na našej stránke na Facebooku o 15% do konca nasledujúcich 3 mesiacov." V niektorých prípadoch môžu predstavovať jednotlivé písmená rôzne iné atribúty ako napr. result oriented (orientovaný na výsledok), relevant (relevantné), attainable, but challenging (dosiahnuteľné, ale náročné). V iných prípadoch je metóda SMART rozšírená na SMARTER, doplnená o atribúty ethical (v súlade s etickým prístupom k podnikaniu) a resourced (zameraný na zdroje).  [Príklad smart cieľov]

Nezmeškaj info o nových kurzoch a špeciálnych ponukách