Späť na blog
Rozhovory

Rozhovor s riaditeľom strednej školy, ktorá otvára nový IT odbor

Skillmea tím
05.12.2017
13 minút čítania

Pán Mgr. Tomáš Milata vyštudoval kombináciu Slovenský jazyk a literatúra - dejepis na Univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici. Krátko pôsobil ako dramaturg v Bábkovom divadle na Rázcestí, učiť začal na základnej škole v Mutnom na Orave. 10 rokov pôsobil ako učiteľ na štátnej Obchodnej akadémii v Žiline a od roku 2005 pracuje na Súkromnej strednej odbornej škole Pro scholaris (do roku 1. 9. 2017 Súkromná obchodná akadémia) ako riaditeľ. Od roku 2013 je zároveň konateľom OZ Pro scholaris - zriaďovateľa školy. S týmto veľmi zaujímavým človekom vám dnes prinášame rozhovor, nakoľko pochopil, že bez IT a technických zručností sa budúce generácie už nezaobídu a od nového školského roka otvára na škole nový študijný odbor Informačné systémy a služby.

Tomáš Milata - riaditeľ SOAZA
Tomáš Milata - riaditeľ SOAZA

Ako by ste predstavili  svoju školu študentom, ktorí ju nepoznajú?

Sme najstaršia súkromná stredná škola v Žiline. Pro scholaris znamená “pre študentov”. V našej škole to znamená, že všetky aktivity musia smerovať k tomu, aby sa študentovi študovalo ľahšie a aby zároveň dosahoval čo najlepšie výsledky. Učitelia k nám prichádzajú cez náročné výberové konanie, veľa sme investovali do vybavenia a kultúry školského prostredia. Viac než o súťaž medzi študentami nám ide o spoluprácu a vzájomnú podporu. Veríme tiež, že viac než faktografické vedomosti žiaci potrebujú nadobudnúť kľúčové zručnosti, ako sú napríklad schopnosť tvorivo riešiť zadaný problém, kriticky a analyticky myslieť, jasne formulovať a argumentovať svoje názory a postoje, vedieť niesť zodpovednosť za svoju prácu. Keďže väčšina našich absolventov pôsobí v službách, usilujeme sa ich vychovať k úcte, slušnosti a altruizmu.    

Aké programy bude možné absolvovať na vašej škole?

Naša škola poskytuje maturitné vzdelávanie v troch odboroch. Obchodná akadémia, Manažment regionálneho cestovného ruchu a od 1. 9. 2018 začíname s odborom Informačné systémy a služby. Posledný menovaný odbor je v istom zmysle novinkou. V spolupráci so 16 IT firmami z regiónu a Žilinskou univerzitou sme sa pokúsili kreovať obsah tohto odboru tak, aby zodpovedal súčasným potrebám praxe. Keďže tento odbor je zameraný primárne na výučbu softvéru, bolo nám jasné, že najväčším problémom bude jeho životnosť. Ako zaručiť aktuálnosť obsahu v najdynamickejšie sa vyvíjajúcej oblasti ako je IT? Našťastie spoločnosť Learn2Code nadšene prijala našu ponuku pre spoluprácu a v súčasnosti pracujeme na tom, aby sme jej aktuálne obsahy integrovali priamo do nášho vyučovania.

V čom je vaša školá iná ako iné stredné školy na Slovensku?

Veľmi sa usilujeme byť živým organizmom, ktorý sa neuzatvára vo vlastnej bubline. Spolupracujeme s mnohými subjektami z praxe. Napríklad naši študenti odboru Obchodná akadémia pracujú na softvéri firmy KROS, ktorá poskytuje učiteľom sústavnú a cielenú podporu. Študenti cestovného ruchu zasa absolvujú každý rok kurzy animačných aktivít zameraných na outdoorové aktivity, ktoré ponúka náš región. Okrem lyžovania a snowboardingu si vyskúšajú rafting, jachting, jazdu na koni a lezenie po skalách. Tieto kurzy nám zabezpečujú naši partneri Ranč u Edyho, Zamkovského chata, Splavovanie Riecky, Horolezecký klub Rajecké Teplice, Zbojnícka chata a mnohí ďalší. Máme akreditovaný kurz Sprievodca cestovného ruchu, ktorý je implementovaný priamo do vyučovania a tak si spolu s maturitným vysvedčením naši absolventi odnášajú aj sprievodcovský preukaz, ktorý im otvára dvere do cestovných kancelárií. Modernizácia budovy a vybavenia pomohla k tomu, že v každej triede je pripojenie na net, interaktívna tabuľa, žiaci od školy dostávajú vlastný notebook a disponujeme aj vlastným e-learningovým prostredím. V maximálnej možnej miere tiež využívame príležitosti v rámci programu Erazmus+ a v súčasnosti participujeme až na troch medzinárodných výmenných projektoch, vďaka ktorým sa naši žiaci a učitelia dostávajú za hranice Slovenska a prinášajú si cenné nové skúsenosti.

