AKCIA! CELOŽIVOTNÉ predplatné so zľavou 50%, nezmeškaj to!
Zisti viac
Späť na blog
Podujatia

Prvá kniha z dielne Skillmea nesie názov Scratch Starter

Martina Baumann
06.09.2017
9 minút čítania
Prvá kniha z dielne Skillmea nesie názov Scratch Starter
Podarilo sa! Kto náhodou neveril, tak teraz sa v nasledujúcich riadkoch môže presvedčiť o tom, že sme naozaj vydali našu prvú knihu programovania. Áno, hovoríme tu o literatúre, o vyše 160 stranách, o učebnici, o knihe programovania pre deti. Jednoducho o knihe s názvom Scratch Starter - Programovanie pre deti!

Prečo sme do toho išli? Čo nám to vôbec napadlo? 

Keďže digitálne zručnosti sú už dnes ozaj potrebné aj v bežnom živote a v budúcnosti budú nevyhnutné už pri akejkoľvek aktivite (súkromnej či pracovnej), je veľmi dôležité vzdelávať už najmladšiu generáciu. Vzdelávať ju práve v informačných technológiách, sústrediť sa naozaj aj na programovanie tak, aby tieto zručnosti získavali deti od skorého veku (presne ako v zahraničí). A tak sa zrodila myšlienka - vytvoriť knihu programovania pre deti, ktorú by mohli využívať učitelia na hodinách informatiky či v rámci rôznych IT krúžkov.
Kniha programovania pre deti Scratch Starter

Krstný otec 

V auguste sme knihu vydali, v septembri pokrstili. Znie to možno jednoducho, ale bola to náročná cesta, ktorá nám trvala viac ako rok. Začiatkom septembra sme poslali knihu do všetkých základných škôl na Slovensku. Viac ako 2500 kníh sme distribuovali do škôl zdarma, aby ju mohli využívať učitelia informatiky na svojich hodinách naozaj neobmedzene.
Knihu sme 5. septembra slávnostne predstavili v bratislavskom Zážitkovom centre vedy Aurelium. Ale okrem samotnej knihy sa môžeme pochváliť aj naším krstným otcom. Knihu nám pokrstil podpredseda vlády Slovenskej republiky Peter Pellegrini. A urobil tak celkom dobrovoľne, kniha sa mu totiž po nahliadnutí zapáčila. Namiesto šampanského však Peter Pellegrini krstil netradične - ako inak by sa v Learn2Code už len mohlo krstiť, ak nie písmenami z klávesnice (týmto pozdravujem aj Rudka, ktorý mi poslal asi dve kilá spomínaných písmen a tým ma zachránil, ďakujem).
Na snímke podpredseda vlády SR Peter Pellegrini (vľavo) a moderátor Andrej Wallner, foto: Úrad podpredsedu vlády SR
Krstilo sa písmenami z klávesnice
„Tento krok považujeme za významnú investíciu do vzdelávania našej najmladšej generácie, vďaka ktorej môžu získať k technológiám pozitívny vzťah a venovať sa im dlhodobo,” vysvetlil prvotnú myšlienku projektu a vznik samotnej knihy jeden zo zakladateľov Learn2Code Radovan Debnár.
Peter Pellegrini na úvod povedal, aké sú digitálne zručnosti dôležité a poukázal na fakt, že dnešné deti sa potrebujú v tejto oblasti vzdelávať. „Keď som sa stal ministrom školstva, inicioval som projekt tabletov do škôl, aby všetky deti bez ohľadu na to, z akého sociálneho prostredia pochádzajú, mali s najnovšími technológiami kontakt," povedal vo svojom prejave Peter Pellegrini. Ďalej ocenil prínos knihy, zaželal jej veľa úspechov, aby ju využívali aj učitelia na vyučovaní.
Spoločná fotografia. V strede podpredseda vlády SR Peter Pellegrini drží v rukách knihu Scratch Starter, po jeho pravici autor knihy Ľuboš Jaroš, naši šéfovia Radovan Debnár a Marián Kristeľ (to sú tí fešáci vpravo) a za dámsku časť Alexandra Pappová z Nadácie Volkswagen Slovakia a Lucia Marková z Nadácie ESET.

