AKCIA! CELOŽIVOTNÉ predplatné so zľavou 50%, nezmeškaj to!
Zisti viac
Späť na blog
Novinky

Google Consent Mode v2

Tím Skillmea
23.02.2024
7 minút čítania
Google Consent Mode v2
V súčasnej digitálnej ére je ochrana osobných údajov na internete kľúčová. Google Consent Mode v2 predstavuje inovatívny prístup k spracovaniu dát používateľov, ktorí neudelili súhlas s ukladaním marketingových alebo analytických cookies. Tento článok vám poskytne prehľad o tom, čo je Google Consent Mode a prečo je jeho integrácia dôležitá pre vaše online aktivity.

Čo je Google Consent mode?

Google Consent mode je spôsob spracovania dát v produktoch Google-u od používateľov, ktorí nedali súhlas na ukladanie marketingových, alebo analytických cookies.

Google Consent mode (pokiaľ je implementovaný vo svojej “Advanced” podobe), obchádza úložisko prehliadača (cookies alebo local storage) a všetky identifikátory sú nahradené dočasnými, náhodnými identifikátormi. Tieto dáta potom nie sú reálne viditeľné v reportovacích rozhraniach, ale Google ich využíva na modelovanie konverzií (napr. v Google Ads) alebo modelovanie používateľského správania (Google Analytics 4).
 

Prečo potrebujete consent mode integrovať do marca 2024?

Google v novembri 2023 predstavil zmeny v Google Consent Mode a potvrdil, že Google Consent mode bude povinný, ak chcete využívať remarketing v Google Ads od marca 2024 (ak svoje služby poskytujete používateľom v rámci Európskej Únie).

To znamená, ak nebudete mať implementovaný Google Consent mode a budete odosielať dáta do Google Ads, nebudete môcť využívať remarketing a auto-bidding (resp. sa vám nebudú napĺňať remarketingové publiká).

Consent mode v2

Google koncom minulého roka spolu s týmto oznámením rozšíril Consent mode o dva nové parametre. K dvom existujúcim parametrom ad_storage (čítanie a zapisovanie cookies pre marketingové účely) a analytics_storage (čítanie a zapisovanie cookies pre analytické účely) sa pridali dva nové:
  • ad_user_data
  • ad_personalization

ad_user_data signalizuje, či používateľ dal súhlas na využívanie dát na marketingové účely, a ad_personalization signalizuje, či tieto dáta môžu byť využité na remarketing.

Dve verzie implementácie
Existujú tri spôsoby, ako môžete Google Consent mode implementovať:
  • Advanced,
  • Basic,
  • Žiadny

Advanced Consent Mode funguje tak, že pokiaľ používateľ zamietne marketingové alebo analytické cookies, produkty Google-u (ako Google Ads, alebo Google Analytics 4) naďalej odosielajú dáta Google-u. Ako som už spomenul vyššie - identifikátory použité sú náhodne generované a nie sú ukladané v úložisku prehliadača, ale dáta sa stále do týchto platforiem odosielajú.

Basic Consent Mode znamená, že pokiaľ používateľ neudelil súhlas na marketingové alebo analytické cookies, skripty, ktoré na svoju funkcionalitu potrebujú prístup k tomuto úložisku, budú úplne blokované (tzn. žiadne dáta sa z používateľovho prehliadača odosielať nebudú).
Porovnanie Basic a Advanced Consent mode-u Zdroj: Google
Pokiaľ consent mode neimplementujete vôbec, všetky Google tagy predpokladajú, že používateľ udelil plný súhlas so všetkými cookies a tagy odosielajú dáta do svojich platforiem bez akéhokoľvek obmedzenia (business as usual).

Ktorou cestou sa teda vybrať?
Ťažko povedať, vždy záleží od klienta. Advanced mode posiela anonymizované dáta aj bez súhlasu.