Pozrime do minulosti, povedzte nám, ako ste sa dostali k tomu, že budete učiť a neskôr viesť ako riaditeľ strednú školu?

Pedagogickú fakultu som si vlastne vybral z núdze. Vzhľadom na kádrový profil môjho otca som o štúdiu na inom type vysokej školy pred rokom 1989 mohol len snívať. Nakoniec mi to sadlo. Učenie ma baví dodnes a je pre mňa príjemným spestrením papierovej roboty v riaditeľni. Mám rád spoločnosť mladých ľudí a na rozdiel od mnohých iných si nemyslím, že dnešná mladá generácia je horšia, ako sme boli my. Je možno iná, ale ak si chceme rozumieť, je dôležité, aby sme sa počúvali vzájomne. Dnes už, chvalabohu, učenie nie je mentorské poučovanie študenta, je (malo by byť) skôr spoločným vzrušujúcim hľadaním nového. No a riaditeľom som sa stal po tom, ako som vyliezol z jamy, ktorú som kopal pre jeden bratislavský autoservis. Po 11 rokoch učenia som musel zo štátneho školstva zutekať, pretože som sa začal dusiť. Kyslík mi uberala nielen všeobecne známa byrokracia, ale aj defetizmus niektorých kolegýň, až som sa zľakol, že napokon vyhorím s nimi. Našťastie, mal som kam ujsť - veľa mojich známych, s ktorými som kedysi liezol po skalách, robili výškové práce a ponúkli mi job. A tak som s nimi pol roka visel na lane, špároval paneláky, umýval výškové budovy a tak podobne. Pomohlo mi to vyvetrať hlavu, a keď mi v spomínanej jame zazvonil telefón a ponúkli mi zúčastniť sa konkurzu na riaditeľa Súkromnej obchodnej akadémie, vyliezol som z jamy, šiel som na konkurz a vyhral ho.

Pán riaditeľ Milata úraduje :)
Pán riaditeľ Milata úraduje :)


Je náročné spojiť vyučovanie predmetu a vedenie strednej školy?

Učím 8 hodín týdenne a najradšej Dejiny kultúry. Mám ich radšej ako Dejepis, pretože politické dejiny sú skôr o deštrukcii, moci a násilí. Dejiny kultúry nás učia, čo sa ľudstvu, alebo jeho najlepším reprezentantom podarilo vytvoriť. Dodáva mi to optimizmus. Najradšej mám, keď vidím svojich študentov tvoriť vlastné artefakty. Akoby sa vrátili späť do detstva tým, že sa v nich prebudila kreativita a vidím, akú z toho sami majú radosť. Bolo by skvelé, keby riaditelia škôl mali tiež viac času na kreativitu a nemuseli sa toľko venovať naťahovaniu s úradníkmi, štatistikám a iným podobným “radostiam”.

Školy majú za cieľ pripraviť mladých ľudí, aby sa bez problémov umiestnili na trhu práce alebo pokračovali ďalej v štúdiu na univerzite. Darí sa vám to na Vašej škole?

Približne 80% našich absolventov ďalej pokračuje na vysokých školách. Nezamestnanosť sa pohybuje od 5 do 10% a veľmi to závisí od toho, s akými výsledkami u nás študovali. Od školy sa očakáva, že pripraví absolventov do praxe. OK. Lenže malo by sa očakávať aj od študentov, aby v tomto smere so školou spolupracovali. Žiak nie je kameň, ktorý učiteľ otesá do tvaru dokonalej sochy. Od študenta sa oprávnene očakáva aktivita. Do istej miery ho k nej dokážete prinútiť, ale mnoho závisí na jeho vlastnej motivácii. Dobrá škola, podľa mňa, musí (mala by :-)) vytvoriť perfektné podmienky pre štúdium (vynikajúcich učiteľov, materiálne vybavenie, dobrý obsah a zaujímavé formy vyučovania...), ale svoj kus cesty oproti týmto benefitom musí urobiť žiak aj sám. Bez toho sa nestretneme.   

Ako rozvíjať v mladých ľuďoch vášeň pre to, čo ich baví?

