Späť na blog
Tipy a triky

Kontingenčné tabuľky, I.časť – Vytvorenie kontingenčnej tabuľky

Skillmea tím
29.04.2019
6 minút čítania

Kontingenčná tabuľka – vytvorenie, polia kontingenčnej tabuľky

Kontingenčné tabuľky. Stačí spomenúť toto slovné spojenie a ľudia automaticky začínajú mať akúsi formu alergickej reakcie. V niektorých sa dokonca prebudia výčitky svedomia: „ Mal by som ich ovládať, veď v životopise mám uvedenú znalosť Excelu na úrovni pokročilý.“ Máme pocit, že sa jedná o niečo ťažké, v skutočnosti však kontingenčné tabuľky vôbec nie sú jadrová fyzika. Poď sa o tom presvedčiť.


Aj teba strašia kontingenčné tabuľky?


Ako a kedy sa používajú?

Kontingenčná tabuľka alebo tzv. pivot table je veľmi efektívnym nástrojom Excelu. Dokáže sumarizovať a organizovať rozsiahle dáta z rôznych tabuliek a databáz. Predstav si, že dostaneš v práci zadanie. Všetky objednávky, ktoré prišli do tvojej firmy v rámci roka (čo môže byť pokojne niekoľko tisíc) máš roztriediť podľa jednotlivých pobočiek, kategórií nákupu. Zároveň chceš zistiť, koľko jednotlivá pobočka zarobila na akom produkte, prípadne vyjadriť percentuálny podiel konkrétneho produktu na celkovom počte predaných produktov. Pár dní by si si nad takým zadaním trhal vlasy, nebyť kontingenčnej tabuľky. V priebehu pár minút ti vie poskytnúť potrebné údaje k analýze a porovnávaniu dát. Ešte stále si nezaslúži tvoje uznanie?


Vytvorenie kontingenčnej tabuľky

Tak si sa na to odhodlal. Správne. Ešte pred vytvorením tabuľky je však potrebné si dať pozor na viacero vecí:

1. Hlavička tabuľky, z ktorej chceš vytiahnuť dáta musí byť kompletne vyplnená, tzn. každý zo stĺpcov má názov

 2. Hlavička tabuľky nesmie obsahovať stĺpce s rovnakým názvom

 3. V prípade, že máš súčtový riadok pod tabuľkou, oddeľ ho od zvyšku tabuľky (stačí prázdnym riadkom). Vyhneš sa tak duplicitnému sčítaniu hodnôt.

 4.Odporúčame vytvárať kontingenčnú tabuľku na novom hárku. Ak totiž tabuľka zasiahne do vstupných dát, natrvalo ich zmaže.


Vstupné údaje si si skontroloval a už netrpezlivo čakáš na to, aby si sa mohol pustiť do svojej prvej kontingenčnej tabuľky. Tak smelo!

1. Označ tabuľku, prípadne bunky, z ktorých si želáš kontingenčnú tabuľku vytvoriť


 2. Na karte Vložiť klikni na možnosť Kontingenčná tabuľka

 3. Otvorí sa nové dialógové okno, kde uvidíš, z ktorých buniek bude kontingenčná tabuľka vytvorená a možnosť umiestnenia novom alebo existujúcom hárku.Stlač OK. Voilá.


 4. Na novom hárku sa ti vľavo zobrazí akási prázdna tabuľka, vpravo sa nachádza nástroj kontingenčnej tabuľky


Zostáva už len získať údaje podľa kritérií nášho zadania. K tomu nám poslúži nástroj kontingenčnej tabuľky. Skladá sa z 5 častí:

 1. Polia kontingenčnej tabuľky - sú tvorené z názvov stĺpcov zo zdrojovej tabuľky.

 2. Filter zostavy - hodnoty, podľa ktorých chceme kontingenčnú tabuľku filtrovať

 3. Menovky riadkov - hodnoty v tomto poli budú vpísané do riadkov

 4. Menovky stĺpcov - hodnoty v tomto poli budú vpísané do stĺpcov

 5. Hodnoty – hodnoty v tomto poli sú číselné, využívame pri nich rôzne matematické operácie


Texty napríklad zadáva Excel automaticky do riadkov. Povedzme, že ti to nevyhovuje. Vtedy stačí len myškou presunúť požadované pole z jednej oblasti do druhej, napr. z Menovky riadkov do Menovky stĺpcov. Polia si teda usporiadaš tak, aby si získal čo najlepší prehľad o údajoch k analýze.

