Späť na blog
Rozhovory

Rozhovor s lektorom kurzu online marketingu Liborom

Skillmea tím
10.03.2019
11 minút čítania

Ahoj Libor, vítam ťa u nás v Learn2Code. Si našim novým lektorom prezenčného kurzu online marketingu v Bratislave. Na začiatok sa nám trochu predstav.

Kde teraz pracuješ? Predstav sa nám aj po pracovnej stránke.

Momentálne pracujem v agentúre Invelity ako kampaňový stratég. Mojou úlohou je prinášať našim klientom hlbšiu, premyslenejšiu online stratégiu. Takáto stratégia obnáša analýzy súčasných stavov a naplánovanie potrebných procesov k naplneniu klientovej predstavy, ale aj kontrolu, či sa napĺňajú stanovené ciele. Taktiež je súčasťou mojej práce aj mentoring a dohľad nad prácou našich špecialistov jednotlivých odborov našej agentúry.

Okrem práce v agentúre som si našiel svoje miesto aj pred publikum a častokrát vystupujem na rôznych prednáškach či konferenciách alebo vediem rôzne odborné workshopy.


Čo sa ti na tvojej práci páči najviac?

Najviac ma teší to, že dokážem priniesť riešenie na problém našich klientov. Taktiež sa veľmi teším, ak aj naša práca prispeje k dosiahnutiu výsledkov. Okrem iného sa taktiež veľmi teším osobným kontaktom s klientmi, kde dokážeme priniesť efekt našej práce pre daný projekt niekoľkonásobne väčší, ako pri nepriamej komunikácií.

Najväčšiu uchýlku som si však našiel v tabuľkách, grafoch či metrikách, keď pri vyhodnocovaní výsledkov objavím zlepšenie :)


Si lektorom prezenčného kurzu Online marketing. Ako si sa k online marketingu dostal?

Asi mi to nebudete veriť, no náhodne :D Viaže sa k tomuto veľmi vtipná príhoda. Všetko sa to začalo absolvovaním jazdy z môjho rodného Popradu do Bratislavy prostredníctvom niekdajšej platformy jazdomat. V tom čase ešte mne neznámy muž ma viezol do Bratislavy. Bol to majiteľ jednej slovenskej online marketingovej agentúry. Počas jazdy sme sa skvele porozprávali nielen o online marketingu, o ktorom som v tom čase ešte nevedel absolútne nič. Časom sa z tohto náhodného zoznámenia vyvinulo kamarátstvo, ktoré prerástlo až do ponuky práce. Pôvodne som mal nastúpiť na Account manager-a, no isté okolnosti ovplyvnili to, že sa v tom čase uvoľnilo miesto v tejto agentúre aj na pozíciu PPC špecialistu. Povedal som si, že nemám čo stratiť, a že to môže byť moja “životná šanca” naučiť sa čosi odborné a v pracovnom svete hodnotné. A tak sa začala moja etapa v online marketingu. A aké vyplýva z tohto ponaučenie? Nikdy nepodceňujte situáciu, môže sa z toho stať celoživotná záležitosť :)

Čo všetko môže dať spomínaný kurz niekomu, kto sa rozhodne ho absolvovať?

Cieľom tohto online marketingového kurzu bude v prvom rade získať prehľad o tom, z čoho pozostáva online marketing a takisto o získaní praktických zručností z jednotlivých oblastí.

Našim cieľom bude okrem teoretických poznatkov pracovať predovšetkým s praxou. Účastníci si počas celého kurzu budú môcť naučené poznatky implementovať buď na svoj vlastný reálny alebo náš testovací projekt.

Ako by si opísal PPC kampane na Slovensku? Je to rozdielne napríklad v porovnaní so zahraničím?

Určite je to veľmi rozdielne. Rozdielnosť PPC kampaní odzrkadľuje okrem iného najmä nákupné správanie daného obyvateľstva. Dôležitou súčasťou myslenia marketérov je správne pochopiť toto nákupné správanie.

Musím však povedať, že ako slovenský trh, v rámci svetového sme na tom s poznatkami a krokmi, ktoré sa zavádzajú v praxi na tom veľmi vyspele. Avšak na druhú stranu nás ako krajinu brzdí to, že sme v celosvetovom meradle veľmi maličká krajina a preto objem dát, ktoré sa dejú na internete, sú v porovnaní s online marketingovými veľmocami ako napriklad Veľká Británia alebo USA malé. To sa odzrkadľuje aj v tom, že novinky, ktoré prináša napríklad Google alebo Facebook, sa k nám dostávajú dosť oneskorene.