Najskôr to, čo ho baví, treba objaviť. Ideálne je, keď to v sebe objaví študent sám. Ostatné je potom vzrušujúce dobrodružstvo pre obidve strany. Ťažšie je tú vašeň zažnúť, a ak sa to podarí, je to veľký pedagogický úspech. Staré klišé hovorí, že zapáliť niekoho môže len ten, kto sám horí. Je to však asi naozaj základný predpoklad pre dobrého učiteľa. Nám sa osvedčilo nepodávať študentom všetko na striebornej tácni v hotovom stave. Moje prezentácie sú plné otázok, na ktoré musia študenti hľadať odpovede sami. Ak sa podarí vzbudiť v nich zvedavosť, máte napoly vyhraté.

Prečo ste sa rozhodli spolupracovať s Learn2Code pri zabezpečovaní štúdia na škole, čím sme vás zaujali?

S Learn2Code som sa prvýkrát stretol na Facebooku prostredníctvom vašej reklamy. Pozorne som si následne pozrel váš web a oslovili ma dve veci - jednak nadšenie, ktoré z toho všetkého vyžarovalo, a bolo jasné, že vás to naozaj baví a jednak neakademický jazyk, ktorým sa vaši lektori prihovárali klientom. To nebolo “akože”, ale “naozaj”. Strúhať formu vie dnes kde-kto, ale robiť profesionálnu prácu so slobodomyseľnými ľuďmi, ktorých ste dokázali k sebe pritiahnuť z rôznych pozícií a zároveň ich presvedčiť, že inštitucionalizácia pod krídlami Learn2code je pre nich výhodou a nie väzením, to je niečo, čo vážne obdivujem. A čomu verím. Naše prvé stretnutie s pánom Debnárom ma v tejto viere len utvrdilo. Budem rád, ak pri implementácii vašich kurzov do nášho vyučovania IT predmetov, budeme aj my inšpiráciou pre vás, ako vaše produkty robiť lepšie a možno dokonca niekedy priamo na mieru IT vzdelávania na stredných školách, čo by mohlo pomôcť aj iným školám posunúť sa od základov excelu, wordu a powerpointu ďalej k reálnym potrebám praxe.

Čo podľa vás dokázalo vzbudiť ešte väčší záujem o štúdium na SOAZA?

Poctivá práca a následne spokojní absolventi. Môžete vešať reklamné banery, kde len chcete, pokiaľ nie sú za vami reálne výsledky a spokojní klienti, skôr či neskôr to budete musieť zabaliť. V akejkoľvek oblasti, nielen v školstve. To je normálna spravodlivosť a tak sa mi to páči.


Plánujete ešte nejaké ďalšie zmeny a novinky na škole? Prezraďte našim čitateľom, čo chystáte.

Pre študentov Informačných systémov a služieb chystáme celkom nové IT laboratórium. Okrem výkonných PC v ňom chceme prostredníctvom robotických hračiek (napr. Lego Boost), šachu, 3D puzzle a ďalších podobných pomôcok v žiakoch skúsiť obnoviť kreativitu z detstva. Presvedčiť ich, že základom každého objavovania je hra. Že programovanie, ako to len nedávno povedal ktosi z vašej branže, je forma umenia. Že môže byť zábavné a že to nie je nuda. Je skvelé, že takmer všade sa stretávame s podporou tohto zámeru a tešíme sa z naozaj veľkého záujmu zo strany firiem prispieť či už sponzorsky, materiálne alebo atraktívnou ponukou praxe pre našich študentov už počas štúdia.


Ak máš na pána riaditeľa Milatu nejaké otázky, napíš ich do komentára.

Skillmea tím

Sme jednotka v online vzdelávaní na Slovensku.

Na našom webe nájdeš viac ako 260 rôznych videokurzov z oblastí ako programovanie, tvorba hier, testovanie softwaru, grafika, UX dizajn, online marketing, MS Office a pod. Vyber si kurz, ktorý ťa posunie vpred ⏩

