Späť na blog
Vzdelávanie

14 Git príkazov, ktoré musí poznať každý vývojár

Marián Kristeľ
20.06.2022
5 minút čítania
Vývoj softvéru a programovanie je o písaní kódu a čím viac programátorov pracuje na jednom projekte, tým je správa kódu náročnejšia. Sledovanie zmien a ich zlučovanie by bolo náročné, pokiaľ by sme nemali k dispozícii nástroje, ktoré nám v tom pomáhajú. Preto v tomto momente prichádza na scénu verziovanie a správa zdrojového kódu. 

Git je systém na verziovanie a správu zdrojového kódu, ktorý ho sleduje s viacerými možnosťami. Vytvoril ho Linus Torvalds, známy najmä ako otec Linuxu. Git je možné používať cez príkazový riadok alebo si nainštalovať nejaké GUI pre Git. S verziovacím systémom sa môžete kedykoľvek vrátiť k pôvodnej stabilnej verzii a revertovať nepodarené zmeny bez toho, aby ste o svoj kód prišli.

Základné Git príkazy

Predtým, ako začnete používať Git príkazy, je potrebné sa presunúť do adresára, v ktorom je projekt, ktorý chcete verziovať. 

Git Init

Je to prvý príkaz, ktorý je potrebné spustiť pri zakladaní nového projektu. Tento príkaz vytvorí adresár .git, do ktorého bude Git ukladať všetky informácie o repozitári.
git init [názov repozitára]

Git Clone

Stiahne repozitár z GitHubu, v prípade, že nemáte nastavené SSH kľúče, bude vyžadované prihlásenie.
git clone [URL]

Git Config

Pred prvým commitom je dobré povedať Gitu, kto ste. Toto je obzvlášť dôležité, keď pracujete v tíme, aby každý člen mohol identifikovať, kto urobil konkrétny commit:
git config --global user.name ‘TvojUserName’
git config --global user.email ‘TvojEmail’

Git Add

V Gite môžu byť súbory v jednom z nasledujúcich troch stavov: Modified, Staged, Committed. Ak ste pripravení odovzdať súbory, ktoré ste upravili, môžete ich pridať do stagingu pomocou príkazu:
git add [názov súboru]

Git Remove

Tento príkaz sa používa na odstránenie súboru z GitHubu bez jeho odstránenia vo vašom lokálnom repozitári.
git rm [názov_súboru]
git rm -r [názov_súboru]

Git Commit

Príkaz uloží zmeny zo stagingu, do popisu commitu sa dáva krátka správa ako napríklad stručný popis novej funkcionality alebo fix bugu.
git commit -m “popis commitu”
git commit -a

Git Pull

Týmto príkazom stiahnete všetky zmeny zo vzdialeného repozitára do vášho lokálneho pracovného adresára.
git pull
git pull [názov_branche]
git pull orgin [názov_branche]

Git Push

git push -u origin master
Tento príkaz sa používa na odoslanie potvrdených súborov do vzdialeného repozitára (GitHub). Tento príkaz použite pri prvom odosielaní súborov do repozitára. Určí, kam presúvate tieto súbory. Keď budete najbližšie posielať súbory, môžete použiť git push.
git push
Tento príkaz sa používa na odoslanie potvrdených súborov do vzdialeného úložiska. Tento príkaz môžete použiť na odoslanie súborov do vzdialeného repozitára až po pushnutí súborov pomocou predchádzajúceho príkazu.

Git Reset

Príkaz odoberie súbor zo stagingu, vyresetuje necommitnutý súbor:
git reset [názov_súboru]

Git Status

Zobrazí všetky zmenené súbory, zelenou farbou sa ukážu tie, ktoré sú už v stagingu a červenou budú tie, ktoré na stagingu ešte nie sú.
git status

Git Branch

git branch
Vďaka tomuto príkazu zobrazíte zoznam branchí (vetiev). Ak chcete vytvoriť novú vetvu, použijete tento príkaz:
git branch [názov_branche]

Git Diff

Tento príkaz ukáže rozdiely medzi súbormi, ktoré ešte nie sú commitnuté. Keď chcete rýchlo vidieť rozdiel medzi vašou aktuálnou vetvou a inou vetvou (zvyčajne vetvou, do ktorej sa zlučujete).
git diff
Ak chcete porovnať dve vetvy (branche), použijete tento príkaz:
git diff branch1..branch2

