Späť na blog
Vzdelávanie

Ako sa stať Python programátorom

Skillmea
06.02.2022
13 minút čítania
Ako sa stať Python programátorom
Ak čítate tento článok, pravdepodobne to znamená, že ste sa rozhodli alebo sa rozhodujete začať kariéru v Pythone a chcete sa stať Python programátorom/kou.

Zámerom tohto návodu je poskytnúť vám predstavu o ekosystéme programovacieho jazyka Python a pomôcť vám pri učení. Upozorňujeme, že nižšie uvedený zoznam je dosť komplexný a položky nie sú uvedené v presnom poradí. Nemusíte sa učiť všetko, čo je uvedené v článku. Avšak vedieť, čo neviete, je rovnako dôležité ako vedieť (niečo) robiť. 🙃

Tento článok sa pokúsi dať vám odpovede na väčšinu otázok o kariére Python developera. Skôr než začneme, pozrime sa, prečo by ste sa mali naučiť Python.

Prečo sa učiť Python?

Python získal prestížne ocenenie TIOBE Programming Language of the Year za rok 2021. Ak ste doteraz o TIOBE indexe nepočuli, ide o indikátor popularity programovacích jazykov. Index sa aktualizuje raz za mesiac. Hodnotenia sú založené na počte vývojárov v danom jazyku na celom svete, kurzov a tiež poskytovateľov tretích strán. Na výpočet hodnotenia sa používajú obľúbené vyhľadávače ako Google, Bing, Yahoo!, ďalej Wikipedia, Amazon, YouTube a Baidu. Index TIOBE v žiadnom prípade nie je o najlepšom programovacom jazyku alebo jazyku, v ktorom bolo napísaných najviac riadkov kódu.

Python je skvelý ako pre začiatočníkov v programovaní, tak aj pre skúsených programátorov. Python navrhol Guido van Rossum a prvýkrát sa objavil v roku 1991. Pokiaľ ste úplní začiatočníci, Python sa viete naučiť veľmi rýchlo. Písanie kódu v Pythone je podobné bežnému písaniu. Začiatočnícku programátorskú vetu "Hello World" v ňom napíšete len pomocou jedného riadku kódu:
print("Hello World") 

Porovnajme si to s napríklad s Javou:
class HelloWorld {
    public static void main(String[] args) {
        System.out.println("Hello, World!"); 
    }
}
alebo s jazykom C:
#include <stdio.h>
int main() {
   // printf() displays the string inside quotation
   printf("Hello, World!");
   return 0;
}
Pre začínajúcich programátorov je teda aj kvôli prehľadnosti kódu Python veľmi odporúčaný.

Ďalšími faktormi sú rastúca popularita jazyka a komunita a využiteľnosť jazyka v mnohých oblastiach. Python je open source, a čo je možno dôležitejšie, multiplatformový jazyk, čo znamená, že ho možno spustiť na Macu, Windowse, Linuxe a Raspberry Pi.

Na čo sa používa programovací jazyk Python?

Na rozdiel od HTML, CSS a JavaScriptu, ktoré sú považované za stavebné bloky internetu, Python je univerzálny programovací jazyk, čo znamená, že ho možno použiť nielen na vývoj webu, ale aj na vývoj softvéru, písanie systémových skriptov a v neposlednom rade na data science.

Ako sme už spomínali vyššie, Python vytvoril Guido van Rossum v roku 1991 a jeho zámerom bolo pomôcť vývojárom písať jasný, logický kód a táto filozofia z neho urobila jeden z najpopulárnejších programovacích jazykov.

Verzia Pythonu 2.0 preniesla jazyk do jeho modernej podoby na začiatku 21. storočia. Vo svojej podstate však zostáva rovnaký.

Pythonovský kód používa objektovo orientovanú paradigmu, takže je zvyčajne výbornou voľbou pre veľké projekty aj menšie programy.
Index balíkov Python (PyPi) zobrazuje tisíce modulov tretích strán pre Python. Poďme si trochu bližšie posvietiť na využitie Pythonu pre jednotlivé odvetvia.

Webové aplikácie

Úloha Pythonu pri web developmente môže zahŕňať odosielanie údajov na servery a zo serverov, spracovanie údajov a komunikáciu s databázami, smerovanie URL a zaistenie bezpečnosti. Python ponúka niekoľko frameworkov vhodných pre webový vývoj. Medzi najviac používané patria Django a Flask.

Na internete existujú tisícky webových stránok vytvorených v Pythone. Mnoho súčasných technologických spoločností si volí Python ako back-end platformu pre svoje weby. Napríklad Instagram používa Python na backende, rovnako tak Google využíva Python vo svojom tech stacku. 

Webstránka streamovacej služby Spotify je postavená na WordPresse, Spotify aplikácia je vyrobená s použitím Pythonu. Backend Spotify pozostáva z mnohých vzájomne závislých služieb, ktoré sú prepojené vlastným protokolom správ cez ZeroMQ. Približne 80 % týchto služieb je napísaných v jazyku Python.

