Prvá kniha z dielne Skillmea nesie názov Scratch Starter
Martina Baumann
06.09.2017
9 minút čítania
Podarilo sa! Kto náhodou neveril, tak teraz sa v nasledujúcich riadkoch môže presvedčiť o tom, že sme naozaj vydali našu prvú knihu programovania. Áno, hovoríme tu o literatúre, o vyše 160 stranách, o učebnici, o knihe programovania pre deti. Jednoducho o knihe s názvom Scratch Starter - Programovanie pre deti!
Prečo sme do toho išli? Čo nám to vôbec napadlo?
Keďže digitálne zručnosti sú už dnes ozaj potrebné aj v bežnom živote a v budúcnosti budú nevyhnutné už pri akejkoľvek aktivite (súkromnej či pracovnej), je veľmi dôležité vzdelávať už najmladšiu generáciu. Vzdelávať ju práve v informačných technológiách, sústrediť sa naozaj aj na programovanie tak, aby tieto zručnosti získavali deti od skorého veku (presne ako v zahraničí). A tak sa zrodila myšlienka - vytvoriť knihu programovania pre deti, ktorú by mohli využívať učitelia na hodinách informatiky či v rámci rôznych IT krúžkov.
Krstný otec
V auguste sme knihu vydali, v septembri pokrstili. Znie to možno jednoducho, ale bola to náročná cesta, ktorá nám trvala viac ako rok. Začiatkom septembra sme poslali knihu do všetkých základných škôl na Slovensku. Viac ako 2500 kníh sme distribuovali do škôl zdarma, aby ju mohli využívať učitelia informatiky na svojich hodinách naozaj neobmedzene.
Knihu sme 5. septembra slávnostne predstavili v bratislavskom Zážitkovom centre vedy Aurelium. Ale okrem samotnej knihy sa môžeme pochváliť aj naším krstným otcom. Knihu nám pokrstil podpredseda vlády Slovenskej republiky Peter Pellegrini. A urobil tak celkom dobrovoľne, kniha sa mu totiž po nahliadnutí zapáčila. Namiesto šampanského však Peter Pellegrini krstil netradične - ako inak by sa v Learn2Code už len mohlo krstiť, ak nie písmenami z klávesnice (týmto pozdravujem aj Rudka, ktorý mi poslal asi dve kilá spomínaných písmen a tým ma zachránil, ďakujem).„Tento krok považujeme za významnú investíciu do vzdelávania našej najmladšej generácie, vďaka ktorej môžu získať k technológiám pozitívny vzťah a venovať sa im dlhodobo,” vysvetlil prvotnú myšlienku projektu a vznik samotnej knihy jeden zo zakladateľov Learn2Code Radovan Debnár.
Peter Pellegrini na úvod povedal, aké sú digitálne zručnosti dôležité a poukázal na fakt, že dnešné deti sa potrebujú v tejto oblasti vzdelávať. „Keď som sa stal ministrom školstva, inicioval som projekt tabletov do škôl, aby všetky deti bez ohľadu na to, z akého sociálneho prostredia pochádzajú, mali s najnovšími technológiami kontakt," povedal vo svojom prejave Peter Pellegrini. Ďalej ocenil prínos knihy, zaželal jej veľa úspechov, aby ju využívali aj učitelia na vyučovaní.
Hodiny informatiky môžu byť aj zábavné
„Do škôl sa postupne dostávajú moderné technológie, to však nestačí. Musíme učiteľom podať pomocnú ruku, ktorí učia informatiku. Aby sme z informatiky neurobili nudný predmet. Je dôležité, aby sme v nich podporili kreativitu, cibrili ich logické myslenie. A práve táto publikácia by mala k tomu pomôcť, aby hodiny informatiky boli zábavné. Mala by priniesť najmä to, že si žiaci ani neuvedomia, že sú na hodine a niečo sa učia, pretože to bude zábavnou formou. Podľa mňa sa takto naučia veci, ktoré by sa pri štandardnom výučby nenaučili,“ odpovedal Peter Pellegrini na otázku, v čom vidí zmysel knihy Scratch Starter.
„Som hrdým krstným otcom tejto publikácie a pevne verím, že pedagógovia tých 2 500 škôl, ktoré publikáciu dostali, si ju osvoja a začnú ju používať intenzívne počas vyučovania informatiky,“ povedal po slávnostnom otvorení podpredseda vlády SR.