Sleduješ aj konkurenciu, aktuálne trendy, inovácie? Ako si na tom?

Áno, sledujem. Online marketing ako taký je veľmi dynamické odvetvie podnikania. Nové trendy či inovácie prichádzajú do praxe takmer každý deň a preto je určite nevyhnutné sledovať aj situáciu v konkurenčnom boji. Ako agentúra, ale aj ja sa snažíme prinášať nové trendy a inovácie aj do našich prác.

Tejto dynamickosti odvetvia podnecujem aj manažment svojho pracovného času a preto takmer 20% svojho pracovného času venujem online vzdelávaniu, ale aj návšteve rôznych školení, workshopov, prednášok či konferencií.


Dnes je dosť veľa pracovných ponúk v oblasti marketingu a pravdepodobne už každá firma potrebuje odborníka na PPC kampane, analytiku a sociálne médiá. Vnímaš to tak aj ty?

Áno, vnímam to tak. Je to určitou reflexiou toho, ako rapídne sa doba digitalizuje. Dnes si veľa podnikateľských subjektov uvedomuje to, že celý biznis sa do veľkej miery odohráva alebo rozhoduje aj v online prostredí. Samozrejme, nedá sa to generalizovať, no väčšina odvetví sa v posledných rokoch značne digitalizovala. Tomuto spoločenskému efektu sa podriaďuje aj trh s pracovnými ponukami. Už takmer každá firma si uvedomuje to, že potrebuje mať vo svojom tíme odborníkov na online marketing, poprípade spolupracovať s agentúrami, ktoré takéto služby poskytujú.

Na druhej strane komunita PPCčkarov veľmi rýchlo rastie. Napríklad aj na Facebooku denne pribúdajú pracovné ponuky na rôzne online marketingové pozície. Je podľa teba dosť kvalifikovaných ľudí práve na tieto pozície?

Osobne si myslím, že kvalifikovaných odborníkov je málo. Stále môžeme pozorovať situáciu, že ponuka voľných pracovných pozícií prevyšuje počet odborníkov, ktorí sú k dispozícií.

Aké sú najčastejšie chyby pri práci PPC špecialistu?

Mojou rukou už prešlo dosť veľa stážistov, ktorí sa snažili vypracovať na PPC špecialistu, preto môžem objektívne povedať, že za najväčšiu chybu považujem uspokojenie sa so získaním určitej úrovne poznatkov. Tým, že je online marketing veľmi dynamický, aj vzdelávanie musí pretrvávať neustále. Pozícia PPC špecialista vás musí doslovať baviť a musí sa stať vašou záľubou.


Pýtajú sa ťa napríklad tvoji kamaráti na to, ako by si mali čo najefektívnejšie nastaviť svoje kampane? Dávaš im rady?

Áno, veľmi často mávam takéto otázky :)

Ja sa snažím byť k môjmu okoliu kamarátov veľmi otvorený a snažím sa maximálne pomôcť všetkým, ktorí o ma o pomoc požiadajú.

Čo by si poradil všetkým, ktorí nemajú žiadne skúsenosti s online marketingom, ale chceli by nejako začať?

Na úvod určite odporúčam začať s voľne dostupnými zdrojmi na internete s cieľom získania základného prehľadu o tom čo sa vlastne v online marketingu dá robiť a postupne sa začať orientovať na tú oblasť, ktorá vás bude baviť. Dnes je online marketing v odbornosti už tak ďaleko, že byť superhrdinom a ovládať všetky oblasti sa dá len veľmi ťažko. Čiže na úvod určite odporúčam začať s výberom oblasti, ktorej sa budete následne venovať. No a potom sa už len nevzdať. Na vlastnej koži som zistil, že naučiť sa konkrétne oblasť PPC si vyžadovalo dávku trpezlivosti, ale najmä vlastné presvedčenie o tom, že túto prácu chcem vykonávať. Veľmi mi pomohla socializácia sa do skupiny markeťákov, či už na rôznych konferenciách, kde som stretával nových ľudí, s ktorými som sa mohol porozprávať a získavať tak hodnotné skúsenosti, ale aj čítanie si článkov a sledovanie facebook-ových skupín.

Libor, ešte nám prezraď tvoje plány do budúcnosti.

V profesíjnom živote plánujem do budúcnosti, aby sme sa ako agentúra Invelity rozšírovali o nových veľkých klientov a o nových zamestnancov.

