AKCIA! CELOŽIVOTNÉ predplatné so zľavou 50%, nezmeškaj to!
Zisti viac
Späť na blog
Rozhovory

Interview s Martinom Hartiníkom

Skillmea
08.09.2015
6 minút čítania
Interview s Martinom Hartiníkom
Lektor kurzu Visual Design v Žiline, Martin sa venuje vizuálnej tvorbe odkedy vedel chytiť ceruzku do rúk a plynulo prešiel na grafický dizajn, ktorému sa venuje dodnes. Po štúdiách na umeleckých školách nabral skúsenosti v reklamných agentúrach, hlavne ako webdizajnér a grafický dizajnér. Momentálne sa venuje vlastnému ateliéru a externe spolupracuje s firmami zameranými na marketing. Rád vás prevedie aktuálnymi trendami v dizajne a ich aplikáciou do praxe. Kladie dôraz na modernú vizuálnu estetiku a efektivitu pri tvorbe.

Aké sú tvoje skúsenosti s grafickým dizajnom?

Na strednej a vysokej škole sme mali niekoľko predmetov, ktoré sa otierali, alebo priamo týkali grafického dizajnu a dali mi solídne základy. Pravé skúsenosti som nabral, ako to býva, až priamo v praxi. V mojom prípade to bola reklamná agentúra. Prinútilo ma to osvojiť si programy a posunúť moje znalosti ďalej. Momentálne mám ateliér, kde sa venujem aj grafickému dizajnu. Mnoho som si tiež vyskúšal sám ako samouk - experimentovaním, ktoré mám veľmi rád. Často sa mi podarilo prísť na efektívny postup alebo zaujímavý vizuálny efekt práve vďaka voľnej tvorbe. 

Ako si sa stal grafickým dizajnérom?

Išlo to postupne prirodzenou cestou, nemal som na začiatku jasne vytýčený cieľ. Počítače a ich schopnosť vygenerovať vizuálne objekty ma fascinovali natoľko, že postupne som sa začal vyjadrovať hlavne v tomto médiu.

Odkiaľ čerpáš inšpiráciu pre svoje dizajny?

Inšpirácia na mňa číha za každým rohom. :) V prvom rade pozorujem okolitý svet. Neustále sledujem iné vizuálne diela, vrátane reklamných plôch. Napríklad aj obyčajné billboardy potravinových reťazcov. Sem – tam si uchmatnem a odložím do pamäte zaujímavý prvok či nápad. Všetko to potom pri grafickom zadaní povyťahujem, a bum, ide to samo.
Sieťotlač 

Môžeš nám v skratke opísať, ako vyzerá tvoj normálny pracovný deň? 

Vypnutie budíka päsťou, bežné ranné úkony, presun do práce (mám to iba 5 minút, takže niekedy idem aj v papučiach). A prichádza práca, ktorú zasadne nenazývam robota, lebo v podstate sa jedná o hobby. Niektoré dni sú menej uvoľnené a dosť hektické, ale väčšinou ma projekty zamestnajú tak, že si ani nevšimnem, že už je po pracovnej dobe. Stimuly ako káva nesmú chýbať a v kombinácií s kolegami je o kreatívne prostredie postarané.

Máš nejaké obľúbené nástroje a tooly, ktoré ti uľahčujú prácu? 

Existuje veľa cheatov/uľahčení, ktoré spríjemňujú prácu a dajú sa aj dobre dohľadať na internete (tak neváhajte, a googlite, je ich tam dosť a sú fakt efektívne). Aby som bol konkrétny, tak programy od Adobe – Photoshop, Illustrator, Indesign, Flash, Premiere, jednoducho klasika. Tiež rád využívam Neat image, Font creator a online convertory. Rád by som vypichol jeden dobrý nástroj, ktorý nie je programom v pc, a to pravidelné krátke pauzy počas ťažkých projektov. Prečítanie zábavného článku na internete alebo aj šport priamo na pracovisku (bedminton či šípky s uleteným kolegom) vedia perfektne odreagovať a uvoľniť atmosféru. Následne sa projekt zdá jasný a jednoduchý, i keď sa predtým javil náročný.