Z nášho Ľuboša spisovateľ
Kniha sa len tak sama nenapísala, má svojho autora. A čo hovorí on? Náš Ľuboš? Ten, ktorý strávil nekonečné hodiny nad tým, keď vymýšľal texty a obsah?
„Prostredie Scratch je vhodný prostriedok k sebarealizácii mladých ľudí - pri programovaní sa nielen učíme logicky uvažovať, ale rozvíjame aj svoju kreativitu,” hovorí Ľuboš Jaroš, ktorého poznáme najmä ako lektora detských krúžkov v Learn2Code (najnovšie v úlohe spisovateľa), ktorého tiež zbožňujú všetky decká, ktoré sa s nami učia programovať na týchto krúžkoch.
„Digitálne technológie sú už súčasťou bežného života. Sme presvedčení, že vieme ovládač počítač, ak si vieme spustiť hru, prečítať článok na internete alebo napísať prácu do školy. To však neznamená, že naozaj vieme pracovať s technológiami a sme digitálne gramotní. Technológie nám ponúkajú oveľa viac možností a to vytvárať vlastné animácie, simulácie alebo hry. Vytvoriť si svoj vlastný virtuálny svet. K tomu tu máme výborný nástroj, prostredie Scratch. Umožňuje deťom sa realizovať, experimentovať, rozvíjať ich logické a algoritmické myslenie. Knihou Scratch Starter chceme deťom otvoriť bránu k tomuto poznaniu. Učiteľom ukázať, aký je to úžasný prínos pre žiakov,“ povedal autor knihy Ľuboš Jaroš.
Pomohli aj partneri
Vydanie knihy ďalej podporili aj Nadácia Volkswagen Slovakia a Nadácia ESET. Bez nich by bol tento projekt ťažko dosiahnuteľný.
Prečo sa Nadácia ESET zapojila do projektu a stala sa hlavným partnerom myšlienky podpory výučby programovania na základných školách a zrodu knihy Scratch Starter odpovedá Lucia Marková, členka správnej rady Nadácie ESET:
„Nadácia ESET, rovnako ako spoločnosť ESET, si uvedomuje dôležitosť informačných technológií v dnešnej dobe. Všetko okolo nás začína byť späté s automatizáciou, závislé od softvéru. Mať základné porozumenie a chápať, o čom je softvér, ako funguje, bude pre dnešné deti a ich budúcnosť kľúčové, pretože keď dnes automatizované systémy čoraz viac nahrádzajú ľudskú prácu, ešte viac budú v budúcnosti. Získať tento typ vzdelania v čo najmladšom veku je späté s analytickým myslením, čo bude nepochybne iba výhodou.“
Ďalším partnerom projektu, ktorý podporuje rôzne inovatívne formy vzdelávania, je aj Nadácia Volkswagen Slovakia.
“Nadácia Volkswagen Slovakia dlhodobo podporuje vzdelávacie inovatívne projekty. Od svojho založenia je jednou z oblastí jej podpory aj podpora vzdelávania v technike. Práve v projekte Scratch Starter vidíme synergiu viacerých našich cieľov - plošná podpora základných škôl, podpora jednotlivých učiteľov so spoločným cieľom nadchnúť deti pre štúdium technických smerov. Veríme, že sa knižka dostane do rúk zanieteným učiteľom, ktorí ju využijú v rámci vyučovania či poobedných aktivít s deťmi,” hovorí Alexandra Pappová, projektová manažérka Nadácie Volkswagen Slovakia.
Plány do budúcnosti
V oblasti vzdelávania našej najmladšej generácie plánuje Learn2Code aj naďalej pokračovať. Určite pribudnú ďalšie knihy programovania pre deti a rovnako tak aj online materiály pre žiakov a učiteľov. Tie budú postupne zverejňované a dostupné na stránke Skillmea, čo je platforma, ktorá ponúka kurzy zamerané na výučbu základných princípov programovania, tvorby algoritmov a herného dizajnu.
Som predovšetkým novinárka, pracovala som napríklad v TASR, v Učiteľských novinách, externe spolupracujem s niekoľkými webmi. Venujem sa rôznym oblastiam - v poslednom čase však najmä vzdelávaniu. Nerozumiem IT, neviem naprogramovať webstránku ani mobilnú aplikáciu, napriek tomu o IT rada a veľa píšem.