Technická časť

Nastavenie Consent Mode v2

Táto časť je hlavne pre prípady, keď Cookie banner riešite interne (napr. Máte svoj vlastný kód pre cookie banner). Veľa (platených) riešení má Google Consent mode už integrovaný, a preto tieto kódy, ktoré sú popísané nižšie, nebudete musieť implementovať. Zoznam CMPs (consent management platforms), ktoré podporujú Google Consent Mode môžete nájsť tu.

Nastavenie prednastaveného súhlasu

V prvom rade je potrebné určiť, aká je hodnota súhlasu, keď používateľ prvýkrát príde na váš web a zobrazí sa mu cookie banner. V rámci GDPR by to mal byť Optin mode (marketingové a analytické skripty sa môžu spúšťať len po explicitnom súhlase používateľa), no prikladám aj príklad Optout módu (merania sú zapnuté hneď, ale používateľ ich môže odmietnuť, čím prestávajú byť aktívne).

Nastavenie prednastavenej úrovne súhlasu sa vykoná týmto skriptom (odporúčam tento skript odpáliť čo najskôr. Ideálne ešte predtým, ako sa načíta Google Tag Manager kontajner).

Optin - prístup ku všetkým typom úložiska je zamietnutý. 
window.dataLayer = window.dataLayer || [];
function gtag() { window.dataLayer.push(arguments); }
gtag("consent", "default", {
  ad_storage: "denied", 
  analytics_storage: "denied",
  ad_user_data: "denied",
  ad_personalization: "denied",
  wait_for_update: 500
});
Optout - prístup ku všetkým typom úložiska je povolený.
window.dataLayer = window.dataLayer || [];
function gtag() { window.dataLayer.push(arguments); }
gtag("consent", "default", {
  ad_storage: "granted", 
  analytics_storage: "granted",
  ad_user_data: "granted",
  ad_personalization: "granted",
  wait_for_update: 500
});

Consent Mode Update

Ak používateľ nejakým spôsobom interaguje s bannerom, či už povolí alebo odmietne všetky cookies, alebo niečo medzi tým (napr. Súhlasí s analytickými, ale nie s marketingovými), musíte aktualizovať hodnoty súhlasu. To urobíte zavolaním nasledovnej funkcie, kde hodnota “granted” znamená prístup bol povolený a hodnota “denied” znamená prístup bol zamietnutý. Tieto hodnoty by mali reflektovať rozhodnutie používateľa.
window.dataLayer = window.dataLayer || [];
function gtag() { window.dataLayer.push(arguments); }
gtag("consent", "update", {
  ad_storage: "granted", 
  analytics_storage: "granted",
  ad_user_data: "granted",
  ad_personalization: "granted",
  wait_for_update: 500
});


Implementácia Advanced vs Basic Consent Mode

Ak chcete implementovať Advanced Consent Mode, pridaním logiky, ktorú som popísal vyššie sa vaša práca končí - Google tagy automaticky prečítajú jednotlivé hodnoty a upravia svoje správanie tak, aby boli v súlade s úrovňou súhlasu, ktorý bol poskytnutý.

Ak však chcete implementovať Basic mode, tzn. tagy vyslovene blokovať (ak nebol získaný dostatočný súhlas) musíte upraviť tagy v Google Tag Manageri.

Na screenshote nižšie je Gooogle Ads konverzný tag. Po rozkliknutí tagu sa musíte preskrolovať úplne na koniec a pod sekciou Consent Settings a Additional Consent Checks musíte pridať ad_storage. V takom prípade zabezpečíte, že pokiaľ prístup k ad_storage nebol poskytnutý, tag bude kompletne zablokovaný.
Gooogle Ads konverzný tag
Integrácia Google Consent Mode v2 je nevyhnutná pre všetky subjekty, ktoré sa chcú prispôsobiť súčasným legislatívnym požiadavkám a zároveň rešpektovať súkromie svojich používateľov. Zabezpečí nielen súlad s GDPR, ale aj zlepšenie dôvery a transparentnosti medzi poskytovateľmi služieb a ich klientmi. Nepodceňujte význam správnej implementácie a využite príležitosť prejsť na moderné spracovanie dát so Google Consent Mode v2.