Netreba však zabúdať aj na osobný život, v ktorom plánujem čo-to pocestovať po svete s mojou priateľkou, ale aj užívať si naše rodné Slovensko. Veľkú záľubu som si našiel v zimných športoch, najmä v skialpinizme. Po dlhých náročných dňoch nepadne nič lepšie ako zobrať lyže, vypnúť zvonanie na mobile, nechať ležať notebook na stole a vybrať sa do tichých zasnežených hôr a užívať si pohodu a čerpať energiu do ďalšieho pracovného života. Ale najmä, užívať si život naplno s rodinou, priateľmi či blízkymi, ktorých mám rád.


Máš na Libora nejaké otázky? Napíš ich smelo do komentára.

Zaujala ťa Liborova cesta k online marketingu? Nechaj sa inšpirovať a začni sa vzdelávať. Prihlasovací formulár na prezenčný kurz online marketingu nájdeš na našej stránke. Ak si termín prešvihol, nevadí, pripravili sme pre teba aj mnoho online marketingových kurzov.


Skillmea tím

Sme jednotka v online vzdelávaní na Slovensku.

Na našom webe nájdeš viac ako 260 rôznych videokurzov z oblastí ako programovanie, tvorba hier, testovanie softwaru, grafika, UX dizajn, online marketing, MS Office a pod. Vyber si kurz, ktorý ťa posunie vpred ⏩