Čo by si poradil začínajúcim grafikom (dizajnérom), ako môžu naštartovať svoju kariéru?

Ísť na to systematicky. Za prvé, vybrať si, čo chcem dosiahnuť. Chcem pracovať na významných projektoch vo veľkej firme? Chcem viesť vlastné grafické štúdio? Podľa toho si treba zistiť, čo sa kde vyžaduje a začať na sebe pracovať. Začínajúci grafici majú výhodu, na rozdiel od iných povolaní, že sa môžu zdokonaľovať hocikedy a hocikde, stačí mať so sebou počítač... Za druhé, určite nestagnovať! Neuspokojiť sa s tým, že viem urobiť toto alebo tamto. Z mojich (aj mojich známych) skúseností viem, že nie je dobré byť príliš dlho ako freelancer. Človek má tendenciu rýchlo spohodlnieť a začne obrastať machom. Myslím si, že cesta ohňom je niekedy pre profesionálny rast najlepšia, čiže taká práca, kde je mnoho rôznych projektov. Potom prichádza stav, kedy zistíte, že viete viac ako ostatní a otvoria sa vám možnosti, kde si už vyberáte práve vy.

Ak by si mal vybrať, na ktoré tvoje dielo si najviac pyšný a prečo?

Ťažký výber, ale asi na niektorú z prác, ktorú som si vyrobil pre seba ako nekomerčnú tvorbu. Tie ma tešia najviac a som s nimi spokojný. Spomeniem napríklad vizualizáciu mesta z vtáčej perspektívy. Grafiku som vyrobil v počítači a následne ju vytlačil technikou sieťotlače na sériu zrkadiel, ktoré vytvárajú viacnásobný optický efekt. Mám ich zavesené na stene v pracovni a pohľad na ne mi stále robí radosť.
Ďakujeme pekne za rozhovor.
Ak by ste mali otázky na Martina, kľudne ich napíšte do komentárov. 
Skillmea
🥇 Sme jednotka v online vzdelávaní na Slovensku.
Na našom webe nájdeš viac ako 300 rôznych videokurzov z oblastí ako programovanie, tvorba hier, testovanie softwaru, grafika, UX dizajn, online marketing, MS Office a pod. 
Vyber si kurz, ktorý ťa posunie vpred ⏩

Mohlo by ťa zaujímať

Veronika Nedecká - lektorka kurzu Visual Design v Banskej Bystrici
Rozhovory
27.08.2015
Skillmea

