Rozhovor s lektorom kurzu online marketingu Liborom
Skillmea
10.03.2019
11 minút čítania
Ahoj Libor, vítam ťa u nás v Learn2Code. Si našim novým lektorom prezenčného kurzu online marketingu v Bratislave. Na začiatok sa nám trochu predstav.
Kde teraz pracuješ? Predstav sa nám aj po pracovnej stránke.
Momentálne pracujem v agentúre Invelity ako kampaňový stratég. Mojou úlohou je prinášať našim klientom hlbšiu, premyslenejšiu online stratégiu. Takáto stratégia obnáša analýzy súčasných stavov a naplánovanie potrebných procesov k naplneniu klientovej predstavy, ale aj kontrolu, či sa napĺňajú stanovené ciele. Taktiež je súčasťou mojej práce aj mentoring a dohľad nad prácou našich špecialistov jednotlivých odborov našej agentúry.
Okrem práce v agentúre som si našiel svoje miesto aj pred publikum a častokrát vystupujem na rôznych prednáškach či konferenciách alebo vediem rôzne odborné workshopy.
Čo sa ti na tvojej práci páči najviac?
Najviac ma teší to, že dokážem priniesť riešenie na problém našich klientov. Taktiež sa veľmi teším, ak aj naša práca prispeje k dosiahnutiu výsledkov. Okrem iného sa taktiež veľmi teším osobným kontaktom s klientmi, kde dokážeme priniesť efekt našej práce pre daný projekt niekoľkonásobne väčší, ako pri nepriamej komunikácií.
Najväčšiu úchylku som si však našiel v tabuľkách, grafoch či metrikách, keď pri vyhodnocovaní výsledkov objavím zlepšenie :)
Si lektorom prezenčného kurzu Online marketing. Ako si sa k online marketingu dostal?
Asi mi to nebudete veriť, no náhodne :D Viaže sa k tomuto veľmi vtipná príhoda. Všetko sa to začalo absolvovaním jazdy z môjho rodného Popradu do Bratislavy prostredníctvom niekdajšej platformy jazdomat. V tom čase ešte mne neznámy muž ma viezol do Bratislavy. Bol to majiteľ jednej slovenskej online marketingovej agentúry. Počas jazdy sme sa skvele porozprávali nielen o online marketingu, o ktorom som v tom čase ešte nevedel absolútne nič. Časom sa z tohto náhodného zoznámenia vyvinulo kamarátstvo, ktoré prerástlo až do ponuky práce. Pôvodne som mal nastúpiť na Account manager-a, no isté okolnosti ovplyvnili to, že sa v tom čase uvoľnilo miesto v tejto agentúre aj na pozíciu PPC špecialistu. Povedal som si, že nemám čo stratiť, a že to môže byť moja “životná šanca” naučiť sa čosi odborné a v pracovnom svete hodnotné. A tak sa začala moja etapa v online marketingu. A aké vyplýva z tohto ponaučenie? Nikdy nepodceňujte situáciu, môže sa z toho stať celoživotná záležitosť :)
Čo všetko môže dať spomínaný kurz niekomu, kto sa rozhodne ho absolvovať?
Cieľom tohto online marketingového kurzu bude v prvom rade získať prehľad o tom, z čoho pozostáva online marketing a takisto o získaní praktických zručností z jednotlivých oblastí.
Našim cieľom bude okrem teoretických poznatkov pracovať predovšetkým s praxou. Účastníci si počas celého kurzu budú môcť naučené poznatky implementovať buď na svoj vlastný reálny alebo náš testovací projekt.
Ako by si opísal PPC kampane na Slovensku? Je to rozdielne napríklad v porovnaní so zahraničím?
Určite je to veľmi rozdielne. Rozdielnosť PPC kampaní odzrkadľuje okrem iného najmä nákupné správanie daného obyvateľstva. Dôležitou súčasťou myslenia marketérov je správne pochopiť toto nákupné správanie.
Musím však povedať, že ako slovenský trh, v rámci svetového sme na tom s poznatkami a krokmi, ktoré sa zavádzajú v praxi na tom veľmi vyspelo. Avšak na druhú stranu nás ako krajinu brzdí to, že sme v celosvetovom meradle veľmi maličká krajina a preto objem dát, ktoré sa dejú na internete, sú v porovnaní s online marketingovými veľmocami ako napríklad Veľká Británia alebo USA malé. To sa odzrkadľuje aj v tom, že novinky, ktoré prináša napríklad Google alebo Facebook, sa k nám dostávajú dosť oneskorene.
Sleduješ aj konkurenciu, aktuálne trendy, inovácie? Ako si na tom?
Áno, sledujem. Online marketing ako taký je veľmi dynamické odvetvie podnikania. Nové trendy či inovácie prichádzajú do praxe takmer každý deň a preto je určite nevyhnutné sledovať aj situáciu v konkurenčnom boji. Ako agentúra, ale aj ja sa snažíme prinášať nové trendy a inovácie aj do našich prác.
Tejto dynamickosti odvetvia podnecujem aj manažment svojho pracovného času a preto takmer 20% svojho pracovného času venujem online vzdelávaniu, ale aj návšteve rôznych školení, workshopov, prednášok či konferencií.
