Späť na blog
Rozhovory

Peter Augustín - lektor kurzu iOS Developer

Skillmea tím
16.03.2016
3 minúty čítania

Peter sa začal venovať programovaniu na strednej škole, kedy vytvoril a predal svoje prvé weby naprogramované v PHP. Najskôr to boli jednoduché prezentačné webstránky, neskôr aj komplexnejšie webové riešenia. Zlákala ho však cesta programovania iOS aplikácií, ktoré nerobil každý. Keď sa na scéne objavil jazyk Swift, Peter sa do vývoja iOS aplikácií zaľúbil ešte viac. Momentálne je CEO firmy Pixwell, v ktorej robia aplikácie pre slovenský, ale aj zahraničný trh.


Aké boli tvoje začiatky s programovaním a ako si začínal?

Začalo to všetko v 9. ročníku ešte na základnej škole, kedy nám pani učiteľka urobila kurz Pascalu. Vtedy sa mi to zapáčilo a povedal som si, prečo to neskúsiť. Začal som nie s Pascalom, ale s HTML stránkami, čiže v podstate takým neprogramovaním :), spájal som veci dokopy a snažil sa vytvoriť niečo použiteľné. Na strednej som sa rozhodol doplniť moje webové stránky o dynamické prvky a tam boli začiatky PHP, kedy sa mi podarilo predať aj prvý projekt. Keď som vtedy videl, že ľudia dokážu moje dielo zobrať, používať ho a uľahčuje im život, tak som zistil, že toto je to, čo chcem v budúcnosti robiť.

Ako si sa dostal k tvorbe mobilných aplikácií pre iOS?

K iOS som sa dostal až na vysokej škole. Už niekoľko rokov som obdivoval spoločnosť Apple, ich technológie, ich produkty a povedal som si, prečo to neskúsiť na ich platforme. Kúpil som si svoj prvý MacBook a už to išlo :) Kurzy na Youtube či Udemy ma naučili základy, potom vytvorenie vlastnej funkčnej aplikácie až po reálny projekt dodaný klientovi.

Budeš lektorom kurzu iOS Developer, čo máš najradšej na iOS platforme a prečo si sa pre ňu rozhodol?

Najradšej? Hodnotí sa odpoveď všetko? :D Od samotného vývojového prostredia Xcode, cez ich v podstate novinku programovací jazyk Swift a kopec ďalších nástrojov je vývoj pre iOS atraktívny. Ak ste už niekedy programovali, viete sa jednoducho dostať z Javy alebo PHP do Swiftu.

Aká je tvoja rada pre každého, kto sa snaží naučiť programovať?

Momentálne je to oblasť najviac prosperujúca. IT je a aj v budúcnosti bude číslo jeden v pracovnom odvetví. Možno sa budú aj naše deti alebo deti našich detí učiť programovať spolu s učením sa čítať. Samotní iOS developeri sú nedostatkoví na trhu. Myslím si, že kto sa naučí programovať na mobilných technológiach nebude mať v živote problém sa uchytiť.

Máš na Petra nejaké otázky? Napíš ich do komentárov. Chceš ísť na kurz iOS Developer a naučiť sa programovať mobilné iOS aplikácie pre iPhone alebo iPad? Klikni sem a dozvieš sa všetky potrebné informácie.

Skillmea tím

Sme jednotka v online vzdelávaní na Slovensku.

Na našom webe nájdeš viac ako 260 rôznych videokurzov z oblastí ako programovanie, tvorba hier, testovanie softwaru, grafika, UX dizajn, online marketing, MS Office a pod. Vyber si kurz, ktorý ťa posunie vpred ⏩

