Popis online kurzu Ako pripraviť deti na éru umelej inteligencie
Deti už dnes žijú vo svete, kde je AI prítomná v domácnosti, škole, vo vzťahoch aj v práci rodičov. Stretávajú sa s digitálnymi technológiami skôr, než povedia prvé slovo. Ako ich však pripraviť tak, aby technológiám a umelej inteligencii rozumeli a vedeli ich využívať vo svoj prospech?
Tento kurz je určený pre rodičov, ktorí chcú vedome a citlivo viesť svoje deti vo svete AI.
Odporúčania v kurze sú inšpirované odbornými výskumami, pedagogickými organizáciami a psychológmi, ktorých rady sme prepojili s našimi znalosťami v oblasti umelej inteligencie. Výsledkom sú praktické, zrozumiteľné a bezpečné tipy pre reálny život.
Čo sa v kurze naučíte?
Každá kapitola kurzu sa venuje jednej vekovej kategórii kedy ukazujeme, čo je dôležité pre zdravý vývin, budovanie zručností aj digitálnu odolnosť: od dojčaťa až po tínedžera.
Získate prehľad o tom, kedy a ako bezpečne predstaviť technológie a AI do života dieťaťa. Navyše dáme vám konkrétne odporúčania na hračky, detské aplikácie, programovacie jazyky a robotické nástroje vhodné pre jednotlivé vekové kategórie.
Vybrané nástroje, ktoré sme konzultovali s odbornými odporúčaniami, podporujú zdravý vývin, kreativitu a poznávanie, nie pasivitu a možnosť vybudovania si “závislosti” od technológií. Ten to kurz vám pomôže zorientovať sa v technológiách, ktoré formujú dnešnú generáciu.
1. Dojčatá (0-2 roky): Starostlivosť o zdravé základy
Táto fáza je kľúčová pre vývin mozgu, vnímania a vzťahov. Vysvetlíme, prečo je dôležité úplne obmedziť obrazovky a zamerať sa na živý kontakt, dotyk, hlas a pohyb. Dozviete sa, aký dopad má pasívne sledovanie videí na rozvoj reči a pozornosť, a čo namiesto toho podporuje zdravý vývoj. V odporúčaniach ukážeme, ako budovať skutočný základ digitálnej gramotnosti.
V tejto kapitole sa dozviete:
- Prečo by deti do 2 rokov nemali byť vôbec pred obrazovkou.
- Ako rozvíjať detskú pozornosť a mozog cez reálny kontakt.
- Čo je najlepšou „technológiou“ pre dojčatá.
2. Rané detstvo (3-5 rokov): Vnímanie reality, tvorivosť a prvý kontakt s digitálnym svetom
V predškolskom veku začína dieťa chápať súvislosti a vytvárať si vlastné otázky o svete. A práve vtedy prichádzajú prvé interakcie s technológiami. Vysvetlíme, ako ich používať zmysluplne, tvorivo a s určenými hranicami. Ukážeme vám, ako sa rozprávať o tom, čo je v online svete skutočné a čo len vymyslené, prečo je dôležité rozvíjať detskú predstavivosť a ako sa vyhnúť “digitálnej pasivite“. Povieme si, prečo je v tomto období omnoho dôležitejšie učiť sa tvoriť než len pasívne sledovať rozprávky na tablete. Rodičia dostanú konkrétne tipy na aktivity, ktoré posilňujú kreativitu a tvorivosť.
V tejto kapitole sa dozviete:
- Ako dieťaťu vysvetliť rozdiel medzi realitou a digitálnou fikciou.
- Aké hry, aktivity a návyky pomáhajú rozvíjať tvorivosť a zmysel pre realitu.
- Ako bezpečne začať s technológiami a zároveň chrániť detskú pozornosť.
3. Deti na základných školách (6-8 rokov): Digitálna gramotnosť a základné zručnosti
V tomto veku sú deti zvedavé, učia sa čítať, písať, spájať súvislosti. Ukážeme vám, ako im vysvetliť, že nie všetko na internete je pravda a tiež ako si môžu overovať si informácie. Povieme si,
prečo je nebezpečné nechávať deti nekontrolovane používať AI nástroje (napr.
ChatGPT) bez toho, aby ste boli pri tom aj vy. Zároveň vysvetlíme, ako s deťmi komunikovať o tom, ako technológie fungujú a aké sú ich limity.
