Späť na blog
Vzdelávanie

Rozhovor s Mariánom Staňom

Skillmea
11.12.2013
1 minúta čítania
Rozhovor s Mariánom Staňom

Ako si sa dostal k IT?

Začal som ako siedmak na 8-bitovom počítači Didaktik M. Bol to kamarátov stroj, programy som si značil na papier a potom u kamaráta prepisoval.

Pre ktoré technológie si sa rozhodol?

Môj výber bol na začiatku  90. rokov veľmi obmedzený. Používal som jazyk BASIC, pretože iný nebol na Didaktiku k dispozícii. Na gymnáziu som pridal Turbo Pascal a skúšal som Assembler.

Čo bolo pre teba v začiatkoch najťažšie?

Dostatok kvalitnej literatúry. Každý túžil robiť pekné hry, ale málokto vedel, ako. Bavilo ma experimentovať a skúšať veci, o ktorých som nevedel ako dopadnú. Dodnes si napríklad spomínam, ako som náhodnými zápismi do RAM objavil videopamäť. 

Koľko ti trvalo dostať sa na úroveň profesionálneho programátora?

Našťastie som mal na strednej škole kvalitných učiteľov programovania, takže som sa s ich pomocou naučil programovať pomerne rýchlo. V profesionálnej sfére som však veľa vody nenamútil, ťahalo ma to skôr do školstva.

Je podľa teba programovanie nevyhnutnou zručnosťou budúcnosti?

Absolútne. Dnes sa počítače využívajú v každej oblasti a na všetko. Kto nevie a nezačne čím skôr, bude čoskoro výrazne znevýhodnený.

Myslíš si, že je dôležité, aby sa deti učili programovať?

Je to veľmi dobrý spôsob na zmysluplné vyplnenie času, ktorý zároveň rozvíja ich schopnosti vo viacerých oblastiach - logické myslenie, komunikácia, manažment času a plánovanie, správne odhadovanie svojich schopností.


Skillmea
🥇 Sme jednotka v online vzdelávaní na Slovensku.
Na našom webe nájdeš viac ako 300 rôznych videokurzov z oblastí ako programovanie, tvorba hier, testovanie softwaru, grafika, UX dizajn, online marketing, MS Office a pod. 
Vyber si kurz, ktorý ťa posunie vpred ⏩