Mohlo by ťa zaujímať

Rozhovory
29.11.2018
Skillmea tím

Rozhovor s lektormi online kurzu Adobe InDesign

Ľudovít Nastišin a Michal Gazdík spoločne vytvorili náš nový grafický online kurz zameraný na Adobe Illustrator. V tomto kurze sa naučíš robiť rôzne dokumenty ako napríklad plagáty, brožúry, vizitky a mnoho ďalšieho.  Ľudo sa grafickému dizajnu venuje už viac ako 10 rokov ako freelancer. Nazbieral mnoho skúseností s tvorbou obalového dizajnu, printov, digitálnych banerov či animácií. Svoje skúsenosti ti môže odovzdať aj na prezenčnom kurze Visual Design v Košiciach. Okrem samotnej grafiky sa rád podelí aj o skúsenosti z oblasti komunikácie s klientom, freelancerskou prácou na diaľku či jeho pohľadom na to, ako sa v grafickom dizajne kontinuálne vzdelávať a napredovať. Michal sa grafickému dizajnu začal venovať počas gymnázia, keďže ho to tam veľmi nebavilo. Začínal s úpravou fotiek svojich spolužiakov a následne sa mu zapáčila myšlienka a možnosť, že vie upraviť akýkoľvek obrázok, podľa vlastných predstáv. Týchto dvoch chalanov sme vyspovedali a ty si práve teraz môžeš prečítať rozhovor s nimi. Na začiatok najskôr začnime vašou prácou. Čo presne robíte?Ľ.N. (Ľudovíť Nastišin): Už dlhé roky sa venujem grafickému dizajnu ako freelancer a súčasne pôsobím aj na Prešovskej univerzite na Katedre marketingu a medzinárodného obchodu. Oba tieto svety sa vzájomne veľmi dobre dopĺňajú, často dokážem využiť v jednej oblasti práve pohľad na vec aj z tej druhej, čo moju prácu obohacuje.   M.G. (Michal Gazdík): Momentálne sa nachádzam v Manchestri a pracujem taktiež na voľnej nohe. Venujem sa grafickému dizajnu a tvorbe webstránok a snažím sa nájsť si svoju cestu v živote. [Ľudovíť a Michal, lektori Learn2Code] Na akých projektoch ste pracovali?Ľ.N.: Niekoľko rokov som spolupracoval s firmou Powerlogy a Dušanom Plichtom, ktorého mnohí biohackeri či vyznávači kvalitnej stravy a kávy určite poznajú. Riešili sme široké spektrum vecí od packagingu produktov, bannerov, brožúr a celkovu vizuálnu identitu. Uplynulé leto som spolupracoval zhodou okolností aj s KOCR Severovýchod Slovenska na ich kampani “Kraj kultúrnych pamiatok”, to je také najčerstvejšie. Nemôžem nespomenúť aj moju účasť na budovaní portálu sketcher.sk pod skupinou Startitup, kde som niekoľko rokov stál na jeho čele a riešil tam asi úplne všetko, čo sa vyskytlo. A samozrejme je tu ešte niekoľko menších klientov, s ktorými pracujem na pravidelnej báze, no nie sú to žiadne megalomanské projekty, skôr riešenie bežných zadaní, ktoré neznejú až tak sexi, no musia sa jednoducho urobiť .). M.G.: Pracoval som už na viacerých projektoch, ale asi najväčší projekt doteraz je kurz InDesignu, ktorý sme pripravili spolu s Ľudom. A ako ste sa k dizajnovaniu a grafike vôbec dostali?Ľ.N.: Môj prvý kontakt s Photoshopom bol viac ako 15 rokov dozadu, kedy som môjho suseda videl robiť si covery na CD-čka. Čmáral si tam s brushom a niekoľkými farbami a nakoniec na to dal efekt “Twirl”. Nič iné v tom asi ani nevedel, no pre mňa to bolo v tej dobe wau. Potom som skúšal tutoriály, pokus omyl, no keď som narazil na čaro YouTube, už to išlo samo. M.G.: Ku grafike som sa dostal kvôli potrebe upravovať fotky spolužiakov na strednej škole. Snažil som sa vytvoriť nejaké zábavné meme, ktoré by ich pobavilo. Zistil som, že to nie je až také náročné a tak som sa začal učiť sám po škole.  