V tejto fáze začíname u detí budovať kritické myslenie, ktoré ich bude chrániť celý život.
V tejto kapitole sa dozviete:
- Ako učiť deti rozpoznávať, čo je pravda a čo môže byť falošný alebo zmanipulovaný obsah.
- Kedy a ako zmysluplne predstaviť AI nástroje.
- Ako rozvíjať schopnosť samostatne rozmýšľať.
4. Dospievajúce deti (9-12 rokov): Čo vidia, čo vnímajú, čomu veria v AI svete
Deti v tomto veku už používajú technológie denne: v škole, pri domácich úlohách, ale aj vo voľnom čase pre zábavu. V tejto kapitole sa zameriame na aktívne a zodpovedné využívanie AI nástrojov, ale aj na ochranu pred manipuláciou, dezinformáciami a pred stratou súkromia. Vysvetlíme ako im popísať, ako AI funguje, ako si vyberá čo im ukáže, a prečo je dôležité nevnímať všetko ako “pravdu“. Rodičia sa naučia, ako podporovať kritické hodnotenie informácií, ochranu identity a vedomé rozhodovanie. V tomto veku deti potrebujú vedenie: nemali by sme im všetko zakazovať, ale skôr si spolu nastaviť zdravé hranice.
V tejto kapitole sa dozviete:
- Ako vysvetliť deťom, ako fungujú odporúčacie algoritmy.
- Ako ich chrániť pred manipuláciou a stratou súkromia v online prostredí.
- Ako spolu s nimi používať AI zodpovedne (na učenie, tvorbu aj rozvoj).
5. Tínedžeri (13-18 rokov): Mentálne zdravie, rozhodnutia na základe AI a ich budúcnosť
Tínedžeri sú digitálni experti. To ale neznamená, že rozumejú všetkým rizikám. V tejto kapitole sa venujeme etike, zodpovednosti, identite a deepfake technológiám. Rozoberieme riziká “umelej popularity”, vplyv AI na mentálne zdravie, ale aj pozitívne možnosti využitia technológií. Naučíme vás viesť s tínedžermi rozhovory o hraniciach, zodpovednosti a dopadoch vlastného online správania. Tento vek je ideálny na budovanie osobnej digitálnej identity a vedomého postoja k AI.
V tejto kapitole sa dozviete:
- Ako sa rozprávať o etike, deepfakes, umelej popularite a dôveryhodnosti online sveta.
- Ako u tínedžerov rozvíjať zodpovednosť za ich digitálne rozhodnutia a ich dopad na iných.
- Ako pomôcť tínedžerovi formovať jeho vzťah k AI tak, aby ju vedel využívať s rozvahou a vo svoj prospech pri učení sa či hľadaní budúceho zamestnania.
Čo si z kurzu odnesiete
- Naučíte sa, ako s deťmi zrozumiteľne a primerane veku hovoriť o technológiách a umelej inteligencii.
- Získate praktické rady, ako u detí budovať zdravé digitálne návyky a zamedziť zbytočnému riziku v online priestore.
- Budete vedieť, kedy a ako predstaviť technológie a aké hračky, aplikácie, programovacie jazyky či robotické nástroje sú vhodné v rôznom veku. Od Montessori inšpirovaných hračiek bez obrazoviek, cez Bee-Bot a Cubetto pre škôlkarov, až po Scratch, micro:bit či LEGO Spike pre staršie deti, a Python či Java pre tínedžerov.
Vstupné požiadavky na kurz
Na absolvovanie kurzu nie sú potrebné žiadne predchádzajúce technické znalosti. Kurz je navrhnutý tak, aby bol zrozumiteľný, praktický a použiteľný pre každého rodiča, opatrovníka alebo pedagóga, ktorý chce deťom pomôcť rozvíjať sa bezpečne vo svete plnom digitálnych nástrojov a umelej inteligencie. Nemusíte byť expert na AI, všetko vysvetľujeme jednoducho a intuitívne.
Čo všetko s kurzom získate
-
videotutoriály na tému Ako pripraviť deti na éru AI,
-
certifikát o absolvovaní kurzu Ako pripraviť deti na éru AI,
- moderované diskusné fórum, v ktorom na otázky odpovedá autor kurzu Róbert Barcík,
-
garancia vrátenia peňazí do 14 dní v prípade nespokojnosti s kurzom.