Späť na blog
Vzdelávanie

Umelá inteligencia a jej využitie

Tím Skillmea
20.03.2024
9 minút čítania
Umelá inteligencia a jej využitie
Či chceme, alebo nie, AI umelá inteligencia je každodennou súčasťou našich životov. Využíva sa v medicíne, priemysle, doprave a logistike, ale aj vo svete financií, vzdelávania a bezpečnosti. 

Využitie umelej inteligencie je naozaj pestré. Je súčasťou rôznych aspektov ľudského života. Stretnete sa s ňou v medicíne, pretože pomáha pri diagnostikovaní a predikcii rôznych ochorení. Nezaobíde sa bez nej automatizácia a optimalizácia výrobných procesov v priemysle. Okrem toho sa podieľa na plánovaní a riadení dopravy, pomáha pri analyzovaní trhov a predpovedaní trendov. 

Samozrejme, užitočná je aj pri vzdelávaní, pretože vďaka nej sú učebné materiály personalizovanejšie. V oblasti bezpečnosti slúži na vytváranie chatbotov a virtuálnych asistentov. Opomenúť nemožno ani skutočnosť, že do značnej miery ovplyvňuje fungovanie marketingu, lebo pomáha, napríklad s optimalizáciou obsahu, brandingom či  tvorbou webových stránok.

To znamená, že AI umelá inteligencia má obrovský potenciál zlepšiť a zefektívniť mnohé aspekty ľudského života a prináša nové možnosti a inovácie do rozličných odvetví. 

Čo je to umelá inteligencia? 

Umelá inteligencia AI je súčasťou informatiky, pre ktorú je príznačné vytváranie systémov a programov so schopnosťou simulovať ľudskú inteligenciu. Ide o systémy schopné naučiť sa, rozoznávať vzory, robiť rozhodnutia a riešiť problémy. 

Ak to zjednodušíme, AI umelá inteligencia poskytuje softvéru schopnosť samostatne myslieť a učiť sa. Predstavuje simuláciu ľudskej inteligencie prostredníctvom strojov, ktoré sú schopné robiť činnosti ako ľudia. 


Aktuálne rozlišujeme tri hlavné typy AI, ktoré sa odvíjajú od jej schopnosti: 
  • Slabá AI sa sústreďuje na jednu úlohu a nemôže vykonávať také, ktoré sú mimo jej poľa pôsobnosti. Je súčasťou bežného života. 
  • Silná AI disponuje schopnosťou pochopiť a naučiť sa akúkoľvek intelektuálnu úlohu tak ako človek. Cieľom výskumníkov je dosiahnuť úroveň silnej AI.
  • Stále konceptom budúcnosti je super AI, ktorá je vyššia ako ľudská inteligencia a dokáže riešiť akékoľvek úlohy lepšie ako človek. 

Využitie umelej inteligencie je stále väčšie a väčšie. Lákadlom sú najmä výhody, ktoré so sebou prináša. Za zmienku stoja aspoň niektoré. AI umelá inteligencia dokáže, v porovnaní s človekom, znížiť množstvo chýb a zvýšiť presnosť. Okrem toho je dostupná 24/7. Je hybnou silou nových inovácií a robí rozhodnutia neovplyvnené emóciami, čo človek dokáže len málokedy. Samozrejme, dá sa použiť v rôznych rizikových situáciách, čím chráni ľudské životy a mnohé ďalšie.

Pre objektívnosť je potrebné spomenúť aj nevýhody AI, ktoré sa spájajú s vyššími nákladmi a absenciou kreativity. Do budúcnosti môže zvýšiť nezamestnanosť a prispieva k tomu, že ako ľudstvo lenivieme. Takisto je nemožné do nej začleniť etiku a morálku a je bez emócií. 

Z uvedeného vyplýva, že AI je dobrým sluhom, ale zlým pánom a je potrebné používať ju s rozumom. 

Využitie AI (umelej inteligencie) v marketingu

AI v marketingu sa využíva rozličnými spôsobmi. Na základe analýzy rôznych dát a vzorcov správania pomáha personalizovať obsah i ponuku zákazníkom. Opomenúť nemožno automatizáciu marketingových procesov, napríklad prostredníctvom automatizácie a optimalizácie kampaní, s ktorými súvisí automatické nastavenie cien či optimalizácia rozpočtov na reklamu.

Umelá inteligencia AI je tiež pomocníčkou pri analýze dát a predikcií trendov, čo ide ruka v ruke s lepším pochopením cieľovej skupiny a prispôsobením stratégií a kampaní. AI sa, samozrejme, využíva aj pri chatbotoch a virtuálnych asistentoch. 

Tvorba a optimalizácia obsahu 

AI má obrovský potenciál aj pri tvorbe obsahu. Pomáha spisovateľom, novinárom a aj copywriterom vygenerovať obsah rýchlo a efektívne. To znamená, že nástroje AI môžu byť použité na generovanie článkov, blogových príspevkov či statusov na sociálne siete tak, že sú relevantné a zaujímavé pre danú cieľovú skupinu. Výhodou je časová úspora, kvalitný obsah a optimalizácia pre vyhľadávače. 

V marketingu je pri tvorení textov dôležité SEO (Search Engine Optimization), pretože práve to posúva na vyššie pozície vo vyhľadávačoch. Čo všetko umelá inteligencia AI dokáže v tomto smere? 