Git Checkout

Príkaz git checkout sa používa na prepínanie medzi vetvami v repozitári. Príkaz git checkout funguje na troch rôznych entitách, ktorými sú súbory, commity a vetvy.
git checkout

Git Merge

Keď skončíte s vývojom vo svojej vetve a otestujete svoj kód, môžete zlúčiť svoju vetvu s hlavnou vetvou. Môže to byť vývojová vetva alebo master vetva v závislosti od pracovného postupu, ktorý máte nastavený.

Pri spustení príkazu git merge sa musíte najprv nachádzať v konkrétnej vetve, ktorú chcete zlúčiť s vašou vetvou funkcií. Tu je príklad postupu, keď zlučujete do vetvy develop:
git checkout develop
git pull
git merge feature1

Zhrnutie

V tomto článku sme vám priblížili najpoužívanejšie git príkazy, vhodné najmä pre vývojárov. Pre git je k dispozícii niekoľko ďalších príkazov, avšak vyššie spomenuté sú asi najviac používané príkazy. Ak vo svojej práci používate často aj iné príkazy, neváhajte sa o ne podliť v komentároch.
Marián Kristeľ
Mám na starosti marketing a operations v Skillmea | (spolu)organizujem programátorský workshop Rails Girls Bratislava | ambasádor EU Code Week na Slovensku

Mohlo by ťa zaujímať

Vzdelávanie
10.06.2022
Marián Kristeľ

Rozdiely medzi Universal Analytics a Google Analytics 4

Koniec Universal Analytics sa blíži, Google oznámil koniec ich používania od 1.júla 2023 a k dispozícii budú už len Google Analytics 4. V tomto článku si vysvetlíme, čo je Google Analytics 4, ako funguje a aké novinky prináša. Implementácia Google Analytics 4 na webNajskôr vytvorte vlastníctvo pre Google Analytics 4 a následne prejdite na nastavenie Data Streamu (Streamy údajov). Jedná sa o dátový tok, zdroj dát, ktoré budú z vášho webu alebo mobilnej aplikácie smerovať do Google Analytics 4. Data streamov v jednom Google Analytics 4 vlastníctve môže byť niekoľko. Každý data stream má vlastný identifikátor. Vytvorenie data stremu je pomerne jednoduché, stačí napísať url vášho webu, meno streamu a kliknúť Vytvoriť stream. Rozšírené merania nechajte zapnuté všetky.[Nastavenie streamu údajov v GA4]Pre ďalšie nastavenie data streamu si len skopírujte Identifikátor merania (Measurement ID) a v Google Tag Manager vytvorte nový tag (značku) GA4 Configuration. Vložíte Identifikátor merania a ako spúšťač (trigger) nastavte All pages. Uložte a vypublikujte zmeny. Základné nastavenia tak máte hotové a Google Analytics sa onedlho začnú plniť dátami. Rozdielny dátový model Data model v Universal Analytics je založený na Reláciách (Sessions) a Zobrazení stránok (Pageviews). Data model v Google Analytics 4 je založený na udalostiach (events) a parametroch. Universal Analytics využíval schému používateľ - návštevy - zobrazenia stránky, reportovanie však bolo postavené primárne na dátach v rámci sessions. Jedna návšteva bola neunikátna a v nastavení Google Analytics trvala 30 minút. Po jej uplynutí začína nová návšteva a to nie je vôbec presné.  V Google Analytics 4 je model založený na parametroch a eventoch a aj 'pageview' je považovaný za event. Tieto eventy teda dokážu poskytnúť oveľa detailnejšie informácie o tom, čo používatelia robia na webe či v aplikácii. Okrem automaticky zbieraných alebo odporúčaných udalostí si viete vytvoriť vlastné. Nastavovanie eventov by ste mali zvládnuť aj v samotnom rozhraní Google Analytics 4, avšak určite budete musieť využiť aj Google Tag Manager. Nastavovanie cieľov a konverzieNastovanie cieľov v Google Analytics 4 je jednoduché, zvolíte si niektorý z vytvorených eventov a kliknete na možnosť "Mark as conversion". Pri nastavení e-commerce odporúčame využiť implementáciu cez Google Tag Manager podľa špecifikácie od Google.  Uľahčenie práce s dátami v Google Analytics 4Pokiaľ ste zvyknutí na Universal Analytics a načítate Google Analytics 4, môžete byť mierne prekvapení z prostredia, ktoré uvidíte. Nie sú tu žiadne tabuľky a čísla, ale používateľ si vie všetko nastaviť a je na jeho voľbe, či bude zobrazovať tabuľky, grafy a pod. Dobrou správou je aj spolupráca s BigQuery. Funkcionalita vhodnejšia pre veľké firmy, ale zatiaľ je export do BigQuery bez obmedzení či limitov. V Google Analytics 4 si môžete zvoliť zo 4 rôznych atribučných modelov, ktoré chcete v rámci reportov použiť. Vytváranie publík je takisto veľmi jednoduché, podobne ako pri Universal Analytics sa publiká budujú na základe podmienok. Publiká je možné aj kopírovať, funkcionalita, ktorú ocení nejeden PPC špecialista.  ZhrnutieStále nejde o finálnu verziu Google Analytics 4, je možné, že zaujímavá nová funkcionalita ešte pribudne. Čím skôr GA 4 nasadíte na váš web či do aplikácie, tým skôr získate dáta pre vyhodnocovanie. GA 4 a Universal Analytics môžete používať aj súčasne. Nové Google Analytics 4 prinášajú iný a detailnejší pohľad na webovú analytiku, mali by ste sa s nimi naučiť pracovať čím skôr.
Vzdelávanie
18.04.2022
Marián Kristeľ