Mohlo by ťa zaujímať

Rozhovory
02.03.2016
Marián Kristeľ

Predstavujeme Jofana - lektora kurzu Visual Design

Jozef Kyselica alebo Jofan študoval dizajn v ateliéri Vizuálnej komunikácie na Technickej univerzite v Košiciach. Dizajnu sa venuje už takmer 8 rokov, najskôr ako freelancer a od roku 2014 pôsobí v reklamke Wiktor Leo Burnett. Pracoval na kampaniach pre klientov ako napr. McDonald's, J&T Banka, Zlatý Bažant, Budiš a desiatky ďalších. Od marca 2016 bude tvojím lektorom na kurze Visual Design v Bratislave, máš sa na čo tešiť ;) Aké sú tvoje skúsenosti s grafickým dizajnom?Kreslím od mala a ku grafike som sa dostal asi v 13-tich rokoch, keď som si nainštaloval moj prvý “grafický program” Zoner Callisto. Potom sa mi podarilo dostať sa na strednú umeleckú školu v Trenčíne, kde som si vyskúšal aj klasické grafické techniky. Tak vážnejšie/profesionálnejšie som sa tomuto celému začal venovať až na vysokej (TUKE). Popri škole som pracoval v “agentúre” a robil tam také menšie grafické zadania, ale časom som sa preklopil na freelancera. Teraz pôsobím už druhý rok v agentúre Wiktor Leo Burnett. Ako si sa stal grafickým dizajnérom?Vieš čo, popravde ani neviem, tak nejak sa to samé proste vyvŕbilo… nikdy som to neplánoval. Vedel som, že sa chcem venovať niečomu okolo umenia, ale tento smer si ma našiel sám. Odkiaľ čerpáš inšpiráciu?Nó toto s tou inšpiráciou je ťažká otázka :) na to nikdy neviem dobre odpovedať. Snažím sa sledovať trendy, kedže sa teraz pohybujem v reklamnom svete, ale celé je to o tom, akému druhu grafiky sa venuješ. Dobré je pozrieť si aspoň raz za čas internety (behance, dribble, from up north) a proste sa udrzovať stále v obraze. Dnes už je to dosť často o tom, že si niekde niečo pekné videl a skúsiš to spraviť inak... po svojom. Lebo naozaj už skoro všetko bolo spravené a len pár jednincom sa dnes darí prichádzať s originálnymi nápadmi a štýlmi. Nie vždy je na nové a netradičné riešenia aj priestor. Môžeš nám v skratke povedať, ako vyzerá tvoj normálny pracovný deň?Môj pracovný deň posledné dva roky vyzerá takmer na chlp rovnako ako u akéhokoľvek iného pracujúceho človeka… Ráno vstanem, prídem do práce, dám si kávu a pracujem :) niekedy dlhšie, niekedy kratšie. Príjemné spestrenia sú chvíľe, keď niečo vymýšľame. Keď som freelanceoval, tak som vstával okolo obeda, rovno sa najedol, pofejsbúčikoval a reálne som začal fungovať (pracovne) večer okolo 6-7-8 h. Pracoval som vždy do rána, čiže mi chvíľku trvalo sa potom preklopiť na normálny režim. Popravde v noci sa mi pracuje oveľa lepšie. Máš nejaké obľúbené nástroje a tooly, ktoré ti uľahčujú prácu?Dobre sa mi pracuje vo Photoshope a Illustrátore. :) Čo by si poradil začínajúcim grafikom (dizajnérom), ako môžu naštartovať svoju kariéru?Ak chcú naozaj začať, tak je treba sa naladiť na to, že už včera bolo neskoro… treba makať a veľa. Zo začiatku aj zadarmo alebo za málo peňazí, aby si vystavali pekné portfólio. Dobré je realizovať aj skúšobné projekty len tak, keď nemajú čo robiť alebo sa zlepšovať v programoch a robiť si priebežne obraz v aktuálnych trendoch. A na začiatok možno bohapusto kopírovať a skúšať si, či to tak viem spraviť aj ja. Len to potom nepredávať také skopírované klientom ;) Ak by si si mal vybrať, na ktoré svoje dielo si najviac hrdý a prečo?To je ťažké. Každý projekt na ktorom pracujem sa snažím spraviť čo najlepšie. No s odstupom času, ak by som to robil znovu, by bol výsledok možno iný, možno lepší. Sú ale práce s ktorými som relatívne spokojný, určite k tomu prispieva aj to ak je spokojný klient, no a pár takých projektov mám na svojom webe jozefkyselica.com. Podľa mňa je ale základ nebyť s ničím úplne spokojný, lebo ťa to prestane posúvať ďalej. Máš nejaké otázky na Jofana? Napíš ich do komentárov. Chceš, aby ťa Jofan naučil ako sa robí dobrý dizajn? Klikaj sem a poď na náš kurz grafiky.
Rozhovory
20.01.2016
Skillmea tím