Tak napríklad je schopná zistiť kľúčové slová a frázy, ktoré je z hľadiska analýzy dát vhodné použiť v pripravovanom obsahu. Tým pádom sa zvyšuje šanca na viditeľnosť a dobrú pozíciu vo vyhľadávačoch. Nástroje AI pomáhajú nielen so zisťovaním kľúčových slov, ale aj meta popisov, titulkov, SEO meta description i URL adries. 

Analýza dát 

Marketingová analytika slúži na vyhodnocovanie efektívnosti a úspešnosti marketingových aktivít. Je to spôsob, ako získať informácie o spotrebiteľoch, optimalizovať marketingové ciele a dosiahnuť lepšiu návratnosť investícii. To znamená, že nielenže sleduje výsledky kampaní, ale ich aj meria, analyzuje a aplikuje do nich údaje. Azda najpoužívanejším nástrojom marketingovej analýzy je Google Analytics. 

Bežná marketingová analytika sa pasuje s množstvom problémov, ako napríklad veľké množstvo nespoľahlivých alebo nekvalitných údajov, nesprávne pochopenie údajov či nedostatok vedomostí, ako s informáciami naložiť. Práve tu prichádza na rad AI marketing, ktorý má potenciál analýzu dát skvalitniť. 

Zákaznícka podpora 

Umelá inteligencia AI má potenciál zlepšiť zákaznícku podporu a to napríklad tým, že podporuje a dopĺňa človeka. Znížením množstva času na riešenie konkrétneho problému a väčšie množstvo úspešne zvládnutých ťažkostí zvyšuje produktivitu zákazníckej podpory. To znamená, že AI môže byť asistentom operátorov. 

AI im uľahčuje prácu tým, že dokáže odpovedať na jednoduché otázky a je schopná nájsť relevantné informácie rýchlo a ľahko. Zákazníkom poskytuje nepretržitú podporu a aj nadštandardnú starostlivosť. 

V rámci zákazníckej podpory môže byť AI užitočná aj v tom, že dokáže na základe interných dát firmy zaškoliť nových pracovníkov pomerne rýchlo. 

Automatizácia 

Umelá inteligencia prináša so sebou možnosť automatizovať niektoré marketingové úlohy, ako napríklad písanie reklamných textov, newsletterov, ale aj vizuálnych či grafických materiálov. Realitou sú aj automatické kampane. 

Prostredníctvom AI tiež môžete tiež automatizovať proces vytvárania popisov produktov, čo šetrí čas i peniaze. Okrem toho vám pomôže so správou skladu, spracovávaním platieb i komunikáciou so zákazníkmi. Pomocou chatbotov a virtuálnych asistentov môžu eshopy poskytovať zákazníkom odpovede na otázky 24/7. 

Ako vie AI pomôcť vášmu biznisu  

Vhodné začlenenie AI do svojho biznisu so sebou prináša automatizáciu procesov a predvídanie budúcich trendov a správania sa na trhu pomocou analytických nástrojov. Pomocnú ruku podá aj v oblasti personalizovaného marketingu, čo ide ruka v ruke s vyšším predajom a ziskami. 

Benefitom je aj väčšia bezpečnosť vďaka schopnosti predikovať bezpečnostné hrozby a predchádzať útokom. Chatboty a virtuálni asistenti zlepšujú interakcie so zákazníkmi, čo skvalitňuje fungovanie zákazníckeho servisu. 

Novinky, ktoré prináša AI

Umelá inteligencia neustále napreduje a je možné predpokladať, že význam tejto technológie bude v marketingu, podnikaní i bežnom živote narastať. Môžeme sa spoločne tešiť na početné novinky v umelej inteligencii. 

Ak AI využívate napríklad v marketingu, očakávajte, že vďaka stále lepším algoritmom a väčšej dostupnosti dát, bude schopná presnejšie predikovať správanie zákazníkov a pomáhať marketérom vytvárať  efektívnejšie kampane. 

Zaujíma vás, aké novinky prináša AI? Dávame vám do pozornosti online kurz Profesia Days 2023 s tými napovolanejšími odborníkmi. Dozviete sa o novinkách zo sveta technológií i podnikania. 
Tím Skillmea
🥇 Sme jednotka v online vzdelávaní na Slovensku.
Na našom webe nájdeš viac ako 300 rôznych videokurzov z oblastí ako programovanie, tvorba hier, testovanie softwaru, grafika, UX dizajn, online marketing, MS Office a pod. 
Vyber si kurz, ktorý ťa posunie vpred ⏩

Mohlo by ťa zaujímať

VLOOKUP vs. XLOOKUP: Vyhľadávanie dát v Exceli
Vzdelávanie
21.02.2024
Tím Skillmea

