Späť na blog
Rozhovory

Matej Pavlanský - lektor kurzu Visual Design

Skillmea tím
09.02.2015
7 minút čítania

Matej Pavlanský je grafický dizajnér na voľnej nohe, ktorý sa pridal k Learn2Code a bude vyučovať kurz Visual Design v Bratislave. Má skúsenosti z viacerých webových štúdií a reklamných agentúr, kde pracoval pre niekoľko známych slovenských aj svetových značiek. V nasledujúcom blog poste vám prinášame rozhovor s Matejom, v ktorom ho trochu bližšie predstavíme.


Aké sú tvoje skúsenosti s grafickým dizajnom?

Dizajnu sa aktívne venujem už takmer 8 rokov. Za ten čas som vystriedal niekoľko pozícií. Začínal som v menšej lokálnej reklamke v rodnom meste. Následne som prešiel cez pár webových firiem. Pracoval som v digitálnej agentúre Digita.sk pre klientov ako Samsung, IBM, Microsoft, NAY, Shoppie či Milka. Mojim zatiaľ posledným tradičným zamestnaním bola pozícia Art Director v reklamnej agentúre This is Locco, kde som pracoval na zadaniach pre klientov ako VSE, Sberbank, Datamolino, Siemens či Liptov. Aktuálne si užívam slobodu freelancera. Sedím spolu s ďalšími freelancermi v OFFIS.sk a venujem sa najmä práci pre vlastných klientov. Pomáham im s dizajnom a stále viac aj s celým marketingom. Popri tom sa snažím nájst si čas venovať sa aj vlastným online projektom.

Ako si sa stal grafickým dizajnérom?

Od malička ma bavili kreatívne veci. Rád som tvoril a vymýšľal. Šperkoval som plastové modely a chodil s nimi na modelárske súťaže. Obľúbil som si aj počítače a počítačové hry. Tu mi raz napadlo, že hry sa dajú nielen hrať, ale aj graficky upravovať, čo ma priviedlo k programu Adobe Photoshop. Tam začalo štúdium. Tutoriály, čítanie kníh o Photoshope. Počas strednej školy prišli prvé „reálne“ zadania. Pár vizitiek, plagátov a iných drobností.

Až v 17-tich rokoch som si uvedomil, že by bolo super sa v budúcnosti dizajnom živiť. Poslal som CV a skromné portfólio do menšej reklamky, či motyka náhodou nevystrelí... Vystrelila. Vzali ma a tam sa začala cesta reálnej praxe, učenia sa od skúsenejších a aj štúdium odbornej literatúry už nie len o samotných programoch, ale aj o dizajne ako takom. Po strednej škole som sa rozhodol namiesto umeleckej školy študovať radšej marketingovú komunikáciu, aby som získal prehľad nielen o dizajne, ale aj o reklame a marketingu, keďže tieto oblasti sú veľmi úzko prepojené.

Odkiaľ čerpáš inšpiráciu pre svoje dizajny?

S inšpiráciou to je dnes jednoduché. Stačí otvoriť Behance, Dribbble alebo zadať špecificky search do Pinterestu, a hneď má človek depku, aké brutálne veci niekde na druhom konci sveta ľudia vedia vymyslieť. (:D) Vo všeobecnosti pre dizajnéra platí, že by mal sledovať aktuálne trendy. Jednak vizuálne, no aj technologické. Osobne si myslím, že nie vždy je nutné sa trendu za každú cenu aj držať, no je dobré ho ale poznať. V praxi si každý projekt a každý klient vyžaduje špecifický prístup. Krása a vkus sú navyše do istej miery subjektívne. Výsledný dizajn by v prvom rade mal plniť svoju funkciu a byť použiteľným.

Môžeš nám v skratke opísať, ako vyzerá tvoj normálny pracovný deň?

Záleží to od toho, čomu sa práve venujem. Nikdy som nebol „ranné vtáča“, takže začínam až okolo 9:00, kedy niektorí makači už majú za sebou 3 produktívne hodiny (:D). Na dopoludnie sa snažím naplánovať potrebné stretnutia s klientmi, prípadne so subdodávateľmi alebo ďalšími freelancermi, ktorí mi pomáhajú so zadaniami. Väčšinu klasickej dizajnérskej práce potom zvládam v Offise na počítači. Kreatívne zadania robím paradoxne najradšej večer. Vtedy už nezvoní telefón ani neprichádzajú nové maily a človek tak má možnosť sa naplno ponoriť do toho, čo potrebuje.