Ďalšími veľkými webovými službami používajúcimi Python sú Netflix, Uber, Dropbox alebo Pinterest. Jedná sa o veľké weby s miliónmi používateľov. Prečo teda nepoužiť Python aj na tvoj projekt?

Dátová analýza a machine learning

Python sa v súčasnosti využíva na spracovanie veľkého množstva dát, dátovú analýzu, machine learning či deep learning. Python sa stal štandardom vo svete data science, čo umožňuje analytikom a iným odborníkom používať jazyk na vykonávanie zložitých štatistických výpočtov, vytváranie vizualizácií údajov, vytváranie algoritmov strojového učenia, manipuláciu a analýzu údajov a vykonávanie ďalších úloh súvisiacich s dátami.

Python má tiež množstvo knižníc, ktoré umožňujú programátorom písať programy na analýzu údajov a strojové učenie rýchlejšie a efektívnejšie, ako napríklad TensorFlow a Keras. Viac o tejto téme si prečítajte v našom článku o nástrojoch pre dátovú analýzu.

Testovanie softvéru a prototypovanie

Pri vývoji softvéru môže Python pomáhať pri úlohách, ako je sledovanie chýb a testovanie.

Pomocou Pythonu môžu vývojári automatizovať testovanie nových produktov alebo funkcií. Populárne nástroje na testovanie softvéru zahŕňajú Robot framework, Pytest či Nose2.

Veľmi silnou stránkou Pythonu je aj možnosť rýchleho prototypovania. Viete si overiť, či váš nápad funguje v Pythone. Implementácia je možná aj v inom jazyku, ak je na to vhodnejší. 

Automatizácia a scriptovanie

Ak zistíte, že vykonávate nejakú úlohu znova a znova, môžete pracovať efektívnejšie, ak ju zautomatizujete pomocou Pythonu. Písanie kódu používaného na vytváranie týchto automatizovaných procesov sa nazýva skriptovanie. Vo svete programovania možno automatizáciu použiť na kontrolu chýb, konverziu súborov, vykonávanie jednoduchej matematiky a odstraňovanie duplikátov v údajoch.

Python môžu dokonca používať aj relatívni začiatočníci na automatizáciu jednoduchých úloh na počítači, ako je vyhľadávanie a sťahovanie online obsahu (web scraping), sledovanie akciových trhov a cien kryptomien alebo odosielanie e-mailov a textov v požadovaných intervaloch.

Čo potrebuje vedieť Python developer?

Python sa môže javiť ako jednoduchý jazyk, ale má rôzne komponenty a prvky. Aby ste sa dostali na správnu cestu, mali by ste vedieť, čomu dať pri učení prednosť. Pokiaľ sa teda chcete stať Python developerom/kou, potrebujete získať niektoré zručnosti. Poďme sa pozrieť, ktoré to sú. 

Python
Je to logické. Na to, aby ste sa stali Python vývojárom, budete musieť ovládať programovací jazyk Python. Na začiatok sa budete musieť naučiť základné pojmy v Pythone, vrátane objektovo orientovaného programovania, základnej syntaxe Pythonu, sémantiky, primitívnych dátových typov a aritmetických operátorov. Python bol navrhnutý pre čitateľnosť a má určité podobnosti s anglickým jazykom s vplyvom matematiky.

Python knižnice
Ako open source komunitný programovací jazyk má Python k dispozícii širokú škálu knižníc a ich používanie vám môže zjednodušiť život a prácu Python developera. Rôzne projekty si budú vyžadovať rôzne knižnice, ale je dobré sa zoznámiť s niektorými z najbežnejších, vrátane Pandas, NumPy, Matplotlib či Scikit-Learn. Python ekosystém obsahuje aktuálne viac ako 137 000 knižníc. 

Python frameworky
Aby ste sa stali dobrým a efektívnym Python programátorom, budete sa musieť zoznámiť s Python frameworkami. Podobne ako vyššie uvedené knižnice, to, s čím budete pracovať, bude závisieť od vášho konkrétneho projektu. 

Frameworky vám pomôžu dokončiť úlohu s menším počtom riadkov kódu, urýchlia vaše pracovné úlohy a postarajú sa o triviálne záležitosti. Primárne existujú tri typy Python frameworkov: full-stack, mikro a asynchrónne frameworky.

Asi najpopulárnejším full-stack frameworkom je Django, využívané najmä na vývoj webových aplikácií. Medzi mikroframeworkami je populárny Flask, ktorý je vďaka svojmu modulárnemu dizajnu ľahko prispôsobiteľný. Asynchrónny framework AIOHTTP je framework, ktorý sa vo veľkej miere spolieha na funkcie Pythonu 3.5+, ako sú async a waits.