Autorom článku je Peter Šutarík.
Tím Skillmea
🥇 Sme jednotka v online vzdelávaní na Slovensku.
Na našom webe nájdeš viac ako 300 rôznych videokurzov z oblastí ako programovanie, tvorba hier, testovanie softwaru, grafika, UX dizajn, online marketing, MS Office a pod. 
Vyber si kurz, ktorý ťa posunie vpred ⏩

Mohlo by ťa zaujímať

Nový Microsoft Copilot Pro: Čo ponúka a je lepší ako ChatGPT?
Novinky
21.01.2024
Tím Skillmea

Nový Microsoft Copilot Pro: Čo ponúka a je lepší ako ChatGPT?

Microsoft práve uvedením Copilot Pro prekročil hranice v oblasti digitálnych asistentov a umelej inteligencie. V tomto článku preskúmame novinky, ktoré Copilot Pro prináša a prečo by mohol byť lepší než konkurenčný ChatGPT. 🚀 Najprv si ale povedzme nejaké základné informácie… ak ich už ovládaš, kľudne preskoč rovno na Copilot Pro. 😉 Základné informácie o Microsoft Copilot 🤖Čo je to Microsoft Copilot? Microsoft Copilot (predtým známy ako Bing Chat) je chatbot vyvinutý spoločnosťou Microsoft, ktorý ho označuje ako "každodenného AI asistenta na prácu a život". Microsoft Copilot bol spustený v roku 2023 ako bezplatný chatbot pre tých, ktorí hľadajú správne informácie, chcú vytvoriť jedinečný obsah a robiť veci rýchlejšie. Aké funkcie má Copilot vo free verzii? • Prístup k najnovším informáciám na internete 🌐 • Používanie na webe a v systémoch Windows, macOS a iPadOS  • Prístup k GPT-4 a GPT-4 Turbo (mimo vyťažených časov) • Pri vyhľadávaní môžeš používať text, hlas a obrázky • 15 kreditov denne na generovanie obrázkov pomocou aplikácie Designer (Bing Image Creator) 🎨 V spoplatnenej verzii je Copilot integrovaný do aplikácií Microsoft 365, ako sú Word, Excel, PowerPoint, Outlook, Teams a ďalšie. Je navrhnutý tak, aby zvýšil kreativitu, produktivitu a zručnosti používateľov. Táto integrovaná verzia však bola doteraz dostupná iba pre veľké organizácie a nie jednotlivcov, čo sa stretlo s dávkou rozporu… A preto pred pár dňami vyšiel Copilot Pro pre jednotlivcov, tvorcov a skúsených používateľov, ktorí chcú posunúť svoje skúsenosti s Copilotom na vyššiu úroveň. 🚀🌟 Copilot PRO 🚀ChatGPT je skvelý nástroj, ale keď ju porovnáme s novým Microsoft Copilot Pro, objavíme dôležité rozdiely. Zatiaľ čo ChatGPT je viac menej chatovací robot, Copilot Pro je digitálnym asistentom s cieľom pomáhať a urýchľovať prácu. Na rozdiel od ChatGPT, Copilot Pro prináša aktuálne informácie a personalizované riešenia vo viacerých aplikáciách Microsoft 365, čo ho robí sofistikovanejším a výkonnejším nástrojom. Čo získaš za 20$/mesačne? • Prioritný prístup k GPT-4 a GPT-4 Turbo, a to aj počas špičky ⏰ • Prístup k aplikácii Copilot vo vybraných aplikáciách Microsoft 365 na vytváranie návrhov dokumentov, zhrnutie e-mailov, vytváranie prezentácií atď.  • 100 kreditov denne na generovanie obrázkov s DALL-E 3 vo formáte na šírku pomocou aplikácie Designer (Bing Image Creator) 🖼️ Ako môžeš Copilot Pro využiť v aplikáciách Microsoft 365? [Použite Copilot na prepísanie textu a premenu textu na tabuľky. Zdroj: Microsoft] Word• Vygeneruje návrh kompletného dokumentu pomocou promptu  • Sumarizuje dlhé dokumenty  • Prepíše časti textu alebo celé dokumenty tak, aby boli stručnejšie alebo aby zodpovedali určitému tónu  • Premení váš text na tabuľky  [Dajte Copilotovi tému a nechajte ho, aby vám vytvoril koncept prezentácie. Zdroj: Microsoft] PowerPoint• Nadraftuje prezentáciu od základov • Vytvorí prezentáciu na základe Wordového dokumentu, vygeneruje layout aj ju vizuálne prispôsobí  • Zhrnie dlhé prezentácie do kľúčových odrážok • Organizuje a štruktúruje vašu prezentáciu, usporiada ju do sekcií a potom pridá snímky s nadpismi sekcií • Generuje tému a snímky na základe firemného brandingu  [Bez námahy zvýrazňujte, filtrujte a trieďte svoje údaje. Zdroj: Microsoft] Excel• Analyzuje údaje a zobrazuje štatistiky založené na údajoch alebo na konkrétnej otázke • Zvýrazňuje a filtruje dôležité údaje v tabuľkách • Pomáha so vzorcami a funkciami  • Vytvára vizualizácie a grafy  [Ušetrite čas pri príprave e-mailov s Copilotom. Zdroj: Microsoft] Outlook• Draftuje návrhy e-mailov  • Plánuje kroky a agendy na základe minulých rozhovorov • Prekladá e-maily v cudzích jazykoch • Sumarizuje dlhé e-maily a konverzácie [Umožnite Copilotovi vytvárať z vašich poznámok zoznamy úloh. Zdroj: Microsoft] One Note• Sumarizuje texty, strany a časti poznámok do formátu, ktorý možno zdieľať • Vytvára to-do listy s úlohami z vašich poznámok • Vytvára akčné plány pre udalosti, stretnutia a oslavy Copilot je do všetkých aplikácií zakomponovaný ako chatbot. Bez ohľadu na to, či pracujete v aplikácii Word, PowerPoint, Excel, Outlook alebo OneNote, Copilot je stále prítomný a pripravený vám pomôcť pri generovaní obsahu, analyzovaní dát, tvorbe prezentácií. To znamená, že môžete okamžite využívať jeho funkcie bez potreby prepínania medzi rôznymi nástrojmi. 🤖🚀 Disclaimer: Copilot Pro verzia je spoplatnená rovnako ako ChatGPT na 20$/mesačne. Zatiaľ však nie je dostupná na Slovensku. 😞 Keď dorazí na Slovensko, dáme ti o tom vedieť na našom Instagrame, tak nám nezabudni dať follow. 📸👋
Novinky v Java 19
Novinky
08.01.2024
Tím Skillmea