Máš nejaké obľúbené nástroje a tooly, ktoré ti uľahčujú prácu?

Základom na serióznu grafickú robotu je dobrý hardware. Hlavne ak ide o väčšie formáty press dát, či komplexné PSD súbory. Po skúsenostiach s Applom aj PCčkom som si vybral PC. Mám 2 SSD disky spojené v RAIDe tak, že majú naozaj slušnú rýchlosť, 16GB ramky na urýchlenie procesov. Rýchly procesor a grafika už sú asi samozrejmosť. K tomu 3 monitory s plochou spolu 5120x1200px. Z tohto sa niektorí smejú, no v praxi je to na nezaplatenie. Hlavne ak nalievate do InDesignu texty z Wordu a do toho kreslíte ikony v Illustratore. Človek nezabije toľko času prepínanim okien. K tomu okrem myši ešte Wacom tablet na retušovanie a kreslenie. Čo sa softwaru týka, tak absolútnym základom je Adobe CC balík. Na fonty Suitcase. Na zálohy a sharovanie Dropbox. Trackovanie času cez Toggl, meranie produktivity cez DeskTime, plánovanie projektov cez Podio, na komunikáciu Hangouts či Skype.

Čo by si poradil začínajúcim grafikom (dizajnérom), ako môžu naštartovať svoju kariéru?

Vypnúť už ten fejsbúčik! (:D) ...a samozrejme začať na sebe makať. Žijeme v dobe kedy formálne vzdelanie nie je nevyhnutnou podmienkou k tomu, aby sa človek stal profesionálom v kreatívnej brandži. Kto má trochu talentu, veľkú chuť sa to naučiť, a pevné odhodlanie sa na to nevykašlať, tak to skôr či neskôr dokáže. Najlepšou cestou je učiť sa od skúsenejších. K dispozícii je tiež kopa dobrých kníh a tutoriálov. Jedným z mojich obľúbených citátov je citát od Henryho Forda: „Ak si myslíš, že to dokážeš – máš pravdu. A ak si myslíš, že to nedokážeš – tiež máš pravdu.“ Aj kapacitu ako Walt Disney v mladosti odkopli z lokálnych novín s tým, že nie je dosť kreatívny.
Treba si veriť, netreba sa báť. Pýtať si konštruktívnu kritiku. Dať tomu čas a pamätať na to, že aj tá najdlhšia cesta začína jedným malým krokom.

Ďakujem za rozhovor.

Skillmea tím

Sme jednotka v online vzdelávaní na Slovensku.

Na našom webe nájdeš viac ako 260 rôznych videokurzov z oblastí ako programovanie, tvorba hier, testovanie softwaru, grafika, UX dizajn, online marketing, MS Office a pod. Vyber si kurz, ktorý ťa posunie vpred ⏩