Predstavujeme Borisa Mičeka - lektora kurzu Visual Design v Trnave

Boris začínal ako grafik pred asi 8 rokmi pri jednoduchej online grafike a postupne sa preorientoval aj na offline a DTP. Tieto formáty sú mu sympatickejšie a páči sa mu, že výstupom práce je niečo hmatateľné. Čoskoro to budú dva roky, čo zarezáva v trnavskom grafickom štúdiu Provocation Bureau, kde sa primárne venuje tvorbe tlačových materiálov a corporate identity. Venuje sa aj webovej grafike a bude vašim lektorom kurzu Visual Design v Trnave. Aké sú tvoje skúsenosti s grafickým dizajnom?Napriek tomu, že sa grafike venujem asi 8 rokov, najviac skúseností som mal možnosť získať za posledné 2 roky v Provocation Bureau. Dovtedy som bol viac-menej samouk a učil sa veci za behu. Až v PB som získal aj mentorov, vďaka ktorým sa moja práca hlavne čo sa DTP týka posunula o niekoľko levelov vyššie. Ešte stále si búcham hlavu, keď si spomeniem, ako som niektoré veci zvykol robiť a aké jednoduché riešenia existujú a stále objavujem nové a nové. Vždy sú to také príjemné obavy a človek má pocit progresu. Za tých 6 alebo 7 rokov, čo ma grafika aj živí, som mal možnosť pracovať pre rôzne značky či už do veľkosti alebo odvetvia. Také, čo mi najviac utkveli v hlave a sú známejšie napr. Billa, Avon, HP, Pribináček, VW Slovakia, Nafta, Chemolak a mnoho ďalších. V podstate každý projekt ma niečo naučil a pokiaľ mám viac času, rád riešim s reálnym zadaním aj alternatívny spôsob riešenia pomocou techniky, ktorú neovládam, aby som sa niečo naučil. Ako si sa stal grafickým dizajnérom?Ono to bola v podstate náhoda. Keď som skončil ako programátor a s kamarátmi sme zabŕdali do gastro priemyslu, prišla možnosť riešiť veci, ktoré ma ku grafike dostali. Mal som už našťastie základy, keďže môj vtedajší spolubývajúci bol grafik, tak som sa pri ňom niečo naučil po večeroch. Začalo to vizitkami, navigačnými tabuľami a postupne sa to už začalo nabaľovať. Prišli prvé letáky, postery, brožúry atď. Tu som už pochopil, že to je niečo, čomu by som sa chcel venovať a ostal som pri tom doteraz. Stále to ale neberiem ako prácu, ale skôr šťastie, pretože žijem z toho, čo ma teší a to je super pocit. Odkiaľ čerpáš inšpiráciu pre svoje dizajny?To je rôzne. Ale asi zo sveta :) Určite je primárnym zdrojom internet, behance, dribbble. Častokrát je to ale zavádzajúce, po inšpiračnej seanse mám víziu v hlave, začnem to robiť a väčšinou som s tým nie spokojný. Prvý nástrel beriem ako povinnú jazdu, ktorá je odpadová, ale už počas toho rozmýšľam, ako by to mohlo byť, prípadne čo z toho čo som spravil, by som vedel recyklovať. Odložím si to vzadu niekde v hlave a vytiahnem pri inom projekte. Okrem toho rád pozerám okolo seba v offline svete, tam sú hlavnou inšpiráciou knihy, časopisy a mám tiež veľmi rád architektúru, ktorá je pre mňa tiež veľkou inšpiráciou. Môžeš nám v skratke povedať, ako vyzerá tvoj normálny pracovný deň?Ako kedy, záleží od toho, v ktorej časti roku sa nachádzam. Väčšinou sa snažím tak okolo pol ôsmej vyliezť z postele. Očlovečiť sa, ak doma niečo nájdem, tak to zjem, ale väčšinou nie. Potom sa presuniem do práce, to je tak do 8:30. Najneskôr do 9:00 sme tam všetci a ideme si prejsť úlohy na daný deň. Potom väčšinou riešim prioritné