ORM knižnice
Pre Python developerov je tiež mimoriadne užitočné poznať Object Relational Mapper (ORM) knižnice, ako sú SQLAlchemy alebo Django ORM, ktoré môžu pomôcť pri konvertovaní údajov medzi nekompatibilnými systémami.

ORM knižnice poskytujú vysokoúrovňovú abstrakciu relačnej databázy, čo umožňuje vývojárom písať Python kód namiesto SQL na vytváranie, aktualizáciu, čítanie a odstraňovanie údajov a schém v ich databáze.

Python programátor by mal mať základné znalosti o ORM knižnici ako SQL, pretože ORM knižnice zefektívňujú a zrýchľujú prácu.

Front-end technológie
Python developeri často pracujú na vývoji na strane servera (backend), ale ako súčasť vývojárskeho tímu mnoho Python developerov pomáha aj frontendistom a musia teda spolupracovať s front-end tímom.

Technológie ako HTML5, CSS3 a JavaScript/jQuery nie sú nevyhnutnosťou pre Python vývojárov. Avšak ak môžete, pokúste sa o nich získať základné znalosti a oni vám umožnia pochopiť, ako veci fungujú a čo je možné pomocou nich vytvoriť. Ich znalosť vám pomôže lepšie pochopiť používateľské rozhranie a vizuálnu estetiku aplikácií.

Verziovanie
Vývojári sa každý deň zaoberajú obrovským množstvom údajov, rôznymi verziami kódu. Preto vám znalosť v softvéri na správu verzií, ako je Git pomôže udržať si poriadok a efektivitu. Ak chcete implementovať kontrolu verzií kódu, mali by ste sa naučiť používať aj GitHub a jeho pojmy ako push, pull, fork a commit.

Testovanie
Žiadny vývojár nie je dokonalý, všetci robíme chyby. Testovanie kódu pomáha zachytiť tieto chyby alebo sa vyhnúť ich implementácii do produkcie. Testovanie je preto pri vývoji softvéru veľmi dôležité. Populárne frameworky a knižnice na testovanie pythonovského kódu sú Pytest, Robot framework, PyUnit či Nose2.

Záver
Ak sa chcete stať Python programátorom, musíte vedieť programovať. Ak budete postupovať podľa vyššie uvedenej kariérnej cesty, ste na ceste k úspechu. Vždy sa rozvíjajte a snažte sa dozvedieť o nových knižniciach a frameworkoch.

Ako začiatočník na nič nečakajte a skúste niečo v Pythone napísať. Odporúčame malé hry, ktoré sú jednoduché, ich rozsah je malý a začiatočník ich dokáže dokončiť. Takže začnite s malými vecami a nerobte sa robiť chyby.

Neobmedzujte svoje znalosti na teóriu, namiesto toho ich implementujte čo najskôr do praxe. Pracujte na vlastných projektoch a vytvorte zaujímavé portfólio. Pri dodržaní tohto všetkého vás žiadna prekážka nemôže zastaviť v tom, aby ste sa stali Python developerom. Držíme palce 🤞
Skillmea
🥇 Sme jednotka v online vzdelávaní na Slovensku.
Na našom webe nájdeš viac ako 300 rôznych videokurzov z oblastí ako programovanie, tvorba hier, testovanie softwaru, grafika, UX dizajn, online marketing, MS Office a pod. 
Vyber si kurz, ktorý ťa posunie vpred ⏩