Potrebuješ si vytlačiť kontingenčnú tabuľku?

Najprv ti odporúčame zvoliť si vertikálne rozloženie, ktoré je vhodnejšie na tlač. Zvislé rozloženie je vhodnejšie najmä vtedy, ak nechceš, aby bola tvoja kontingenčná tabuľka rozložená vodorovne na celom hárku. Ak sa ešte k tomu pridajú polia s hodnotami v stĺpcoch, ktoré sú štandardne usporiadané vodorovne, tabuľka bude veľmi široká.

Náš tip: Ak tlačíš kvôli svojej práci množstvo nielen kontingenčných tabuliek, v rámci úspory farby ti odporúčame kompatibilné náplne do tlačiarne. Tie sú v porovnaní s originálnymi náplňami lacnejšie, ekologickejšie, avšak stále ponúkajú 100% kvalitu tlače.

Záver

A práve si dospel do bodu, kedy už dokážeš nielen vytvoriť kontingenčnú tabuľku, ale vieš si v nej údaje zorganizovať tak, aby bola analýza a porovnanie dát jednoduchšie. Kontingenčná tabuľka ti dokáže ušetriť hodiny a hodiny zbytočného filtrovania a ty môžeš využiť svoj voľný čas zmysluplnejšie. Ako, to je na tebe. :)


Aj komplexná práca s kontingenčnými tabuľkami je súčasťou nášho online kurzu Excel pre pokročilých, kde nájdeš rozsiahle tutoriály pre prácu s excelovskými funkciami, makrami, formátovaním a podobne. Naučíš sa s Excelom pracovať ako profík, čo bude plusom nielen pre tvoje CVčko, ušetrí ti určite veľa času aj v praktickom živote. Navyše na konci kurzu získať od Learn2code certifikát o absolvovaní kurzu, aby viac o tvojej úrovni nikto nepochyboval!

Skillmea tím

Sme jednotka v online vzdelávaní na Slovensku.

Na našom webe nájdeš viac ako 260 rôznych videokurzov z oblastí ako programovanie, tvorba hier, testovanie softwaru, grafika, UX dizajn, online marketing, MS Office a pod. Vyber si kurz, ktorý ťa posunie vpred ⏩

Mohlo by ťa zaujímať

Tipy a triky
17.04.2019
Katarína Kučáková

Najvhodnejší software na editáciu videa (časť I.)

