Späť na blog
Vzdelávanie

O zlatom reze a jeho aplikáciách v dizajne

Ľudovít Nastišin
11.04.2021
5 minút čítania
O zlatom reze a jeho aplikáciách v dizajne
V dizajne ako takom je veľmi dôležité, aby bol výsledok práce jasný a každý mu chápal. Či už je to vo forme zalomenia textu, orezania fotografie alebo navrhnutia loga. Za týmto účelom sa okrem iných pomôcok často využíva aj aplikácia zlatého rezu, o ktorom si teraz niečo povieme. 
Z angl. „Golden ratio“  hovoríme o konkrétnom matematickom pomere, ktorý sa veľmi často vyskytuje aj v prírode a dizajnové odvetvie sa nim inšpiruje. Zlatý rez nám pomáha dosiahnuť čo najprirodzenejšie pôsobiace proporcie, tvary či štruktúry.
Zlatý rez vznikol už v starovekom Grécku
Ide o veľmi špeciálne číslo – 1,618. Vychádza zo známej Fibonacciho postupnosti a jeho aplikáciu môžeme nájsť aj v prírode, napríklad v tvare morskej mušle či vo formácii oblakov pri hurikánoch. Táto postupnosť  je tvorená vždy sumou dvoch predchádzajúcich čísel (0-1-1-2-3-5-8-13-21-...). A práve z tejto sekvencie odvodili už v starovekom Grécku zlatý rez (golden ratio), aby vedeli lepšie vyjadriť rozdiely medzi číslami sekvencie.

Ako používať zlatý rez v dizajne 

 Aplikácie zlatého rezu do dizajnérskej profesie vôbec nie je tak náročná, ako by sa mohlo na prvý pohľad zdať. Jeho využitím môžeme vytvárať napríklad proporcionálne layouty na web. Ak chceme navrhnúť web, ktorý má vedľa priestoru pre hlavný obsah aj sidebar, tak práve s využitím zlatého rezu vieme stanoviť ich presnú šírku
Ak by sa jednalo povedzme o priestor so šírkou 960px, tak priestor pre hlavný obsah by mal mať šírku 593px (960px / 1,618) a sidebar šírku 367px (593px / 1,618). Samozrejme, že v praxi do toho vstupuje viacero ďalších faktorov (napr. padding), no logiku tohto pomeru to deklaruje vynikajúco.
A keďže toto číslo vychádza zo sekvencie nekonečného množstva čísel, tak jeho opakovaným aplikovaním získame rôzne veľkosti (dĺžky, šírky,...), s ktorými môžeme v dizajne pracovať a vyskladať z nich funkčné a intuitívne UI. 
 Ako sme si už hovorili, zlatý rez sa dá aplikovať v podstate na všetky oblasti dizajnu či kreatívy. Ukážeme si k tomu niekoľko príkladov.

Orezávanie obrázkov 

 Ak ide iba o orez prázdneho priestoru na kraji fotografie, vec je jednoznačná. Ale ak treba orezať aj samotný obsah fotografie či obrázku, situácia sa mení. Výsledok musí ostať vyvážený a tie najdôležitejšie veci na obrázku by mali mať svoje miesto. Práve s tým nám vie pomôcť zlatý rez.
(Zdroj: industrydev.com)

Typografia a hierarchia 

 Vieme si tiež pomôcť pri výbere správnej kombinácie veľkosti použitých fontov. Takto bude mať názov, podnázov a samotný text tú správnu veľkosť a hierarchia medzi nimi bude okamžite jasná.
(Zdroj: Invisionapp)

UI Webdizajn 

 Rozloženie jednotlivých elementov a plôch na webe rozhoduje o tom, ako intuitívne sa bude návštevník webu cítiť. A rovnako aj, či sa mu to bude páčiť. Ako sme už skôr písali v článku, napríklad šírka jednotlivých stĺpcov je vďaka zlatému rezu jasne stanovená.
(Zdroj: Apiumhub)

Logo

A posledným príkladom je využívanie zlatého rezu pri tvorbe loga. Tu to možno na prvý pohľad nie je až tak očividné. No verte, že zlatý rez sa tu aplikuje veľmi často a aj tie najznámejšie logá boli vytvorené práve s jeho pomocou.