VLOOKUP vs. XLOOKUP: Vyhľadávanie dát v Exceli

V čase, keď Excel predstavuje nevyhnutný nástroj na analýzu dát, spracovanie informácií a tvorbu reportov, sa funkcia VLOOKUP a XLOOKUP radí medzi kľúčových pomocníkov. Tieto funkcie slúžia na vyhľadávanie dát v tabuľkách či rozsahoch a každá z nich prináša špecifické výhody a možnosti použitia. V tomto článku sa pozrieme na to, ako fungujú, a porovnáme ich kľúčové funkcie a obmedzenia, aby sme vám pomohli lepšie pochopiť, kedy je vhodné ktorú funkciu použiť. VLOOKUP = Vertikálne vyhľadávanieFunkcia VLOOKUP (Vertical Look Up) je v Exceli dlhoročným štandardom pre vyhľadávanie dát. Slúži na vyhľadanie termínu v prvom stĺpci tabuľky a dosadenie jeho hodnoty z ďalšieho stĺpca v tabuľke.VLOOKUP vyhľadáva kľúčovú hodnotu v prvom stĺpci tabuľky a dosádza hodnotu z požadovaného stĺpca v rovnakom rade. Môžeš napríklad vyhľadať cenu automobilovej časti podľa čísla súčasti alebo nájsť meno zamestnanca na základe jeho ID.  SYNTAX VLOOKUP=VLOOKUP(vyhľadávaná_hodnota; pole_tabuľky; číslo_indexu_stĺpca; [vyhľadávanie_rozsahu])• VYHĽADÁVANÁ HODNOTA = hodnota, ktorá sa má vyhľadať • POLE TABUĽKY = rozsah buniek, v ktorom má hodnotu vyhľadať  • ČÍSLO INDEXU STĹPCA = poradie stĺpca v označenom rozsahu, ktorý obsahuje hodnotu, ktorú potrebujeme dosadiť   • VYHĽADÁVANIE ROZSAHU = voliteľný argument, ktorý určuje, či vyhľadávanie vyžaduje presnú (FALSE) alebo približnú zhodu (TRUE) Príklad použita funkcie VLOOKUP[Zdroj: Microsoft]Na tomto obrázku je znázornený príklad použitia funkcie VLOOKUP v Exceli. Táto funkcia je použitá na vyhľadanie a vrátenie/dosadenie hodnoty z určitého stĺpca v rámci tabuľky na základe určeného vyhľadávacieho kritéria. V tomto prípade je použitý vzorec =VLOOKUP(B3,B2:E7,2,FALSE) Kde: • B3 je bunka, ktorá obsahuje vyhľadávaciu hodnotu, v tomto príklade priezvisko "Sýkora". • B2:E7 je pole tabuľky, kde Excel hľadá priezvisko "Sýkora" (stĺpec s priezviskami). • 2 je číslo stĺpca v rozsahu B2:E7, z ktorého bude vzatá návratová hodnota, ak je hľadaná hodnota nájdená. V tomto prípade číslo 2 značí, že chceme vrátiť hodnotu z druhého stĺpca (C), čo je stĺpec s menami. • FALSE určuje, že hľadáme presnú zhodu hľadanej hodnoty. Keby bola táto hodnota nastavená na TRUE alebo vynechaná, funkcia by mohla vrátiť hodnotu, ktorá je iba približne rovnaká ako hľadaná hodnota. Funkcia VLOOKUP teda vyhľadá priezvisko "Sýkora" v prvom stĺpci (B2:B7), nájde presnú zhodu a vráti meno, ktoré sa nachádza v druhom stĺpci daného rozsahu, a to je "Dušan" (v bunke C3). Výsledok "Dušan" sa zobrazí v bunke B11. XLOOKUP = Flexibilné vyhľadávanieXLOOKUP, novší prírastok do rodiny Excelových funkcií, prináša väčšiu flexibilitu a odstraňuje niektoré obmedzenia VLOOKUP. Táto funkcia umožňuje vyhľadávať hodnoty ako vertikálne, tak horizontálne, ponúka jednoduchšiu syntax a eliminuje potrebu špecifikovať rozsah tabuľky a poradie stĺpca. Kľúčové vlastnosti XLOOKUP• Flexibilita vo vyhľadávaní: Na rozdiel od VLOOKUP, XLOOKUP umožňuje vyhľadávať hodnoty nielen vertikálne, ale aj horizontálne, čo z neho robí extrémne univerzálny nástroj. • Prispôsobiteľné dosadenie hodnôt: XLOOKUP poskytuje možnosť definovať, čo sa má stať, pokiaľ vyhľadávaná hodnota nie je nájdená, čo eliminuje nutnosť používať dodatočné funkcie pre ošetrenie chýb. • Väčšia presnosť a bezpečnosť: Umožňuje presné vyhľadávanie a minimalizuje riziko chýb spôsobených nesprávnym určením čísla stĺpca, čo je bežný problém pri VLOOKUP. SYNTAX XLOOKUP=XLOOKUP(vyhľadávaná_hodnota, pole_vyhľadávania, pole_vrátenia, [ak_sa_nenájde], [režim_zhody], [režim_vyhľadávania])• VYHĽADÁVANÁ HODNOTA = hodnota, ktorá sa má vyhľadať • POLE VYHĽADÁVANIA = rozsah buniek, v ktorom má hodnotu vyhľadať • POLE VRÁTENIA = pole alebo rozsah buniek, ktoré obsahujú príslušnú hodnotu, ktorú chcete dosadiť • AK SA NENÁJDE = určuje predvolenú hodnotu, ktorú chcete dosadiť, ak sa hodnota nenájde. Ak sa nenájde platná zhoda a chýba [ak_sa_nenájde], vráti sa #NIE JE K DISPOZÍCII. • REŽIM ZHODY = určuje, či má XLOOKUP hľadať presnú zhodu alebo najbližšiu nižšiu/vyššiu hodnotu. Ak tento argument vynecháte, XLOOKUP predpokladá presnú zhodu. • 0 – presná zhoda. Ak sa žiadna nenájde, napíše #NIE JE K DISPOZÍCII. • -1 – presná zhoda. Ak sa žiadna nenájde, vráti sa nasledujúca menšia položka. • 1 – presná zhoda. Ak sa žiadna nenájde, vráti sa nasledujúca väčšia položka. • 2 – Vyhľadáva zhodu zástupného znaku • REŽIM VYHĽADÁVANIA = určuje ako funkcia vyhľadáva, môžete vyhľadávať od začiatku rozsahu alebo od jeho konca. • 1 – hľadanie od prvej položky • -1 – hľadanie od poslednej položky • 2 – binárne vyhľadávanie, ktoré závisí od vzostupného zoradenia poľa pole_vyhľadávania • -2 – binárne vyhľadávanie, ktoré využíva zostupné zoradenie poľa pole_vyhľadávania Príklad použita funkcie XLOOKUP[Zdroj: Microsoft]Na obrázku je znázornený príklad použitia funkcie XLOOKUP. Funkcia XLOOKUP je použitá na vyhľadávanie a vrátenie hodnoty pridruženej k zadanej položke zo zoznamu alebo tabuľky. V tomto príklade funkcia XLOOKUP vyhľadáva kód krajiny pre Brazíliu z tabuľky, ktorá obsahuje názvy krajín, ich príslušné dvojpísmenné kódy a predvoľby telefónnych čísel. Funkcia je napísaná takto =XLOOKUP(F2, B2:B11, D2:D11) Kde: • F2 je vyhľadávací argument, v tomto prípade "Brazília". • B2:B11 je vyhľadávací rozsah, teda zoznam krajín, v ktorom funkcia hľadá vyhľadávací argument. • D2:D11 je vrátený rozsah, z ktorého funkcia vráti výsledok ak nájde zhodu vo vyhľadávacom rozsahu. Výsledkom funkcie XLOOKUP je telefónna predvoľba +55, čo je medzinárodná predvoľba pre Brazíliu. Kedy použiť ktorú funkciuVLOOKUP je stále užitočný pre jednoduché vyhľadávacie úlohy v situáciách, kde pracujete s tabuľkami, ktoré majú kľúčovú informáciu v prvom stĺpci. XLOOKUP je vhodnejší pre komplexnejšie úlohy vyhľadávania, kde potrebujete väčšiu flexibilitu, presnosť a efektivitu. Vzhľadom k svojim rozšíreným možnostiam a flexibilite je XLOOKUP považovaný za silnejší a univerzálnejší nástroj ako VLOOKUP. Pokiaľ máte možnosť, odporúčame sa prikloniť k používaniu XLOOKUP. Nemôžete nájsť funkciu XLOOKUP v Exceli?XLOOKUP je dostupný iba vo verziách Excelu, ktoré sú súčasťou Microsoft 365, Excel 2021 a Excel pre web.
Ako sa naučiť fotografovať?
Vzdelávanie
30.01.2024
Skillmea