Vieme, že v ponuke dostupných softvérov je niekedy ťažké sa orientovať a vybrať si ten, ktorý bude našim potrebám vyhovovať najviac. Táto dilema neobchádza ani tému editovania videí. V článku ti preto predstavíme 3 programy, z ktorých si budeš vedieť vybrať aj ako odhodlaný začiatočník. Ktoré to sú? Premiere Pro CC Premiere Pro z dielne Adobe je zrejme najpoužívanejším softwarom používaným pre strih a editáciu videí. Pod strechou Premiere Pro prešli také filmové blockbustery ako Deadpool, Avatar či Gone Girl. Je určený pre súčasných a budúcich profesionálov, náročných youtuberov a pod. To však nemusí odradiť ani neskúsených editorov. Ak si začiatočník, zrejme sa ti bude zdať používanie Premiere Pro dosť náročné, obrň sa však trpezlivosťou k prekonaniu ťažkých začiatkov a nebudeš sa ho chcieť vzdať. Možno ale predsa. Dôvodom je vyššia cena, software si totiž môžeš kúpiť len formou predplatného na časovo obmedzené obdobie, ako sme zvyknutí pri všetkým Adobe deťoch. V rámci ročného plánu si tak Premiere Pro zaobstaráš za 23.99 Eur/mesačne. Výhodou je neustála aktualizácia softwaru, pridrahé to však bude pre rekreačného užívateľa Premiere Pro. A v čom je Premiere Pro tak výnimočný? Adobe Premiere Pro je dostupný vo verziách pre Windows a Mac OS X, obrovskou výhodou je jeho možné prepojenie s Adobe súrodencami, ktorými sú napríklad Photoshop, After Effects alebo Audition sound editor. Flexibilná timeline umožňuje prácu na rôznych elementoch videa, ako sú vrstvy, zvuk, text a obraz, čo oceníte pri komplexnejších alebo tímových projektoch. Vďaka precíznemu color gradingu budeš vedieť priviesť svoje “surové” videá k životu použitím farieb, vrátane kalibrácie bielej farby a nastavenia jasu pre rôzne svetelné podmienky. Software navyše inteligentne analyzuje farby vybraných klipov a aplikuje na tie požadované. Potešia ťa nekonečné možnosti animácií, Premiere Pro nezabúda ani na kvalitné funkcie pre spracovanie zvuku. Exportovanie súborov sa môže pri Premiere Pro javiť ako zdĺhavejšie, export videí však vieš prispôsobiť tomu, či je určený pre mobilné obrazovky, alebo plátna kín. Ak teda poznáš svojho diváka, budeš vedieť optimalizovať videá ako nikdy predtým. Adobe Premiere Rush Užívateľov sociálnych sietí určite nadchne nová aplikácia pre strih a úpravu videa, ktorou je Adobe Premiere Rush. Táto appka výrazne uľahčuje prechod od snímania k editácii videí a ich zdieľanie na sociálnych sieťach. Videá v ňom upravíš jednoducho na akomkoľvek zariadení, svoj projekt môžeš napríklad začať strihať v mobile a dokončiť na počítači. Adobe Rush poskytuje základné možnosti pre úpravu zvuku a obrazu, náročným užívateľom však budú chýbať pokročilejšie funkcie. Napriek tomu sa jedná o revolučnú appku, v ktorej premeníš svoje amatérske videá na vizuálny a zvukový zážitok. A to kdekoľvek. Úžasný nástroj pre