Dnes je dosť veľa pracovných ponúk v oblasti marketingu a pravdepodobne už každá firma potrebuje odborníka na PPC kampane, analytiku a sociálne médiá. Vnímaš to tak aj ty?
Áno, vnímam to tak. Je to určitou reflexiou toho, ako rapídne sa doba digitalizuje. Dnes si veľa podnikateľských subjektov uvedomuje to, že celý biznis sa do veľkej miery odohráva alebo rozhoduje aj v online prostredí. Samozrejme, nedá sa to generalizovať, no väčšina odvetví sa v posledných rokoch značne digitalizovala. Tomuto spoločenskému efektu sa podriaďuje aj trh s pracovnými ponukami. Už takmer každá firma si uvedomuje to, že potrebuje mať vo svojom tíme odborníkov na online marketing, poprípade spolupracovať s agentúrami, ktoré takéto služby poskytujú.
Na druhej strane komunita PPCčkarov veľmi rýchlo rastie. Napríklad aj na Facebooku denne pribúdajú pracovné ponuky na rôzne online marketingové pozície. Je podľa teba dosť kvalifikovaných ľudí práve na tieto pozície?
Osobne si myslím, že kvalifikovaných odborníkov je málo. Stále môžeme pozorovať situáciu, že ponuka voľných pracovných pozícií prevyšuje počet odborníkov, ktorí sú k dispozícií.
Aké sú najčastejšie chyby pri práci PPC špecialistu?
Mojou rukou už prešlo dosť veľa stážistov, ktorí sa snažili vypracovať na PPC špecialistu, preto môžem objektívne povedať, že za najväčšiu chybu považujem uspokojenie sa so získaním určitej úrovne poznatkov. Tým, že je online marketing veľmi dynamický, aj vzdelávanie musí pretrvávať neustále. Pozícia PPC špecialistu vás musí doslova baviť a musí sa stať vašou záľubou.
Pýtajú sa ťa napríklad tvoji kamaráti na to, ako by si mali čo najefektívnejšie nastaviť svoje kampane? Dávaš im rady?
Áno, veľmi často mávam takéto otázky :)
Ja sa snažím byť k môjmu okoliu kamarátov veľmi otvorený a snažím sa maximálne pomôcť všetkým, ktorí o ma o pomoc požiadajú.
Čo by si poradil všetkým, ktorí nemajú žiadne skúsenosti s online marketingom, ale chceli by nejako začať?
Na úvod určite odporúčam začať s voľne dostupnými zdrojmi na internete s cieľom získania základného prehľadu o tom čo sa vlastne v online marketingu dá robiť a postupne sa začať orientovať na tú oblasť, ktorá vás bude baviť. Dnes je online marketing v odbornosti už tak ďaleko, že byť superhrdinom a ovládať všetky oblasti sa dá len veľmi ťažko. Čiže na úvod určite odporúčam začať s výberom oblasti, ktorej sa budete následne venovať. No a potom sa už len nevzdať. Na vlastnej koži som zistil, že naučiť sa konkrétne oblasť PPC si vyžadovalo dávku trpezlivosti, ale najmä vlastné presvedčenie o tom, že túto prácu chcem vykonávať. Veľmi mi pomohla socializácia sa do skupiny markeťákov, či už na rôznych konferenciách, kde som stretával nových ľudí, s ktorými som sa mohol porozprávať a získavať tak hodnotné skúsenosti, ale aj čítanie si článkov a sledovanie facebookových skupín.
Libor, ešte nám prezraď tvoje plány do budúcnosti.
V profesijnom živote plánujem do budúcnosti, aby sme sa ako agentúra Invelity rozširovali o nových veľkých klientov a o nových zamestnancov.
Netreba však zabúdať aj na osobný život, v ktorom plánujem čo-to pocestovať po svete s mojou priateľkou, ale aj užívať si naše rodné Slovensko. Veľkú záľubu som si našiel v zimných športoch, najmä v skialpinizme. Po dlhých náročných dňoch nepadne nič lepšie ako zobrať lyže, vypnúť zvonenie v mobile, nechať ležať notebook na stole a vybrať sa do tichých zasnežených hôr a užívať si pohodu a čerpať energiu do ďalšieho pracovného života. Ale najmä, užívať si život naplno s rodinou, priateľmi či blízkymi, ktorých mám rád.
Máš na Libora nejaké otázky? Napíš ich smelo do komentára.
Zaujala ťa Liborova cesta k online marketingu? Nechaj sa inšpirovať a začni sa vzdelávať. Prihlasovací formulár na prezenčný kurz online marketingu nájdeš na našej stránke. PRIHLASOVANIE BOLO UKONČENÉ. Ak si termín prešvihol, nevadí, pripravili sme pre teba aj mnoho online marketingových kurzov.
🥇 Sme jednotka v online vzdelávaní na Slovensku. Na našom webe nájdeš viac ako 300 rôznych videokurzov z oblastí ako programovanie, tvorba hier, testovanie softwaru, grafika, UX dizajn, online marketing, MS Office a pod. Vyber si kurz, ktorý ťa posunie vpred ⏩