veci. Ak sa niečo nestihlo, alebo treba poslať obratom. Ako každý aj ja milujem klientsku klasiku "Včera bolo neskoro". Nakoľko som pravdepodobne neraňajkoval, už okolo 11 klepem a burcujem na obed. Okolo druhej sa dostávam k tomu, čo som chcel robiť ráno. Väčšinou sa mi podarí medzi piatou a siedmou ísť domov. Večer doma ak mám chuť pozriem ešte nejaké tutoriály, prípadne telka a xbox. Samozrejme, sú niektoré mesiace, keď do práce odchádzam skôr a domov idem v noci. Ale to pozná asi každý, kto pracuje v agentúre. Máš nejaké obľúbené nástroje a tooly, ktoré ti uľahčujú prácu?Asi nič špeciálne. Väčšinou si vystačím s balíkom Adobe - InDesign, Photoshop a Illustrator. Snažím sa teraz zabŕdať do After Effects a Premiere, prípadne Blender. Keď potrebujem poradiť s farbami, idem na colourlovers.com. A keď sa mi nechce vymýšľať koleso, tak na Shutterstock, prípadne nejake freestock. Neprežil by som určite bez Dropboxu, keď pracujem z domu a potrebujem zdieľať súbory. Čo sa týka hardwaru, tak v práci aj doma mám iMac. Čo by si poradil začínajúcim grafikom (dizajnérom), ako môžu naštartovať svoju kariéru?Super vec je vymýšľať si vlastné projekty, na ktorých sa môžu učiť. Hlavne nepreceňovať svoje schopnosti a možnosti pri prvých realizáciách pre klientov, ale triezvy pohľad na svoju prácu. Za mňa by bola ideálna juniorská pozícia v agentúre, kde sa môžu veľa naučiť pracovným návykom a majú sa  od koho učiť, čo je viac ako rôzne články alebo videotutoriály. Feedback na prácu je tam okamžitý a posunie vás rýchlejšie vpred. Pokiaľ by chcel ísť niekto cestou freelancovania, tak určite portfólio, aby vedel osloviť klientov. Zo začiatku je možné robiť pre rodinu, kamarátov a známych alebo pro bono. Určite by ste narazili na neziskovku, ktorá by vašu pomoc ocenila. Samozrejme univerzálna rada neexistuje, pretože nie je grafik ako grafik. Je iné sa venovať retuši, iné ilustrátor a iné online grafik. Je dobré si vybrať, čo vlastne chcete robiť a tomu sa venovať naplno, samozrejme ovládať aj iné smery je len výhoda. Celé to však stojí na kvalite práce, nemusí byť hneď dokonalá, malo by však v nej cítiť napredovanie. Ak by si si mal vybrať, na ktoré svoje dielo si najviac hrdý a prečo?Hrdý je skôr nepresný výraz, čo cítim pri niektorých projektoch. Nazval by som to, že ma niektoré projekty tešia viac ako iné. Mám taký svoj bucket list grafických prác, ktoré by som chcel absolvovať. Jedným z takýchto klientov je aj Chemolak, pre ktorého som mal možnosť navrhovať dizajn obalov produktov. Je to značka, ktorú som začal vnímať už dlho predtým, než som vedel, čo budem robiť a ich produkty využíval pri prácach na chate s otcom, takže môj pohľad na značku má aj iný podtón. Veľmi ma bavila práca pre Nafta a.s., ktorej sme navrhovali stolnú hru, poprípade ešte logo hokejového mužstva, ktoré má VW Slovakia. Ale ak by bola jedna vec, na ktorú som naozaj hrdý, je náš team v Provocation Bureau a naši klienti. Pretože žiadnu z mojich prác by som v podstate neodovzdal v takej podobe bez spoločných konzultácií so snahou odovzdať čo najlepší výsledok. Chceš sa Borisa niečo opýtať? Napíš svoju otázku do komentára. Ak sa chceš prihlásiť na kurz Visual Design, klikni sem.
Rozhovory
07.10.2015
Skillmea tím