generáciu youtuberov, vloggerov alebo jednoducho ľudí, ktorí chcú urobiť pekné videá, ale nemajú čas učiť sa náročné editovacie programy. Všetky podstatné nástroje pre strih a editáciu videí totiž Adobe zabalil do jednej appky. Keďže sa jedná produkt z rodiny Adobe, užívateľ musí počítať s predplatným. Mesačne ťa appka vyjde na 11,99 Eur, možnosťou je vyskúšať si bezplatne Premiere Rush CC Starter Plan s neobmedzenou funkčnosťou na neobmedzenom množstve projektov, exportovať ti však dovolí maximálne tri z nich. Final Cut Pro X Ďalším z kvalitných strihačských softwarov je Final Cut Pro. Ten je však dostupný len pre Mac zariadenia, čo okamžite eliminuje veľkú časť potenciálnych userov. Ak si ale používateľom jabĺčkového zariadenia, Final Cut Pro je tým ideálnym softwarom. Jedná sa o rýchly (a zrejme aj najrýchlejší) a intuitívny software, ktorý bude vyhovovať všetkým tvojim editorským potrebám. Veľkou výhodou Final Cut je jednorazová platba za jeho užívanie, nemusíš tak platiť “výpalné” ako pri Adobe produktoch. Užívateľské rozhranie Final Cut je nastavené spôsobom dávajúcim zmysel aj užívateľovi, ktorý softvér otvoril prvýkrát. Možnosti úprav sú v logickom poradí a konkrétny nástroj tak budeš vedieť nájsť bez toho, aby si zúrivo klikal na nesprávne nástroje v snahe nájsť ten požadovaný. Vytvoríš v ňom i zložité animácie, zvukové a vizuálne efekty a ponúka ľahký prístup k pluginom. Na Final Cut budeš milovať jeho jednoduchý a prehľadný design a inovatívnu časovú os, ktorá zabezpečuje synchronizáciu medzi jednotlivými stopami. Silnou stránkou softwaru je úprava zvuku. Pri importovaní súborov máš možnosť náhľadu videí, čím sa vyhneš zdĺhavému nahrávaniu súborov, ktoré vlastne ani nepotrebuješ. Bezproblémový je aj export a renderovanie, nahrávanie súborov napr. sociálne siete sa deje v reálnom čase, nemusíš tak čakať na exportovanie súboru, jeho uloženie do počítača a opätovné nahrávanie. Záver Tak ako určiť víťaza tohto battle? Univerzálna odpoveď neexistuje, závisieť to bude od tvojich editorských potrieb, skúseností, profesionálneho využitia a podobne. Všetky dôležité otázky sú zodpovedané, výber je teda len na tebe! Learn2Code má pre teba aj ponuku online kurzov k uvedeným editorom, aby si vedel z ktoréhokoľvek z nich vyťažiť maximum: Ak chceš byť profi user, pre ktorého bude editovanie videí viac, než len hobby, klikni na: https://skillmea.sk/kurzy/movie-maker-adobe-premiere-pro Ak vlastníš Mac a hľadáš kvalitný a cenovo dostupný editor,nájdeš sa tu: https://skillmea.sk/kurzy/final-cut-pro-x Ak si vlogger,youtuber a chceš rýchly a jednoduchý editovací nástroj, toto je pre teba: https://skillmea.sk/kurzy/adobe-premiere-rush V pokračovaní sa pozrieme na ďalšie z rady video editorov, ako sú Adobe After effects, DaVinci resolve, Sony Vegas a iné..
Tipy a triky
21.03.2019
Skillmea tím