Ako sa naučiť fotografovať?

Zaujíma vás, ako sa naučiť fotiť? Hľadáte nápady na fotenie či informácie, ako fotiť mobilom či zrkadlovkou? V tom prípade ste na správnom mieste, pretože vám prinášame všetky dôležité informácie na jednom mieste.  Základný význam fotografie Ešte predtým, ako sa pustíme do hľadania odpovede na otázku, ako fotiť, pozrime sa spoločne na definíciu fotografie a jej význam.  Slovo fotografia pochádza z gréčtiny. “Foto” znamená svetlo a “grafia” kresliť. Doslovný preklad môže znieť ako kreslenie svetlom. Fotografia je teda proces zachytávania a snímania obrazu pomocou svetla.  Význam fotografie je široký a odvíja sa od kontextu či účelu použitia. Patrí k mocným nástrojom na zachytenie a vyjadrenie sveta okolo nás.  Fotografia má široké spektrum významov, ako napríklad:  • Je súčasťou vizuálneho umenia a spôsobom zachytávania dôležitých okamihov a udalostí a takisto spomienkou či dokumentáciou umeleckých prejavov.  • Má veľký význam v oblasti komunikácie a médií, či už v tlači, novinách alebo online médiách, pretože umožňuje vizuálnu prezentáciu informácií a príbehov so silným emocionálnym účinkom, s cieľom osloviť divákov a vzbudiť ich záujem.  • Je nástrojom v oblasti vedy a výskumu, pretože napomáha pri dokumentácii a skúmaní sveta okolo nás, a to od mikroskopických štruktúr až po vesmír.  • Môže byť dôkazovým materiálom v systéme práva a súdnictva.  [Príchod smartfónov zasiahol aj do oblasti fotografovania. Zdroj: Pexels] Zrkadlovka či mobil? Príchod smartfónov zasiahol aj do oblasti fotografovania. Medzi výhody týchto výdobytkov modernej doby patrí napríklad to, že sú ľahšie ako foťáky, jednoducho sa prenášajú i používajú.  Ak vás zaujíma, ako začať fotiť so zrkadlovkou, najprv sa pozrite na výhody, ktoré má v porovnaní s mobilom:  • Disponuje lepším snímačom. Napríklad digitálne zrkadlovky majú väčšie senzory ako foťáky mobilov, čím môžu zhromaždiť viac svetla. Výsledkom je vyššia kvalita obrazu.  • Objektívy zrkadloviek sú rýchlejšie a dokážu vytvárať ostrejší obraz.  • Ponúkajú väčší priestor na manuálne nastavenia fotoaparátu, čím sa zvyšuje kontrola nad dosiahnutým výsledkom.  • Dokážu snímať vo formáte RAW, čo ponúka väčšiu flexibilitu pri úprave fotiek.  • Zrkadlovky majú dlhšiu životnosť. • Sú navrhnuté a zhotovené tak, aby slúžili aj profesionálnym fotografom.  Napriek tomu, že fotenie zrkadlovkou má svoje nesporné výhody, ak s fotením začínate, vhodnou voľbou môže byť aj mobil.  Fotenie mobilom Chcete vedieť, ako fotiť mobilom, aby ste získali atraktívne fotografie? Stačí dodržiavať niekoľko dôležitých zásad a fotenie mobilným telefónom sa stane vášňou s vynikajúcimi výsledkami.  Čo je dôležité?  • V prvom rade venujte čas tomu, aby ste preskúmali, aké funkcie má fotoaparát v mobile a prelúskajte sa všetkými možnosťami nastavení.  • Uprednostňujte fotenie na prirodzenom svetle, napríklad vonku.  • Profesionáli tiež radia vyhnúť sa digitálnemu zoomu, pretože znižuje rozlíšenie obrazu.  • Ak máte v mobile HDR režim (High Dynamic Range), využívajte ho, pretože pomáha zvládať obmedzený dynamický rozsah foťákov. Vďaka nemu získate vyváženejšiu expozíciu. Zíde sa vám pri fotení príliš svetlej oblohy alebo, naopak, tmavej zeme, medzi ktorými je príliš veľký kontrast.  • Ak viete, ako správne fotiť, neznamená to, že fotky budú hneď dokonalé. Aj profesionálni fotografi využívajú rôzne aplikácie či programy na úpravu fotiek. Urobte to aj vy.  Viem sa naučiť fotiť? Stále sa pohrávate s myšlienkou, ako začať fotiť a neviete, čím začať? Dôležité je urobiť prvý krok. Podstatné je získať základné znalosti, čiže oboznámiť sa s rôznymi aspektmi fotografie, ako napríklad expozícia, kompozícia, zaostrenie či osvetlenie.   Môžete si prečítať články či knihy na túto tému alebo absolvovať kurz Základy fotografovania a práce s fotoaparátom s Danielom Ferenčíkom.  Tým pádom máte vyriešenú otázku, ako sa naučiť fotiť. Potom vám nezostáva nič iné, ako získané poznatky vyskúšať v praxi. Nebojte sa experimentovať, analyzovať a hodnotiť svoje fotky. Požiadajte o spätnú väzbu profesionála a neprestávajte fotiť.  [Existuje mnoho kreatívnych nápadov na fotografovanie. Zdroj:Pexels] Nápady na fotenie Existuje mnoho kreatívnych nápadov na fotografovanie. Niekedy si stačí zvoliť tematiku, ako napríklad prírodu, architektúru či portréty. Zaujímavé je fotenie svetla a tieňa, fotenie rôznych objektov alebo experimentovanie s kompozičnými technikami. Dôležité je zostať otvorený novým skúsenostiam a nechať sa inšpirovať životom okolo nás.  