Hodiny informatiky môžu byť aj zábavné

„Do škôl sa postupne dostávajú moderné technológie, to však nestačí. Musíme učiteľom podať pomocnú ruku, ktorí učia informatiku. Aby sme z informatiky neurobili nudný predmet. Je dôležité, aby sme v nich podporili kreativitu, cibrili ich logické myslenie. A práve táto publikácia by mala k tomu pomôcť, aby hodiny informatiky boli zábavné. Mala by priniesť najmä to, že si žiaci ani neuvedomia, že sú na hodine a niečo sa učia, pretože to bude zábavnou formou. Podľa mňa sa takto naučia veci, ktoré by sa pri štandardnom výučby nenaučili,“ odpovedal Peter Pellegrini na otázku, v čom vidí zmysel knihy Scratch Starter. 
„Som hrdým krstným otcom tejto publikácie a pevne verím, že pedagógovia tých 2 500  škôl, ktoré publikáciu dostali, si ju osvoja a začnú ju používať intenzívne počas vyučovania informatiky,“ povedal po slávnostnom otvorení podpredseda vlády SR.
Podpisovanie kinhy Scratch Starter

Z nášho Ľuboša spisovateľ

Kniha sa len tak sama nenapísala, má svojho autora. A čo hovorí on? Náš Ľuboš? Ten, ktorý strávil nekonečné hodiny nad tým, keď vymýšľal texty a obsah? 
„Prostredie Scratch je vhodný prostriedok k sebarealizácii mladých ľudí - pri programovaní sa nielen učíme logicky uvažovať, ale rozvíjame aj svoju kreativitu,” hovorí Ľuboš Jaroš, ktorého poznáme najmä ako lektora detských krúžkov v Learn2Code (najnovšie v úlohe spisovateľa), ktorého tiež zbožňujú všetky decká, ktoré sa s nami učia programovať na týchto krúžkoch. 
„Digitálne technológie sú už súčasťou bežného života. Sme presvedčení, že vieme ovládač počítač, ak si vieme spustiť hru, prečítať článok na internete alebo napísať prácu do školy. To však neznamená, že naozaj vieme pracovať s technológiami a sme digitálne gramotní. Technológie nám ponúkajú oveľa viac možností a to vytvárať vlastné animácie, simulácie alebo hry. Vytvoriť si svoj vlastný virtuálny svet. K tomu tu máme výborný nástroj, prostredie Scratch. Umožňuje deťom sa realizovať, experimentovať, rozvíjať ich logické a algoritmické myslenie. Knihou Scratch Starter chceme deťom otvoriť bránu k tomuto poznaniu. Učiteľom ukázať, aký je to úžasný prínos pre žiakov,“ povedal autor knihy Ľuboš Jaroš.
Po krste sme mali pripravené aj malé prekvapenie v podobe laserovej show. O poriadny zážitok sa postaralo ZCV Aurelium.

Pomohli aj partneri 

Vydanie knihy ďalej podporili aj Nadácia Volkswagen Slovakia a Nadácia ESET. Bez nich by bol tento projekt ťažko dosiahnuteľný.
Prečo sa Nadácia ESET zapojila do projektu a stala sa hlavným partnerom myšlienky podpory výučby programovania na základných školách a zrodu knihy Scratch Starter odpovedá Lucia Marková, členka správnej rady Nadácie ESET:
„Nadácia ESET, rovnako ako spoločnosť ESET, si uvedomuje dôležitosť informačných technológií v dnešnej dobe. Všetko okolo nás začína byť späté s automatizáciou, závislé od softvéru. Mať základné porozumenie a chápať, o čom je softvér, ako funguje, bude pre dnešné deti a ich budúcnosť kľúčové, pretože keď dnes automatizované systémy čoraz viac nahrádzajú ľudskú prácu, ešte viac budú v budúcnosti.  Získať tento typ vzdelania v čo najmladšom veku je späté s analytickým myslením, čo bude nepochybne iba výhodou.“
 Ďalším partnerom projektu, ktorý podporuje rôzne inovatívne formy vzdelávania, je aj Nadácia Volkswagen Slovakia
“Nadácia Volkswagen Slovakia dlhodobo podporuje vzdelávacie inovatívne projekty. Od svojho založenia je jednou z oblastí jej podpory aj podpora vzdelávania v technike. Práve v projekte Scratch Starter vidíme synergiu viacerých našich cieľov - plošná podpora základných škôl, podpora jednotlivých učiteľov so spoločným cieľom nadchnúť deti pre štúdium technických smerov. Veríme, že sa knižka dostane do rúk zanieteným učiteľom, ktorí ju využijú v rámci vyučovania či  poobedných aktivít s deťmi,” hovorí Alexandra Pappová, projektová manažérka Nadácie Volkswagen Slovakia.