Mohlo by ťa zaujímať

Čo je Spring framework a ako začať
Vzdelávanie
28.01.2022
Skillmea

Čo je Spring framework a ako začať

Spring uľahčuje vývoj enterprise aplikácií, čo ho robí prvou voľbou pri projektoch ľubovoľnej veľkosti. Vývoj Springu začal, keď bolo veľmi komplikované vyvíjať enterprise aplikácie v enterprise edícii Javy. Tvorcovia Springu toto využili a vytvorili nástroj, ktorý je vysoko používaný.  Domovská stránka je http://spring.io/. V sekcii projects uvidíš, že Spring obsahuje veľa projektov. Ako napríklad Spring Boot, ktorý nám zjednodušuje prácu so Springom. Spring Framework – je projekt, ktorý obsahuje základné core funkcie. Projektov je mnoho a každý sa sústreďuje na nejakú oblasť vývoja aplikácií.   ZačínameAk si sa rozhodol učiť sa Spring, tak ako prvé si vytvoríme základný projekt, ktorý bude obsahovať závislosti, ktoré budeme používať. Navštívme stránku https://start.spring.io/, na ktorej nájdeme spring initializr. Týmto spôsobom si vyklikáme, aké závislosti potrebujeme a initializr nám vytvorí štruktúru projektu. Samozrejme, je možné v priebehu vývoja rôzne závislosti meniť.   Vyplníme group a artifact, podľa toho ako si zvyknutý používať balíky. Vpravo máme tlačidlo ADD DEPENDENCIES, na ktoré klikneme:[Image] Ak si sa rozhodol vyvíjať webovú aplikáciu, tak si vyber potrebné závislosti, to všetko závisí od toho, čo ideš robiť. Ja som sa rozhodol, že idem robiť webovú aplikáciu, ktorá bude používať Hibernate a databázu budem mať v pamäti.  Zaklikni:  • Spring Web – budeme vyvíjať webová aplikáciu [Image] • JPA – objekty budeme mapovať na databázu [Image] • H2 – ako databázu budeme používať H2 databázu, pre ktorú nepotrebujeme inštalovať databázový server, lebo pracuje v pamäti [Image] • Actuator – monitorovania aplikácie [Image] Teraz dáme vygenerovať projekt. Vygeneruje sa nám zip súbor, ktorého obsah vyextrahuj na miesto, kde chceš, aby bol tvoj projekt umiestnený. Tento súbor teraz otvoríme v IDEi.[Image] Otvorenie projektuOtvoríme si vývojové prostredie a dáme otvoriť projekt zo zdrojového kódu a vyberieme nami vygenerovaný projekt. Na pozadí sa budú sťahovať závislosti, tak musíš chvíľu počkať.  MavenAk sme napríklad zvolili web, tak máme v pom.xml súbore web starter. Keď sa táto dependency stiahne, tak má v sebe tiež pomko a tiež dependency, ktoré sa nám stiahnu tiež. Teda na to, aby sme rozbehali všetky dependency, ktorú sú potrebné pre spring web, nemusíme ich dávať do nášho pomka sami – tieto závislosti sa nám stiahnu automaticky, pretože sme ich zdedili.   Ak chceme pracovať s knižnicou Hibernate, tak ju nezadávame do pomka, ale namiesto toho tam máme starter jpa a tento nám pritiahne aj Hibernate.  Takže na pozadí sa deje veľa vecí, ktoré sami nevidíme. ZáverTeraz si pripravený skočiť do vývoja Spring aplikácií a učiť sa, učiť sa, učiť sa. Ak sa pri niečom zasekneš, skús pozrieť naše online kurzy Spring framework alebo Spring Boot.
Porovnanie softwaru: DaVinci Resolve vs. Final Cut vs. Premiere Pro
Vzdelávanie
15.01.2022
Skillmea