Ako fotiť selfieAko fotiť selfie, aby pôsobila profesionálne? Existuje niekoľko tipov, ktoré vám v tom pomôžu.  Na čo by ste mali sústrediť svoju pozornosť?  • Foťte pri prirodzenom svetle a vyhnite sa rušivým tieňom. Ak je prudké slnko, postavte sa k nemu bokom.  • Stavte na overené selfie pózy. Okrem klasiky, teda držania foťáka pred vašou tvárou, môžete vyskúšať byť opretý o stenu, vyčarujte prirodzený úsmev, alebo otvorte ústa a vydýchnite. Okrem toho sa môžete hrať s vlasmi, pôsobiť zamyslene a hľadieť do diaľky.  • Snažte sa zachytiť väčší uhol pootočením fotoaparátu do boku, v čom vám pomôže selfie tyč.  • Aj v tomto prípade sa snažte využiť všetky funkcie fotoaparátu. To znamená, že ich musíte vopred dobre poznať.  • Venujte pozornosť pozadiu. Odstráňte všetky rušivé prvky a preferujte svetlé a neutrálne pozadie.  • Popusťte uzdu fantázii použitím filtrov alebo selfie decentne upravte v rôznych aplikáciách alebo programoch.  • Hovorí sa, že učenie robí majstra, a teda trénujte!  Fotenie produktov Pri fotení produktov je potrebné rozlišovať, či idete fotiť jeden produkt, skupinu produktov alebo môže ísť o lifestyle zábery. Ako fotiť produkty?  Okrem toho, že je potrebné mať správne osvetlenie, zvoliť vhodné pozadie a urobiť niekoľko záberov, je nevyhnutné dbať aj na ďalšie skutočnosti.  Pri produktových fotografiách býva pre zákazníkov problém odhadnúť veľkosť, a preto je vhodné fotiť v určitej mierke, napríklad porovnaním s inými produktami dennej spotreby, pretože zákazník tak lepšie odhadne veľkosť produktu.  Naopak, v niektorých prípadoch, ako napríklad pri fotení šperkov, je potrebné sústrediť sa na špecifické detaily.  Na produktovej fotografii môžu byť aj obaly, pretože nie nadarmo sa hovorí, že obal predáva.  Fotenie krajiny Pri fotografovaní krajiny je vhodné mať zrkadlový či bezzrkadlový fotoaparát so širokouhlým objektívom. Výrezy krajiny však dobre zachytí aj teleobjektív, prostredníctvom ktorého však ťažko obsiahnete krajinu ako celok.  Ako fotiť krajinu? Čo sa týka času fotenia, určite ste počuli o zlatej hodine. Je to doba prvej a poslednej hodiny denného slnečného svitu. To znamená, že na fotenie sa vydáte pred svitaním alebo západom slnka. Atraktívne fotky získate fotením v protisvetle, poprípade tak, že slnko máte zboku.  Priblížime si aj modrú hodinu, ktorá je tiež vhodným časom na fotenie. Ide o hodinu pred východom slnka a hodinu po západe slnka.  Samozrejme, dôležité je dodržať viacero ďalších pravidiel, ktoré sa dozviete aj v našom kurze Základy fotografovania a práce s fotoaparátom. [Fotografovanie je umenie, ktoré sa môžete naučiť. Zdroj: Pexels] Ako správne fotiť? Fotografovanie je umenie, ktoré sa môžete naučiť. Bez ohľadu na to, či ste začiatočník, alebo profesionál, vždy existuje priestor na to, aby ste sa zlepšovali. Veď učenie robí majstra.  Na otázku, ako správne fotiť, existuje veľa odpovedí a faktorov, ktoré tento proces ovplyvňujú. Nezaobídete sa bez správneho svetla, vhodnej expozície, zaostrenia či perspektívy.  Samozrejme, fotenie je aj o experimentovaní s nastaveniami, o neustálom skúšaní a učení sa z vlastných chýb.  Zídu sa vám aj tieto informácie:  • Nebojte sa využiť rôzne typy prostredia, vytvárajte zaujímavé kompozície a hrajte sa s osvetlením. V prírode sa zamerajte na rozličné perspektívy a nevyhýbajte sa farebným kontrastom.  • Jedným z kľúčových faktorov pre skvelé fotky je práve kompozícia, čiže umiestnenie jednotlivých objektov v rámci snímky. Experimentuje s rôznymi líniami a symetriou.  • Využívajte denné svetlo, naučte sa sledovať jeho smer a vnímať intenzitu. Ako je spomenuté vyššie, pri fotení prírody preferujte ranné a neskoršie večerné hodiny, keď je svetlo mäkšie a teplejšie. V interiéri to môžete skúsiť s prirodzeným svetlom, alebo osvetlením pri lampe či sviečkach.  • Pre získanie skvelých fotiek je nevyhnutné experimentovať s nastavením fotoaparátu.  • Klaďte dôraz na vytvorenie si vlastného štýlu a zaujímavých záberov, ktoré vás odlíšia od ostatých. Nebojte sa neobvyklých uhlov pohľadu a hrajte sa s rôznymi technikami.  • Venujte čas spracovaniu a úprave fotografií.  