Prečo ste sa rozhodli robiť lektorov v Learn2Code?Ľ.N.: U mňa to bol prirodzený vývoj udalostí. Grafiku som riešil už dlho, potom sa pridala univerzita, kde som začal aj učiť. Prišlo mi to ako logické spojenie toho, že mi učenie (myslím si) celkom ide a grafiku taktiež ovládam. Tak som to teda skúsil. M.G.: Videl som príležitosť nabrať nové skúsenosti a taktiež možnosť sa zviditeľniť. Taktiež som si už aj zopár kurzov od Learn2Code pozrel a chcel som aj ja prispieť nejako do komunity učenia chtivých ľudí. Čo všetko sa človek naučí vo vašom kurze Adobe InDesign? Kde nájde po kurze s týmito novými vedomosťami uplatnenie?M.G.: Človek sa naučí ako používať veľa základných nástrojov, na čo slúžia a ako ich využiť v praxi. Dozvie sa aj ako si vytvárať rôzne objekty, rýchlejšie techniky robenia niektorých vecí a aj to ako manipulovať s objektami a šetriť čas pri práci s InDesignom. Taktiež odporúčam preto, lebo keď si človek zapne InDesign alebo akýkoľvek iný program, môže to naňho pôsobiť odstrašujúco. Toľko tlačidiel? Na čo všetky slúžia? Po pozretí kurzu, bude človek istejší v prostredí a bude vedieť čo kde nájde a čo na čo slúži. Kde berieš inšpiráciu pre svoju prácu? Máš nejaké tipy, ktoré zaručene fungujú?Ľ.N.: Inšpiráciu najviac čerpám na Behance či Dribbble, no často krát ma niečo osloví aj na tých najneočakávanejších miestach. Môžem sedieť v kaviarni a zrazu si všimnem na stene krásny retro plagát či niečo podobné, ihneď to cvakám do mobilu. Zaručené tipy nemám, každému podľa mňa funguje niečo iné. Treba sa ale pripraviť na to, že niekedy vás to “kopne” ihneď, niekedy budete dva týždne hľadať a skúšať, kým budete spokojní. Treba si ale vždy pýtať feedback, od klienta alebo aspoň od vášho spolubývajúceho. Niekedy totiž, keď na grafiku pozerám hodiny, už ju nevidím tak, ako ten, čo sa na ňu pozrie prvý krát. Vtedy treba dať pauzu, ísť na iný projekt alebo robiť niečo iné a vrátiť sa k tomu s odstupom času. To pomáha. M.G.: Niekedy je náročné vytvoriť niečo len tak z hlavy a preto okamžite bežím na internet. Je tam neskutočné množstvo informácii a preto ich treba využívať. Pri nejakom zadaní alebo probléme si urobím taký “brainstorming.” Napíšem niekoľko modifikácii kľúčového slova do Googlu a otvorím si 15-20 rôznych stránok, ktoré mi vyhodí a potom začínam scrollovať každú jednu z nich a triediť, čo sa mi páči. Na konci mám jasnejšie myšlienky v tom, čo chcem vytvoriť a vďaka tomu sa viem hýbať ďalej.  Je v tejto oblasti dizajnu potrebné sledovať aktuálne trendy a inovácie? Ako si na tom ty?Ľ.N.: Určite je dobré sledovať trendy. Snažiť sa zakomponovať ich do svojej práce, ak práve na také niečo nie si zvyknutý a robíš si zakaždým len “svoj štýl” môže byť obohacujúce a núti to človeka rozvíjať sa. Bez toho bude tvoja práca časom neatraktívna a to nechce nikto. Netvrdím, že tie trendy sú nejaká mantra, ktorú treba slepo nasledovať. Je ale dobré minimálne o nich vedieť a následne aspoň zhodnotiť, či je to niečo pre teba, či ťa to viem niekam posunúť, alebo tvoju prácu. M.G.: Samozrejme je to potrebné. Ak ti zákazník povie, že minulý týždeň videl nejaký super dizajn a presne taký chce aj on, ty následne vieš o čo ide a dokážeš uspokojiť jeho potreby. Takisto ako aj v prírode. Čo sa nehýbe, umiera. Treba sledovať trendy a posúvať sa ďalej, lebo inak je to pre grafika ťažšie.  