Plány do budúcnosti

V oblasti vzdelávania našej najmladšej generácie plánuje Learn2Code aj naďalej pokračovať. Určite pribudnú ďalšie knihy programovania pre deti a rovnako tak aj online materiály pre žiakov a učiteľov. Tie budú postupne zverejňované a dostupné na stránke Skillmea, čo je platforma, ktorá ponúka kurzy zamerané na výučbu základných princípov programovania, tvorby algoritmov a herného dizajnu.

Martina Baumann

Som predovšetkým novinárka, pracovala som napríklad v TASR, v Učiteľských novinách, externe spolupracujem s niekoľkými webmi. Venujem sa rôznym oblastiam - v poslednom čase však najmä vzdelávaniu. Nerozumiem IT, neviem naprogramovať webstránku ani mobilnú aplikáciu, napriek tomu o IT rada a veľa píšem. 


Mohlo by ťa zaujímať

Rails Girls Bratislava oslávilo piaty ročník
Podujatia
23.07.2017
Martina Baumann

Rails Girls Bratislava oslávilo piaty ročník

Máme za sebou piaty ročník Rails Girls Bratislava, podujatie pre všetky dievčatá a ženy, ktoré sa neboja programovania. Už z názvu vyplýva, že dvere tu mali otvorené najmä ženy a teda aj celá akcia je výhradne venovaná nám - ženám. Prišlo však aj dosť veľa chlapov, v tomto prípade najmä lektorov. A kedy sa toto celé spáchalo? Rails Girls Bratislava sa tento rok konalo 22. júla v bratislavskom coworkingovom centre HubHub.[Image] Celú túto akciu zastrešuje Learn2Code a Aj Ty v IT včera v zastúpení skvelej Barbory. A tak dnes pri rannej káve môžeme skromne skonštatovať, že sme to spoločne zorganizovali na jednotku. [Image] Registrácia všetkých dievčat a samozrejme, chlapci prišli skontrolovať situáciu na recepcii tiež! [Image] Z registrácie priamo na raňajky :) Registračka a plné ruky darčekovAko to teda na akcii vyzeralo? Baby sa začali registrovať okolo deviatej ráno (až na zopár výnimiek, ktoré sa na poslednú chvíľu nedostavili), kde dostali inštrukcie a kopec darčekov, potom nasledovali bohaté raňajky. Barborka doniesla čerstvé pečivo, my ostatné sme krájali ako divé všetko, čo chalani nakúpili. Baby si pochutili na sladkom a slanom pečive, ovocí, jednohubkách, sladkostiach, cukríkoch, čerstvej káve a vlastnoručne vyrobenej citronáde (kuchyňa v HubHub je jednoducho úžasná a ja som sa do nej zamilovala - veď čekni fotky nižšie  a pozri na tie mňamky).[Image] Takéto mňamosky sme mali tiež![Image] Spoločné raňajky Slávnostné otvorenie a partneriPo výdatnom jedle a šálke kávy sa slova ujal Radovan Debnár z Learn2Code, aby celú akciu otvoril a povedal babám, čo ich čaká. [Image] Ten nakrátko vystrihaný fešák vpredu je náš Rado :) Potom prišli na rad aj partneri a sponzori Marek Greško z Titans Freelancers, Dominika Hurajtová z Accenture, Michal Turčan z Webglobe Yegon, Laura Gaetano z Travis CI, Norbert Oros z HubHub. [Image] Ďakujeme Norbertovi z HubHub za skvelý support v rámci celého dňa! Prekvapením bola aj Petra Cross, ktorá prišla dievčatá trošku motivovať a porozprávala o svojich začiatkoch, keď začínala pracovať ako prvá vývojárka z ČR a SR v Google. Ako sama povedala, jedného dňa len poslala e-mail s tým, že si uvedomovala, že za jeden deň im príde do Google asi tritisíc ponúk, ale ona mala to šťastie, že o pár dní už bola na pohovore. Porozprávala