Mohlo by ťa zaujímať

Rozhovory
03.11.2014
Skillmea tím

Juraj Guniš - lektor žilinského kurzu Web Designer

Juraj tvorí webové aplikácie viac ako 8 rokov. Za ten čas mal možnosť robiť pre viacero spoločností a na množstve projektov. Robí to, čo ho baví a čo vie najlepšie. Na nedostatok pracovnej vyťaženosti sa sťažovať nemôže a to je dobre. Aj keď voľného času poslednou dobou nemá veľa, Juro vie aj oddychovať a to pri kvalitnej hudbe, dobrom blogu, prípadne samoštúdiom nových vecí. Aké boli tvoje začiatky s programovaním? Čo bolo pre teba v začiatkoch najťažšie?Programovať som začal v treťom ročníku na gymnáziu. Chodil som na predmet s názvom informatika, kde sme sa po prejdení základných úkonov so súbormi vo "Windows command line" a základov office balíka začali s programovaním v korytnačke :) Potom prišlo základné skriptovanie a procedurálne programovanie v Pascale. Najväčšou prekážkou u mňa bolo, že som tento prvý rok doma nemal počítač, takže som si zručnosti osvojoval len na hodinách v škole. Po treťom ročníku som si z našetrených peňazí z letnej brigády kúpil od kamaráta síce používaný, ale na tú dobu ešte celkom slúšný počítač Pentium I, ktorý som mnou prežil ešte aj prvý ročník vysokej školy. Vždy sa pousmejem, keď si na ten stroj spomeniem a predstavím si jeho výkon. Mal 512 megovú RAMku, čo je v porovnaní s dnešným 2 a viac gigami v smartphonoch naozajstný skok :) To som ale trochu odskočil od otázky. S mojim prvým počítačom prišlo programovanie po nociach. Matne si spomínam, ako som v pascalovskej grafike rozpohyboval paličkového panáčika. Aké technológie si zvolil a čo najradšej robíš? Frontend alebo backend?S dynamickým webom som začal až na vysokej škole, kde mi kamarát po večeroch na intráku ukazoval čo a ako sa dá urobiť v PHPéčku. Popri tom som od neho nachytával zručnosti v HTML, CSS a javascripte. Začal som teda s backendom aj frontendom súčastne. Po skončení bakalára to už chcelo nejaký "naozajstný" IT job, tak sme so spolužiakom išli na pohovor do Monogramu, ktorý v tej dobe mal svoji mini pobočku v Žiline. Po nástupe sme absolvovali mesačné školenie v Bratislave, na ktorom som spoznal množstvo šikovných ľudí a veľa som sa naučil. Z tých šikovných ľuďi mi nedá nespomenúť dvoch, zvaných Tomaj a musHo. Vidieť ich pri práci bolo pre mňa v tej dobe neskutočnou motiváciou na ceste zdokonalovania sa. Nemožem teda na rovinu povedať, že som čistý backenďák alebo frontenďák. Všetko čo človek vie je dobré a každá skúsenosť a vedomosť je cenná. Budeš učiť kurz Web Designer, čo máš najradšej na tvorbe webstránok?Pre mňa je na webovom projekte pozitívne a motivujúce, keď sa mi konkrétny výsledok práce stále páči aj po úplnom dokončení. To ma vie nakopnúť do nových projektov a neustále sa zdokonalovať. Chce to ale pevnú vôľu a snahu robiť veci lepšie ako je nutné, alebo definované. Môžeš nám povedať niečo bližšie o obsahu kurzu? Aké kľúčové znalosti si študenti odnesú?Okrem toho, čo môžu záujemcovia o kurz vyčítať z jeho popisu na webe, sa budem snažiť pri každej z tém priniesť aj moje, dúfam, cenné skúsenosti z projektov, ktoré som nadobúdal rokmi. Po absolvovaní kurzu bude každý účastník pripravený tvoriť moderný frontend so všetkým, čo k nemu patrí. Samozrejmosťou dneška je prispôsobitelnosť na rozličné zariadenia a správne zobrazovanie v rôznych prehliadačoch. Patrím k javascriptovým nadšencom, takže sa je na čo tešiť aj z pohľadu dynamiky a efektov. Všetko ostatné už bude záležať od konkrétnych ľudí a ich chuti zdokonalovať sa a rozvíjať naučené. Aká je tvoja rada pre každého, kto sa snaží naučiť programovať?Neexistuje žiadna presná definícia ani rada. Nenechajte sa odradiť, keď niečo nefunguje ako by malo, alebo ako by ste chceli. Vždy je viacero možností ako problém vyriešiť elegantne. Chce to niekedy len povedať o probléme niekomu druhému a riešenie je na svete ;) Ak sa chcete Jura niečo opýtať, kľudne tak spravte napríklad tu v komentároch. Zaujal vás rozhovor a chcete si vyskúšať, aké je to tvoriť webstránky? Prihláste sa na náš kurz Web Designer, ktorý spúšťame aj v Žiline.
Rozhovory
24.09.2014
Skillmea tím