Čo ťa najviac baví na tvojej práci? Máš nejaký obľúbený task, ktorý robíš najradšej?Ľ.N.: Obľúbený task je - Save As “ProjectName_Final.psd” :)  . Aj keď všetci vieme, že to slovo Final je často krát len ilúzia a aj tak to ešte 4 krát upravujem. Na práci ma najviac baví práve variabilita zadaní, nerád robím stále ten istý typ výstupu. M.G.: Najradšej na tejto práci mám to, že nie som viazaný na jedno miesto, ale keď človek pracuje ako freelancer môže chodiť kam chce. Toto sa mi na tom najviac páči a neviem si to vynachváliť. Pracovný čas nie je 9-5. Ale môže byť úplne iný. Som chorý? Okej. Ostanem dnes ležať v posteli :D [Ľudovítova prednáška]V čom vidíš výhodu svojej práce? Je v niečom výhodnejšia ako iné zamestnania?Ľ.N.: Grafiku potrebuje človek takmer vo všetkom. Ak má človek aspoň nejaké základy, drvivú väčšinu projektov si vo svojej firme vie urobiť aj sám. A tom šetrí čas aj náklady. Takže vedieť to je naozaj výhoda. V mojom prípade je to ale najmä o tom, že ako freelancer robím z domu a podľa seba. Keď sa mi nechce ráno, tak to nerobím. Deadline je svätý, ale to, ako sa k nemu dostanem je len na mne a to je veľká výhoda (avšak aj zodpovednosť, na to nezabúdať). Môžem sa venovať iným veciam, rodine, čomukoľvek, pretože to mám v rukách. M.G.: Taktiež ako som už aj vyššie spomenul. Je to voľnosť rozhodnúť sa. To si myslím, že je veľmi dôležité pre dnešných mladých ľudí. Nebyť za pásom, ale tvoriť hýbať sa a spoznávať nové veci.  Čo by si poradil všetkým, ktorí nemajú žiadne skúsenosti s dizajnom a grafikou, ale chceli by začať?Ľ.N.: Na základy si nájdite nejaký kurz, alebo osobu čo vám to dokáže vysvetliť. Ušetríte mnoho času a energie, pretože práve v absolútnych začiatkoch sa viete v grafike skutočne stratiť. Takto vás tým niekto prevedie. Akonáhle máte zvládnuté základy a chápete, o čom ten ktorý softvér je, už to dokážete aj sami, mne sa najviac osvedčilo opakovať si tutoriály z youtube, skúsiť si prevytvoriť nejaký plagát, čo sa vám páčil a pod. Potom je to už ako snehová guľa, každý ďalší krok je jednoduchší, pretože vaše poznanie softvéru je stále lepšie. M.G.: Dôležité je začať. Je jedno ako. Najlepšie je si pozrieť nejaký kurz alebo YouTube videá. Potom už len skúšať. Opýtať sa uja, ktorý má firmu, či nepotrebuje nové logo alebo plagát a pomaly to už pôjde. Skúšať a neprestávať. [Ľudove mudrovačky] Aké máš plány do budúcnosti?Ľ.N.: Konkrétne plány nemám, momentálne som spokojný s tým, ako to u mňa vyzerá, no chcem si trochu rozšíriť znalosti do 3D, výjsť z komfortnej zóny, napredovať. Možno práve to u mňa vzbudí nejaký plán, ktovie. M.G.: Plány sú veľké a momentálne na nich pracujem. Je to dlhý proces, takže o nich budem hovoriť až keď budú splnené. Samozrejme, chcem sa držať grafiky. Krátky odkaz všetkým čitateľom na záverĽ.N.: Grafika sa hodí vždy, táto investícia sa určite vráti. Treba k tomu ale pristupovať zodpovedne a výsledky sa dostavia. P.S. Ak by si sa chcel ohľadom dizajnovo grafických vecí spýtať, napíš mi do diskusie pod kurzom na Learn2Code. Ak budem vedieť, rád odpoviem niečo múdre. Čau. M.G.: Najlepší čas pre zasadenie stromu bol pred tridsiatimi rokmi. Druhý najlepší čas je teraz! Máš na chalanov nejaké otázky? Neváhaj ich napísať do komentára.
Rozhovory
27.09.2018
Skillmea tím