Veronika Nedecká - lektorka kurzu Visual Design v Banskej Bystrici

Veronika prešla rôznymi zamestnaniami kým zistila, že grafický dizajn je pre ňu to pravé. Zaujíma sa hlavne o oblasť marketingu, brandingu a 3D vizualizácie, ale poradí si aj s tlačovou grafikou. Pri svojich návrhoch dáva dôraz na jednoduchosť, prehľadnosť, funkčnosť, no nezabúda však na spĺňanie požiadaviek klienta. Momentálne pracuje ako freelancer a taktiež rozbieha svoje vlastné projekty. V tomto blog poste práve ona odpovedá na naše otázky. Aké sú tvoje skúsenosti s grafickým dizajnom?Ku grafike som sa dostala vďaka Photoshopu. Práve on bol hlavným nástrojom pri postprodukcii 3D vizualizácií, ktorým sme sa v bývalej firme venovali. Na proces sa môžete pozrieť tu: Následne keď sme organizovali eventy, bolo nutné pripraviť si niečo na privítanie, harmonogram, súťaže pre návštevníkov, všetko, čo sa týka firemnej propagácie. Neskôr som si začala budovať vlastnú značku a popri tom som pracovala aj na iných, jednorazových projektoch. Ako si sa stala grafickou dizajnérkou?Okolnosťami :) Ak chce ktokoľvek vedieť odprezentovať svoju prácu, musí poznať základné kanály a prvky, ktorými sa to robí. Hlavným z nich sú práve vizuálne grafické výstupy. Keď sme potrebovali spraviť súťaž na facebook, alebo len informovať o novinkách, stačilo sa naučiť tých “pár” pravidiel, ktoré grafický dizajn vyžaduje. Odkiaľ čerpáš inšpiráciu pre svoje dizajny?Je ťažké definovať zdroje na pár viet. Pri prezeraní Behance vo voľnom čase ma niekedy zaujme práca nejakého umelca a pozriem si prvky, ktorými je výnimočná. Dá sa tam príjemne inšpirovať, no ak chceme byť práve grafickými dizajnérmi, mali by sme tomu dať nejakú vlastnú črtu. Štýl, ktorý je typický pre tvorbu samotného umelca. V tomto smere čerpám inšpiráciu rozhodne v prírode, vo farbách a kombináciách, ktoré nám ponúka. “Gradient” zapadajúceho slnka, reflexie po búrkach, celá je naozaj jej nevyčerpateľným zdrojom.[Image] Veronika Nedecká - Ibiza hotelový komplex Môžeš nám v skratke opísať, ako vyzerá tvoj normálny pracovný deň?Pracovný deň začína prechádzkou do škôlky s mojou Vanes. Po príchode do kancelárie prvý z nás spraví tak hektoliter kávy. Nabudení kofeínom následne photoshopujeme, ilustratorujeme, kde-tu sa postrihá nejaké videjko, spraví web a najviac máme “radi” feedback od klientov. Plus lietame po stretnutiach, občas sa cestuje kadetade po Slovensku. Máš nejaké obľúbené nástroje a tooly, ktoré ti uľahčujú prácu?Rozhodne pero a ceruza :) To je najlepší tool pre pustenie kreativity z hlavy. Čo sa však softwaru týka, rozhodne sú to asi všetky programy od Adobe. Photoshop nás každodenný, AfterEffects, nedávno som objavila Character Animator, to je vám riadna zábava, vyskúšajte niekedy aspoň trialku :P Prácu mi však hlavne uľahčuje náš úžasný kolektív. Či už Ivon s Tomášom v kancelárií alebo moj perfektný šéf Maťo Pechovský, ktorý vám náhodou učí ďalší kurz tu u nás v bystrickom inkubátore :) Čo by si poradila začínajúcim grafikom (dizajnérom), ako môžu naštartovať svoju kariéru?Najskôr aby si zhodnotili, či im za tým naozaj ide srdce. Dnes vie byť totiž grafický dizajnér kadekto, no ak za Photoshopom dokážete stráviť 12+ hodín denne bez toho, aby vám to vadilo, asi to je cesta. Potom už len študovať a študovať, chodiť na rôzne kurzy, skúšať tutoriály, zdokonaľovať sa :) Pretože zmeny a inovácie sa budú diať stále, progres je však na každom z nás. Netreba zaspať na vavrínoch, odložiť formulku “Ja to už predsa ovládam” a navštevovať kurzy ako bol aj ten náš :) Mnohonásobne sa to vráti v živote. Keď sa už čokoľvek naučíte a dostanete to do hlavy, nik vám to nevezme. Auto doslúži, šatstvo sa dotrhá, ale vedomosti vám ostávajú na celý život :) Ak by si mala vybrať, na ktoré tvoje dielo si najviac pyšná a prečo?To je veľmi ťažké povedať, na jedno dielo sa to rozhodne zhodnotiť nedá. Najviac pyšní sme však asi na neplatené zákazky, keď môžeme niekomu pomôcť. Takéto diela majú inú hodnotu ako len tu grafickú :)[Image] Veronika Nedecká - Finland Housing Ďakujeme za rozhovor. Ak máte na Veroniku nejaké otázky, kľudne ich napíšte do komentárov.
Matej Pavlanský - lektor kurzu Visual Design
Rozhovory
09.02.2015
Skillmea