Mohlo by ťa zaujímať

Rozhovory
22.11.2017
Skillmea tím

Programovanie je istá forma umenia, hovorí lektor Miro Beka

Miro Beka je super chlapík a aktuálne sa okrem programovania a hudby venuje aj tvorbe kurzov s Learn2Code. Miro šoféruje náš nový online kurz programovania v jazyku Python a preto sme si pripravili tento rozhovor. Čítaj ďalej. Na začiatok najskôr začnime tvojou prácou. Čo presne robíš?Štandardne sa to volá, automatizér testovania, alebo po anglicky test automation engineer. Za týmto názvom sa ale môže skrývať veľa vecí. Ja osobne som navrhoval a implementoval testovacie skripty (napríklad v robot framework), vytváranie rôznych knižníc alebo malých testovacích aplikácií, kopec DevOps roboty (linux server, Jenkins CI a pod) a teda hlavne automatizovať a orchestrovať rôzne systémy tak, aby spolupracovali a na konci celého behu vyhodili nejaký report. Na akých projektoch si pracoval?Ešte keď som bol na stáži, som pracoval ako backend developer. V tedy som programoval v Ruby on Rails. Keď som sa vrátil späť na Slovensko, začal som pracovať v ESETe už ako automatizér, kde sme testovali ESET antivírus. Tam bolo viacero produktov, myslím že viac než 4, ktoré sa museli otestovať na všetkých možných windowsoch (xp, vista, 7, 8, 10), takže tam sme ušetrili kopec manuálneho testovania. Nakoniec som pracoval v Kistleri, kde sme testovali viacej hardverových vecí a celkom dosť low level. Taktiež som tu získal kopec DevOps skúseností. [Miro sa okrem programovania intenzívne venuje aj hudbe] A ako si k programovaniu a Pythonu vôbec dostal? Programovať som začal už na strednej škole. Mal som na výber informatickú alebo normálnu triedu a keďže som sa rád hral PC hry, tak som šiel do informatickej. Tam som začal drtiť turbo pascal a už som bol jasný. S pythonom som sa stretol až na výške, dokonca až tak ku koncu. Začal som v ňom programovať svoju diplomovú prácu. Veľa som sa vtedy naučil. Hlavne, ako veci nerobiť. Prečo si sa rozhodol robiť lektora v Learn2Code?Rád odovzdávam svoje znalosti ďalej. Navyše sa rád vŕtam vo veciach a potom čo sa niečo naučím tou ťažšou cestou, tak mám chuť odovzdať to ďalej. Dokonca som bol aj 2x ako spiker na Pycon.sk. Navyše, ak chce človek niečo vysvetliť, niekedy zistí, že tomu až tak nerozumie. Takže je to pre mňa aj forma učenia. Kde berieš inšpiráciu pre svoju prácu? Máš nejaké tipy, ktoré zaručene fungujú?Ja si myslím, že programovanie je istá forma umenia. Človek stojí pred nejakým “problémom” a musí vymyslieť (naprogramovať) riešenie. Mne osobne sa veľmi páči minimalistické umenie, jednoduché, ale výrazné tvary. To sa snažím uplatniť aj pri programovaní. Snažím sa, aby riešenie bolo čo najjednoduchšie a priamočiare. Takže asi ťa sklamem, ale nepoznám žiadne zaručené triky. Každé nové dielo je unikát. [Miro je basák a spevák v kapele Mofokiller] V tejto oblasti je potrebné sledovať aktuálne trendy, inovácie. Ako si na tom ty?Dovolím si nesúhlasiť. Je pravda, že technológie rýchlo napredujú, ale niekde na pozadí človek môže spozorovať isté univerzálne pravidlá. Ak ich človek začne vidieť a porozumie im, nebude sa musieť prehrabávať všetkým tým smogom informácií. Takže moc sa týmto nezahlcujem. Samozrejme, aj ja si ráno pri kávičke skočím rekreačne niečo prečítať na hacker news . Čo ťa najviac baví na tvojej práci? Máš nejaký obľúbený task, ktorý robíš najradšej?Keďže automatizovanie je veľmi pestrá práca, najradšej mám nové úlohy, ktoré treba nejako vyriešiť. Treba otestovať takúto funkcionalitu, alebo treba vymyslieť ako pozapájať nejaké senzory, aby to automaticky fičalo. No proste každá nová úloha je pre mňa zábavka, kde môžem byť kreatívny. Musím sa ale priznať, že potom čo už je všetko vymyslené, moje nadšenie rýchlo opadne. Ale vždy sa cez to nejako prekusám. Čo by si poradil všetkým, ktorí nemajú žiadne skúsenosti v programovaní, ale chceli by začať?Všetkým by som určite poradil, aby sa to naučili. Dokonca, ani nie preto, aby sa tým mohli živiť. Programovací jazyk je spôsob akým komunikujeme s počítačmi, je to jazyk budúcnosti. Už teraz počítače používame na všetko možné. V budúcnosti toho bude ešte viacej. Navyše, programovanie vôbec nie je také komplikované. Dovolím si odporučiť jednu knižku všetkým, ktorí by radi chceli programovať alebo aspoň skúsiť programovať. Prvých 20 hodín od Josha Kaufmana. Autor vôbec nevie programovať a v jednej kapitole ukáže, ako sa za 20 hodín naučí naprogramovať vlastný web v Ruby on Rails. V čom vidíš výhodu svojej práce? Je v niečom výhodnejšia ako iné zamestnania?Programovanie je skvelé remeslo. Dokážem sa s ním ľahko uživiť, nie som limitovaný lokalitou. Môžem cestovať po svete a zároveň pracovať na notebooku. Určite sa oplatí investovať do štúdia programovania. Človek tým získa nepomerne viacej benefitov ako tomu musí obetovať. Prečo si si zvolil Python ako programovací jazyk? Ja som si nezvolil Python… Python si zvolil mňa :D Úprimne, už si nepamätám. Asi som riešil nejaké úlohy na výške a potreboval som niečo praktické, v čom rýchlo nakódim veci. Narazil som na python a odvtedy som mu (skoro) verný. Aké máš plány do budúcnosti?Momentálne mojim jediným plánom je nemať plány do budúcnosti. Opustil som pohodlie kancelárie, aby som sa mohol venovať svojej kapele (Mofokiller) a hudbe všeobecne. Rád by som spojil svoje znalosti o kompjutroch a využil ich čo najviac v muzike. Účty ešte stále platím pomocou programovania. Čiže je to vskutku skvelé remeslo. Môžem spoznávať svet a zároveň neumrieť od hladu. Najbližšie ma čakajú asi ďalšie kurzy pre Learn2Code, chcel by som sa podielať na vývoji počítačovej hry a aj tento rok sa pokúsim dostať na Pycon.sk s niečim zaujímavým. Krátky odkaz všetkým čitateľom na záverVšetkých pozdravujem a prajem im veľa trpezlivosti a radosti pri programovaní! [Mofokiller v kompletnom zložení] Más na Mira nejaké otázky? Píš smelo do komentára!
Rozhovory
30.09.2017
Martina Baumann

