Kto je webdizajnér a ako začať tvoriť dizajn webu?
Marián Kristeľ
07.05.2014
9 minút čítania
Kvalitný a príťažlivý grafický dizajn je nevyhnutnou súčasťou každého dobrého webu. Za dizajnom sa skrýva mnoho teórie, na ktorú sa v skratke pozrieme v tomto blog poste. Mnohí z nás vedia používať Photoshop a vytvoriť v ňom dizajn, ktorý vyzerá atraktívne a pomerne dobre. Za dizajnom, ktorý vytvárame, je obrovské množstvo teórie. Znalosť tejto teórie je chýbajúcou časťou pre mnohých (talentovaných) dizajnérov. Ak sa chcete stať ešte lepším webdizajnérom, odporúča sa absolvovať it kurzy, ktoré vám poskytnú ďalšie technické zručnosti potrebné pre komplexnú tvorbu webu. V ďalšom texte v skratke preberieme 5 základných oblastí, ktoré by mal dobrý webdizajnér ovládať.
Typografia
Typografia tvorí 80-90% z web stránky. Pri množstve informácií a textov, ktoré denne prechádzame, je nevyhnutné udržať čo najjednoduchší a najrýchlejší spôsob, ako sa dostať ku informáciám, ktoré potrebujeme.Dobrá a prehľadná prezentácia obsahu na webe je rovnako dôležitá ako pekná grafika a vymakaný copywriting. Typografia (na webe) nie je len o výbere niektorého z fontov. Typografia na webe sa skladá zo 4 základných elementov:
Kontrast: Texty na webe sú na to, aby sa čítali. Na to, aby sa čítali dobre, je vhodné použiť správny kontrast farby písma a pozadia. Ak si nie ste istí, či je kontrast dostatočný, spravte si screenshot zo stránky, vložte ho do napr. Photoshopu a zmeňte ho do grayscale.
Veľkosť písma: Príliš malé písmo je ťažšie čitateľné, a preto, ak je to možné, nenastavte veľkosť písma pod 10 alebo 12px.
Hierarchia: Meniť veľkosť písma je jednou z najlepších možností, ako rozlišovať obsah. Ďalšou z možností je mixovanie rôznych štýlov, napríklad používať kapitálky alebo italic pre podnadpisy, alebo zmiešať serif a sans serif.
Miesto (space): Nebojte sa nechať na vašom webe prázdne miesta, tento negatívny alebo biely priestor napomôže k tomu, aby bola pozornosť zameraná na text - obsah. Dobrí návrhári v snahe o dosiahnutie rovnováhy medzi farbou písma a bielymi (alebo negatívnymi) miestami trávia nad svojimi návrhmi pomerne veľa času.
Teória farieb
Použité farby a farebnosť webu patrí k jeho najdôležitejším aspektom, pretože pomocou farieb je možné vyvolať v ľuďoch emócie. Farby delíme na teplé a studené. Medzi teplé farby radíme napr. červenú, oranžovú a žltú. Modrá, fialová a zelená sú studené farby. Ako základ pre pochopenie farieb a vzťahov medzi nimi slúži tzv. farebný kruh, ktorý predstavuje rozdelenie farieb do troch skupín (primárne, sekundárne a terciárne). Primárne farby sú červená, zelená a modrá (RGB) a ich kombináciou dokážeme vytvoriť všetky ostatné farby. Sekundárne farby vznikajú kombináciou dvoch primárnych farieb a terciárne farby vzniknú vtedy, keď skombinujeme jednu primárnu a jednu sekundárnu farbu.
Farby môžeme rozdeliť na analogické a komplementárne, čím vyjadrujeme vzťah medzi nimi. Analogické farby sú umiestnené vedľa seba a môžeme ich teda dobre kombinovať. Komplementárne farby sú naopak na farebnom kruhu umiestnené oproti sebe a vďaka tomu dokážeme dosiahnuť dostatočný kontrast na našom webe. Okrem toho poznáme monochromatické či triadické farebné schémy.