Matej Pavlanský - lektor kurzu Visual Design

Matej Pavlanský je grafický dizajnér na voľnej nohe, ktorý sa pridal k Learn2Code a bude vyučovať kurz Visual Design v Bratislave. Má skúsenosti z viacerých webových štúdií a reklamných agentúr, kde pracoval pre niekoľko známych slovenských aj svetových značiek. V nasledujúcom blog poste vám prinášame rozhovor s Matejom, v ktorom ho trochu bližšie predstavíme.[Image] Aké sú tvoje skúsenosti s grafickým dizajnom? Dizajnu sa aktívne venujem už takmer 8 rokov. Za ten čas som vystriedal niekoľko pozícií. Začínal som v menšej lokálnej reklamke v rodnom meste. Následne som prešiel cez pár webových firiem. Pracoval som v digitálnej agentúre Digita.sk pre klientov ako Samsung, IBM, Microsoft, NAY, Shoppie či Milka. Mojim zatiaľ posledným tradičným zamestnaním bola pozícia Art Director v reklamnej agentúre This is Locco, kde som pracoval na zadaniach pre klientov ako VSE, Sberbank, Datamolino, Siemens či Liptov. Aktuálne si užívam slobodu freelancera. Sedím spolu s ďalšími freelancermi v OFFIS.sk a venujem sa najmä práci pre vlastných klientov. Pomáham im s dizajnom a stále viac aj s celým marketingom. Popri tom sa snažím nájst si čas venovať sa aj vlastným online projektom. Ako si sa stal grafickým dizajnérom? Od malička ma bavili kreatívne veci. Rád som tvoril a vymýšľal. Šperkoval som plastové modely a chodil s nimi na modelárske súťaže. Obľúbil som si aj počítače a počítačové hry. Tu mi raz napadlo, že hry sa dajú nielen hrať, ale aj graficky upravovať, čo ma priviedlo k programu Adobe Photoshop. Tam začalo štúdium. Tutoriály, čítanie kníh o Photoshope. Počas strednej školy prišli prvé „reálne“ zadania. Pár vizitiek, plagátov a iných drobností. Až v 17-tich rokoch som si uvedomil, že by bolo super sa v budúcnosti dizajnom živiť. Poslal som CV a skromné portfólio do menšej reklamky, či motyka náhodou nevystrelí... Vystrelila. Vzali ma a tam sa začala cesta reálnej praxe, učenia sa od skúsenejších a aj štúdium odbornej literatúry už nie len o samotných programoch, ale aj o dizajne ako takom. Po strednej škole som sa rozhodol namiesto umeleckej školy študovať radšej marketingovú komunikáciu, aby som získal prehľad nielen o dizajne, ale aj o reklame a marketingu, keďže tieto oblasti sú veľmi úzko prepojené. Odkiaľ čerpáš inšpiráciu pre svoje dizajny? S inšpiráciou to je dnes jednoduché. Stačí otvoriť Behance, Dribbble alebo zadať špecificky search do Pinterestu, a hneď má človek depku, aké brutálne veci niekde na druhom konci sveta ľudia vedia vymyslieť. (:D) Vo všeobecnosti pre dizajnéra platí, že by mal sledovať aktuálne trendy. Jednak vizuálne, no aj technologické. Osobne si myslím, že nie vždy je nutné sa trendu za každú cenu aj držať, no je dobré ho ale poznať. V praxi si