čosi aj o tom, ako pracovala na centrále v Kalifornii (pracovala na vyhľadávači v Mountain View) či na Gmaili. Dnes je súčasťou tímu, ktorý vyvíja mobilnú peňaženku Android Pay v San Franciscu. Na záver si ešte Petra urobila s dievčatami aj selfie :) [Image] Zdroj: Facebook  Úvod do programovania - inštruktáž Dievčatá dostali aj úvod do programovania, kde sa oboznámili so základmi programovania. Keďže táto akcia je určená najmä pre začiatočníčky, všetko bolo pripravené tak, aby sa aj dievčatá, ktoré doteraz neprogramovali, dozvedeli krok za krokom to, čo potrebujú na začiatku vedieť.[Image] Spoločná fotka nesmie chýbať! Workshopy v malých skupinkáchO jedenástej začali samotné workshopy, kde boli dievčatá rozdelené do 16 skupín a každá skupinka mala svojho lektora. Takto mala každá dostatok priestoru aj na otázky, komunikáciu a konzultáciu, keď niečomu napríklad nerozumela.[Image][Image][Image] V čase obeda všade rozvoniavala pizzaPo dvoch hodinách aktívneho programovania prišla na rad pizza, klasické kóderské jedlo. Baby, ale aj chalani si ju zaslúžili a počas obednej pauzy tak vznikol priestor na živú debatu, výmenu kontaktov a zábavu. Samozrejme sme mysleli aj na vegetariánov alebo ľudí s potravinovými alergiami, aby si každý mohol pochutnať na chrumkavej pizzi.[Image] Manel (vľavo) prišla na náš workshop z Budapešti, porozprávala nám trošku motivačne v rámci Lightning talks...a potom si dala malý drink :) Lightning talksPoobede sme začali opäť najskôr trošku motivačne a to formou krátkych prednášok jednotlivých koučov, kde sa dievčatá mohli pýtať na to, čo ich zaujímalo. Prvé slovo si vzala Manel Rhaiem z Mozilla Foundation, ktorá si pripravila tému How I celebrated my Failure as Success. Ďalej seňor Ramon Huidobro hovoril o Gite, Tony Bangratz porozprával na tému Rails in the Real World a nechýbalo aj trošku motivácie a serioózneho cvičenia od Elišky Čejpovej.  Ukončili sme to tak, ako sa patrí - afterparty!Po polhodinke (plus-mínus) venovej koučom sa dievčatá vrátili do druhej polovice workshopov, kde pokračovali v programovaní. Celú akciu sprevádzala dobrá nálada, nechýbala aj zábava. A tak sme sa rozhodli pokračovať v tomto duchu aj na našej afterparty. Okolo ôsmej sa teda skupinka dievčat a chalanov premiestnila do pivovaru v centre Bratislavy.   Ale aspoň jednu fotku z afterparty sa nám podarilo urobiť aj tak.[Image] Afterparty  HubHub ďakujeme za priestory!Veľká vďaka patrí HubHub, kde sa toto celé mohlo odohrať! Poskytli nám naozaj úžasné a super-moderné priestory a vďaka nim ste sa mohli všetky stretnúť na tomto krásnom mieste. Všetkým sponzorom ďakujeme!Rails Girls Bratislava sa mohlo konať aj za pomoci ďalších partnerov a sponzorov TITANS freelancers, Accenture, ASBIS SK,  Webglobe - Yegon, GitLab, Emark, Travis CI a mediálny partner robime.it. Všetkým našim sponzorom a partnerom patrí tiež veľká vďaka. ĎAKUJEME! Bez vás by sme to nedali.[Image] Celú akciu spískali Learn2Code a Aj ty v IT.[Image] Mediálny partner:[Image] Páčil sa ti tento článok? Venuj mu 👍  Ak máš na nás nejakú otázku, napíš ju dole do komentára 👇  
Summer Code Camp 2017 privítal prvých programátorov
Podujatia
19.07.2017
Martina Baumann