Vízia finálnej fotografie Vízia je obraz vo vašej hlave, na základe ktorého si určíte cieľ a spôsoby, ako ho dosiahnuť. Vízia vás posúva bližšie a bližšie k cieľu. Bez vízie sa len ťažko pohnete ďalej, dosiahnete želané výsledky a s nimi spojené úspechy. Platí to vo všetkých oblastiach života.  Vízia finálnej fotografie je dôležitá, pretože predstavuje inšpiráciu i motiváciu pri vytváraní skvelých fotiek. Je to vaša predstava o tom, čo chcete na fotkách zachytiť, ako majú vyzerať a, samozrejme, aké emócie vyvolávajú.  Ak nemáte víziu vo fotografovaní, môžete sa cítiť stratene, čo sa prejaví aj na výsledkoch. Čo je dôležité pri vízii finálnej fotografie?  • Hľadajte inšpirácie u profesionálov, pokojne u tých najlepších svetových fotografov. Všímajte si kompozíciu, farby, svetlo i emócie, ktoré fotky vyvolávajú.  • Stanovte si ciele spájajúce sa s konkrétnym typom fotografie, na ktoré sa chcete sústrediť, alebo sa zamerajte na emócie. Napríklad pri fotení portrétov sa môžete koncentrovať na zachytávanie hlbokých emócií.  • Aj pri vízii finálnej fotografie platí, že sa nevyhnete skúšaniu nových vecí a rôznych techník. Je to nevyhnutné, ak si chcete vytvoriť vlastný štýl.  Čo je expozičný čas pri fotografovaní?  Expozičný čas pri fotografovaní je spolu s clonou a citlivosťou jedným z najdôležitejších faktorov, ktoré majú vplyv na výslednú fotku. Expozičný čas určujúcim činiteľom, ako dlho je otvorená clona fotoaparátu a svetlo prechádza objektívom na snímač. Je to vlastne doba, počas ktorej robí fotoaparát fotku.  Expozičný čas ovplyvňuje jas a expozíciu fotky. Dlhý expozičný čas umožňuje prejsť objektívom na snímač väčšiemu množstvu svetla, čiže obraz je jasnejší. Naopak, krátky expozičný čas obmedzuje množstvo prechádzajúceho svetla, čo, samozrejme, vedie k tmavšej fotke.  Expozičný čas môže vplývať aj na zobrazenie pohybu v obraze. Ak je dlhý, pohyb je rozmazaný. Krátky expozičný čas môže, naopak, spôsobiť zamrznutie pohybu a zachytenie scény v jednom okamihu.  Okrem toho je expozičný čas spojený s citlivosťou snímača. Napríklad pri krátkom expozičnom čase je potrebná vyššia citlivosť kvôli tomu, aby bolo zachytené dostatočné množstvo svetla.  Ako nastaviť expozičný čas? Závisí to od typu fotoaparátu a režimu fotografovania. V manuálnom režime si ho nastavíte sami, v automatickom sa o to posnaží fotoaparát.  Čo je clona pri fotografovaní?  Clonu fotoaparátu môžeme prirovnať k ľudskej zrenici, ktorá sa otvára a zatvára kvôli tomu, aby regulovala množstvo svetla. Clona pri fotografovaní je mechanizmus, ktorý ovplyvňuje množstvo svetla, ktoré prechádza cez objektív. Clona je označená písmenom F a číslom. Nižšie číslo znamená väčší priemer clony, a teda aj viac prepusteného svetla. Naopak, vyššie číslo značí menší priemer clony a menej svetla.  Avšak nemali by ste zabúdať na to, že clona je nielen o množstve svetla, ale aj o hĺbke ostrosti. Ak použijete vyššie clonové číslo, je väčšia aj hĺbka ostrosti. Čo je ISO? ISO pri fotografovaní predstavuje hodnotu, ktorá určuje citlivosť senzora (snímača) fotoaparátu na svetlo. V praxi to znamená, že vyššie ISO predstavuje vyššiu citlivosť, a teda aj zachytenie väčšieho množstva svetla v horších svetelných podmienkach.  Avšak rizikom v tomto smere je, že fotka nebude dostatočne jasná a vznikne obrazový šum. Predídete tomu tak, že sa posnažíte nastaviť vhodnú clonu a čas a ISO budete držať na nižších úrovniach, poprípade v automatickom režime.  Počas jasných a slnečných dní sa, spravidla, používa nižšie ISO, lebo znamená nižšiu citlivosť a zachytenie menšieho množstva svetla.  Experimentujte a vzdelávajte sa od majstrov Ako je spomenuté vyššie, prečítanie stoviek kníh či odborných článkov z vás profesionála na fotenie neurobí. Kľúčové je fotiť, nebáť sa experimentovať a staviť na svoju intuíciu. Z každou urobenou fotografiou sa posuniete o kúsok bližšie k vášmu cieľu.  Samozrejme, vzdelávanie od majstrov je kľúčové, a preto vám dávame do pozornosti náš kurz Základy fotografovania a práce s fotoaparátom. Čaká vás viac ako 6 hodín kvalitného obsahu, ktorý je zameraný, napríklad na základy práce s fotoaparátom, základy fotografovania, základy produktovej fotky, fotografovanie extrémnych športov, drobných spevavcov a mnohé ďalšie. 
Využitie 3D modelov a 3D modelovania
Vzdelávanie
26.01.2024
Skillmea