Porovnanie softwaru: DaVinci Resolve vs. Final Cut vs. Premiere Pro

DaVinci Resolve je dobre známy ako robustná platforma na color grading a korekciu farieb. Zatiaľ čo Premiere Pro je vysoko rešpektovaný NLE editor (non-linear editor). Premiere Pro je tiež plne integrovaný s ďalším softvérom Creative Cloud od Adobe, vrátane: Photoshop, Illustrator, Audition a najviac s After Effects. Ďalším hráčom na trhu editovania a tvorby videa je Final Cut Pro X od Apple. Final Cut Pro, Adobe Premiere Pro a čoraz populárnejší DaVinci Resolve súperia o pozornosť dnešných video editorov. Pozrime sa na výhody a nevýhody jednotlivých programov a sami sa rozhodnite, ako každý z nich bude vplývať na váš pracovný workflow a zvýšenie produktivity. 🌍 Celkový prehľad Začnime všeobecným pohľadom na každú platformu a na to, čo ju v tomto porovnaní odlišuje od ostatných. DaVinci Resolve Firma Blackmagic Design premenila DaVinci Resolve z aplikácie na color grading na výkonnú aplikáciu pre postprodukciu videa. Resolve sa snaží spojiť rýchlosť Final Cut so známymi konvenciami Premiere Pro. Stránky Cut a Edit vám umožňujú zvoliť si svoj prístup k úpravám. Dokonca pridali externý hardvér, aby do procesu strihu vniesli tradičný pocit „pásky“.  Nasleduje grafika založená na nodoch, efekty a triedenie farieb. Farebné nástroje DaVinci Resolve sú vysoko nad konkurenciou a prinášajú skutočne vynikajúce výsledky. Zvuk Fairlight dáva editorom možnosť pracovať na svojom zvuku priamo v aplikácii. Final Cut Pro S Final Cut Pro X ponúka Apple najneortodoxnejšie riešenie v tejto skupine programov. Apple vo svojom prístupe k úpravám považuje video za „údaje“ a nie za „filmové klipy“. Nástroje na organizáciu, kľúčové slová a protokolovanie umožňujú editorom efektívne a rýchlo organizovať obrovské množstvá záznamu. Magnetická časová os zdôrazňuje skôr vzťahy medzi klipmi než celkovú časovú os a efektívne pracuje na zefektívnení každého kroku procesu.  Final Cut Pro je takisto neustále optimalizovaný pre hardvér Apple a rodinu kodekov ProRes. Výsledkom je editor, ktorý sa zameriava na metadáta pre organizáciu a rýchlosť v strihu aj exportu videa. Adobe Premiere Pro Až do verzie Final Cut Pro 7, Final Cut Pro a Premiere Pro zaujali do značnej miery podobný prístup k postprodukcii. Keď Apple radikálne zmenil svoju editačnú paradigmu s príchodom Final Cut Pro X, Adobe sa zameral na editorov, ktorí zmenu neuvítali.  V mnohých ohľadoch sa spoločnosť Adobe zameriava na to, aby bola najbežnejším nástrojom. Známe koncepty, ako sú koše a stopy, skúsení editori veľmi dobre poznajú. Tí, ktorí pracujú s VFX, milujú dynamické prepojenie medzi Premiere Pro a After Effects, ktoré umožňuje projektom presúvať sa medzi rôznymi nástrojmi Adobe bez toho, aby ich editori museli exportovať alebo dekódovať. Adobe tiež obsahuje silnú súpravu výkonných zvukových nástrojov v balíku Creative Cloud s Adobe Audition, ktorý pomáha editorom vyladiť zvuk do finálnej podoby bez toho, aby opustili ekosystém Adobe. Okrem toho na Premiere Pro nájdete viac editorov ako na iných platformách, vďaka čomu je skvelou voľbou pri spolupráci s inými tímami, vzdelávanie a riešenie prípadných problémov.[Image] DaVinci Resolve 🧩 Rozhranie (interface) DaVinci Resolve DaVinci Resolve používa free-form editor časovej osi. Rozdeľuje ich do viacerých sekcií, aby bolo možné ľahšie nájsť a pochopiť rôzne časti úpravy videa. Bezplatná verzia ponúka päť sekcií – Cut & Edit, Fusion, Color, Fairlight a Deliver. Fairlight je miesto, kde môžete upravovať zvuk videa. Final Cut Pro Final Cut Pro využíva magnetickú časovú os, ktorá všetko zjednodušuje do jednej stopy a efektívne organizuje. To poskytuje Final Cut Pro výhodu používania zjednodušenej časovej osi, ktorá uľahčuje novým používateľom úpravy videa. Nemôžete si ju však prispôsobiť podľa svojich predstáv, ale pomocou klipov môžete robiť všetko, ako je zlučovanie, označovanie, pridávanie grafiky a mnohé ďalšie. Adobe Premiere Pro Premiere Pro používa časovú os tradičného nelineárneho editora (NLE) so stopami a hlavami stôp. Obsah vašej časovej osi sa nazýva sekvencia a pre lepšiu organizáciu môžete mať vnorené sekvencie, podsekvencie a čiastkové klipy. Časová os obsahuje aj karty pre rôzne sekvencie, čo môže byť užitočné, ak pracujete s vnorenými sekvenciami.  