Java najnovšie verzie (Java 9): príkazový riadok JShell (2. časť)

Java príkazový riadokJShell Command Line je nástroj, kde môžeme skúšať spúšťať kód bez toho, aby sme museli vytvoriť novú triedu s main metódou. JShell spustíme z bin adresára, kde máme nainštalovanú javu jdk vo verzii 9 a viac. Pri učení sa preferuje použiť verbose mód jshellu, čo nám poskytne čo najviac spätnej väzby pri práci s konzolou. jshell –v Ak si spustil jshell bez –v môžeš jshell vyponúť s príkazom /exit a potom spustiť znovu s –v nastavením. Teraz môžeš zadávať výrazy. Prvý spôsob je zadeklarovať premennú s hodnotou a následne hodnotu vypísať: Alebo môžeš rovno napísať výraz, ktorý sa vyhodnotí a výsledok sa zapíše do premennej, ktorá dostane poradové číslo. Je možné deklarovať metódy. Pri písaní príkazov, ak jshell zistí, že príkaz nie je ukončený, napríklad si napísal kučeravú zátvorku a stlačíš enter, tak sa vytvorí nový riadok na ktorého začiatku budú špeciálne znaky ...> čo znamená, že pokračuješ v písaní kódu a výraz sa ešte nevyhodnotí. Metódu potom voláš klasicky: Ak by si chcel prepísať metódu, respektíve čo robí vo vnútri, tak ju vieš napísať znovu a ona sa prepíše a platná bude posledná napísaná. Je možné aj prepísať typ premennej. Ak na začiatku bude x číslo, tak neskôr môže byť String.  Pod výpismi máme vždy aj poznámky o tom, čo sa deje na pozadí. Napríklad, že premenná x bola nahradená za String. Môžeš napísať metódu, ktorá vo vnútri používa premenné alebo metódy, ktoré ešte neboli zadefinované. Fungovať budú až keď všetko zadefinuješ. Príkazom /list si zobrazíš kód, ktorý si napísal. Každý vstup má číslo, čo predstavuje id vstupu. Tieto id slúžia aj pri výnimkách. Napíšme si príkaz, ktorý spadne a vypíše sa výnimka. Po výpise /list zistíme čo znamenajú čísla vo výpise. Po prvé tam máme: at divide (#15:2), čo znamená, že chyba nastala na príkaze s id 15 a riadku 2 toho príkazu. Po druhé at (#16:1) je ďalšie miesto, kde sa metóda volala – klasický stack trace, ale s odkazom na /list výpis. Jshell ponúka aj možnosti na doplnenie, keď stlačíme tab. Ak do konzoly napíšem Sy a stlačím tab, tak mi ponúkne možnosti. Potom ak napíšem System. a stlačím tab, tak mám ďalšie možnosti vypísané. A tak ďalej.  Tu sa dostávame k tomu, že vieme používať klasické dostupné api. Ako napríklad String metódy. V konzole som napísal prázdny String bodku a stlačil tabulátor.  Ak niektoré triedy nie sú dostupné, tak ich vieme importnúť. Pri písaní vieme typu stlačíme Shift + Tab a potom písmeno i, ak chceme importnúť. Potom máme možnosť urobiť nič, alebo importnúť.  Do shellu vieme písať aj shell špecifické prkazy. Stretli sme sa už s /list. Existujú aj ďalšie, napríklad /methods na výpis dostupných metód, /vars na výpis dostupných premenných, alebo /list –all na výpis všetkého aj importov aj chybne zadaných príkazov. Všetko, čo sme napísali, úspešne si vieme uložiť do súboru pomocou príkazu /save nazovSuboru.txt. Tento súbor je uložený v priečinku bin, kde sme spustili jshell, ak nezadáme inak. Znovu vieme tento program otvoriť pomocou /open a názva súboru. Aj pri týchto príkazoch funguje dopĺňanie po stlačení tabulátoru. Je možné písať skratky príkazov, ak sú tie skratky unikátne. Jediný príkaz, ktorý začína na písmeno l je list, teda jemožné napísať /l. To isté platí aj pre príkazy pre /l ak dáme pomlčku a tab, tak dostanem možnosti. Príkaz, ktorý začína na a je len jeden tak môžem napísať /l –a namiesto /list –all. Tento príkaz som spustil nad čistou novou jshell, tak si môžeme pozrieť, čo je importnuté ako default. Priblížili sme si základné možnosti nastavenia príkazového riadku JShell, je ich ale ďaleko viac. Ak máš záujem sa do tejto problematiky “zavŕtať” hlbšie, môžeš si pozrieť kompletný tutoriál. A napíš niečo do komentárov, poteším sa. Pýtaš sa “prečo Java”? Java je jeden z najpoužívanejších programovacích jazykov na svete. Ak sa o Javu zaujímaš (je jedno, či si začiatočník, alebo už programuješ), pripravili sme pre teba mnoho kurzov na https://skillmea.sk.
Tipy a triky
10.02.2019
Lubomir Herko