Juraj Šarišský - nový lektor webdesignu

Juraj Šarišský je skúsený frontenďák, ktorý ťa bude učiť, ako sa robia poriadne webstránky. Má za sebou roky skúseností s frontendom, momentálne pracuje s React/React Native / Redux a ďalšími top technológiami. Pracoval na projecte v ECB vo Frankfurte, kde bol UI app developer / React / Redux / UX/ UI. Navyše 7 rokov doučoval matematiku a teraz ťa bude učiť kódovať webstránky na kurze v Bratislave. [Juraj Šarišský] Kde teraz pracuješ? Predstav sa nám aj po pracovnej stránke.Momentálne pracujem na pozícii React a Redux developer pre nemeckého nadnárodného klienta. Vzdelávam a učím ostatných kolegov Front-End development. Čo sa ti na tvojej práci páči najviac?Moja súčasná práca mi prináša okrem programovania tiež príležitosť zdieľať svoje vedomosti a skúsenosti s ostatnými kolegami. U nás v práci aktívne budujem front-endovú kultúru. Snažím sa poskytnúť mojim kolegom spôsob vnímania a myslenia, ktorý je potrebný pre kvalitný development a ktorý je odlišný od myslenia, ktoré sa používa na back-ende. U nás si lektorom kurzu Web Designer. Ako si sa k programovaniu, tvorbe webstránok a učeniu dostal?K tvorbe webových stránok som sa dostal počas štúdia na vysokej škole, kde som mal možnosť vidieť práce môjho spolužiaka. Boli to veľmi pekné a kvalitné stránky, tak som si povedal, že by ma tiež bavilo robiť to čo on. Zadovážil som si kvalitné knihy a online kurzy. Začal som s responzívnym designom a Javascriptom. Potom prišlo jQuery. S učením som začal súbežne s tým, ako som pomáhal ostatným študentom a spolužiakom so školskými zadaniami. [Juraj pracoval na viacerých zaujímavých projektoch] Čo všetko môže dať kurz Web Designer niekomu, kto sa rozhodne ho absolvovať?Určite je to potrebná skúsenosť s čistým HTML, CSS a Javascriptom. Nakoľko sa dnes mnoho front-endových developerov učí pracovať rovno s Angularom a Reactom a následne neprejdú cez DOM manipuláciu a Vanilla Javascript, chýbajú im skúsenosti a modely na riešenie UI problémov. Každý front-end developer je v prvom rade HTML, CSS a Javascript developer a preto by mal ovládať aj tieto technológie. Sleduješ aj konkurenciu, aktuálne trendy, inovácie? Ako si na tom v tomto smere?V našej brandži nastal obrovský boom, prichádzajú nové knižnice a frameworky. A ja vôbec nelením a každý deň si pozriem niečo nové. Skúšam nové techniky, snažím sa diskutovať s developermi a zistiť, čo preferujú oni a prečo. Je však potrebná určitá rezervovanosť, nakoľko nie každá technológia prežije. Hlavný focus (preto) vidím v poznávaní Javascriptu a HTML5 api, prípadne je dobré napojiť sa na komunitu, od ktorej sa môže developer veľa naučiť. Dnes je dosť veľa pracovných ponúk v oblasti programovania a tvorby webstránok. Vnímaš to tak aj ty?Áno, určite. Veľké i menšie spoločnosti chcú desktopové aplikácie nahradiť webovými verziami. Keď si predstavíme, že desktopové aplikácie, ktoré tu boli približne 20 rokov sa presúvajú na web, otvára to možnosti pre webovych developerov, ktorí sú naozaj veľmi žiadaní. Je táto práca dobre zaplatená? :)Určite áno :). Dnes si aj junior, ktorý príde do väčšej či menšej spoločnosti, kde začne získavať svoje prvé skúsenosti, a kde bude riešiť menej náročné úlohy, môže prísť k platu, ktorý prevýši návrh: prevyšujúcemu priemerný plat na Slovensku. Keď sa zdokonalí v technológiách a je k tomu navyše aj flexibilný, môžeme hovoriť aj o 3 až 5 násobne vyššej mzde, než je to v prípade juniorských pozícií. Je na Slovensku a v Čechách podľa teba dosť kvalifikovaných ľudí práve na tieto vývojárske pozície?Veľa kvalitných ľudí asi odišlo do zahraničia, to je dnes všeobecne známy problém. Ale tiež nároky firiem bývajú často vyššie než boli pred časom. To podľa mňa otvára možnosť k interpretovaniu toho, čo znamená kvalitný developer. Ja si myslím, že je dobré špecializovať sa na vybranú oblasť a dosahovať v tejto oblasti vynikajúce výsledky, ale zároveň mať aj znalosti z iných oblastí, aby bol developer flexibilný. Ak by som to mal povedať zjednodušene, potom áno, vo všeobecnosti na trhu chýbajú developeri. Preto som sa rozhodol, že začnem vzdelávať ďalších developerov, aby sme získali náskok pred ostatnými krajinami :) Čo by si poradil všetkým, ktorí nemajú žiadne skúsenosti s programovaním a tvorbou webstránok, ale chceli by nejako začať?Určite by som im poradil aby v prvom rade začali skúmať bežné webové a mobilné aplikácie a zistiť ako fungujú z pohľadu business logiky, aké komponenty a funkcie obsahujú. Toto vedie k správnemu kontextu pre praktické programovanie. Je dôležité vybrať si kvalitný kurz, kde sa naučia okrem programovania aj niečo z developerských a firemných kultúr. Taktiež je dôležité nestrácať chuť učiť sa a na začiatok vyriešiť veľa ľahších problémov. Veď aj tie zložitejšie problémy sú predsa zložené z jednoduchých. A ešte nám prezraď tvoje plány do budúcnosti.V pracovnej oblasti by som ešte chcel zvládnuť programovanie natívnych aplikácií pre iOS. Momentálne sa venujem najmä React a React Native, ale akosi cítim, že pre univerzálnejší prístup je dobré ovládať aj natívne iOS programovanie. Tiež by som chcel navštíviť zaujímavé miesta ako sú Španielsko a Portugalsko, a to hlavne pre ich exotickú kultúru. Ak máš na Juraja nejaké otázky, napíš ich do komentárov. Ak ťa zaujíma tvorba webstránok a si z Bratislavy a okolia, prihlás sa na Jurajov kurz.
Rozhovory
04.09.2018
Skillmea tím