každý projekt a každý klient vyžaduje špecifický prístup. Krása a vkus sú navyše do istej miery subjektívne. Výsledný dizajn by v prvom rade mal plniť svoju funkciu a byť použiteľným. Môžeš nám v skratke opísať, ako vyzerá tvoj normálny pracovný deň? Záleží to od toho, čomu sa práve venujem. Nikdy som nebol „ranné vtáča“, takže začínam až okolo 9:00, kedy niektorí makači už majú za sebou 3 produktívne hodiny (:D). Na dopoludnie sa snažím naplánovať potrebné stretnutia s klientmi, prípadne so subdodávateľmi alebo ďalšími freelancermi, ktorí mi pomáhajú so zadaniami. Väčšinu klasickej dizajnérskej práce potom zvládam v Offise na počítači. Kreatívne zadania robím paradoxne najradšej večer. Vtedy už nezvoní telefón ani neprichádzajú nové maily a človek tak má možnosť sa naplno ponoriť do toho, čo potrebuje. Máš nejaké obľúbené nástroje a tooly, ktoré ti uľahčujú prácu? Základom na serióznu grafickú robotu je dobrý hardware. Hlavne ak ide o väčšie formáty press dát, či komplexné PSD súbory. Po skúsenostiach s Applom aj PCčkom som si vybral PC. Mám 2 SSD disky spojené v RAIDe tak, že majú naozaj slušnú rýchlosť, 16GB ramky na urýchlenie procesov. Rýchly procesor a grafika už sú asi samozrejmosť. K tomu 3 monitory s plochou spolu 5120x1200px. Z tohto sa niektorí smejú, no v praxi je to na nezaplatenie. Hlavne ak nalievate do InDesignu texty z Wordu a do toho kreslíte ikony v Illustratore. Človek nezabije toľko času prepínanim okien. K tomu okrem myši ešte Wacom tablet na retušovanie a kreslenie. Čo sa softwaru týka, tak absolútnym základom je Adobe CC balík. Na fonty Suitcase. Na zálohy a sharovanie Dropbox. Trackovanie času cez Toggl, meranie produktivity cez DeskTime, plánovanie projektov cez Podio, na komunikáciu Hangouts či Skype. Čo by si poradil začínajúcim grafikom (dizajnérom), ako môžu naštartovať svoju kariéru? Vypnúť už ten fejsbúčik! (:D) ...a samozrejme začať na sebe makať. Žijeme v dobe kedy formálne vzdelanie nie je nevyhnutnou podmienkou k tomu, aby sa človek stal profesionálom v kreatívnej brandži. Kto má trochu talentu, veľkú chuť sa to naučiť, a pevné odhodlanie sa na to nevykašlať, tak to skôr či neskôr dokáže. Najlepšou cestou je učiť sa od skúsenejších. K dispozícii je tiež kopa dobrých kníh a tutoriálov. Jedným z mojich obľúbených citátov je citát od Henryho Forda: „Ak si myslíš, že to dokážeš – máš pravdu. A ak si myslíš, že to nedokážeš – tiež máš pravdu.“ Aj kapacitu ako Walt Disney v mladosti odkopli z lokálnych novín s tým, že nie je dosť kreatívny. Treba si veriť, netreba sa báť. Pýtať si konštruktívnu kritiku. Dať tomu čas a pamätať na to, že aj tá najdlhšia cesta začína jedným malým krokom. Ďakujem za rozhovor.
Juraj Guniš - lektor žilinského kurzu Web Designer
Rozhovory
03.11.2014
Skillmea

