V súčasnej digitálnej ére je ochrana osobných údajov na internete kľúčová. Google Consent Mode v2 predstavuje inovatívny prístup k spracovaniu dát používateľov, ktorí neudelili súhlas s ukladaním marketingových alebo analytických cookies. Tento článok vám poskytne prehľad o tom, čo je Google Consent Mode a prečo je jeho integrácia dôležitá pre vaše online aktivity.
Čo je Google Consent mode?
Google Consent mode je spôsob spracovania dát v produktoch Google-u od používateľov, ktorí nedali súhlas na ukladanie marketingových, alebo analytických cookies.
Google Consent mode (pokiaľ je implementovaný vo svojej “Advanced” podobe), obchádza úložisko prehliadača (cookies alebo local storage) a všetky identifikátory sú nahradené dočasnými, náhodnými identifikátormi. Tieto dáta potom nie sú reálne viditeľné v reportovacích rozhraniach, ale Google ich využíva na modelovanie konverzií (napr. v Google Ads) alebo modelovanie používateľského správania (Google Analytics 4).
Prečo potrebujete consent mode integrovať do marca 2024?
Google v novembri 2023 predstavil zmeny v Google Consent Mode a potvrdil, že Google Consent mode bude povinný, ak chcete využívať remarketing v Google Ads od marca 2024 (ak svoje služby poskytujete používateľom v rámci Európskej Únie).
To znamená, ak nebudete mať implementovaný Google Consent mode a budete odosielať dáta do Google Ads, nebudete môcť využívať remarketing a auto-bidding (resp. sa vám nebudú napĺňať remarketingové publiká).
Consent mode v2
Google koncom minulého roka spolu s týmto oznámením rozšíril Consent mode o dva nové parametre. K dvom existujúcimparametrom ad_storage (čítanie a zapisovanie cookies pre marketingové účely) a analytics_storage (čítanie a zapisovanie cookies pre analytické účely) sa pridali dva nové:
ad_user_data
ad_personalization
ad_user_data signalizuje, či používateľ dal súhlas na využívanie dát na marketingové účely, a ad_personalization signalizuje, či tieto dáta môžu byť využité na remarketing.
Dve verzie implementácie
Existujú tri spôsoby, ako môžete Google Consent mode implementovať:
Advanced,
Basic,
Žiadny
Advanced Consent Mode funguje tak, že pokiaľ používateľ zamietne marketingové alebo analytické cookies, produkty Google-u (ako Google Ads, alebo Google Analytics 4) naďalej odosielajú dáta Google-u. Ako som už spomenul vyššie - identifikátory použité sú náhodne generované a nie sú ukladané v úložisku prehliadača, ale dáta sa stále do týchto platforiem odosielajú.
Basic Consent Mode znamená, že pokiaľ používateľ neudelil súhlas na marketingové alebo analytické cookies, skripty, ktoré na svoju funkcionalitu potrebujú prístup k tomuto úložisku, budú úplne blokované (tzn. žiadne dáta sa z používateľovho prehliadača odosielať nebudú).
Pokiaľ consent mode neimplementujete vôbec, všetky Google tagy predpokladajú, že používateľ udelil plný súhlas so všetkými cookies a tagy odosielajú dáta do svojich platforiem bez akéhokoľvek obmedzenia (business as usual).
Ktorou cestou sa teda vybrať?
Ťažko povedať, vždy záleží od klienta. Advanced mode posiela anonymizované dáta aj bez súhlasu.
Technická časť
Nastavenie Consent Mode v2
Táto časť je hlavne pre prípady, keď Cookie banner riešite interne (napr. Máte svoj vlastný kód pre cookie banner). Veľa (platených) riešení má Google Consent mode už integrovaný, a preto tieto kódy, ktoré sú popísané nižšie, nebudete musieť implementovať. Zoznam CMPs (consent management platforms), ktoré podporujú Google Consent Mode môžete nájsť tu.
Nastavenie prednastaveného súhlasu
V prvom rade je potrebné určiť, aká je hodnota súhlasu, keď používateľ prvýkrát príde na váš web a zobrazí sa mu cookie banner. V rámci GDPR by to mal byť Optin mode (marketingové a analytické skripty sa môžu spúšťať len po explicitnom súhlase používateľa), no prikladám aj príklad Optout módu (merania sú zapnuté hneď, ale používateľ ich môže odmietnuť, čím prestávajú byť aktívne).
Nastavenie prednastavenej úrovne súhlasu sa vykoná týmto skriptom (odporúčam tento skript odpáliť čo najskôr. Ideálne ešte predtým, ako sa načíta Google Tag Manager kontajner).
Optin - prístup ku všetkým typom úložiska je zamietnutý.
Ak používateľ nejakým spôsobom interaguje s bannerom, či už povolí alebo odmietne všetky cookies, alebo niečo medzi tým (napr. Súhlasí s analytickými, ale nie s marketingovými), musíte aktualizovať hodnoty súhlasu. To urobíte zavolaním nasledovnej funkcie, kde hodnota “granted” znamená prístup bol povolený a hodnota “denied” znamená prístup bol zamietnutý. Tieto hodnoty by mali reflektovať rozhodnutie používateľa.
Ak chcete implementovať Advanced Consent Mode, pridaním logiky, ktorú som popísal vyššie sa vaša práca končí - Google tagy automaticky prečítajú jednotlivé hodnoty a upravia svoje správanie tak, aby boli v súlade s úrovňou súhlasu, ktorý bol poskytnutý.
Ak však chcete implementovať Basic mode, tzn. tagy vyslovene blokovať (ak nebol získaný dostatočný súhlas) musíte upraviť tagy v Google Tag Manageri.
Na screenshote nižšie je Gooogle Ads konverzný tag. Po rozkliknutí tagu sa musíte preskrolovať úplne na koniec a pod sekciou Consent Settings a Additional Consent Checks musíte pridať ad_storage. V takom prípade zabezpečíte, že pokiaľ prístup k ad_storage nebol poskytnutý, tag bude kompletne zablokovaný.Integrácia Google Consent Mode v2 je nevyhnutná pre všetky subjekty, ktoré sa chcú prispôsobiť súčasným legislatívnym požiadavkám a zároveň rešpektovať súkromie svojich používateľov. Zabezpečí nielen súlad s GDPR, ale aj zlepšenie dôvery a transparentnosti medzi poskytovateľmi služieb a ich klientmi. Nepodceňujte význam správnej implementácie a využite príležitosť prejsť na moderné spracovanie dát so Google Consent Mode v2.
🥇 Sme jednotka v online vzdelávaní na Slovensku. Na našom webe nájdeš viac ako 300 rôznych videokurzov z oblastí ako programovanie, tvorba hier, testovanie softwaru, grafika, UX dizajn, online marketing, MS Office a pod. Vyber si kurz, ktorý ťa posunie vpred ⏩