Lektor Martin Briatka: Správny programátor verí, že na každý problém existuje riešenie

Martin Briatka je úspešný softvérový inžinier, ktorý už má čo-to za sebou a určite aj čo-to pred sebou. Najnovšie napríklad prezenčný kurz Web Developer v Bratislave. Martin je totiž náš nový lektor, ktorého vám chcem predstaviť. Vo svete programátorov je ako ryba vo vode, programovanie je jednoducho jeho život. Na jeho kurze Ťa naučí všetko a aj čosi viac - ako sám hovorí,  naučí Ťa to, čo žiadna kniha - prípady z reálneho života programátora. Ako si sa dostal k programovaniu? Čo ťa k tomu viedlo? K počítačom mám blízko už od detstva. Čo si pamätám, vždy sme mali doma nejaký počítač, aj keď ešte neboli tak rozšírené ako dnes. S IT gramotnosťou som teda problém nikdy nemal. Čo sa programovania týka, to si pamätám presne, keď som doma objavil vytlačený tutoriál na programovanie web aplikácii v PHP. Bolo to na konci deviateho ročníka ZŠ. Dodnes si pamätám, s akým úžasom a zatajeným dychom som to čítal. Otváral sa mi nový svet možností, svet programovania a mňa to fascinovalo.  Čím sa presne zaoberáš? Momentálne venujem 150 percent pracovného času slovenskej firme GreenWay, kde pôsobím ako šéf IT oddelenia. Nie sme softvérová spoločnosť, skôr developerská. Budujeme infraštruktúru nabíjacích staníc pre elektromobily a poskytujeme služby nabíjania v strednej a východnej Európe. Pre mňa, ako IT človeka, je táto práca oveľa náročnejšia ako práca napríklad programátora v softvérovej firme, pretože musím ovládať a vedieť sa vyjadriť k celému rozsahu IT oblastí. Kto študoval na vysokej škole informatiku, vie, o čom hovorím. Programovanie je len malá podmnožina, čo musí informatik ovládať. Nakoľko naša oblasť podnikania presahuje hranice Slovenska, vyžaduje sa znalosť business angličtiny na písomnej i hovorovej úrovni. [V pracovnom nasadení - Martin (vľavo).]Ako sa môže niekto stať dobrým programátorom? Čo potrebuje vedieť a čo všetko musí pre to urobiť?Povedal by som, že programátori sú ľudia s určitými spoločnými vlastnosťami. Na prvé miesto by som určite dal zvedavosť a optimizmus. Totižto správny programátor verí, že na každý problém existuje riešenie a čím viac sa problém javí ako náročný, tým je pre neho zaujímavejší. Na druhé miesto dávam (aspoň čiastočný) introvertizmus. Pretože na dosiahnutie cieľa (rozumej návrh, analýzu, implementáciu a testovanie aplikácie alebo jej časti) musí programátor pracovať sám bez toho, aby upadal do spánku alebo horšie, do depresie. Takže k Tvojej otázke, ak sa chce niekto stať dobrým programátorom, je dobré, ak má vyššie popísané vlastnosti a musí ho to predovšetkým baviť. A to, či niekoho baví programovanie, je podľa mňa iba otázkou učenia sa. Najlepšie je, rovnako ako pri hocičom inom, ak máš k dispozícii dobrého lektora. S lektorom sa učíš oveľa rýchlejšie a zábavnou formou. Vie Ti ukázať veci z praxe a povedať zaujímavosti zo sveta programovania, o ktorých sa v tutoriáloch na internete určite nedozvieš. A čo by si poradil tým, ktorí nemajú žiadne skúsenosti, ale chceli by nejako začať? Vlastne to isté, čo som už spomínal. Najlepšie je mať dobrého lektora, s ktorým ide všetko ľahšie a rýchlejšie. Nehovorím, že to musím byť práve ja 😊. Samozrejme, stáva sa, že na kurz príde človek, ktorý nemá absolútne žiadne skúsenosti a teda nevie, čo ho čaká. V takomto prípade sa môže stať, že jednoducho zistí, že to nie je pre neho to pravé. Čo je ale tiež super, pretože inak by možno zabil oveľa väčší čas samoštúdiom a zistil by to isté. A ešte jedna