Používateľské rozhranie je mimoriadne konfigurovateľné a umožňuje vám odpojiť všetky panely. Môžete zobraziť alebo skryť miniatúry, priebehy, kľúčové snímky. Existuje sedem predkonfigurovaných pracovných priestorov, vrátane zostavy, úprav, farieb a nadpisov. 💾 Organizácia mediálnych súborov DaVinci Resolve DaVinci Resolve udržuje veci organizované pomocou sekcie vyhradenej na pridávanie médií. Karta Media vám umožňuje pridať akékoľvek médiá, ktoré môžete neskôr použiť vo videu. Môže to byť videoklip, obrázok, zvuk alebo čokoľvek, čo podporuje DaVinci Resolve. Nemôžeme nespomenúť dynamické priečinky, ktoré skvelo fungujú pre vyhľadávanie súborov a ich triedenie. Final Cut Pro Na druhej strane Final Cut Pro vám umožňuje ľahko organizovať súbory. Obsahuje možnosti, ako sú knižnice, udalosti, roly a označovanie kľúčových slov pri importe médií do Final Cut Pro. Knižnica je miesto, kam importujete svoje súbory a médiá. Okrem toho, že ich len importujete, môžete klipy aj premenovať v dávkach a sledovať ich všetky na jednom mieste. Adobe Premiere Pro Rovnako ako tradičné NLE, Premiere Pro umožňuje ukladať súvisiace médiá do zásobníkov, ktoré sú podobné priečinkom. Rovnako ako v prípade priečinkov, môžete mať zásobníky v rámci zásobníkov. Na položky môžete použiť aj farebné štítky, ale nie kľúčové slová. Panel Knižnice vám umožňuje zdieľať prostriedky medzi inými aplikáciami Adobe, ako sú napr. Photoshop a After Effects.[Image] Final Cut Pro X 🔊 Audio DaVinci Resolve DaVinci Resolve prichádza s Fairlight, ktorý predstavuje významnú konkurenciu tomu, čo ponúka Final Cut Pro a Adobe Premiere Pro. Fairlight je aplikácia zabudovaná do DaVinci Resolve a je k dispozícii v samostatnej sekcii pre všetky potreby úprav audia (zvuku). Avšak aj na karte Upraviť (Edit) môžete vykonať niekoľko základných úprav zvuku. Fairlight poskytuje kompletný DAW (Digital Audio Workstation) na úpravu zvuku s rôznymi efektmi, nahrávaním, miešaním stôp a mnoho ďalších. Final Cut Pro Final Cut Pro vám umožňuje jednoducho používať zvuk na časovej osi. V porovnaní s DaVinci Resolve je to najdôležitejší bod Final Cut Pro. Dodáva sa so širokou škálou bezplatných (royalty-free) audio stôp, ktoré môžete použiť na svojej časovej osi bez obáv z porušovania autorských práv. Navyše, keď importujete zvuk do Final Cut Pro, automaticky sa odstráni väčšina hluku na pozadí. To znamená, že si môžete vybrať aj z rozsiahlej knižnice doplnkov, aby ste veci robili rýchlejšie. A čo sa týka dôležitých funkcií, môžete strihať, mixovať, spájať a dokonca použiť doplnok Apple Logic Pro na získanie efektu priestorového zvuku vo vašej audio stope. Adobe Premiere Pro Audio Mixer v Premiere Pro zobrazuje vyváženie, jednotky hlasitosti (VU), indikátory orezania a stlmenie/sólo pre všetky stopy časovej osi. Môžete ho použiť na úpravy počas prehrávania projektu. Nové stopy sa automaticky vytvoria, keď pustíte zvukový klip na časosvú os a môžete určiť typy ako Standard, Mono, Stereo, 5.1 a Adaptive.  Ak máte nainštalovaný Adobe Audition (aplikácia v Creative Cloud), môžete medzi ním a Premiere Pro prepínať zvuk a využívať pokročilé techniky, ako je adaptívna redukcia šumu, parametrický ekvalizér, automatické odstránenie kliknutí, štúdiový reverb a kompresia. 