Zoznámte sa s Matúšom Marcinom, lektorom kurzu Web Designer v Košiciach

Matúš vyštudoval informatiku a je freelancer, ktorý sa zaujíma o webový frontend aj backend. Vo voľnom čase veľmi rád behá, bloguje a venčí psy. Prečítajte si rozhovor s ním, v ktorom prezradil niečo o svojich začiatkoch, o kurze a o tom, ako začať s programovaním. Aké boli tvoje začiatky s programovaním? Čo bolo pre teba v začiatkoch najťažšie?S programovaním som začínal už na strednej škole, teda viac než 10 rokov dozadu. Vlastne, programoval som ešte skôr, najprv na Didaktiku M a potom na Texas Instruments kalkulačke, ktorá mala jazyk podobný Basicu. Mojou obľúbenou literatúra bola taká známa knižka o tomto jazyku bohatá na ilustrácie s robotmi. Ale to si do životopisu nedávam. Začiatky teda neboli veľmi ťažké, pretože to bola hra, zábava. Počas strednej prišiel aj jazyk C (na gymnáziách sa učil tuším Pascal, no ja som bol na elektro priemyslovke, takže sme sa učili poriadny jazyk), a ten nebol veľmi zábavný. No aspoň som hravo zvládol semester či dva jazyka C na výške a to bol snáď posledný krát kedy som ho videl.  Aké technológie si zvolil a čo najradšej robíš? Frontend alebo backend?Začínal som tak ako mnohí programátori tým, čo bolo dostupné a ľahké - PHP. Tento jazyk nie je práve najkrajší, najrýchlejší ani najspoľahlivejší, no bol a ešte stále je dosť rozšírený. Frontend sa kedysi nevolal frontend, ale HTML a ako programátori sme všetkým opravovali, že to nie je programovací jazyk. To je stále pravdou, no HTML od tej doby tiež poriadne vyrástlo, pridalo sa k nemu množstvo ďalších zaujímavých technológií ako CSS, Javascript frameworky. Robiť frontend je dnes už teda tiež makačka, ktorá sa vyžaduje množstvo znalostí a skúseností. Odmenou však je viditeľný výstup, s ktorým prichádzajú do styku používatelia stránky. A to je zrejme hlavný aspekt, prečo ma najviac baví frontend. Budeš učiť kurz Web Designer, čo máš najradšej na tvorbe webstránok?Najradšej mám, keď je stránka hotová a všetko funguje. To je ale asi utopický stav, ktorý dosiahnu len cudzie stránky. Tie moje majú vždy chyby alebo nedokonalosti, ktoré by som vedel odstrániť a stránku zlepšiť. Každopádne, tvoriť niečo, čo dostáva formu a začína fungovať a spĺňať svoj účel dobre a pekne je veľmi dobrý pocit. Môžeš nám povedať niečo bližšie o obsahu kurzu? Aké kľúčové znalosti si študenti odnesú?Študenti dostanú veľmi dobrý základ do zložitého sveta frontendu, ktorý dnes pozostáva hlavne z HTML kódu, CSS štýlov a "pohyblivých častí" za pomoci Javascriptu, jQuery a AJAXu. Responzívny dizajn, teda taký, ktorý sa prispôsobuje zariadeniu, na ktorom sa stránka zobrazuje, je dnes tiež štandard a preto si prejdeme aj ten. Aká je tvoja rada pre každého, kto sa snaží naučiť programovať?Google. Ale to asi všetci vedia. Knihy dnes za technológiami nestíhajú, takže je potrebné sledovať blogy, fóra, ľudí na Twitteri, odoberať newslettre a podobne. Tam sú vedomosti, ktoré len čakajú na to, aby ste ich zhltli. Odporúčam si niekam zazáložkovať alebo poznačiť veci, ktoré potrebujete často, aby ste nevyhľadávali každý deň tú istú drobnosť. (Priložený obrázok je jediná časť PHP manuálu, ktorú som si nikdy nevedel zapamätať. Zložitosť spočíva v prehodených parametroch. Tak som to mal takto vytlačené na stole.) Ak sa chcete Matúša niečo opýtať, kľudne tak spravte tu v komentároch. Zaujal vás rozhovor a chcete si vyskúšať, aké je to tvoriť webstránky? Prihláste sa na náš kurz Web Designer, ktorý spúšťame aj v Košiciach.
Rozhovory
22.08.2014
Skillmea tím