dôležitá vec, nepreháňať to! Hlava človeka nevydrží dlhodobú mentálnu záťaž, preto treba prácu za PC poctivo striedať s pohybovými aktivitami, ideálne v lese alebo na výlete. [Pre Martina je oddych veľmi dôležitý. Hodiny strávené za PC strieda s rôznymi pohybovými aktivitami.]Sleduješ napríklad aktuálne trendy, inovácie? Máš nejaký vzor z tejto oblasti, ktorý sleduješ a možno sa niečo od neho učíš?Poviem pravdu, že nie. V záložkách prehliadača mám samozrejme uložených kopu zdrojov na rôzne zaujímavé články k programovaniu. Väčšinou sú to praktické tipy a návody ako riešiť neštandardné situácie, ktoré sa mi páčili a chcel som si ich uložiť. Ja vlastne ani nemám čas na to, aby som si čítal o novinkách a trendoch. V praxi sa mi osvedčilo, že každá novinka alebo zaujímavosť, ktorá stojí za povšimnutie, sa ku mne dostane bez toho, aby som ju vyhľadával. Vzorov mám hneď niekoľko, sú to živí ľudia, ktorých osobne poznám a naučili ma veľa. Napríklad to, ako efektívne rozmýšľať pri hľadaní chyby v systéme, ktorý sa o hodinu odovzdáva zákazníkovi. Inšpiratívnym vzorom sa snažím byť aj ja pre svojich študentov. V Learn2Code robíš lektora. Trošku nám predstav, o čo ide? V mojom prípade ide o prezenčný kurz s názvom Web Developer s dĺžkou 12 týždňov. Kurzy bývajú dvakrát týždenne po tri hodiny. Kurz je určený pre záujemcov o programovanie, ktorí už majú základy tvorby web stránok zvládnuté. Pod základmi rozumej HTML a CSS. A samozrejme, nesmie chýbať chuť učiť sa. Prečo si sa rozhodol pre Learn2Code? Dôvodov je určite viacero. Learn2Code už má svoje meno, nezačína od zelenej lúky. Má výborné priestory na výučbu a v neposlednom rade, zakladatelia Rado a Marián sú mne sympatickí ľudia, ktorí pracujú aj na neziskových vzdelávacích projektoch a stále vymýšľajú niečo nové. Čo ťa najviac baví na tvojej práci? Máš nejaký obľúbený task, ktorý robíš najradšej? Na svojej práci mám najradšej to, že je pestrá. Myslím si, že žiadne dva tasky nie sú úplne rovnaké. Najradšej mám to, keď sa podarí úspešne ukončiť nejaký projekt (alebo jeho časť) a dostaví sa ten dobrý pocit z dokončenej práce, ktorý človeku dodá energiu a nadšenie do novej. Z práce programátora mám najradšej asi analýzu zadania/problému a návrh riešenia. Ako hodnotíš programátorov na Slovensku? Je ich dosť? A akí sú z profesionálneho hľadiska? U nás máme veľa šikovných ľudí, ktorí vedia rozmýšľať a vedia tvoriť. Programovanie je tvorivá činnosť a ako taká, vyžaduje si tvorivé prostredie. To znamená, že nestačí človeka posadiť za stôl s počítačom a nahádzať mu tasky do Jiry. Treba si ho hýčkať, spraviť mu čisté, kreatívne prostredia, vymýšľať nápadité benefity, poskytnúť mu technologické hračky, atď. Zamestnávatelia to nemajú radi, ale je to tak. Programovanie nie je práca na výrobnej linke. No a tu sa dostávam k tomu, že programátorov je u nás veľmi málo a ešte menej tých dobrých. Zamestnanci fluktuujú, pretože cítia, že chcú niečo viac. Je to téma na dlhšie, nerád by som to teraz rozoberal do hĺbky, dúfam ale, že podstatu som vystihol. Máš plány do budúcnosti, čo by si chcel ešte dosiahnuť? Mojím jediným plánom je byť dnes lepší, ako som bol včera. Aspoň o kúsok, aspoň sa o to snažiť. Učiť sa nové veci a nikdy si nehovoriť, že som v niečom už dosť dobrý. Svoju prácu sa vždy snažím vnímať ako svoje hobby. A svoje hobby nepokladáme za prácu, všakže. Martin, ďakujem Ti za rozhovor.  Ak sa Ti rozhovor páčil, venuj mu 👍  a ak máš na Martina nejakú otázku, napíš ju dole do komentára 👇  
Rozhovory
23.09.2017
Martina Baumann