Juraj Guniš - lektor žilinského kurzu Web Designer

Juraj tvorí webové aplikácie viac ako 8 rokov. Za ten čas mal možnosť robiť pre viacero spoločností a na množstve projektov. Robí to, čo ho baví a čo vie najlepšie. Na nedostatok pracovnej vyťaženosti sa sťažovať nemôže a to je dobre. Aj keď voľného času poslednou dobou nemá veľa, Juro vie aj oddychovať a to pri kvalitnej hudbe, dobrom blogu, prípadne samoštúdiom nových vecí.[Image] Aké boli tvoje začiatky s programovaním? Čo bolo pre teba v začiatkoch najťažšie? Programovať som začal v treťom ročníku na gymnáziu. Chodil som na predmet s názvom informatika, kde sme sa po prejdení základných úkonov so súbormi vo "Windows command line" a základov office balíka začali s programovaním v korytnačke :) Potom prišlo základné skriptovanie a procedurálne programovanie v Pascale. Najväčšou prekážkou u mňa bolo, že som tento prvý rok doma nemal počítač, takže som si zručnosti osvojoval len na hodinách v škole. Po treťom ročníku som si z našetrených peňazí z letnej brigády kúpil od kamaráta síce používaný, ale na tú dobu ešte celkom slúšný počítač Pentium I, ktorý som mnou prežil ešte aj prvý ročník vysokej školy. Vždy sa pousmejem, keď si na ten stroj spomeniem a predstavím si jeho výkon. Mal 512 megovú RAMku, čo je v porovnaní s dnešným 2 a viac gigami v smartphonoch naozajstný skok :) To som ale trochu odskočil od otázky. S mojim prvým počítačom prišlo programovanie po nociach. Matne si spomínam, ako som v pascalovskej grafike rozpohyboval paličkového panáčika. Aké technológie si zvolil a čo najradšej robíš? Frontend alebo backend? S dynamickým webom som začal až na vysokej škole, kde mi kamarát po večeroch na intráku ukazoval čo a ako sa dá urobiť v PHPéčku. Popri tom som od neho nachytával zručnosti v HTML, CSS a javascripte. Začal som teda s backendom aj frontendom súčastne. Po skončení bakalára to už chcelo nejaký "naozajstný" IT job, tak sme so spolužiakom išli na pohovor do Monogramu, ktorý v tej dobe mal svoji mini pobočku v Žiline. Po nástupe sme absolvovali mesačné školenie v Bratislave, na ktorom som spoznal množstvo šikovných ľudí a veľa som sa naučil. Z tých šikovných ľuďi mi nedá nespomenúť dvoch, zvaných Tomaj a musHo. Vidieť ich pri práci bolo pre mňa v tej dobe neskutočnou motiváciou na ceste zdokonalovania sa. Nemožem teda na rovinu povedať, že som čistý backenďák alebo frontenďák. Všetko čo človek vie je dobré a každá skúsenosť a vedomosť je cenná. [Image] Budeš učiť kurz Web Designer, čo máš najradšej na tvorbe webstránok? Pre mňa je na webovom projekte pozitívne a motivujúce, keď sa mi konkrétny výsledok práce stále páči aj po úplnom dokončení. To ma vie nakopnúť do nových projektov a neustále sa zdokonalovať. Chce to ale pevnú vôľu a snahu robiť veci lepšie ako je nutné, alebo definované. Môžeš nám povedať niečo bližšie o obsahu kurzu? Aké kľúčové znalosti si študenti odnesú? Okrem toho, čo môžu záujemcovia o kurz vyčítať z jeho popisu na webe, sa budem snažiť pri každej z tém priniesť aj moje, dúfam, cenné skúsenosti z projektov, ktoré som nadobúdal rokmi. Po absolvovaní kurzu bude každý účastník pripravený tvoriť moderný frontend so všetkým, čo k nemu patrí. Samozrejmosťou dneška je prispôsobitelnosť na rozličné zariadenia a správne zobrazovanie v rôznych prehliadačoch. Patrím k javascriptovým nadšencom, takže sa je na čo tešiť aj z pohľadu dynamiky a efektov. Všetko ostatné už bude záležať od konkrétnych ľudí a ich chuti zdokonalovať sa a rozvíjať naučené. Aká je tvoja rada pre každého, kto sa snaží naučiť programovať? Neexistuje žiadna presná definícia ani rada. Nenechajte sa odradiť, keď niečo nefunguje ako by malo, alebo ako by ste chceli. Vždy je viacero možností ako problém vyriešiť elegantne. Chce to niekedy len povedať o probléme niekomu druhému a riešenie je na svete ;) Ak sa chcete Jura niečo opýtať, kľudne tak spravte napríklad tu v komentároch. Zaujal vás rozhovor a chcete si vyskúšať, aké je to tvoriť webstránky? Prihláste sa na náš kurz Web Designer, ktorý spúšťame aj v Žiline.

Nezmeškaj info o nových kurzoch a špeciálnych ponukách