Mohlo by ťa zaujímať

Programovanie učí deti premýšľať
Vzdelávanie
07.11.2013
Skillmea

Programovanie učí deti premýšľať

Možno sa pýtate, prečo by sa mali deti učiť logicky uvažovať, veď je veľa múdrych ľudí, ktorí sa naučili premýšľať aj bez formálnej výučby logiky. Okrem toho mnohé štúdie ukazujú, že deti sa stávajú lepšími žiakmi, keď sú povzbudzované vysvetliť ako riešiť problém. Je teda možné, že budú objavovať princípy logiky spontánne, len vďaka tomu, že diskutujú s ostatnými. Výskumy však naznačujú aj niečo iné. Snáď najlepším spôsobom, ako podporovať kritické myslenie u detí, je naučiť ich týmto zručnostiam. Štúdie ukazujú, že študenti sa stávajú výrazne lepšími v riešení problémov, keď ich podporujeme v tom aby: • analyzovali argumenty, • vytvárali kategórie a vhodne analyzovali predmety, • selektovali dôležité informácie, • vedeli vystavať a rozpoznať preukázateľné argumenty, • testovali svoje hypotézy/domnienky, • rozpoznali bežné klamné predstavy pri uvažovaní, • rozlišovali medzi dôkazmi a ich interpretáciou. Môžu potláčať takéto lekcie kreativitu? Vôbe nie. Kritické myslenie je o zvedavosti, flexibilite a otvorenej mysli. V skutočnosti výskum ukazuje, že priama výučba kritického myslenia môže urobiť deti múdrejšími, nezávislejšími a kreatívnejšími. Jedným z vynikajúcich tipov pre výučbu kritického myslenia u detí je programovanie. Keď sa učíte programovať, učíte sa presne a analyticky premýšľať o nepredvídateľnom svete kódu. Logické zručnosti, ktoré tu môžu deti získať, sú neoceniteľné bez ohľadu na to, či sa nakoniec budú venovať programovaniu profesionálne. Learn2Code Kid Developer Na základe pozitívnej spätnej väzby z letného tábora iKid Summer Code Camp sme v Learn2Code pripravili dlhodobý programátorský kurz pre najmladších Kid Developer. Deti vo veku od 10 rokov učíme logickému a algoritmickému mysleniu hravou formou. Na výučbu využívame rôzne moderné nástroje (Scratch, MIT App Inventor a pod.), prostredníctvom ktorých deti zvládnu základné princípy a postupy programovania. V prvej časti kurzu vytvoria deti niekoľko vlastných interaktívnych hier, ktoré budú obsahovať grafiku, animácie, zvuky a ďalšie efekty. Kurz bude zameraný na rozvoj detskej tvorivosti v oblasti informatiky, takže si budú vedieť program navrhnúť, zrealizovať a zdieľať s kamarátmi. [Image] Druhá polovica kurzu bude zameraná na tvorbu vlastných mobilných aplikácií v prostredí MIT App Inventor. Dieťa bude objavovať a používať subsystémy operačného systému, ako je detekcia pohybu, polohy, reakcie na dotyk a ďalšie multimediálne možnosti. Na základe týchto experimentov spolu vyvinieme niekoľko mobilných aplikácii, ktoré si budete môcť otestovať vo svojom smartphone. Prvá demo hodina Na prvej hodine Kid Developera sa mladí nádejní programátori najskôr zoznámili s prostredím Scratch a postupne začali objavovať jeho funkcie a vytvorili prvé mini projekty. Vytvorili sme Kid Developer 2013 štúdio, ktoré všetkým odporúčame sledovať, pretože sem budú pribúdať ďalšie a čoraz zložitejšie a prepracovanejšie projekty Kid Developerov ;) V kurze máme ešte niekoľko voľných miest, tak neváhajte a príďte si vyskúšať programovanie naživo. Pokračujeme už budúcu stredu 13.11.2013 na CZŠ Narnia v Petržalke. 
 Skillmea: 2. modul - Ruby/Ruby on Rails II.
Vzdelávanie
28.05.2013
Marián Kristeľ

Skillmea: 2. modul - Ruby/Ruby on Rails II.

Pokračujeme v stručnom predstavení druhého modulu programu tvorby webových aplikácií v Learn2Code.  Migrácie Keďže počas vývoja projektu sa nevyhneme zmenám. Keď nahrávame nový kód na produkčný server, potrebujeme tiež aktualizovať tabuľky databázy. Tento problém riešia migrácie, ktorým sme preto venovali veľkú pozornosť. Migrácie sú prepracovaným modulom Ruby on Rails a napomáhajú spravovať tabuľky relačných databáz. Scaffolding Štefan nám ukázal aj zrýchlený spôsob generovania hlavných súčastí aplikácie - scaffolding. Scaffold vytvorí funkčné časti zdrojového kódu zo šablón, ktoré Railsy obsahujú. Takto vygenerované zdrojové kódy je následne samozrejme možné upravovať. Ak teda chceme vytvoriť na jeden šup modely, kontrolery aj šablóny, vygenerovať scaffold je ideálnym nástrojom. Treba však povedať, že hoci scaffold pomôže k rýchlemu začiatku s vývojom aplikácie, negeneruje univerzálny kód, je potrebné ho upravovať a z tohto dôvodu väčšina skúsených Rails vývojárov scaffold nepoužíva. Šablóny, layouty, partialy Ruby on Rails má integrovaný prokročilý šablónovací systém. Všetky šablóny aplikácie sa nachádzajú pod adresárom app/views/*. Výsledná podoba stránky, ktorú môžeme vidieť v prehliadači je dosiahnutá sledom rôznych krokov. Stránka pozostáva z layoutu, šablóny aktuálnej akcie a prípadne partialov. Každý z týchto elementov predstavuje určitý level zanorenia: 1. Najzákladnejšou šablónou je layout. Najčastejšie obsahuje iba základnú štruktúru HTML stránky a značky na načítanie CSS a JS súborov. 2. Do layoutu je vložená šablóna presne podľa aktuálneho controlleru a akcie (yield). 3. Každá šablóna môže do seba ďalej vkladať partialy, čo sú “mini šablóny” a riešia časť logiky v zmysle dizajnu (napr. navigácia alebo box s produktom).[Image] I18n Súčasťou Ruby on Rails je aj framework na preklad aplikácie do ďalších jazykov. Pomocou I18N (18 je počet písmen medzi i a n v slove internationalization) je možné vytvoriť jazykovú mutáciu nášho webu. Ukážka aplikácie, ktorú sme vytvorili, je na priložených obrázkoch (v aplikácii nebolo takmer vôbec použité CSS). Naše aplikácie je potrebné dostať online, keďže doteraz bežali len na lokálnej adrese. Využili sme na to cloud hostingovú službu Heroku, ktorá je do istej miery zadarmo.  [Image]  To je vo veľmi skrátenej a okresanej forme obsah druhého modulu, všetko sa obsiahnuť nedá a prebrali sme toho omnoho viac. Nadobudnuté vedomosti a zručnosti určite využijeme pri vývoji vlastných aplikácií počas workshopu, určite to tým však neskončí.
Skillmea: 2. modul - Ruby/Ruby on Rails I.
Vzdelávanie
14.05.2013
Marián Kristeľ