Novinky vo Photoshope 2022

V tomto článku sa pozrieme na niekoľko noviniek, ktoré priniesol Photoshop 2022. Predstavíme len tie podľa nás najzásadnejšie zmeny, nakoľko zmien v tejto verzii Photoshopu bolo viac. Výber objektov (Object selection tool)Tento nástroj aktuálne funguje oveľa viac automaticky a pomáha pri rýchlom vymaskovaní. Stačí kurzorom prejsť cez objekt a hneď uvidíte zvýraznenú masku. Po kliku na objekt sa vytvorí výber, s ktorým môžete pracovať. Funkcia má stále čo vylepšovať so svojou Sensei AI, určite sa teda nevyhnete následnej úprave a upresneniu masky, ale celkovo sú výsledky na postačujúcej úrovni.[Object finder a Object selection tool] Neural Filter Funkcia Neural Filters bola vydaná už v minulom roku, avšak v tejto verzii Photoshopu prichádza optimalizovanejšia a tiež so zapracovaním 3 noviniek: • Kombinátor krajín (Landscape mixer): vytvorte novú krajinu zmiešaním rôznych obrázkov krajiny dohromady. Viete zmeniť ročné obdobie, dennú dobú a pridať ďalšie úpravy. • Prenos farieb: môžete prispôsobiť farebný tón na fotografii pomocou úplne iného obrázka.  • Harmonizácia: táto funkcia zmieša dva obrázky a automaticky upraví tón a osvetlenie tak, aby výsledný obrázok pôsobil maximálne prirodzene  a bez farebných nerovnomerností.  [Neural filtre] Pridávanie komentárov Vhodné pre grafikov pracujúcich v tíme. Jednoducho pomocou tejto funkcie komentujte grafiku, na ktorej aktuálne pracujete. Grafické práce, na ktorých pracujete, si uložíte do Creative Cloudu, zazdieľate a môžete komentovať a dostávať komentáre.  Vkladanie vektorov ako vrstvy Vylepšená interoperabilita medzi obľúbenými Adobe aplikáciami Photoshop a Illustrator umožňuje ľahké prenášanie súborov Illustratoru s vrstvami, vektormi a vektorovými maskami do Photoshopu, kde ich môžete ďalej upravovať.  Možnosť Vložiť ako > Vrstvy predstavuje nové vylepšenie spolupráce medzi Illustratorom a Photoshopom, ktoré dopĺňa existujúce možnosti Inteligentný objekt, Obrazové body, Cesta a Vrstva tvaru. Táto nová možnosť podporuje import vrstiev Illustratoru pri zachovaní ich vizuálnej a funkčnej účinnosti a štruktúry vrstiev.[Prepojenie Photoshopu a Illustratoru] Plná podpora formátu WebP Súbory WebP je možné vo verzii Photoshop 2022 otvárať, vytvárať, upravovať a ukladať bez potreby použitia pluginov alebo nastavení predvolieb. Ak chcete otvoriť WebP súbor, urobte tak ako s akýmkoľvek iným súborom. Po dokončení úprav  dokumentu otvorte dialóg Uložiť ako alebo Uložiť kópiu a uložte súbor WebP.  Ďalšími výraznými novinkami, ktoré však nebudeme podrobne popisovať, je vylepšenie iPad aplikácie Photoshopu alebo webovej verzie Photoshopu (Photoshop on the web). Ktoré novinky vo verzii Photoshop 2022 zaujali najviac vás? 
Vzdelávanie
28.02.2022
Skillmea tím