Využitie 3D modelov a 3D modelovania

Zaujíma vás, čo je 3D tlač, ako funguje 3D tlačiareň a samotné 3D modelovanie? Chcete vedieť, ktorý program na 3D modelovanie je ten pravý? V tom prípade čítajte ďalej.  3D tlač má pomerne krátku históriu, pretože za otca 3D tlače možno pokladať Charlesa Hulla. Ten v roku 1986 patentoval stereolitografiu, založenú na využití UV lasera a tekutého fotopolyméru. Išlo teda o prvú “3D tlačiareň”. Na základe nej postupne vznikali 3D tlačiarne v podobách, ako ich poznáme dnes.  Vývoj 3D tlače je nezastaviteľný. Používa sa v mnohých priemyselných odvetviach, ako sú strojárstvo, stavebníctvo či automobilky, ale aj v medicíne, letectve i kreatívnych profesiách. Na nezaplatenie je aj pre vyrábaní praktických pomôcok, dekorácií či súčiastok v pohodlí domova, pretože samotná cena 3D tlačiarne už dnes nie je taká vysoká ako kedysi. [Charles Hull Zdroj: theguardian.com] Úvod do 3D tlačeVynájdenie 3D tlače možno považovať za obrovský míľnik v dejinách ľudstva. Dokonca existuje skupina odborníkov, ktorí tento vynález pokladajú za štart tretej priemyselnej revolúcie.  Čo je 3D tlač? 3D tlač sa nazýva aj aditívna (prídavná) produkcia alebo výroba, ktorá na základe postupného vrstvenia (nanášania a spájania materiálu) vytvára trojrozmerné objekty so žiadnym, alebo iba minimálnym odpadom. 3D tlač teda umožňuje z digitálnej predlohy vytvoriť fyzický 3D model. Ako funguje 3D tlačZaujíma vás, ako 3D tlačiareň funguje? Prečítajte si o nej zopár skutočností.  • 3D model sa najskôr nareže v softvéri, vďaka ktorému dôjde k jeho rozdeleniu na tenké vrstvy tvoriace celý objekt.  • Platí, že čím sú vrstvy tenšie, tým je 3D tlač precíznejšia.  • Tlač štartuje na podložke, na ktorú sa postupne nanáša materiál vo vrstvách, pričom kľúčová je precíznosť.  • Najskôr dochádza k nanášaniu materiálu v 2D priestore, po horizontálnom posune o ďalšiu vrstvu vzniká 3D model.  • Existuje viacero spôsobov 3D tlače, ktoré sa od seba líšia.  • 3D modelovanie sa často nazýva aj “obrábanie naopak”, pretože 3D predmet sa vytvára vrstvením, nie uberaním materiálu.  • Na 3D modelovanie sa využívajú rôzne materiály, ako napríklad PLA (polymliečna kyselina), HIPS, nylon, polykarbonát, materiál imitujúci drevo, vlákna s prímesou kovu a flexibilné filamenty.  Aké je využitie 3D tlače?Využitie 3D tlače je naozaj pestré. Uplatnenie má v mnohých priemyselných odvetviach, kreatívnych profesiách a využívajú ho aj domáci majstri. Kde všade sa využíva 3D tlač?  • V medicíne, konkrétne v odboroch, ako sú kardiológia, stomatológia, ortopédia, traumatológia, oftalmológia, rehabilitácia, neurochirurgia a tak ďalej.  • V automobilovom a leteckom priemysle na tlač prototypov a náhradných dielov.  • Na výrobu školských pomôcok, funkčných zariadení a kovových dielov.  • Na zhotovenie dizajnových výrobkov, v umení a módnom odvetví, ale aj v domácom prostredí.  Ako si pripraviť 3D predlohu - 3D modelovaniePri príprave 3D predlohy zohráva kľúčovú rolu program na 3D modelovanie, pričom sú dostupné rôzne softvéry, materiály, tlačiarne a technológie tlače. Kľúčové je, aby model pre 3D tlač bol schopný prechodu z virtuálneho do fyzického prostredia.  Virtuálny 3D model sa dá vytvoriť:• v rôznych programoch,  • manuálne sochárskou technikou, pričom je potrebné, aby technik objekt namodeloval, poprípade naskenoval v 3D skeneri a • stiahnutím hotového 3D modelu z free a spoplatnených databáz.  