Jakub sa už niekoľko rokov živí ako dizajnér-animátor. Prvý krát sa Kubo dostal do styku s dizajnom ešte počas strednej školy a neskôr aj pri práci v reklamnej agentúre, kde zastával pozíciu Media production specialist. Odtiaľ to už bolo iba na skok k tomu, aby si založil vlastné animátorsko-produkčné štúdio
Roadcrossers.com, ktoré sa môže aj napriek mladému veku pochváliť spoluprácou so značkami ako Siemens, Adidas či Reebok. Práca je pre Kuba miestom, kde sa môže do sýtosti „vyhrať“ a zdokonaľovať sa v tom, čo ho baví a preto by sa o svoje poznatky rád podelil. Rovnako zanieteným, ale aj úplným začiatočníkom by chcel odovzdať svoje know-how ako sa rýchlo zorientovať v požiadavkách klienta, ukázať profesionálne postupy, ktoré fungujú v praxi a šetria čas a podať pomocnú ruku pri tvorbe vizuálneho dizajnu, animácie alebo videa.
Kubo, ako si sa stal dizajnérom/animátorom?
Dalo by sa povedať, že dosť nepriamo, nikdy som nejak neuvažoval o tom byť grafik alebo dizajnér, ale prepracoval som sa k tomu prostredníctvom videa.
Zo začiatku som sa venoval prevažne natáčaniu kamošov v parku na lyžiach, následne som to strihal, potom som zasa potreboval do týchto mini videí spraviť nejaké úvodné intrá, animácie lôg a asi niekde tu som zistil, že tvorba a animovanie grafiky má svoje čaro a pri tom som aj zakotvil. Zo začiatku mi grafiku posúvali kamoši alebo kolegovia, občas som si ale všimol, že veci čo mi pošlú nie vždy vyhovujú mojim požiadavkám a preto som si začal vytvárať grafické podklady sám. No a potom som si založil vlastné animátorské štúdio Roadcrossers.com, kde je grafický dizajn a jeho animovanie našou hlavnou pracovnou náplňou.
Ako by si opísal svoj prístup k dizajnu? Kto alebo čo ťa najviac ovplyvnilo alebo ovplyvňuje?
Dizajn mi automaticky evokuje niečo pekné, neviem prečo, ale mám to tak. Nie som úplne ten typ, čo skúma lyžičku a rozmýšľa, prečo je oblá, ale skôr si všímam také výnimočné, zaujímavé veci. Vždy ma upúta nejaká zaujímavá TV reklama, hudobné videoklipy a filmové blockbustery. Fascinuje ma totiž to obrovské úsilie, čo tomu tie štúdiá venujú, prieskum, ktorý robia predtým ako začnú niečo dizajnovať a všetko to, čo je pred očami bežného diváka skryté. No a v neposlednom rade tá sloboda, ktorá vám dovoľuje vytvoriť si čo len chcete.
Tou televíznou reklamou nemyslím zlaté prasiatko od Kofoly, ale skôr tie peckové shoty od Nike, Adidas alebo Audi. Čo sa týka grafiky, tam to vždy boli animované klipy pre známe kapely alebo animáky na cartoon network, a potom sú tu vizuálne efekty, ktoré nesmierne obdivujem, pretože sú premakané do najmenšieho detailu.
Čiže skôr som fanúšik tej audio-vizuálnej stránky dizajnu, ako tej funkčnej a produktovej.
Jakub Ovesny
Čo je podľa teba tvojou najsilnejšou dizajnérskou stránkou a ako si túto zručnosť zlepšoval v ostatných rokoch?
Snažím sa viac a detailne vnímať svet okolo seba. A to neustále. Podľa mňa je to veľmi dôležité.
Pri statickej grafike, napríklad pri retušovaní fotografií treba mať dobré oko a poznať, ako sa správa svetlo alebo rôzne materiály, pri animácii sa zasa prevedením chceme väčšinou priblížiť realite alebo ju aspoň trošku prispôsobiť, aby tomu diváci uverili. To znamená, že si napríklad všímam, ako sa tvárim, keď si ráno umývam zuby alebo ako sa slnko odráža v kalužiach po daždi a tak podobne. Tento pozorovací talent prišiel tak nejak intuitívne, ale v poslednej dobe sa snažím pristupovať k tomu aj profesionálnejšie, čo znamená, že som si začal študovať rôznu literatúru o fyzike svetla, dynamike pohybov, časovaní a podobne.
Na akých projektoch najradšej pracuješ?
Keď robím to, čo ma baví, tak je mi to jedno, nejak to nerozlišujem, ale ak musím povedať, tak viac si užívam prácu na tých vlastných osobných projektoch, kde si skúšam nové veci a experimentujem. Bohužiaľ je ich v dôsledku nedostatku času čoraz menej, ale plánujem to v najbližšej dobe napraviť. Aktuálne sa snažím dostať viac do 3D animácií.
Aký je tvoj názor na špecializáciu vs. zovšeobecňovanie?
Toto je ťažká otázka, podľa mňa vždy závisí, v akej kariérnej fáze sa daný dizajnér nachádza.
Z vlastnej skúsenosti môžem povedať, že čo sa týka práce, jednoduchšie sa uplatní začínajúci generalista, minimálne kým ešte nemá nabúšené portfólio.
Menšie štúdiá totiž častejšie zháňajú ľudí, ktorí zvládajú viac aspektov grafického dizajnu. Čiže okrem vytvorenia reklamného letáčika vedia pripraviť napríklad aj dokumenty do tlače. Špecialistov väčšinou hľadajú veľké štúdiá a agentúry, ktoré si ich môžu dovoliť a dokážu zabezpečť aj ostatné špecializácie. Všeobecne si ale myslím, že vždy je dobre mať prehľad o ďalších technológiách, postupoch a nástrojoch, pretože to častokrát pomáha rozvíjať sa aj v hlavnej špecializácii, alebo si vôbec nejakú nájsť. Potom si vieš veľa vecí spraviť sám, presne podľa seba, vyjadriť sa presnejšie a tým pádom dostať požadovaný výstup od napríklad ďalších členov tímu a tak ďalej. No a neskôr keď sa človek nájde, sám zistí čo ho baví, tak sa môže začať profilovať a rozvíjať svoju kariéru týmto smerom. Ale samozrejme to tak vôbec nemusí byť, poznám ľudí, ktorí si išli to svoje od úplného začiatku a darí sa im super.
Čo by si odporučil začínajúcim grafikom (dizajnérom), ako môžu naštartovať svoju kariéru?
Určite treba makať. Čo najviac a čo najčastejšie. Skúšať a robiť dizajny, animácie a aj keď budú prvé pokusy nanič, tie ďalšie budú lepšie ;) Na začiatok je tiež dobré polajkovať a follownúť obľúbených umelcov a dizajnérov a sledovať ich prácu. U nás v štúdiu to robíme doteraz, inšpirujeme sa rôznymi TV spotmi alebo animáciami, aby sme sa niečo nové naučili a obkukali zaujímavé triky. Tiež je dobré ukázať svoje práce svetu, dnes, keď majú dizajnéri siete ako behance, artstation alebo dribbble je škoda to nevyužiť, možno to prinesie ponuku na spoluprácu. Jo a určite pozerajte tutoriály, dnes ich je uz toľko, že nie je problém si vybrať ;)
Máš nejaké otázky na Jakuba? Napíš ich do komentárov.