Na čo sa používa Kotlin?

Kotlin je programovací jazyk, ktorý v roku 2011 vydala spoločnosť JetBrains, ktorá predáva integrované vývojové prostredia (IDE) pre rôzne programovacie jazyky. Odvtedy sa stal obľúbeným jazykom vývojárov a nahradil Javu v mnohých softvérových projektoch. V tomto článku sa pozrieme na to, prečo sa Kotlin stal populárnym, aké sú jeho výhody a na čo sa používa. Výhody programovacieho jazyka KotlinVznik Kotlinu začal vtedy, keď vedúci vývojár Dmitrij Jemerov hľadal funkcie, ktoré nemohol nájsť v Jave. Scala, ďalší programovací jazyk, ktorý beží na Java Virtual Machine (JVM), bol blízko tomu, čo chcel, ale jeho kompilácia trvala príliš dlho. Jemerov chcel jazyk, ktorý má všetky funkcie modernejších programovacích jazykov, beží na JVM a kompiluje sa rovnako rýchlo ako Java. Tak si vytvoril svoj vlastný jazyk - Kotlin. Kotlin bol navrhnutý ako náhrada za Javu na operačnom systéme Android. Osem rokov po vydaní, v roku 2019, Google konečne súhlasil s Jemerovom a väčšinou Android developerov a oznámil, že Kotlin je preferovaný jazyk pre vývoj Android aplikácií. Tu je niekoľko dôvodov, prečo vývojári uprednostňujú Kotlin pred Javou: • Kotlin je stručný a šetrí čas, ktorý by ste inak strávili písaním štandardného kódu v Jave. Kotlin vie ušetriť stovky riadkov kódu v porovnaní s Javou. • Javovský súbor môžete skonvertovať na Kotlin súbor iba pomocou skriptu. Kotlin a Java môžu spolu fungovať na jednom projekte bez problémov. • Kotlin má veľkú komunitu. Ak sa niekedy zaseknete, na rôznych fórach a sociálnych sieťach môžete ľahko nájsť iných vývojárov, ktorí vám pomôžu.  • Kotlin zefektívňuje asynchrónne programovanie. Asynchrónne uskutočňovanie sieťových a databázových volaní v jazyku Java je nemotorné a bolestivé. Kotlin má korutiny (coroutines), vďaka ktorým je asynchrónne programovanie jednoduché a efektívne. • Kotlin rieši hodnoty null. Hodnota null v Jave môže spôsobiť zlyhanie programu, ak na to nie ste pripravení. V Kotline môžete k premenným, ktoré môžu mať hodnotu null, pridať jednoduchý operátor, aby ste predišli týmto problémom. • Kotlin môže bežať na viacerých platformách. Kotlin môže bežať kdekoľvek beží Java, takže ho môžete použiť na vytváranie aplikácií pre rôzne platformy. • Prechod na Kotlin je jednoduchý. Kotlin je plne kompatibilný s Javou, takže nemusíte meniť celý kód naraz. Aplikáciu môžete pomaly migrovať, aby ste mohli používať Kotlin. Na čo sa Kotlin používa?Kotlin je navrhnutý tak, aby bežal na Java Virtual Machine a môže simultánne s Javou. Hoci Kotlin prvýkrát začal ako jazyk špeciálne pre vývoj Android aplikácií, rýchlo sa rozšíril v komunite Java programátorov vďaka svojim funkciám a odvtedy sa používa pre mnoho typov aplikácií. Android developmentAko sme už spomenuli, Kotlin je preferovaný jazyk pre vývoj Android aplikácií, pretože umožňuje vývojárom písať stručnejší, výraznejší a bezpečnejší kód. Oficiálne IDE pre vývoj pre Android, Android Studio, Kotlin úplne podporuje, takže môžete získať rovnaký typ dokončovania kódu a kontroly typu, ktorý vám