Modelovanie pre 3D tlač pre začiatočníkovZačiatočníci ocenia príležitosť stiahnuť si hotové 3D modely z databáz, ktoré sú k dispozícii na použitie, zvyčajne okrem komerčného. To znamená, že vždy si treba pozrieť licenciu. Využiť môžete voľné i spoplatnené databázy, ako napríklad: • www.prusaprinters.org  • www.thingiverse.com • www.youmagine.com • www.yeggi.com • www.cults3d.com Programy pre 3D tlač pre začiatočníkov i pokročilých Ak hľadáte jednoduchý program pre 3D tlač, pretože ste úplný začiatočník, vyskúšajte napríklad: • online editor www.tinkercad.com alebo  • Fusion 360.  Potrebujete sa v tomto smere posunúť trochu ďalej? Využite 3D tlačiareň software, ako napríklad OpenSCAD, FreeCAD, SketchUp, Blender či Maya. Základmi niektorých z týchto programov pre 3D tlač vás prevedieme aj v našich Skillmea kurzoch:  • Online kurz Blender pre začiatočníkov garantuje, že po jeho absolvovaní budete vedieť program používať.  • Online kurz SketchUp pre začiatočníkov obsahuje 3,5 hodiny videotutoriálu.  • Online kurz Autodesk Fusion 360 sa naučíte napríklad vymodelovať skrinku s policou a otváracími dvierkami.    Čo potrebujete na 3D tlač okrem 3D predlohy? Už viete, kde a akým spôsobom získať 3D predlohu. Keď to zhrnieme, tak na vytvorenie 3D modelu potrebujete:  • 3D predlohu, • 3D tlačiareň,  • počítač,  • slicer (softvér 3D tlač),  • stavebný materiál (filament) a • náradie (napríklad pinzetu, skrutkovač či brúsny papier).  Neodmysliteľnou súčasťou 3D modelovania je 3D tlačiareň, ktorej sa budeme venovať v nasledujúcich riadkoch.  Aké existujú 3D tlačiarne?3D tlačiarne sa rozdeľujú podľa technológie tlače do dvoch hlavných kategórií:  • FDM/FFF 3D technológia tlače je založená na natavovaní materiálu, pričom zvolený filament je umiestnený na cievke v 3D tlačiarni a ten postupne tlačová hlava vrství na podložku. 3D model sa vyhotovuje na základe predlohy v počítači alebo aplikácii. Fungovanie je podobné ako pri atramentových tlačiarňach. Cena tohto typu tlačiarne je nízka a dostupná aj pre domácnosti. Ak teda premýšľate nad tým, akú 3D tlačiareň kúpiť, na hobby použitie stačí FDM/FFF stolová 3D tlačiareň.  • SLA 3D technológia tlače sa od tej predchádzajúcej líši kvalitou a presnosťou tlače. Princíp jej fungovania spočíva vo využívaní LED diód alebo UV lúčov na vytvrdzovanie polymérovej živice podľa 3D predlohy. Jednou z nevýhod tohto typu 3D tlačiarne je vysoká cena a robustnosť.  Ideálne 3D tlačiarne pre začiatočníkovAk premýšľate akú 3D tlačiareň kúpiť, ak ste v 3D modelovaní začiatočník, odporúčame siahnuť po univerzálnej technológii FDM/FFF, pretože je pomerne kvalitná, cenovo dostupná a má ľahkú konštrukciu. Vhodné je voliť značky, ktoré disponujú intuitívnym ovládaním a je k nim zrozumiteľný návod. Neopomeňte si posvietiť na rozmer tlačovej podložky, pretože ak máte v pláne tlačiť veľké modely, môžete pri 3D modelovaní naraziť na problém.  Aké existujú náplne do 3D tlačiarníNáplň do 3D sa vyrába z rôznych materiálov, ako je spomenuté vyššie. Medzi používané patria, napríklad:  • PETG filamenty je skratka pre polyetyléntereftalát, ktorý patrí medzi polyestery. Vlastnosťami je podobný akrylátu a odolnosťou polykarbonátu.  • TPE filamenty disponujú odolnosťou a pri tlači väčších 3D modelov sa vyznačujú nižšou hmotnosťou.  • ABS filamenty, teda akrylonitrilbutadiénstyrén, sú dostupné v rôznych farbách a hrúbkach.   Aká je cena 3D tlače?Cena 3D tlače sa odvíja od viacerých parametrov. Cena samotnej služby sa pohybuje od 3,5 do 7 eur 3D tlače na hodinu, pričom čas sa odvíja výšky vrstvy a výplne 3D modelu. K nej je však potrebné pripočítať cenu materiálu. Medzi tie lacnejšie patria PLA, ABS a PET, pri ktorých sa cena pohybuje okolo 0,1 eura za gram. Nylon či resin sú drahšie. 

Nezmeškaj info o nových kurzoch a špeciálnych ponukách