Predstavujeme inštruktora kurzu iOS Developer - Števo Ľupták

Kurzom iOS Developer vás bude sprevádzať Štefan Ľupták, ktorý sa iOS platforme venuje profesionálne už niekoľko rokov. Má skúsenosti s viacerými programovacími jazykmi, dáva si záležať na čistom objektovom návrhu a preferuje písanie kódu pred klikaním. Aké boli tvoje začiatky s programovaním a ako si začínal? Prišlo to tak nejak prirodzene. Môj otec je programátor a ja som popri hraní hier začal byť zvedavý, že čo to vlastne v práci robí a ako to celé funguje. Mal som doma výborné podmienky, vo forme odbornej literatúry, konzultácii a podobne. Zo začiatku, keď som mal cca 12 rokov, som lúskal príklady z knihy o Delphi. To sa mi veľmi páčilo a dodnes, keď si na to spomeniem, považujem Delphi (vtedy verzia 5) za veľmi vydarený nástroj. Následne s nástupom Internetu som ale zatúžil prezentovať sa online a vytvoriť niečo, čo bude môcť vidieť každý. Najprv to bol MS FrontPage, potom statické HTML a postupne aj JavaScript a PHP. Proste taký štandardný scenár. Dostal som sa aj k tvorbe komerčných webových projektov pre lokálne firmy, čo v praxi znamenalo nejaké jednoduché evidencie za pár tisíc korún, ale vo veku 14-15 rokov to bol pre mňa spôsob, ako si relatívne jednoducho a slušne privyrobiť tým, čo ma bavilo. Postupne som ale začal narážať na limity neobjektového PHP a začal objavovať objektové programovanie a iné webové frameworky. V tej dobe sa dvíhala módna vlna Ruby On Rails, na ktorú som naskočil a môj presun do Prahy to len znásobil. Ako si sa dostal k tvorbe mobilných aplikácií pre iOS? Už počas gymnázia som presedlal z Windowsu na Linux, čo bol výborný krok a veľa som sa vďaka tomu naučil. Linux ale pre mňa bol dosť ťažkopádny a krehký. S každým updatom nové problémy. V kombinácii s tým, že všetci správni Rails programátori používali Mac, som sa rozhodol, že si ho musím kúpiť aj ja. :-) Tým sa odštartovali moje sympatie k značke Apple. Neskôr v Prahe sme si s jedným kamarátom povedali, že by sme mohli skúsiť naprogramovať nejakú iOS aplikáciu a následne ju predávať. Komerčný úspech z toho nebol, ale mňa skúsenosti, ktoré som počas tohto obdobia získal presvedčili, že toto je cesta, ktorou sa chcem uberať. Keď si na to spätne spomeniem, tak to bolo pre mňa niečo ako odísť z dedinskej autodielne a začať pracovať vo vývojovom centre prémiovej automobilky. Budeš učiť iOS Developer kurz, čo máš najradšej na platforme iOS a prečo si sa pre ňu rozhodol? Na platforme iOS mám rád veľa vecí, no najradšej asi to, že má jasnú víziu a pevne dané pravidlá. Tie nevyhovujú každému, ale to je jedine dobre. Vyhovieť každému sa dá jedine s kompromismi a tie majú dopad na kvalitu a tá je to, čo tvorí užívateľský zážitok a nie tabuľkové parametre typu MHz a podobne. Môžeš nám povedať niečo bližšie o obsahu kurzu? Aké kľúčové znalosti si študenti odnesú? Chcel by som, aby boli absolventi kurzu po jeho skončení schopní uvažovať v rámci možností, ktoré ponúka jazyk, vývojové prostredie a platforma. Aby si dokázali poradiť aj so zložitejšími výzvami, ktoré im prax prinesie. Nie tým, že budú naspamäť ovládať zoznam dostupných tried a metód, ale schopnosťou analyticky pristúpiť k problému, nájsť dostupné riešenia, učiť sa na vlastných chybách a nebáť sa experimentovať. Aká je tvoja rada pre každého, kto sa snaží naučiť programovať? Je to ako so všetkým - hlavne začať. Poznám dosť ľudí, ktorí tvrdia, že by chceli vedieť programovať, ale len minimum z nich pre to reálne niečo urobilo. Tí, ktorí už začali a majú pocit, že to nejde tak, ako by si predstavovali, hlavne nehádžte flintu do žita. Dôležité je venovať sa tomu pravidelne. Kľudne aj chvíľu denne, ale udržiavať sa vo "flow". Tak isto je nevyhnutné samotné programovanie. Čítanie učebníc programovania je fajn, ale až praxou to dostane človek do krvi. A nebáť sa spýtať. Myslím si, že každý kvalitný programátor rád poradí a podelí sa o svoje vedomosti a skúsenosti.

Nezmeškaj info o nových kurzoch a špeciálnych ponukách