Najdôležitejšia vec, ktorú by ste mali mať na pamäti, je, že farby vo vašich grafických návrhoch by mali zlepšiť zážitok z čítania a nie odvádzať od neho pozornosť. Pri výbere tých správnych farieb vám pomôžu online nástroje, napr. Adobe Color CC / Adobe Kuler (color.adobe.com).Dizajn založený na gridoch
Keď toho už viete veľa o typografii a farbách, je čas pozrieť sa na grid systém vo vašom dizajne. Gridy umožňujú dizajnérovi vytvoriť dizajn, ktorý je prehľadný a čitateľný. Grid systémy sú skvelou pomôckou pri umiestňovaní jednotlivých prvkov do dizajnu. Jedným z príkladov grid systémov je 960gs, ktorého základ tvoria stĺpce v celkovej šírke 960 pixelov, ktoré sú rozdelené na 12 a 16 stĺpcov. Systémy sa teda líšia v šírke stĺpcov, 12 stĺpcový má stĺpce so šírkou 60px a 16 stĺpcový so šírkou 40px. Každý stĺpec navyše obsahuje 10 pixelový margin vľavo a vpravo.960 grid systém je vhodný pre rýchle prototypovanie, ale funguje dobre aj v produkčnom prostredí. Použitím tohto systému je možné rozdeliť si jednotlivé časti webu tak, aby vždy pôsobili vyváženým dojmom. Grid systémov je samozrejme viacero, každý si môže zvoliť taký, ktorý mu viac vyhovuje. Rozhodne je ale veľkou výhodou grid používať.
Teória dizajnu
Dizajn vašej webstránky je dôležitý aj z marketingového hľadiska, bude od neho závisieť predaj vášho produktu. Preto je dobré držať sa niektorých základných pravidiel. Prvým z nich je vizuálna hierarchia. Týmto pojmom sa myslí usporiadanie webu, v akom ho vidí užívateľ. Keďže niektoré časti vašej stránky sú dôležitejšie ako ostatné (ide najmä o formuláre, call-to-action prvky, value propositions a pod.), chcete, aby na ne návštevníci klikali.
Zlatý rez (grécke písmeno phi) je najstarším a najpoužívanejším kompozičným princípom, ktorý má svoje využitie aj vo web dizajne. Nebojte sa bieleho miesta na webe. Biely priestor (negatívny priestor) je časť stránky, ktorá nie je použitá. Nemala by však byť považovaná za nevyužitú, je jedným z dôležitých elementov vo web dizajne. Správne využitý biely priestor podporuje vizuálnu hierarchiu a zlepšuje prehľadnosť webu.UI & použiteľnosť
Dobrá používateľnosť webu závisí od mnohých faktorov. Responzívny dizajn a teda dobré ovládanie aj na mobiloch či tabletoch je v súčasnosti trendovou a veľmi potrebnou záležitosťou. Kvalitný hosting a teda rýchle načítavanie stránok a platné linky tiež napomáhajú k dobrej použiteľnosti.
Základným princípom je prehľadnosť - používateľa je ľahké “stratiť" rušivými prvkami a ak na vašej stránke nenájde čo hľadá, odíde. Úlohou dobre nadizajnovaného webu je poskytnúť užívateľovi jednoduchý, prehľadný a user-friendly zážitok. Web musí pôsobiť dôveryhodne - docielite to vytvorením kontaktnej stránky s uvedením adresy a telefónneho čísla.
K dobrej použiteľnosti webu v neposlednom rade patrí relevantnosť. Musíte poskytovať obsah, ktorý vaši návštevníci hľadajú a váš dizajn by im mal pomôcť nájsť to, čo hľadajú. Dobrá použiteľnosť sa dolaďuje dlhšiu dobu, vyžaduje si užívateľský prieskum a neustále testovanie. Dobrý webdizajnér by mal ovládať aj túto teóriu, a teda by mal vedieť nielen "ako" to spraviť, ale aj “prečo” to tak spraviť.
Rekvalifikačné kurzy online a ďalšie možnosti vzdelávania
Potom nasleduje tvrdá práca na sebe, neustále vzdelávanie sa, sledovanie trendov a skúšanie. Mnoho webdizajnérov sa vzdeláva prostredníctvom inovačného vzdelávania, ktoré zahŕňa rôzne rekvalifikačné online kurzy, a medzi populárne patria aj it kurzy. Pokiaľ by ste sa chceli dozvedieť viac, máte možnosť zúčastniť sa kurzu Visual Design, na ktorom sa v priebehu 6 týždňov naučíte základné dizajnérske princípy a techniky a vytvoríte logo, základný dizajn manuál a dizajn webu
Mám na starosti marketing a operations v Skillmea | (spolu)organizujem programátorský workshop Rails Girls Bratislava | ambasádor EU Code Week na Slovensku