Martin Rumanovský - predstavenie nového lektora

Martin sa už viac ako 8 rokov venuje programovaniu. Vybudoval vlastnú firmu, ktorá poskytuje komplexné IT služby na mieru a pôsobia na slovenskom aj zahraničnom trhu. Klientom sa snažia priniesť kvalitný a detailne vypracovaný produkt. Martin navrhol vlastné systémy, s ktorými pracujú pri tvorbe webov, eshopov či aplikácií. Popri tom študuje informatiku na Univerzite T. Bati v Zlíne. Martin sa vždy snaží o jedinečnosť toho, čo robí a to naučí aj vás v pripravovaných kurzoch. Martin bude viesť prezenčný kurz tvorby webstránok pre začiatočníkov Web Designer v Banskej Bystrici. Ahoj Martin, vítame ťa u nás v Learn2Code. Si naším novým lektorom, tak sa nám na začiatok trochu predstav.Pochádzam z Banskej Bystrice. Už viac než 8 rokov sa venujem programovaniu a taktiež aj grafike a marketingu. Okrem toho kombinovane (externe) dokončujem štúdium. Na prekvapenie som si vybral odbor informačné technológie na Univerzite Tomáša Baťu v Zlíne. Vo voľnom čase veľmi rád cestujem, športujem a študujem. [Martin Rumanovský]Kde teraz pracuješ? Predstav sa nám aj po pracovnej stránke.Aktuálne pracujem vo firme, ktorú som sám založil a vybudoval. Firma má názov MR Studio WEB & APP Development (mrstudio.eu) a poskytujeme komplexné IT služby na mieru. Snažíme sa priniesť kvalitný a detailne vypracovaný produkt. Navrhol a vytvoril som vlastné systémy, s ktorými pracujeme pri tvorbe webových stránok, webových aplikácií, portálov, eshopov a marketingu. Primárne pôsobíme na slovenskom a českom trhu. Čo sa ti na tvojej práci páči najviac?Na mojej práci sa mi najviac páči flexibilita z hľadiska času aj miesta práce. Tiež veľmi rád komunikujem s klientmi a hľadám pre nich inovatívne a efektívne riešenia. Samozrejme najviac sa mi páči, keď je klient s vyvinutým produktom spokojný. V Learn2Code si lektorom kurzu Web Designer. Ako si sa k programovaniu, tvorbe webstránok a učeniu dostal?K programovaniu som sa dostal ešte ako študent strednej školy. S kamarátmi sme vo voľnom čase hrávali online hry, ako je NHL alebo FIFA. Časom sme sa zhodli, že potrebujeme webovú stránku na zapisovanie výsledkov, tabuliek a podobne. Vtedy som sa dostal k programovaniu a tvorbe webových stránok. K učeniu som sa dostal vďaka mojej priateľke. Častokrát som jej hovoril, že niektorí programátori nemajú dostatočné znalosti z praxe, ktoré firmy vyžadujú. A ja by som ich chcel naučiť, práve, niečo z praxe, nielen tú teoretickú rovinu. No a ona ma neskôr prihlásila aj k vám do Learn2code na pozíciu lektora (smiech). Čo všetko môže dať kurz Web Designer niekomu, kto sa rozhodne ho absolvovať?Určite mu dá prehľad a vedomosti o tom, ako vytvoriť modernú webovú prezentáciu. Absolvent bude vedieť pracovať s HTML, CSS, jQuery a používať rôzne knižnice. Odporúčam tento kurz každému, kto chce začať tvoriť moderné webové prezentácie. Sleduješ aj konkurenciu, aktuálne trendy, inovácie? Ako si na tom v tomto smere?Samozrejme sledujem aj konkurenciu a aktuálne trendy, bez toho by to nešlo. Myslím, že základom v tejto oblasti je, aby bol človek dynamický, flexibilný a čo najviac informovaný. Vždy sa snažím inšpirovať. Doba a technológie sa posúvajú veľkou rýchlosťou dopredu. Vo voľnom čase veľa študujem nové programovacie jazyky, technológie, dizajn a podobne. [Jeden z Martinových projektov] Dnes je dosť veľa pracovných ponúk v oblasti programovania a tvorby webstránok. Vnímaš to tak aj ty?Samozrejme vnímam. Každým rokom je na trhu viac a viac firiem v oblasti IT a marketingu. Pracovných príležitostí je množstvo. Každý, však, musí na sebe neustále pracovať. Firmy nehľadajú kvantitu, ale kvalitu. Je táto práca dobre zaplatená? :)Či je táto práca dobre zaplatená? Ja osobne si myslím, že pokiaľ je zamestnanec dostatočne kvalifikovaný, mal by byť aj náležite odmenený, ale to už záleží od postoja firmy. V globále si myslím, že áno, je dobre platená. Je na Slovensku a v Čechách podľa teba dosť kvalifikovaných ľudí práve na tieto vývojárske pozície?Podľa môjho názoru kvalifikovaných ľudí nie je dostatok. Firmy majú problém nájsť ľudí, ktorí ovládajú požadované programovacie jazyky alebo technológie aspoň na základnej úrovni. Niektoré firmy pracujú so zamestnancami, takpovediac, niekedy od nuly. Preto, ako som uviedol vyššie, je potrebné neustále sa vzdelávať, snažiť sa napredovať a mať chuť angažovať sa. Jednoducho povedané treba byť aktívny a cieľavedomý. Naša firma, napríklad, aktuálne spolupracuje najmä s ľudmi z Českej republiky. [Martin Rumanovský] Čo by si poradil všetkým, ktorí nemajú žiadne skúsenosti s programovaním a tvorbou webstránok, ale chceli by nejako začať?Nech navštívia kurz Web Designer :). Dnes je na internete množstvo návodov a tutoriálov, ako začať programovať. Tak isto som začínal aj ja. Nie všetky techniky programovania sú správne prezentované, práve preto je veľmi dôležité vybrať si kvalitný kurz, či návod. A samozrejme to najdôležitejšie je vytrvalosť, vytrvalosť, vytrvalosť a výsledok sa dostaví. A ešte nám prezraď tvoje plány do budúcnosti.S priateľkou máme veľa business plánov do budúcna ako rozšíriť firmu možno aj na iné, ako je slovenský a český trh, vytvoriť nové webové projekty, ale uvidíme ako nám to všetky okolnosti a čas dovolia. Ak máš na Martina nejaké otázky, napíš ich do komentára. Ak sa chceš naučiť robiť webstránky, prihlás sa na Martinov kurz v Banskej Bystrici.

Nezmeškaj info o nových kurzoch a špeciálnych ponukách