pomôže písať kód Kotlin ako v prípade Javy. Mať mobilné aplikácie alebo vysoko optimalizované weby je v súčasnosti nevyhnutnou podmienkou mnohých firiem, pretože väčšina ľudí v súčasnosti pristupuje na internet prostredníctvom mobilných telefónov. Android má viac ako 70% podiel na trhu mobilných telefónov, takže aj keby bol Kotlin určený len na vývoj Android aplikácií, Kotlin vývojári by boli veľmi žiadaní. Napriek tomu sa dá Kotlin použiť na oveľa viac. Backend web developmentVeľa back-endového vývoja sa robí v Jave pomocou frameworkov ako napr. Spring. Kotlin však prenikol aj do vývoja webu na strane servera, pretože s ním bolo pre vývojárov oveľa jednoduchšie pracovať. Moderné funkcie jazyka umožňujú webovým vývojárom vytvárať aplikácie, ktoré sa dajú rýchlo škálovať na bežne dostupnom hardvéri. Keďže Kotlin je interoperabilný s Javou, môžete pomaly migrovať aplikáciu tak, aby používala Kotlin jeden súbor po druhom, zatiaľ čo zvyšok aplikácie stále používa Javu. Kotlin funguje aj so Springom a inými frameworkami, takže prechod na Kotlin neznamená, že musíte zmeniť všetko, na čo ste zvyknutí. Google, Amazon a mnohé ďalšie spoločnosti už pomaly nahrádzajú Javu za Kotlin. Fullstack web developmentKotlin sa používa aj na server-side vývoj. Samotná Java sa na toto používa v podstate od svojho vzniku. Kotlin však môžete použiť aj na vývoj frontendu pomocou Kotlin/JS. Kotlin/JS umožňuje vývojárom pristupovať k výkonným browserovým a webovým API rozhraniam typovo bezpečným spôsobom. Fullstack vývojárom tak stačí poznať Kotlin. Môžu písať frontend v rovnakom jazyku, aký použili pre backend, a bude skompilovaný do JavaScriptu, aby sa spustil v prehliadači. Data ScienceDátoví vedci používali aj Javu na zisťovanie čísel, zisťovanie trendov a predikcie – takže dáva zmysel aj to, že Kotlin nájde svoje uplatnenie vo svete data science. Dátoví vedci môžu používať všetky štandardné Java knižnice, ktoré používali pre Java projekty, ale budú písať svoj vlastný kód v Kotline. Jupyter a Zeppelin, dva nástroje, ktoré denne používajú mnohí dátoví vedci na vizualizáciu údajov a prieskumný výskum, tiež podporujú Kotlin. Multiplatformný vývoj mobilných aplikáciíMultiplatformný vývoj pre mobily v Kotline je určený ako softvérový vývojový kit na vytváranie multiplatformových mobilných aplikácií. To znamená, že s jedným Kotlin kódom budete môcť vytvárať aplikácie, ktoré fungujú nielen na telefónoch s Android operačným systémom, ale aj na iPhone telefónoch či Apple Watch. ZáverKotlin je moderný programovací jazyk, ktorý môže bežať súbežne s Javou a zároveň sa ľahšie píše. Ak chcete vyvíjať aplikácie pre Android alebo multiplatformové aplikácie s JVM, môžete to urobiť rýchlejšie a jednoduchšie s Kotlinom ako s Javou. Chceli by ste sa o Kotline dozvedieť viac? Náš online kurz Kotlin pre začiatočníkov je vhodný, ak s vývojom samotným alebo vývojom v jazyku Kotlin len začínate. Kurz vás naučí základné koncepty programovania a naučí vás základy programovania v Kotline.

Nezmeškaj info o nových kurzoch a špeciálnych ponukách