🎨 Color grading DaVinci Resolve Pokiaľ ide o color grading, DaVinci Resolve je absolútna špička. Ak sa viac zaujímate práve o farbenie videa, DaVinci Resolve môže byť pre vás ideálnym nástrojom. Ponúka vám širokú škálu rozsiahlych a pokročilých nástrojov na úpravu farieb. DaVinci Resolve pôvodne začal ako nástroj na korekciu farieb, takže je určite najlepší vo svojej triede. Final Cut Pro Final Cut Pro prichádza so sadou nástrojov na korekciu farieb a color grading. Patrí medzi ne sada nástrojov, ako sú krivky, LUT, farebné kolieska a mnoho ďalších presetov. Dokonca ani s týmito funkciami sa triedenie farieb vo Final Cut Pro nepribližuje tomu, čo ponúka DaVinci Resolve. Adobe Premiere Pro Premiere Pro obsahuje nástroje Lumetri Color. Sú to funkcie na profesionálny color grading, ktoré predtým existovali v samostatnej aplikácii SpeedGrade. Nástroje Lumetri podporujú 3D vyhľadávacie tabuľky (LUT) pre výkonný a prispôsobiteľný vzhľad. Nástroje ponúkajú pozoruhodné množstvo manipulácie s farbami spolu s veľkým výberom vzhľadu filmu a HDR. K dispozícii sú aj predvoľby úprav Sýtosť, Vibrance, Faded Film a Sharpen. Najpôsobivejšie sú možnosti Curves a Color Wheel. Program obsahuje pracovný priestor určený na úpravu farieb.[Image] Adobe Premiere Pro 🚀 Motion Graphics DaVinci Resolve DaVinci Resolve má samostatnú časť venovanú pohyblivej grafike s názvom Fusion. Keďže ide o pokročilý nástroj, môže si vyžadovať určitú dávku trpezlivosti a zaškolenia, aby ste pochopili, ako sa s ním pracuje a ako funguje. Na používanie však nie je potrebné inštalovať aplikáciu samostatne. S Fusion integrovanou do DaVinci Resolve môžete jednoducho vytvárať a presúvať veci a pritom zostať v DaVinci Resolve. Final Cut Pro Pokiaľ ide o Final Cut Pro, neponúka špeciálnu možnosť pre pohyblivú grafiku. Namiesto toho ju môžete vytvoriť pomocou Apple Motion. Je jednoduchý na používanie a obsahuje všetky možnosti, ktoré potrebujete na vytvorenie základnej grafiky. Získate výhodu výberu zo širokej škály pluginov a šablón na vytváranie pohyblivej grafiky oveľa jednoduchšie. Adobe Premiere Pro Pokiaľ ide o pohyblivú grafiku, v Creative Cloud od Adobe je jasnou voľbou číslo jedna After Effects, čo je ale samostatná aplikácia. After Effects je "industry standard" pre pohyblivú grafiku a jeho kompatibilita a prepojenie s Premiere Pro je vynikajúce. Musíte sa však naučiť ovládať novú aplikáciu, čo si vyžaduje určitý čas a zručnosti. 💰 Cena a dostupnosť DaVinci Resolve DaVinci Resolve je k dispozícii zadarmo alebo v komerčnej verzii (DaVinci Resolve Studio), ktorá stojí 295 USD - jednorazový poplatok. Bezplatná verzia DaVinci Resolve je dostatočná aj pre tých najskúsenejších profesionálnych editorov. DaVinci Resolve je k dispozícii pre Windows, Mac aj Linux, čo mu dáva výhodu oproti Final Cut Pro aj Adobe Premiere Pro. Final Cut Pro Final Cut Pro stojí jednorazový poplatok 299 USD, ktorý sa následne priradí k vášmu Apple ID a dá sa nainštalovať na viacero počítačov. Final Cut Pro je k dispozícii iba pre počítače Mac, takže ak žiadny nevlastníte, musíte si ho kúpiť tiež. Adobe Premiere Pro Adobe používa model predplatného (subscription) pre všetky svoje Creative Cloud aplikácie a ceny sú rôzne. Len Premiere Pro vás bude stáť 23,99 Eur mesačne. Prípadne je možné objednať si celý Creative Cloud balík so všetkými aplikáciami (vrátane After Effects, Photoshop, Illustrator, InDesign a pod.) v cene 59,99 Eur mesačne. Nie je však možné objednať si program a mať k nemu časovo neobmedzený prístup, je potrebné platiť mesačný poplatok. Záver Každý z nástrojov na strih videa má svoje silné stránky: Premiere Pro je najpoužívanejší, Final Cut Pro X je najrýchlejší a DaVinci Resolve obsahuje „všetko v jednom“. Majte tiež na pamäti, že vývojári týchto produktov v Adobe, Apple a Blackmagic Design neustále prinášajú nové aktualizácie s vylepšeniami. Naučte sa dôkladne jednu z týchto aplikácií a vo svete editovania videa sa určite nestratíte.
8 najpopulárnejších programovacích jazykov pre vývoj hier
Vzdelávanie
28.12.2021
Skillmea