Martin Pechovský - inštruktor Web Designer kurzu v Banskej Bystrici

Martin už programuje viac než 11 rokov, je naším lektorom kurzu Web Designer v Banskej Bystrici. V poslednom čase sa zaoberal manažovaním vlastnej firmy na vývoj webov a portálov a momentálne ho zaujímajú startupy. Na pár startupoch sám dokonca participuje. Naučí ťa ako si urobiť webstránku s prvkami, bez ktorých to dnes nie je ono. Aké boli tvoje začiatky s programovaním? Čo bolo pre teba v začiatkoch najťažšie?Začínal som ako 15 ročný chalan s HTML a CSS. Vtedy sa ešte používal Microsoft FrontPage na tvorbu webstránok. Začiatky boli také začiatkovské, vtedy všetko bolo v začiatkoch. Internet fičal na dial-up, mali sme CRT monitory a môj prvý stroj bol skladačka s AMD Duron 800MHz a 512MB RAM, na tú dobu to bolo TOP! Pamätá sa ako som kódil v posteli, keď som bol chorý, crtčko na vankúši :D  Logiku programovania som sa však začal učiť pomocou základného programu, ktorý sa na vyučovanie logiky a syntaxe vtedy používal. Uhádnete, ktorý to bol? (TurboPascal) Áno, presne ten. Na výške som v ňom naprogramoval jednoduché účtovníctvo s konverziou na euro menu. Najťažšie v začiatkoch bolo určite vyhľadávanie informácií o jazyku a problematike, neprístupné školenia, malá komunita, čo je dnes menším problémom, no paradoxne osobne pociťujeme ešte stále veľký nedostatok programátorov. Aké technológie si zvolil a čo najradšej robíš? Frontend alebo backend?Vždy som sa hýbal v rámci technológií a teda konkrétne jazykov HTML, CSS, PHP, MySQL, JavaScript a vlastne celej tej skupiny jazykov určenej na tvorbu webov. Najradšej robím backend a vylaďujem dopyty, ošetrujem a fixujem. Frontend je tiež dôležitý a viem ako sa robí a aj to UI sem tam dobre urobím :D, no som skôr analytický typ človeka a preto mám radšej backend.  Ako vyzerá pracovný deň programátora?Fúúú. Teraz som sa zamyslel. Z mojej pozície CEO programátorskej spoločnosti by som mal skôr povedať ako by mal vyzerať deň programátora, ale keďže som dosť často súčasťou tímu tak to približne opíšem. Programátor ráno vstáva a vyčistí si cache. Potom upgradne nejaký ten tool na kódenie, naštartuje debuggery, compilery a nejaký ten git na lokáli. Analyzuje úlohy z nejakého trackera, či taskera, odkonzultuje, zvolí stratégiu akou bude dané riešenie implementovať a koná. Keď začne konať, teda programovať nemalo by ho nič navôkol vyrušovať. Vtedy sa jeho mozgové závity a vnútorné pamäte využívajú ako vyrovnávacia pamäť a malé vyrušenie môže viesť k pádu pamäte, čo môže spôsobiť chybu v kóde a v konečnom dôsledku fatal error. Zaujímavé môžu byť ženy programátorky, pretože ženy vraj dokážu robiť viacero činností naraz. Čiže si alt+tab prepnú sem tam aj Facebook. Pred koncom svojej práce si urobí logické testy, prekontroluje a commitne na server, či cloud. Potom by sa mal venovať športu alebo nejakej pohybovej činnosti, keďže cca 8 hodín sedel. Budeš učiť kurz Web Designer, čo máš najradšej na tvorbe webstránok?To, čo asi každý, kto ich robí. Challenge! Proste vždy tú výzvu urobiť niečo nové, niečo čo bude nie len funkčné, ale aj prospešné a in. Mám rád tie zákulisné veci aby všetko klapalo a potom mám rád ešte detaily. Málokto myslí na to, ako sa tá daná stránka zobrazí na Facebooku a že tam sú potrebné nejaké ogčka či twitter meta tagy a pod. Môžeš nám povedať niečo bližšie o obsahu kurzu? Aké kľúčové znalosti si študenti odnesú?Keď som začal učiť, priznám sa, nešiel som hneď podľa predpripraveného obsahu, no keď som si to uvedomil a pozrel som sa spätne na obsah bol som presne v ňom. Jednoducho začíname vždy základmi od HTML tagov cez CSS atribúty až po triedy, boxíky, layouty, animácie a parralax a galériu. Tak asi najkľúčovejšia vedomosť je, že si po kurze dokáže urobiť celý, vlastný, prezentačný web. Niektorí si na kurze validujú svoje rozhodnutie stať sa prgoramátorom, čo je taktiež veľmi dobré a správne, lebo ak nie na kurze kde máte všetko vysvetlené tak kde inde. Aká je tvoja rada pre každého, kto sa snaží naučiť programovať?Moja jediná rada: úzko sa špecializovať. Vyskúšajte si X jazykov a foriem a frameworkov a pod., ale nakoniec sa špecializujte na jednu oblasť, v ktorej sa budete hýbať ako ryba vo vode a budete chcieť byť najlepšími. Informatika alebo programovanie samotné ak chcete má tých oblastí a podoblastí asi tak, no a potom ešte, no proste veľa. Samozrejme môžete si pomôcť trhovým dopytom, ale ak sa raz naučím PHP na 99% a budem v ňom expert mám o prácu postarané, ale ak sa naučím 20% z PHP, 20% z .NET a pod., nebudem nič poriadne vedieť a budem blúdiť a fakeovať veci, budem pendľovať od zamestania k zamestnaniu.  Martin, ďakujem Martin za rozhovor. Ak by ste mali nejaké ďalšie otázky na Martina, napíšte ich do komentárov. Pokiaľ sa chcete zúčastniť kurzu Web Designer v Banskej Bystrici, prihláste sa na tomto linku.

Nezmeškaj info o nových kurzoch a špeciálnych ponukách