Prečo je dobré testovať internety, prezradí náš nový lektor Furby

Predstavujeme Ti nášho nového lektora! Martin Škarbala alebo pre kamarátov aj Furby testuje internety už viac ako osem rokov. U nás je lektorom online kurzu s názvom Automatizované testovanie webu Selenium.  Furby už mal príležitosť testovať nielen pre slovenský trh, testoval hry pre jednu z najväčších európskych lotérii a pracoval tiež na švajčiarskom startupe. O testovaní sa rozrozprával a prezradil aj dôvod, prečo sa vôbec venovať automatizácii testovania. Slovo testovanie v nasledujúcich riadkoch bude často spomenuté, nudiť sa však určite nebudeš, rozpráva naozaj veľmi zaujímavo. A toto je už Furby  👇   Na začiatok najskôr začnime tvojou prácou. Čo presne robíš? Pracujem ako vývojár automatizovaných testov, čo v preklade znamená, že programujem robota, ktorý pracuje za mňa. Vlastne robotov. Je ich viacero. V súčasnosti vyvíjame a testujeme produkt pre nórske bankovníctvo. Na akých projektoch si pracoval? Testoval som hry pre jednu z najväčších európskych lotérii (názov neprezradím). Pracoval som aj na švajčiarskom startupe a kope menších projektoch. A ako si k tomuto vôbec dostal? Čo ťa k tomu viedlo? Internety testujem od roku 2009. Personalisti väčšinou očakávajú klišé odpoveď typu: „Toto povolanie mi bolo súdené, je to splnenie sna, poslanie.“ Ja zvyknem hovoriť pravdu a to, že k testovaniu ma priviedla náhoda a k automatizácii lenivosť. Ale v tomto povolaní som sa našiel. Odmalička som bol kazisvet, čo je celkom užitočná vlastnosť testera. A pomohla mi aj znalosť nemčiny. Prečo si sa rozhodol robiť lektora v Learn2Code? Chcel som vyskúšať, aké to je niekoho niečo naučiť. Pretože jedna vec je niečo vedieť, ale zložitejšie je, niekomu to vysvetliť jednoducho. Po lopate. A po tom, čo som dostal ponuku od Learn2Code, som neváhal a pustil sa do toho. Videl som veľa zahraničných tutoriálov, ale všetky boli na jedno kopyto. Bolo to iba mechanické vymenovanie príkazov a poučiek bez hlbšieho zmyslu. Nikdy som im nechápal, predstavovali riešenia neexistujúcich problémov. Chcel som to spraviť inak a podľa seba. Kde berieš inšpiráciu pre svoju prácu? Máš nejaké tipy, ktoré zaručene fungujú? Nič nefunguje zaručene, snáď len haraburdy z teleshoppingu. Páči sa mi kombinovať zdanlivo neskombinovateľné veci (Batman a testovanie). A keďže pracujem hlavou, tak oddych je nevyhnutný. Vtedy sa motám po horách, na bicykli, po záhrade. Ale to je individuálne. Foto: súkromný archív MŠ (Furbyho) V tejto oblasti je potrebné sledovať aktuálne trendy, inovácie. Ako si na tom ty? Myslím si, že v každej oblasti by človek nemal zaspať na vavrínoch. Rovnako je to aj pri testovaní. Programátorom sa menia technológie a to priamo ovplyvňuje aj testovanie. Ja som na tom rovnako, snažím sa nerobiť stále len s jednou technológiu. Čo ťa najviac baví na tvojej práci? Máš nejaký obľúbený task, ktorý robíš najradšej? Baví ma vymýšľať, čo všetko treba otestovať a ako to spraviť. Špekulovať. Baví ma programovať. A