Skillmea: 2. modul - Ruby/Ruby on Rails I.

V tomto blogposte vám predstavíme čo sa naučíte v druhom moduli Learn2Code - Ruby a jeho frameworku Ruby on Rails. Celý modul trvá 7 týždňov a postupuje sa podľa učebnice, ktorá je písaná pre úplných začiatočníkov, ktorí sa chcú naučiť tvoriť dynamické weby a pokročilé webové aplikácie. Predpokladom úspešného štúdia je základná znalosť webových technológií, jazyka HTML, CSS a JavaScript.   V samotnom úvode tejto časti kurzu sme si všetci prešli inštaláciou najnovšej verzie Ruby na rôzne platformy: Windows, Linux aj OS X. Nebolo to bezproblémové, ale s podporou mentorov a Štefana nás to ani príliš nezdržalo. Učíme sa programovať v Ruby  Po inštalácii nasledovalo zoznamovanie sa s Ruby pomocou interaktívnej konzoly IRB a skúšanie si matematických operácií a premenných. Samozrejme, nevynechali sme triedy a  objekty, metódy, atribúty, dedenie a mnoho iného. Zatiaľ si to takmer nikto z nás neuvedomoval, ale všetky naučené poznatky sme neskôr využili pri práci s Railsami. Popri tom nám odporučené fajn online nástroje na samovzdelávanie, ako napr. TryRuby.[Image] Začiatky s Ruby on Rails Po bloku štúdia jazyka Ruby sme prešli na jeho najznámejší framework Ruby on Rails. Aj túto časť sme začali inštaláciou tej najnovšej verzie. Potom sme si vygenerovali našu prvú aplikáciu, prvý controller a štartujeme aplikáciu. Hurá! Tvorba webových aplikácií začína. Po týchto začiatkoch prichádza na rad generovanie modelu, ktorý zabezpečuje komunikáciu s databázou. V Ruby on Rails využívaný modul ActiveRecord dokáže pracovať s SQlite, MySQL, Postgre a ďalšími databázovými systémami a navyše poskytuje plnohodnotný CRUD, teda Create, Read, Update a Delete. K práci s modelom patrí aj vytváranie a vyhľadávanie záznamov, ich aktualizácia a mazanie. Toto všetko sme si precvičili na vzorových aplikáciách autobazár alebo bookstore.[Image] Zďaleka to nie je všetko, ďalšie zaujímavosti, ktoré sme sa naučili, prezradíme v nasledujúcich častiach blogu. Máte sa na čo tešiť :)

Nezmeškaj info o nových kurzoch a špeciálnych ponukách