Ako sa nepredávkovať návodmi

[Učíš sa programovať? Prečítaj si zopár našich tipov.] Tak. Rozhodol si sa naučiť programovať (na learn2code si správne!). Je jedno, či chceš byť Web Developer (FrontEnd, BackEnd), chceš sa vzdelávať v konkrétnom jazyku (PHP, JavaScript, Java, C#), alebo si sa ešte nerozhodol, a chceš sa len naučiť programovať. Aj keď kniha má svoje čaro, môžeš ju čítať aj elektronicky, s videom to však ide najrýchlejšie. Tvoji rodičia si pri pohľade na Teba možno myslia, že mrháš časom, Ty však vieš, že investuješ do seba. Správne! Nad kurzami môžeš stráviť dlhé hodiny. Niektoré z nich majú aj viac modulov. Každý má však aj svoj koniec. Zámer autora kurzu predsa nebol získať sledovanosť pre jeho videá, ale chcel ťa niečo naučiť. Možno si sa už ocitol v tom začarovanom kruhu, kedy po ukončení jedného kurzu hľadáš hneď ďalší, ktorý ťa posunie na vyššiu úroveň. A potom ďalší a ďalší.. Na vyššiu úroveň však už tutoriály a prepisovanie kódu z obrazovky nestačí. Ani jednoduché zadania lektorov z video kurzov nie sú postačujúce. Na vyššiu úroveň treba prax, treba tvoriť, pracovať na projektoch, vytvárať portfólio. [Ak sa chceš naozaj posunúť v programovaní vpred, pusti sa do zaujímavého projektu.] Portfólio programátoraV zaujímavom CV nemusí byť veľa projektov. Ten, kto ho bude čítať vie, či Tvoje portfólio obsahuje zaujímavé projekty, kde si sa stretol s nejakými výzvami. Pri absolvovaní kurzov si možno vytvoril jednoduchú aplikáciu na správu poznámok v Markdown formáte. Alebo sociálnu sieť, Twitter podľa tvojej chuti. Všetko sú to však projekty, ktoré každý pozná a vie, že nájdeš kopec zdrojov ako takúto aplikáciu napísať a tvorba takéhoto projektu bola len akýmsi light fitness pre tvoju hlavu. Najdôležitejšie na tom však je, že tie projekty nie sú tvoje. Tvoj projekt predsa začína prázdnym priečinkom, možno vytvorením index.html súboru, pokračuje nekonečným Google hľadaním riešení tvojich front-end alebo back-end problémov, implementáciami tvojich vylepšení, tvojich riešení, testov a refactoringu tvojho kódu. V repozitári vidieť, ako dlho si na projekte pracoval a ako sa projekt vyvíjal. [Pri práci na projektoch nestojíš na jednom mieste, ale tvoríš, učíš sa a rastieš.] Na čom teda začať makať?Každý programátor si dobré nápady na aplikácie chráni. Návšteva programátorského fóra s otázkou typu “Nemáte náhodou nápad na nejaký zaujímavý projekt?” bude skôr cieľom posmechu ako zdrojom nápadov pre tvoje projekty. Nezúfaj, mám pre Teba niekoľko rád ako svoj mozog nenechať oddychovať príliš dlho. Projekty som nevymyslel sám, väčšinou sú to projekty inšpirované existujúcimi aplikáciami, alebo všeobecne známe zadania. Pridal som k nim však aj odkazy na dokumentáciu, aby si netrávil čas hľadaním kde a ako začať. Niektoré projekty možno nekorešpondujú s tvojou ideovou predstavou a môžu byť menej zaujímavé, keď sa však rozhodneš na ňom pracovať získaš hneď niekoľko výhod: • Nestojíš na jednom mieste, ale tvoríš, učíš sa, rastieš, • stretávaš sa s problémami (ver mi, bude ich čím ďalej tým menej), na ktoré hľadáš riešenia, • objavuješ nové spôsoby riešenia problémov, tvoje staré riešenia už nestačia, alebo sú neefektívne. Level 1 - jednoduché projektyLunch picker • Takáto appka už existuje, ale urob vlastnú verziu. Podstata je, že vždy keď sa nevieš rozhodnúť, kam s kamošmi pôjdeš na pivo, nechaj to na výpočtovú silu. • Zadanie môže mať dve úrovne: Prvá úroveň je, že databázu miest na "zábavu" si vytvoríš sám a appka náhodne vyberie niektorú z nich. Druhá úroveň by bola, ak použiješ niektoré existujúce API (Google Reviews), ktoré ťa vie lokalizovať a databázu získaš odtiaľ. Collection tracker • Publikuj svoju zbierku "čohokoľvek" vo forme katalógu. Premysli štruktúru kažej položky, skús ich kategorizovať, implementovať vyhľadávanie. Jednoduchý projektík o niečom, čo ťa skutočne baví. • Zadanie môže mať dve úrovne: Prvá vo forme jednoduchej MVC aplikácie s Bootstrapom, napísaná v Laraveli alebo RubyOnRails. Väčší skiller si môže trúfnuť navrhnúť API a dizajn implementovať v niektorej JS library - VueJS, React.  