baví ma, keď počítač pracuje za mňa a ja idem s kolegami na kávu alebo si zahrať futbal. Čo by si poradil všetkým, ktorí nemajú žiadne skúsenosti v tejto oblasti, ale chceli by nejako začať? Keby mi niekto pred ôsmimi rokmi ukáže JAVU alebo hocijakú databázu, tak vyskočím von oknom a už ma nikto nikdy nenájde. Vtedy by som si ani nepomyslel, že ja budem ten, kto raz bude programovanie resp. testovanie učiť. Môj odkaz je: „Nebáť sa a nedať sa zastrašiť programátormi, ktorí hovoria nezrozumiteľnou rečou. Tester je ten, kto im môže byť opozíciou a to len vlastnou hlavou.“ V čom vidíš výhodu svojej práce? Je v niečom výhodnejšia ako iné zamestnania? Moji kolegovia sú skvelí ľudia, inteligentní. To si vážim asi najviac.  Ďalej je to aj o tom, že je stále sranda. Aj musí byť. Páči sa mi aj istá voľnosť. A občasné cestovanie. [Martin môže aj vďaka svojej práci cestovať. Prácu mu poskytuje určitú voľnosť.] Ako je to na Slovensku s konkurenciou? Musíš mať ostré lakte? Testing softvéru bola dosť podceňovaná oblasť. Každý chcel a chce byť developer. Ale kto ich skontroluje? Sadli  by ste do auta, ktoré nebolo overené crash testom? Alebo leteli lietadlom, ktoré nikto neskontroloval? Asi sotva. A softvér je v zásade úplne všade. Najlepším príkladom súčasnosti sú autá, ktoré šoférujú samé, to je pre testera riadna výzva. Ak by ste chceli nakúpiť v jednom eshope, ale nefungoval by, čakali by ste, kým fungovať začne alebo by ste klikli na druhý výsledok na googli a nakúpili tam? Firmy si začali uvedomovať, že kvalita softvéru je nevyhnutnosť, ak nechcú prísť o zákazníka, dobré meno a peniaze. Testovanie nie je len klikanie a hľadanie chýb. Je to o zabezpečení celkovej kvality sotvéru. Aby bol funkčný, ľahko použiteľný(UX). Prečo sa venovať automatizácii testovania? Súčasne najznámejšie firmy typu Spotify, Facebook, UBER a podobne vydávajú aktualizácie niekoľkokrát do mesiaca. Je nemožné otestovať všetko manuálne. Automatizácia je preto nevyhnutnosť. Ak by som mal ručne otestovať to, čo za mňa spraví počítač cez noc, trvalo by mi to týždeň a to by som sa asi tisíckrát pomýlil. Cieľom je mať informáciu o stave softvéru čo najrýchlejšie. A automatizácia je stále v rozmachu. Prídete do hotela v Japonsku a namiesto recepčnej vás obslúži robot. Bol som vo výrobnej hale automobilky a bol tam jeden človek. Zvyšok roboti. Čo tvoje plány do budúcnosti? Zapáčilo sa mi učenie a vymýšľanie, ako podať informácie vtipne. A pri učení sa aj ja veľa naučím. Určite sa tejto oblasti chcem venovať aj nadaľej. Ale chcem sa venovať aj testovaniu a programovaniu. Veď inak by si tí developeri robili, čo by chceli, hotová anarchia. Ale viem aj to, čo nechcem. Nechcem byť takzvaný excel manažér. A krátky odkaz na záver?Nikdy neverte developerovi, ak vám povie, že u neho všetko funguje. Klame. Martin, ďakujem Ti za rozhovor.  Ak sa Ti rozhovor páčil, venuj mu 👍  a ak máš na Martina nejakú otázku, napíš ju dole do komentára 👇  

Nezmeškaj info o nových kurzoch a špeciálnych ponukách