Novinky v Java 19

V tomto článku sa pozrieme na zmeny, ktoré priniesla Java 19. Virtuálne vláknaVirtuálne vlákna sú súčasťou projektu Loom a vo verzii 19 sú ako preview, ktorého cieľom je zjednodušiť súbežné programovanie v jazyku Java. Tradičné vlákna, ktoré sú vláknami operačného systému, sú náročné na zdroje a môžu obmedzovať škálovateľnosť. Virtuálne vlákna sú naproti tomu ľahké, spravuje ich runtime jazyka Java a sú navrhnuté tak, aby mali malú pamäťovú stopu. Umožňujú písať jednoduchší, škálovateľnejší súbežný kód bez zložitosti a réžie správy veľkého počtu vlákien operačného systému. Toľko k poučke a teraz sa pozrime na príklady. Thread.startVirtualThread(() -> { System.out.println("Hello from a virtual thread!"); });Record patternsRecord patterns boli predstavené v Java 14 a vysvetlili sme si to v predošlých článkoch. Od verzie 19 sú vylepšené o pattern matching.  Máš record Shape record Shape(String type) {}Vytvoríš si shape typu Rectangle:  var shape = new Shape("Rectangle");Tento kúsok kódu zabezpečí, že s je Shape a vytiahneme z neho type, ktorý vieme následne používať v kóde: if (shape instanceof Shape(String typeOfShape)) { System.out.println("Shape is of type " + typeOfShape); }S použitím switch: String description = switch (shape) { case Shape(String type) -> "Shape type: " + type; default -> "Unknown shape"; };Vieme použiť aj takzvané nested record patterns: var employee = new Employee("Bob", new Address("New York", "USA")); if (employee instanceof Employee(String name, Address(String city, String country))) { System.out.println(name + " lives in " + city + ", " + country); }
Toto je Pantone farba roka 2024
Novinky
10.12.2023
Marián Kristeľ

Toto je Pantone farba roka 2024

Spoločnosť Pantone predstavila farbu roka 2024. Je ňou Peach Fuzz, známa aj ako Pantone 13-1023. Jemná broskyňovobéžová, ktorá symbolizuje ľudský súcit a spojenie. [Peach Fuzz, farba roka 2024. Zdroj: Pantone] „V čase nepokojov v mnohých aspektoch života je naša potreba starostlivosti, empatie a súcitu čoraz silnejšia, rovnako ako naše predstavy o pokojnejšej budúcnosti. PANTONE 13–1023 Peach Fuzz je teplý a útulný odtieň zdôrazňujúci túžbu po spolupatričnosti s druhými a pocite útočiska. Pri hľadaní odtieňa, ktorý odráža vrodenú ľudskú túžbu po blízkosti a spojení, sme si vybrali farbu vyžarujúcu teplo a modernú eleganciu, spájajúcu mladistvé s nadčasovým.“ uviedla Leatrice Eisemanová, výkonná riaditeľka Pantone Color Institute vo vyhlásení spoločnosti. [Farba roka 2024, zdroj: Pantone] Minulé farby rokaPred Viva Magenta bola farbou roka Pantone pre rok 2022 Very Peri, brčálovo modrá, o ktorej spoločnosť povedala, že by mala prejavovať „bezstarostnú sebadôveru a odvážnu zvedavosť“. V roku 2021 bola farbou roka kombinácia Ultimate Grey a Illuminating, čo bol jasne žltý odtieň. A farbou roka 2020 bola klasická modrá, odtieň, ktorý má stelesniť túžbu „po spoľahlivom a stabilnom základe, na ktorom sa dá stavať, keď prekročíme prah novej éry“. Čo je Pantone?Spoločnosť so sídlom v Carlstadte, New Jersey, je známa predovšetkým vytvorením Pantone Matching System, štandardizovaného indexu farieb, ktorý začal ako nástroj pre komerčnú tlač a teraz sa používa pre grafický dizajn, módny dizajn a dizajn produktov, pretože umožňuje tvorcom a výrobcom. po celom svete porovnávať a porovnávať odtiene v rámci jednotného systému. V súčasnosti sa systém zhody farieb Pantone používa ako digitálny a nedigitálny zdroj. „Pantone poskytuje univerzálny jazyk farieb, ktorý umožňuje značkám a výrobcom kritické rozhodnutia týkajúce sa farieb v každej fáze pracovného toku,“ píše spoločnosť na svojej stránke. Farebný jazyk Pantone podporuje všetky priemyselné odvetvia, ktoré si uvedomujú farby; textil, odevy, krása, interiéry, architektonický a priemyselný dizajn, ktorý zahŕňa viac ako 10 000 farebných štandardov pre rôzne materiály vrátane tlače, textílií, plastov, pigmentov a náterov.

Nezmeškaj info o nových kurzoch a špeciálnych ponukách