Summer Code Camp 2017 privítal prvých programátorov

Prvý letný tábor pre našich malých programátorov máme za sebou. Decká mali počas piatich dní možnosť naučiť sa niečo viac o programovaní a dokonca sa pokúsili naprogramovať aj svoju prvú hru, zahrali sa s Ozobotom a dozvedeli sa veľa nových vecí zo sveta informačných technológií. V bratislavskom Poluse sa spolu stretlo 21 detí, na ktoré čakali dvaja naši lektori - Ľubo a Dominik. Prvý turnus sa konal v termíne 10. - 14. júla 2017. A čo všetko sa počas týchto dní naučili?  Deti si prešli jednotlivé oblasti ako: • základy dizajnu hier • základy tvorby 2D hry v jazyku Scratch • úvod do základov programovania ako postupnosť príkazov, udalosti, cyklus, vetvenie alebo premenné • naprogramovanie zložitejšej funkcionality v jazyku Scratch (vnímanie iných postáv) • vytvoriť pre hru rôzne animácie, zvuk alebo skóre • vytvoriť jednoduchú hru akú nájdete napríklad aj na internete[Účastníci Summer Code Campu][Úlohy pre deti] Interaktívna vzdelávacia hra nesmela chýbať! Deti vyskúšali aj našu vzdelávaciu hru Galaxy Codr, ktorú sme spustili začiatkom tohto roka a prešli si prvú planétu.[Nová vzdelávacia hra Galaxy Codr]Certifikát o úspešnom absolvovaní A že v našom tábore ide aj o vážne veci, svedčí napríklad aj takýto certifikát, ktoré deti dostali.[Certifikát absolventa]Deti pracovali aj v jednotlivých skupinkách, aby sa vedeli sústrediť.[Skupinové hry][Skupinové zadania pre lepšie sústredenie]Náš lektor Ľubo mal pripravené aj pútavé prezentácie.[Ľuboš a jeho pútavé prezentácie][Ľuboš a jeho pútavé prezentácie]Oddychový kútik Vieme, že decká musia aj zrelaxovať a oddýchnuť si a na to bola určená aj naša XBOX zóna, kde si mohli zahrať nejakú tú hru po dobrom obede.[XBox hrací kútik]Okrem programovania vnútri deti zašli aj von! Už tradične však náš denný tábor ponúka rôzne aktivity, ktoré môže deti vyskúšať. A tak, aby deti nesedeli len za počítačom, vymysleli sme im nevšedný program. A decká našu snahu ocenili. Tento rok sme veľmi rozmýšľali nad tým, kam by sme sa spoločne vybrali. Nakoniec sme sa rozhodli a dnes už vieme, že to bolo správne rozhodnutie.  Veda a zábava Počuli ste už o mieste, kde sa zábava prelína s učením? Jedno takéto centrum máme aj my v Bratislave. Volá sa Aurelium a je to zážitkové centrum vedy,  kde sa stretáva zábava a učenie v duchu hesla Jána Amosa Komenského „Škola hrou“, kedy je vedecký poznatok alebo akékoľvek učivo skryté v zábavnom experimente. Centrum vedy používa neformálne metódy, prvky hry a vzdelávania. [Návšteva Centra Aurélium][Priestory Centra Aurélium]Nechýbal šport Vieme, že pohyb je dôležitý a o to viac, ak sedíme dlhšie za počítačom. Preto sme s deťmi vybehli aj za športom a nemuseli sme ísť vôbec ďaleko. Poznáte Futbox? Že nie? My túto zábavku poznáme veľmi dobre. Je to netradičná forma zábavy a aktívneho odpočinku, pričom všetko ide ruka v ruke s vášňou, súťaživosťou a zábavou na minimálnom priestore pre futbal.[Aktívny oddych počas kurzu][Futbox tím] Posledné voľné miesta - prihláste dieťa už dnes!Ak sa vám páči idea našich letných táborov, máte ešte poslednú šancu prihlásiť vaše dieťa na dva augustové termíny. Máme zopár miest voľných v nasledujúcich termínoch: 7.-11. august - prihláška TU. 21.-25. august - prihláška TU. PRIHLASOVANIE BOLO UKONČENÉ. 
Ako zabaviť deti počas letných prázdnin
Podujatia
12.04.2017
Martina Baumann