Spoiler blocker pre clanky • Poznáš to - píšeš recenziu niektorého obľúbeného filmu alebo knihy a nechceš čitateľa tvojho textu nepríjemne prekvapiť vyzradením deja, alebo kľúčovej informácie. Podobne ako fungujú "Zobraziť viac" odkazy, môžeš takúto informáciu ukryť aj pod "Spoiler alert" odkaz. Spoiler v texte môžeš oddeliť pomocou data atribútu pre tvoj <p> element: <p data-spoiler="true">Spoiler text...</p>. • Zadanie môže mať dve úrovne: Prvá vo forme jednoduchého inline javascriptu, ktorý spustíš niekde na konci svojho textu pomocou <script> tagu. Druhá úroveň vo forme malej knižnice s využitím Module Pattern, ktorú môže použiť vo svojom Wordpresse ktokoľvek. Tax forecaster • Aj keď politici sa nás snažia presvedčiť, že si zaslúžime istoty, jedinou istotou v živote sú dane. Navrhni nejakú jednoduchú appku, ktorá bude zbierať sumy tvojich freelance faktúr na základe vzorca, ktorý zistíš online (a naučíš sa pritom aj prečo platíš toľko na daniach). • Zadanie môže mať dve úrovne: Prvá úroveň je samotný jednoduchý výpočet - zadáš číslo a dostaneš hodnotu, ktorú zaplatíš štátu. Druhou úrovňou môže byť databáza s históriou tvojich FA a implementácia grafov, kde môžeš s pomocou knižnice D3.js vykresliť pekné reporty, koľko si zarobil a ako sa tvoj zárobok vyvíjal. Ak ťa vystrašila dokumentácia D3.js, môžeš sa skúsiť pohrabať v knižniciach, ktoré používanie D3js zjednodušujú. FlashCard generator • Ak si v štádiu učenia sa (čo by si mal byť neustále) a snažíš sa zapamätať si niektoré dôležité informácie, koncepty alebo čokoľvek, osvedčená technika pamätania si vecí sú FlashCards. Navrhni appku, ktorá si z databázy, alebo JSON objektu vyberie pole dvojíc, kde prvým prvkom dvojice bude nejaký stručný popis a druhým prvkom bude informácia, ktorú si máš zapamätať. Tu je inšpirácia. • Zadanie môže mať dve úrovne: Prvou je implementácia, akú použili v ThoughtBot - teda informácia, ktorú sa snažíš naučiť sa len objaví pod heslom. Druhou úrovňou môže byť využitie CSS na zaujímavú animáciu, aby to vizuálne vypadalo ako ozajstné "otočenie karty". Level 2 - stredne náročné projektyBring your umbrella • Ak nestíhaš ráno sledovať počasie, automatizuj to. Napíš appku (najviac sa asi hodí mobilná appka, ale užitočná môže byť aj webová aplikácia), ktorá ťa lokalizuje a s využitím API ti pripomenie, aby si si nezabudol zobrať zo sebou dáždnik - v okolí tvojej lokality bude totiž pršať. Webová appka ti môže poslať e-mail notifikáciu. • Zadanie môže mať dve úrovne: Prvou môže byť aplikácia bez grafického rozhrania. Druhou môže byť plnohodnotná weather appka prispôsobená tvojim potrebám a grafickým nárokom. Music suggestion app • Spotify má tiež svoje API. To môžeš použiť na vytvorenie zoznamu skladieb, ktorý budeš tvoriť na základe počúvaných skladieb, ich žánru a iných dostupných dát. Takto získaš dáta o skladbe, ktorú používateľ práve počúva. Tu je dokumentácia, ako pracovať s playlistom. Expense tracker • Vo forme mobilnej appky alebo webovej aplikácie môžeš vytvoriť aj svoj tracker príjmov a výdavkov. Ich kategorizácia a kreslenie grafov by malo byť samozrejmosťou. Ak sa ti podarí vyriešiť problém manuálneho zadávania bločkov, daj mi vedieť - do takej aplikácie rád zainvestujem. V Datamolino už vedia ako na to. • Najväčšou challenge pri tomto projekte je asi UI/UX - aplikácia by sa mohla učiť moje zvyky a inteligentne mi podsúvať dáta (kategorizáciu, tagy) podľa histórie mojich nákupov pri vytváraní jednotlivých položiek. Na základe týchto tagov a kategórií mi oznámiť, kde by som mohol nabudúce ušetriť.  Downtime tracker • Ak máš obľúbený web, alebo plánuješ niekoľko svojich projektov, môžeš testovať, či náhodou tvoje aplikácie nemajú nejaký problém. Jednoduchým scriptom pristúpiš na URL svojej aplikácie a ak skript nevráti HTTP Response 200, tak ťa tracker notifikuje emailom, že sa niečo deje. • Zadanie môže mať dve úrovne: Prvou úrovňou môže byť notifikácia emailom. Druhou úrovňou môže byť notifikácia pomocou SMS brány (Twilio), alebo web hook do tvojho Slacku - ak používaš slack. Level 3 - náročnejšie projektySlack bot • Ak poznáš Slack a inšpiruje ťa automatizácia, programovanie botov je teraz in. Niektoré vývojárske tímy denne absolvujú "standup" - odpovedia na jednoduché otázky týkajúce sa aktuálneho projektu/zadania (na čom pracujú, v akom sú štádiu, či sa na niečom zdržali a podobne). S pomocou Slack API môžeš vytvoriť jednoduchého bota, ktorý kontaktuje vývojárov z tvojho teamu a opýta sa ich zopár otázok. Ich odpovede môžeš zozbierať a vyhodnotiť v jednej správe, ktorú odošleš do #dev kanála.  