8 najpopulárnejších programovacích jazykov pre vývoj hier

Tvorba hier je tvorivým úsilím, ktoré si vyžaduje technologické znalosti. Herní vývojári musia poznať programovacie jazyky, ktoré spĺňajú určité špecifiká. Väčšina tvorcov hier mala problém vybrať si ideálny programovací jazyk pre vývoj hier. Je možné použiť programovacie jazyky ako C++, Python a iné. Niektorým jazykom sa však darí lepšie ako iným. Výber programovacieho jazyka pre herných vývojárov závisí od typu hry (konzola, počítač alebo mobil) a miery interaktivity. V tomto článku predstavíme top 8 programovacích jazykov pre vývoj hier. Podľa výskumnej správy od Market Research Future (MRFR), „Informácie o trhu s videohrami podľa herného zariadenia, podľa typu hry, podľa koncového používateľa a regiónu – prognóza do roku 2027“ bol videoherný trh ocenený na 155,9 miliárd v roku 2019 a veľkosť odvetvia má rásť ročným tempom 14,5 % do roku 2026. Dominantní hráči na videohernom trhu sú Ubisoft Entertainment, Electronic Arts, Qualcomm Wireless Communications Technologies, Nintendo alebo Activision Blizzard. 1. C# C# je v súčasnosti jedným zo známych programovacích jazykov pre použitie v rôznych herných enginoch. Je to jeden z najpopulárnejších programovacích jazykov medzi hernými vývojármi. Jedným z dôvodov, prečo je C# taký užitočný a populárny jazyk na vývoj hier, je XNA vyvinutá spoločnosťou Microsoft presne na tento účel.  XNA framework je ideálny na vytváranie hier na Windows a Xbox. Navyše, v herných enginoch Unity3D a Xamarin je možné vytvárať hry na všetky platfory vrátane iOS, Android, PlayStation a Windows. Populárne hry vyvinuté pomocou C# zahŕňajú Pokemon Go a Super Mario Run. 2. C++ Nie je žiadnym prekvapením, že C++ je jedným z najlepších jazykov na vývoj hier, najmä preto, že je to populárne a flexibilné riešenie. C++ je známy svojou vysokou úrovňou abstrakcie, ktorá umožňuje mať presnú kontrolu nad tým, ako hardvér počítača interaguje s kódom. C++ tiež poskytuje podrobnejšiu kontrolu nad tým, ako systém spracováva grafiku, čo zohráva v hernom priemysle veľmi dôležitú úlohu. Ďalšou kľúčovou výhodou používania C++ je, že vám umožňuje optimalizovať špeciálne časti herného dizajnu a dať im ich vlastné abstrakcie. Je to podobné, ako dať špecifickým prvkom hry vlastnú infraštruktúru a zdroje. Táto úroveň podrobného vývoja hier je pri mnohých iných jazykoch náročná, ak nie nemožná. C++ bol použitý na vytváranie populárnych hier ako StarCraft, Football Pro alebo Counter-Strike. 3. Java Aj keď Java neposkytuje rovnakú úroveň ovládania ako C++, mnohí považujú Javu za najlepší jazyk pre vývoj hier. Popularita Javy je čiastočne spôsobená jej jednoduchosťou použitia, čo z nej robí skvelé riešenie pre mnohých nových herných vývojárov. Java komunita tiež poskytuje veľkú zbierku nástrojov a iných open-source riešení. Vďaka tomu je vývoj hier oveľa rýchlejší, najmä preto, že môžete nájsť kód, ktorý už bol napísaný na použitie vo vašej hre. V porovnaní s C++ ponúka Java jednoduché písanie, ladenie, učenie a kompilovanie. Hry, ako napríklad Mission Impossible III, Minecraft, FIFA 11 a Ferrari GT 3: World Track, boli všetky vytvorené pomocou Javy. 4. JavaScript Pokiaľ ide o vývoj online hier, len málo jazykov je lepších ako JavaScript. JavaScript si dobre rozumie s HTML aj CSS, čo uľahčuje vývoj hier pre viaceré platformy. Niektorí programátori považujú JavaScript za pohodlné všestranné riešenie, pretože ho môžete použiť na vytváranie animácií a interaktívnych prvkov. Online komunita JavaScriptu je takisto obrovská, takže môžete nájsť množstvo vopred navrhnutých prvkov, ktoré môžete použiť vo svojich vlastných hrách. JavaScript je jazyk, ktorý stojí za hernými hitmi ako American Girl, Angry Birds a Aquaria. Ak chcete začať s jazykom, vyskúšajte náš kurz Rob hry v JavaScripte. 5. Python Hoci nie je taký populárny ako Java alebo C++, Python sa používa na vývoj hier. Jeho knižnica PyGame je vhodná pre vývojárov, ľahko sa používa na vytváranie hier a umožňuje vývojárom rýchlo vytvárať prototypy hier. Okrem toho, rovnako ako Java a C++, aj Python beží na princípoch OOP. Jeho jednoduchá krivka učenia robí z Pythonu obľúbenú možnosť pre mnohých začínajúcich herných vývojárov. Niektoré populárne hry vytvorené pomocou Pythonu zahŕňajú Battlefield 2, Disney's Toontown Online, Eve Online a Frets on Fire. 6. HTML5 HTML nie je programovací jazyk, ale aj napriek tomu je v našom rebríčku. HTML5 je jednou z najlepších možností pre herných vývojárov na vytváranie aplikácií a hier pre rôzne platformy a prehliadače. Ďalej je možné ho ľahko používať s JavaScriptom. HTML5 je široko preferované pre vývoj hier pre svoje špičkové herné enginy. Herné frameworky vrátane Construct 2, ImpactJS, Phaser, Turbulenz a Booty5 prevzali zodpovednosť za proces vývoja hier v HTML5. Niektoré populárne hry vytvorené pomocou HTML5 zahŕňajú Cookie Clicker, Gods Will Be Watching, World Cup Penalty 2018. 7. UnrealScript Unreal Engine vyvinul programovací jazyk UnrealScript alebo UScript. Rovnako ako Java, aj UnrealScript je objektovo orientovaný bez viacnásobného dedenia. Hlavné herné platformy vrátane Windows, Android, Linux a Playstation používajú UnrealScript. V roku 2014 však Epic Games oznámili, že Unreal Engine 4 nebude podporovať UnrealScript. Niektoré populárne hry vyvinuté pomocou UnrealScript zahŕňajú Advent Rising, America’s Army, The Wheel Of Time, Batman-Arkham Knight a jeho série. 8. Lua Lua je ľahký, vysokoúrovňový a multiplatformový programovací jazyk, ktorý sa ľahko spúšťa, vďaka čomu je zábavné a efektívne ho používať na vývoj videohier. Môže byť navrhnutý tak, aby sa dal vložiť do mnohých aplikácií, vďaka čomu je pre vývojárov a hráčov pohodlné upravovať hru. Herné enginy, ako napríklad Gideros mobile, Corona SDK a CryEngine, používajú Lua ako svoj primárny programovací jazyk. Niektoré populárne hry vyvinuté pomocou jazyka Lua sú Age of Conan, American Girl, Angry Birds a Aquaria. Zaujíma ťa herný vývoj a chceš sa mu začať venovať? Určite si pozri niektoré z našich kurzov venované práve tvorbe hier v Unity3D, JavaScripte či GameMaker Studio.

Nezmeškaj info o nových kurzoch a špeciálnych ponukách