Ako zabaviť deti počas letných prázdnin

Každý rodič veľmi dobre pozná situáciu, keď začnú prázdniny a zrazu nevie, ako zabezpečiť aktivity pre svoje dieťa, deti. Asi najhoršia situácia vymýšľania aktivít je počas letných prázdnin, kedy majú deti až dva mesiace prázdnin a nevedia, čo skôr od roztopaše robiť. Starí rodičia už kdesi v strede júla prestávajú zdvíhať telefón, susedia vynášajú odpadky potme, len aby náhodou na vás nenarazili a nevyslúžili si nejaký ten babysitting. A kamoška, ktorá je doma so svojimi malými deťmi, je tiež vypnutá, odcestovaná, chorá, alebo... Jednoducho povedané, zostali ste na to sami. My však vieme, čo s tým. Teda aspoň minimálne na päť pracovných dní. Na tie ostatné budete musieť využiť všetky rodinné a susedsko-kamarátske väzby. Čo teda môžete urobiť, aby ste nemuseli v práci stresovať, kam dáte malého prázdninára? Pošlite ho na programátorský denný tábor do Polusu. Kedy?  ↓ Termíny táborov: 10. - 14. júla 2017 24. - 28. júla 2017 07. - 11. augusta 2017 21. - 25. augusta 2017 Denný tábor je presne v čase, kedy vy potrebujete byť v práci (teda väčšinou) a to konkrétne od pondelka do piatku od 09:00 do 17:00 hod. My tie deti dokonca aj nakŕmime a zabezpečíme im pitný režim. Čiže nemusíte sa o nič starať. Päť dní akčných aktivítPočas týchto dní sa deti môžu oboznámiť s programovaním, krok za krokom si prejdú úvod a základy tak, aby sa jednoducho dozvedeli to, čo budú potrebovať pri samotnom programovaní. Neskôr sa už pokúsia aj nakódovať nejakú jednoduchšiu hru. Zahrajú sa aj so vzdelávacím robotom Ozobotom.  A tak si v intuitívnom prostredí pocibria svoju kreativitu, čo im zároveň umožní do veľkej miery prejaviť sa  a ukázať, čo v nich naozaj je. Nemusíte sa však báť, že by to vaše dieťa malo zvládnuť! Naše tábory sú totiž vhodné pre začiatočníkov vo veku 8 - 13 rokov. A aby sme stále nehovorili len o programovaní či kódovaní, deti čaká pestrý program aj mimo toho. Máme pripravenú (a teraz by sa najradšej prihlásili aj oteckovia) Xbox obývačku s rôznymi hrami, deti zájdu do laser tag arény, alebo si pôjdu zašportovať vo FutboXXe. Skutočne ich čaká päť akčných dní zábavy, kde si nájdu aj nových kamarátov.[Programátorský tábor v bratislavskom Poluse v roku 2016] Čo sa dieťa naučí?• základy dizajnu hier • základy tvorby 2D hry v jazyku Scratch • úvod do základov programovania ako postupnosť príkazov, udalosti, cyklus, vetvenie alebo premenné • naprogramovanie zložitejšej funkcionality v jazyku Scratch (vnímanie iných postáv) • vytvoriť pre hru rôzne animácie, zvuk alebo skóre • vytvoriť jednoduchú hru akú nájdete napríklad aj na internete Objednajte tábor pre vaše dieťa tu - OBJEDNÁVANIE UKONČENÉ

Nezmeškaj info o nových kurzoch a špeciálnych ponukách