Microlearning app • Denne by si mal venovať nejaký čas svojmu vzdelávaniu - aby si ako programátor rástol. Ak sa účíš napríklad React, alebo VueJS - môžeš skúsiť použiť (alebo napísať vlastný) web scrapper a získať tak jednotlivé sekcie dokumentácie. Denne ti tvoja microlearning aplikácia môže poslať jednu sekciu/stránku z tejto dokumentácie e-mailom na štúdium. Web scraper • Nájdi svoj obľúbený e-shop a skús vytvoriť vlastnú databázu jeho produktov, kategórií spolu s obrázkami. Web scraping je zaujímavou a nie jednoduchou témou pre programátorov, pretože ku každému webu, ktorý chceme scrapovať musíme pristupovať individuálne. • Hint: Pred tým, ako sa pustíš do scrapovania niektorej domény, skontroluj v nazov-domeny.sk/robots.txt, či náhodou doména nemá blokovaných niektorých botov. Quiz Maker • Ak sa nudíš, môžeš prispieť aj k efektivite nášho školstva. Keď som učil ja, učitelia používali Hot Potatoes ako ich testovaciu platformu. Alebo vytlačené testy s kolonkami. Vstupom do tvojej quiz platformy môže byť JSON, ktorý bude obsahovať vhodne zvolenú štruktúru testovacích otázok, možných odpovedí a označenia správnej odpovede. • Zadanie môže mať tri úrovne: Prvou môže byť vygenerovanie testu z holého .json súboru. Druhou môže byť vytvorenie adminstračného rozhrania, kde si testujúci otázky a možné odpovede vykliká vo formulári. Treťou úrovňou môže byť implementácia rôzneho typu testovacej otázky (jedna správna odpoveď, viac správnych odpovedí, dopísanie správnej odpovede, zoradenie do správneho poradia, vytvorenie správnych párov, ...) Browser extension • Naštuduj si ako pracujú browser pluginy a zvýš svoju produktivitu blogovaním distraktorov. Inšpiráciou ti môže byť BlockSite - výborný extension na blokovanie stránok. • Blokovanie stránok však nemusí byť jediný tip na doplnok do prehliadača. Doplnky sú fajn na zvýšenie produktivity, teda rôzne poznámkové doplnky, časovače (pomodoro), vytvorenie snímky z aktuálnej stránky a všeličo možné. Programátorské výzvy - algoritmické úlohyAk nehľadáš nápad na projekt, ale radšej by si sa zdokonalil v riešení algoritmických úloh, mám tu niečo aj pre Teba: 1. Advent of code • Adventný kalendár programátora (každý rok obsahuje nové zadania). Obsahuje 25 zadaní orientovaných na precvičovanie algoritmického myslenia. Ideálne na raňajšie prebudenie mozgu, niektoré úlohy však môžu zabrať viac času. Súčasťou je aj leaderboard, tam sa ja radšej ale nepozerám. • Zadania môžeš riešiť v ktoromkoľvek jazyku 2. Project Euler • Podobne ako Advent of Code, aj toto je zbierka zadaní, ktoré sú však už len archívom. To však neznamená, že neobsahuje dostatok zadaní - je ich tam takmer 650. Pri každom zadaní je uvedený aj počet ľudí, ktorí zadanie vyriešili. • Zadania môžeš riešiť v ktoromkoľvek jazyku 3. Daily Coding Problem • Toto je mailinglist, ktorý ti každý deň pošle jeden programátorský problém, ktorý môžeš rozlúsknuť. Problémy z tejto banky pochádzajú z pracovných pohovorov vo firmách, ako sú Google, AirBnB, Facebook, Apple a rôzne iné. Ich obtiažnosť je preto niekedy dosť vysoká. Ak sa ale pripravuješ na pracovný pohovor, tieto úlohy ti môžu pomôcť. • Nevýhodou je, že k riešeniam sa dostaneš až ak si ich predplatíš. Aby sme to zhrnuli. Hodnota každého programátora sa ukrýva v jeho portfóliu. Sú to práve tvoje vlastné projekty, ktoré ťa budú reprezentovať na pohovore, ktoré ťa odlíšia od konkurencie. V článku sme ti poskytli tipy na zaujímavé projekty, ktoré obohatia tvoje CV, ale predovšetkým posunú ťa ďalej, postavia pred nové výzvy a prekážky. A to ako dobrý programátor určite potrebuješ.

Nezmeškaj info o nových kurzoch a špeciálnych ponukách